  • 31. Data: 2002-01-11 23:57:54
    Temat: Re: Centra Zapasowe ?
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Thu, 10 Jan 2002 22:41:41 +0000 (UTC), p...@9...acn.waw.pl
    (Marcin Piotrkiewicz) wrote:

    > W sumie w tym zapasowym CallCenter jest pewnie sporo
    > sprzętu, który się kurzy, a mógłby liczyć takie SETI (i to bez kompilatora
    > za kilka k$ :)

    Tylko jaki bank ma w tym intres ? Tylko ekstra zuzycie pradu i
    sprzetu. No chyba, ze zamiast Seti wezma np lekarstwo na raka i
    sprytnie to wykorzystaja w reklamie.
    No ale i tak takie liczace kompy powinny przeciez miec dostep do inetu
    a tego raczej takie maszyny w CC miec niepowinny.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 32. Data: 2002-01-12 08:17:05
    Od: p...@9...acn.waw.pl (Marcin Piotrkiewicz)

    In article <g...@4...com>, Wojtek Frabinski wrote:

    >Tylko jaki bank ma w tym intres ? Tylko ekstra zuzycie pradu i
    >sprzetu. No chyba, ze zamiast Seti wezma np lekarstwo na raka i
    >sprytnie to wykorzystaja w reklamie.

    Wątek zaczął się od lużnej uwagi, że w zapasowym CallCenter kurzy się sporo
    sprzętu. Rozwinął się w dyskusję o tym czy da się liczyć SETI itp na
    zapasowym sprzęcie. Nikt chyba nie twierdził, że należy go do tego używać.
    A tak przy okazji o SETI chodzi dowcip, że tak naprawdę to się łamie szyfry
    dla CIA, a o tym projekcie 'rakowym', że to szuka się nowych rodzajów broni
    chemicznej. Gdyby przypadkiem wybuchła jakaś afera Cancergate...

    >No ale i tak takie liczace kompy powinny przeciez miec dostep do inetu
    >a tego raczej takie maszyny w CC miec niepowinny.

    To zależy. Są różne pomysły, które wymagają dostępu do inetu.
    Ale dostęp do inetu dostępowi do inetu nierówny.

    Pieta.

  • 33. Data: 2002-01-12 10:56:01
    Od: "Tomasz Nowak" <n...@p...com>

    >. Całkowita rozwałka budynku, w którym znajduje
    > się serwerownia może duży wpływ na pracę instytucji. Nawet jeśli
    krytyczne
    > aplikacje są postawione na klastrze rozproszonym, to zawsze jest sporo
    > innych, które wspomagają pracę a tak dobrze zabezpieczone nie są.

    Tylko że ich brak nie jest najczęściej widoczny dla klienta. Odtworzenie ich
    w kilka dni nie jest problemem.
    Ważne są systemy autoryzacyjne i dostępowe dla klienta.
    Taki np. podsystem do produkcji kart lub zestawień nie ma znaczenia czy
    zacznie pracować po 1 godzinie czy 3 dniach.

    Tomasz

  • 34. Data: 2002-01-12 11:02:34
    Od: "Tomasz Nowak" <n...@p...com>

    > Słyszałem. Problem w tym, że plany awaryjne raczej nie zakładają pełnej
    > dostępności wszystkich systemów od godziny 0.

    > Przy okazji, ciekaw jestem który bank ma completne CallCenter w dwóch
    > lokalizacjach i jak sobie radzi z obsługą zwykłych numerów (nie 080x).

    Oczywiście potrzebny jest czas choćby na transport pracowników.
    Co do numerów to wydaje mi się że jest to przewidziane w planach awaryjnych
    i w takiej sytuacji wystarczy przekierowanie na centrali telefonicznej.
    Możliwe ś anawet przekierowania pomiędzy strefami kierunkowymi.

    Większość planów awaryjnych nie zawiera 100 % odtworzenia zasobów. Sytuacja
    jest awaryjna i po minięciu zagrożenia następuje powrót ..... lub
    zwiekszenie posiadanego stanu w lokalizacji awaryjnej.

    W najlepszej sytuacji są rozwiązania gdzie każde Centrum ciągnie na pół
    gwizdka (50%) i po awari obciążenie wzrasta do 100 %. Można wtedy spokojnie
    rozważać co dalej.

    Wszystko zależy od założeń jak długo bank będzie bankiem beż dostępu do
    takiego systemu. Pio ilu godzinach, dniach nie działania systemu utraci
    wiarygodność i ..... pieniądze klientów (po odtworzeniu systemu)

    Tomasz

  • 35. Data: 2002-01-12 11:10:39
    Od: "Tomasz Nowak" <n...@p...com>

    Użytkownik Adam Płaszczyca <_...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a16sbe$cd7$...@n...onet.pl...

    > Przepraszam, te plany awaryjne to współtworzyłem. I zakładają.

