eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiCzemu banki nie akceptują prawa jazdy jako dokumentu tożsamości? › Re: Czemu banki nie akceptują prawa jazdy jako dokumentu tożsamości?
    From: yayco <y...@n...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Czemu banki nie akceptują prawa jazdy jako dokumentu tożsamości?
    Date: Wed, 28 Mar 2007 12:53:34 +0200

    Zegar systemowy wskazywał 2007-03-28 11:33, kiedy Rafal Franczak
    zdecydował(a) się stwierdzić,że:

    > Chciałem, pokazać tylko, że wykluczyć tego nie można, trzeba sprawdzić
    > w przepisach.

    Mam wrażenie, że nie ma osobnych przepisów, które rozwiązują ten problem
    uniwersalnie.
    Co ciekawe, tak naprawdę pojęcie *dokumenty tożsamości* jest jedynie
    uproszczeniem obejmującym dwie kategorie dokumentów.
    Są dokumenty stwierdzające tożsamość (w tej chwili w zasadzie są to
    jedynie dowody osobiste - choć ustawa o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych mętnie wspomina o innych dokumentach tego rodzaju).
    Są też dokumenty potwierdzające tożsamość (paszporty rozmaite - wedle
    ustawy o paszportach; dokumenty paszportowe należące do cudzoziemców,
    karty stałego i czasowego pobytu, dokumenty podróży, tymczasowe
    dokumenty podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości - w rozumieniu
    ustawy o cudzoziemcach; w końcu - dokumenty podróży przewidziane przez
    Konwencje Genewską.
    Rozróżnienie jest jednak dosyć dyskusyjne i w zasadzie przyjmuje się, że
    obie kategorie cieszą się szczególną ochroną prawno karną (art. 274, 275
    kodeksu karnego).
    To właśnie ta szczególna ochrona (surowsze kary za posługiwanie się i
    handel dokumentami) powoduje, że pojęcie dokumentu tożsamości nie może
    być nadmiernie rozszerzane.
    Oczywiście poszczególne instytucje (poczta, banki, wypożyczalnie
    samochodów etc.) na podstawie aktów prawa powszechnie obowiązującego,
    albo na podstawie wewnętrznych regulacji, mogą dopuścić albo wymagać
    innych dokumentów w celu identyfikacji konkretnej osoby. Nie wydaje mi
    się, żeby prawo bankowe zawierało takie przepisy, ale każdy bank może
    sobie to rozszerzyć, narażając się na większe ryzyko.

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****