  • 21. Data: 2007-03-28 10:57:13
    Temat: Re: Czemu banki nie akceptują prawa jazdy jako dokumentu tożsamości?
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    yayco napisał(a):

    > Oczywiście poszczególne instytucje (poczta, banki, wypożyczalnie
    > samochodów etc.) na podstawie aktów prawa powszechnie obowiązującego,
    > albo na podstawie wewnętrznych regulacji, mogą dopuścić albo wymagać
    > innych dokumentów w celu identyfikacji konkretnej osoby. Nie wydaje mi
    > się, żeby prawo bankowe zawierało takie przepisy, ale każdy bank może
    > sobie to rozszerzyć, narażając się na większe ryzyko.

    Prawo jazdy wystawiene jest przez ten sam organ co DO.
    Ha sa drukowane z tej samej bazy danych w tej samej wytwornii
    i tej samej bazy pesel. Mozliwosci sfalszowania DO i PJ sa podobne.

  • 22. Data: 2007-03-28 11:02:53
    Od: yayco <y...@n...pl>

    Zegar systemowy wskazywał 2007-03-28 12:57, kiedy Jan Strybyszewski
    zdecydował(a) się stwierdzić,że:

    > Prawo jazdy wystawiene jest przez ten sam organ co DO.
    > Ha sa drukowane z tej samej bazy danych w tej samej wytwornii
    > i tej samej bazy pesel. Mozliwosci sfalszowania DO i PJ sa podobne.

    Ja tego nie neguję. Stwierdzam jedynie, że polskie prawo nie nazywa praw
    jazdy ani dokumentami stwierdzającymi tożsamość, ani dokumentami
    potwierdzającymi tożsamość.
    ZTCW wiele instytucji akceptuje prawo jazdy dla celów identyfikacyjnych.
    Mogą to robić, ale nie muszą.

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****

  • 23. Data: 2007-03-28 11:51:51
    Temat: Re: Czemu banki nie akceptuj? prawa jazdy jako dokumentu tożsamo?ci?
    Od: "Mithos" <f...@a...pl>

    Kamil Jońca wrote:
    > Podstawę prawną podasz?

    Nie ma czegos takiego odnosnie tego zagadnienia.

    --
    Mithos

  • 24. Data: 2007-03-28 12:08:14
    Od: yayco <y...@n...pl>

    Zegar systemowy wskazywał 2007-03-28 13:51, kiedy Mithos zdecydował(a)
    się stwierdzić,że:

    > Nie ma czegos takiego odnosnie tego zagadnienia.

    A ustawy: o ewidencji ludności i dowodach osobistych, o paszportach i o
    cudzoziemcach?

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****

  • 25. Data: 2007-03-28 12:10:45
    Od: "Mithos" <f...@a...pl>

    yayco wrote:
    > A ustawy: o ewidencji ludności i dowodach osobistych, o paszportach i
    > o cudzoziemcach?

    Ale przeciez tam nie ma enumeratywnego i zamknietego katalogu dokumentow, ktore
    jako wylaczne potwierdzaja tozsamosc.

    --
    Mithos

  • 26. Data: 2007-03-28 12:35:48
    Od: "Ryszard Srokosz" <R...@s...pl>

    www.giodo.gov.pl/plik/id_p/589/t/pdf/j/pl/

    tutaj jest fajna definicja "dowodu tożsamości" oraz informacja do czego
    służy "prawo jazdy"

  • 27. Data: 2007-03-28 12:38:51
    Od: yayco <y...@n...pl>

    Zegar systemowy wskazywał 2007-03-28 14:10, kiedy Mithos zdecydował(a)
    się stwierdzić,że:

    > Ale przeciez tam nie ma enumeratywnego i zamknietego katalogu
    > dokumentow, ktore jako wylaczne potwierdzaja tozsamosc.

    I tak Cię nie przekonam, jakkolwiek jednak w tych właśnie ustawach są
    wymieniane dokumenty stwierdzające i potwierdzające tożsamość. Jeśli
    możesz wskazać inne akty prawne, gdzie dokumenty jakieś tak są nazwane,
    proszę.
    W przedostatnim zdaniu, pozwolę sobie jednak nadmienić, że właśnie te (i
    ZTCW tylko te) trzy ustawy pojawiają się w orzecznictwie w odniesieniu
    do przestępstw z artykułów 274 i 275 kodeksu karnego. A nie wydaje mi
    się, żeby prawa jazdy, książeczki wojskowe i co tam jeszcze, nie były w
    naszym pięknym (i tak surowo doświadczonym przez historię) kraju
    przedmiotem handlu, ani nie byłyby kradzione etc.
    Nota bene mam wrażenie, że w wątku tym mylonej jest stwierdzenie i
    poświadczenie tożsamości, z identyfikacją osoby na podstawie dokumentów.
    Warto przeczytać choćby przepisy repatriacyjne, aby zorientować się, że
    do identyfikacji, obok dokumentów stwierdzających (potwierdzających)
    tożsamość dopuszczane są także inne dokumenty, nie stając się przez to
    tymi pierwszymi. Zresztą, gdyby było inaczej, to czasem trudno byłoby
    uzyskać dokument stwierdzający (potwierdzający) tożsamość, nieprawdaż?
    A praktyka bywa różna. W USA jako ID używałem często karty z CITI (ze
    zdjęciem), ale tylko wtedy gdy np. płaciłem inną kartą. Jak płaciłem tą,
    to musiałem czasem pokazać paszport.
    Ale to było w amerykańskich sklepach. A w prawie bankowym nie mówi się o
    obowiązku identyfikacji klienta, a o obowiązku potwierdzenia tożsamości.

    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****
    **** ****

  • 28. Data: 2007-03-28 12:40:55
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Mithos" <f...@a...pl> wrote in message

    > Sa inne dokumenty potwierdzajace tozsamosc, niebedace DO lub paszportem.

    Nie ma.
    Są inne dokuemnty ze zdjęciem i adresem, ale nic po za tym.

  • 29. Data: 2007-03-28 12:41:23
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    > Prawo jazdy. Zawiera adres zameldowania, numer pesel, zdjecie.
    >
    > Podobne informacje sa zawarte tez w roznych dokumentach, legitymacjach
    > zawodowych, zdrowotnych itp. itd.

    Informacje sobie mogą być.
    Dokumentami stwierdzającymi tożsamość one nie są.

  • 30. Data: 2007-03-28 12:42:15
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Jan Strybyszewski" <g...@o...pl> wrote in message

    > Prawo jazdy jest zabezpieczone przed podrobieniem rownie sprawnie
    > jak DO i to jest istotny argument za uznaniem przez banki PJ.

    Jak banki uznają będziesz się nim mógł poslugiwać.
    Narazie banki uznały, że masz się posługiwać dokumentem stwierdzającym
    tożsamość a prawo jazdy takowym nie jest.