    Będę polemizował. Oznacza to że wszystkie transakcje przetwarzasz równolegle
    w dwóch rozdzielnych lokalizacjach ????
    Nie słyszałem o takim rozwiązaniu w dużym systemie. Oczywiście dla małych
    instalacji Windows, Unix jest to możliwe. Ale dużych systemów za drogie.
    Musi (praktycznie) istnieć czas po którym automat zdecyduje że nastąpiła
    awaria i przełącza się na zapas.

    > Ma. Przepięcie trunka tochwila.

    Tylko gdzie następuje to przepięcie gdy budynek wysadzają terroryści
    (konkurencja ;-))
    I właśnie o tą chwilę chodzi. Mogą to być sekundy, minuty, lub nawet dni.
    Czy przewidziałeś że nie będziesz mógł przetransportować ludzi z podstawowej
    lokalizacji ????
    Masz zastępstwo ? Lub chociaż procedury do rekrutacji takich osób w szybkim
    czasie.

    Dobra plany awaryjne to takie, które są testowane raz do roku a w
    międzyczasie poprawiane i nadążające za zmieniającą się funkcjonalnością
    systemu.

    Tomasz

  • 36. Data: 2002-01-12 13:59:08
    Od: p...@9...acn.waw.pl (Marcin Piotrkiewicz)

    In article <a1p54p$r46$1@sunsite.icm.edu.pl>, Tomasz Nowak wrote:

    >Tylko że ich brak nie jest najczęściej widoczny dla klienta. Odtworzenie ich
    >w kilka dni nie jest problemem.

    Może się jednak okazać, że ma znaczenie. Np. wydłuża czas obsługi.

    >Ważne są systemy autoryzacyjne i dostępowe dla klienta.
    >Taki np. podsystem do produkcji kart lub zestawień nie ma znaczenia czy
    >zacznie pracować po 1 godzinie czy 3 dniach.

    Oj nie wiem, nie wiem. Niektórzy czytelnicy pbb mogli by już uznać, że
    otrzymanie karty 3 dni póżniej to już powód by zrezygnować z usług danego
    banku ;)

    Pieta.

  • 37. Data: 2002-01-12 14:15:23
    Od: p...@9...acn.waw.pl (Marcin Piotrkiewicz)

    In article <a1p5h1$t4j$1@sunsite.icm.edu.pl>, Tomasz Nowak wrote:

    >Co do numerów to wydaje mi się że jest to przewidziane w planach awaryjnych
    >i w takiej sytuacji wystarczy przekierowanie na centrali telefonicznej.
    >Możliwe ś anawet przekierowania pomiędzy strefami kierunkowymi.

    Ja wiem, że to jest możliwe. I nie jest to jedyne rozwiązanie. Ciekaw
    jestem po prostu, czy i które rozwiązania stosowane są w praktyce.

    Pieta.

  • 38. Data: 2002-01-12 14:36:56
    Od: p...@9...acn.waw.pl (Marcin Piotrkiewicz)

    In article <a1p606$2e9$1@sunsite.icm.edu.pl>, Tomasz Nowak wrote:

    >Masz zastępstwo ? Lub chociaż procedury do rekrutacji takich osób w szybkim
    >czasie.

    W przypadku dużego pracującego 7x24 CallCenter to zastępstwo masz niejako
    z automatu. Wzywasz drugą szychtę. Oczywiście jest cała masa problemów
    logistycznych. Jednak CallCenter to nie wszystko. A w innych działach
    może być trudniej.

    >Dobra plany awaryjne to takie, które są testowane raz do roku a w
    >międzyczasie poprawiane i nadążające za zmieniającą się funkcjonalnością
    >systemu.

    A dobre testy to takie, które dobrze odnoszą się do rzeczywistości a nie
    tylko udają, że to robią.

    Pieta.

  • 39. Data: 2002-01-12 16:21:47
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Jurek Zielinski <j...@t...debica.pl> wrote:

    > tak c ciekawości - z jakim wynikiem?

    Lepszym ;))))

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 40. Data: 2002-01-12 16:24:22
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Tomasz Nowak <n...@p...com> wrote:

> [...]

    > instalacji Windows, Unix jest to możliwe. Ale dużych systemów za drogie.
    > Musi (praktycznie) istnieć czas po którym automat zdecyduje że nastąpiła

    Ależ nie musi. Kłopot w tym, że to nie są maszyny strumieniowe, tylko
    transakcyjne. Kiedy pierwsza maszyna nie wykona transakcji w określonym
    czasie przechodzi ona do wykonania na drugą maszynę.

    > Masz zastępstwo ? Lub chociaż procedury do rekrutacji takich osób w szybkim
    > czasie.

    Pewnie. Na jednej zmianie 100% zespołu nie pracuje.

    > Dobra plany awaryjne to takie, które są testowane raz do roku a w
    > międzyczasie poprawiane i nadążające za zmieniającą się funkcjonalnością
    > systemu.

    Istotnie.

    --
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313