  • 1. Data: 2002-01-03 22:21:45
    Temat: Prognozy walutowe P.Maliszewskiego
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    ... są już dla mnie lekko wątpliwe.

    W Bankierze na koniec 2001 JM napisał:
    "Ja w każdym razem zachęcony niskim oprocentowaniem dolara,
    spodziewanym (przeze mnie) osłabieniu dolara oraz
    możliwością skorzystania z ulgi budowlanej postanowiłem
    wziąć kredyt hipoteczny na kupno mieszkania od developera.
    Takich jak ja było chyba więcej, o czym świadczą kolejki u
    notariusza w czwartek oraz piątek.No zobaczymy, czy nie
    wyjdę na tym jak Zabłocki na mydle. Na razie wiem, że roczny
    koszt spłaty kredytu wyniesie około 4,9% ze spłatą w
    dolarach.
    "

    Obserwuję Jacku, Twoje prognozy od miesiąca,
    i wychodzi mi że kręcisz.
    Przez cały grudzień twierdziłeś że pod koniec
    roku euro i dolar pójdą w górę i wówczas
    będzie najlepsza okazja do brania kredytu walutowego.

    Teraz kiedy jednak dolar raczej stoi w miejscu
    z lekkim spadkiem w dół, wciskasz że osłabienie było
    spodziewane.
    To chyba tydzień temu to stwierdziłeś, bo wcześniej
    przez 4 tygodnie twierdziłeś że dolar musi w końcu
    pójść w górę.

    Mam wrażenie że dostosowujesz prognozy walutowe do swoich
    potrzeb kredytu walutowego.

    MJ

  • 2. Data: 2002-01-04 11:50:56
    Temat: Re: Prognozy walutowe P.Maliszewskiego
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    Użytkownik "Mariusz A. Jasiński" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:3C34D979.455F9CEB@pro.onet.pl...
    > ... są już dla mnie lekko wątpliwe.

    [...]

    A nie masz wrazenia, ze prognozy walutowe to jednak wylacznie zabawa ??? I
    ze robienie z tego dziedziny "wiedzy" to jednak lekka przesada (podobnie jak
    usiluje sie wtlaczac w ramy "scislej wiedzy" psychologie itp dziedziny) ?
    Wydaje sie bowiem, ze oprocz zmiennych kontrolowanych (ktore dysponujac
    odpowiednia wiedza mozna w jakis sposob, ze 'sprawnoscia' wieksza niz 50%
    przewidziec) jednak gra tu role wieksza niz tych poprzednich ilosc zmiennych
    calkowicie niekontrolowanych.

    No wiec jak ktos ma ochote sie w to bawic, to ciezko chyba potem miec do
    kogokolwiek pretensje o ilosc trafnych prognoz.

    mz

  • 3. Data: 2002-01-04 13:27:27
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    MarekZ wrote:

    > A nie masz wrazenia, ze prognozy walutowe to jednak wylacznie zabawa ??? I
    > ze robienie z tego dziedziny "wiedzy" to jednak lekka przesada (podobnie jak

    to widzę że te prognozy nadają się tylko na serwery w stylu:
    zabawa.bankier.pl :))

    MJ

  • 4. Data: 2002-01-04 14:45:30
    Od: "Pablos" <d...@p...onet.pl>

    > to widzę że te prognozy nadają się tylko na serwery w stylu:
    > zabawa.bankier.pl :))

    a co ty myślałeś ?

    jak widzę listy w stylu : doradźcie w jakiej walucie wziąść kredyt na budowę
    domu (spłacany pewnie przez 10 lat albo i dłużej) to aż sie śmiać chce

    to jest pytanie nadające sie do wróżki, a jeśliby ktoś miał tak niesamowicie
    analityczny umysł że umiałby to dobrze wymyślić, to nie udzielałby innym
    porad w gazecie czy portalu finansowym tylko zarabiał na swojej wiedzy kupę
    kasy

    to jak z programami do multilotka, :-))

  • 5. Data: 2002-01-04 15:36:55
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    Użytkownik "Pablos" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > jak widzę listy w stylu : doradźcie w jakiej walucie wziąść kredyt na
    budowę
    > domu (spłacany pewnie przez 10 lat albo i dłużej) to aż sie śmiać chce

    Ano tylko usmiac sie mozna. Ja na przyklad obecnie biore duzy kredyt w PLN.
    I zadne stado analitykow nie przekona mnie, ze warto brac w innych walutach.
    Obecnie koszt kredytu 'mieszkaniowego' w PLN to okolo 13-14% rocznie ze
    spodziewana tendencja spadkowa. Niech koszt kredytu walutowego bedzie 6% (z
    tendencja stabilna albo wzrostowa, bo okres obnizek stop procentowych w
    strefie euro i za oceanem mamy raczej juz za soba). To nam daje tylko okolo
    8% (okolo 30 groszy na usd) rezerwy na niekorzystne zmiany kursowe (a i
    roznego rodzaju oplaty i prowizje przy kredytach walutowych sa zwyczajowo
    chyba wyzsze niz przy zlotowych). Przywalutowanie tez bezplatne nie jest.
    Wprawdzie gdybysmy liczyli po obecnych stopach to roznica w odsetkach w
    pierwszym roku dla 100k pln to az 8k pln, ale roznica stop procentowych
    spadac bedzie na pewno. Wiec dla mnie kredyt walutowy dlugookresowy jawi sie
    obecnie jako rzecz raczej absurdalna. Co nie zmienia faktu, ze po dolozeniu
    do tego roznych zjawisk losowych jakie moga nastapic w najblizszych
    latach/miesiacach tak czy inaczej jednoznacznie sie odpowiedziec nie da jaki
    kredyt efektywnie sie okaze tanszy.

    mz

  • 6. Data: 2002-01-04 15:52:26
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik MarekZ <m...@b...krakow.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a14i6e$b3t$...@i...cyf-kr.edu.pl...
> [...]
    PLN.
    > I zadne stado analitykow nie przekona mnie, ze warto brac w innych

    Chyba, ze bedziesz zarabial w innej walucie. Ale to akurat w Polsce rzadko
    sie zdarza.

    Karol

  • 7. Data: 2002-01-04 16:47:23
    Od: Mariusz A. Jasiński <m...@p...onet.pl>

    MarekZ wrote:

> [...]
    > strefie euro i za oceanem mamy raczej juz za soba). To nam daje tylko okolo

    ja poszedłem po rozum do głowy i nie wziąłem kredytu w euro przy
    kursie 3,60, bo to zbyt duże ryzyko na straty

    wziąłem poprawkę na prognozy walutowe i wziąłem kredyt w PLN
    z zamierzeniem jego przewalutowania przy bardziej sprzyjających
    kursach,
    jednak teraz oprocentowanie pln mam 13,8% i spokoknie
    obserwuję co się dzieje z kursami walut

    MJ

  • 8. Data: 2002-01-04 18:56:26
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    >No wiec jak ktos ma ochote sie w to bawic, to ciezko chyba potem miec do
    >kogokolwiek pretensje o ilosc trafnych prognoz.

    :)))))))

    No, powiedzmy.

    Wiele ludzi z przewidywania przyszlych kursow zyje, czasami niezle. Z cala
    pewnoscia jest to dziedzina wiedzy. I z cala pewnoscia oparta na
    psychologii. A to najbardziej konkretna dziedzina wiedzy - daje kase. Swoja
    opinie o kursie dolara wyrazilem z odpowiedzi na post Frodiego 02.01.02
    19:02. Oczywiscie Euro do $ bedzie slablo.

    pzdr
    wkg

  • 9. Data: 2002-01-04 23:23:44
    Od: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>

    Użytkownik "wkg" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wiele ludzi z przewidywania przyszlych kursow zyje, czasami niezle.

    No fakt. Ale niektorzy to pewnie po paru przewidywaniach musza potem isc do
    pracy do jakiejs fabryki srubek czy gdzies, nie ?

    > Z cala
    > pewnoscia jest to dziedzina wiedzy. I z cala pewnoscia oparta na
    > psychologii. A to najbardziej konkretna dziedzina wiedzy - daje kase.

    A tu to chyba sie nie zrozumielismy co do pojecia konkretnosci. No bo idac
    dalej tym tropem, to najbardziej konkretna wiedza to usmiercanie bogatych
    krewnych itp, to dopiero musi byc kasa. Powiedzmy tak: nie jest to dziedzina
    wiedzy scislej. Tzn chyba duzo jest jej blizej do astrologii ;-),
    psychologii czy socjologii, niz do fizyki czy matematyki :). Pomimo oprawy
    jaka sie jej nadaje (tzn. przewidywaniu zachowan rynkow walutowych).

    mz

  • 10. Data: 2002-01-05 00:39:26
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    >No fakt. Ale niektorzy to pewnie po paru przewidywaniach musza potem isc do
    >pracy do jakiejs fabryki srubek czy gdzies, nie ?

    Oooo, tak, niektorzy sie nawet zapetlaja - troche przewidywania, troche
    fabryki, troche przewidywania i tak ad mortem deprecata :)

    >A tu to chyba sie nie zrozumielismy co do pojecia konkretnosci. No bo idac
    >dalej tym tropem, to najbardziej konkretna wiedza to usmiercanie bogatych
    >krewnych itp, to dopiero musi byc kasa.

    To nie wiedza, to zajecie :))

> [...]
    >psychologii czy socjologii, niz do fizyki czy matematyki :). Pomimo oprawy
    >jaka sie jej nadaje (tzn. przewidywaniu zachowan rynkow walutowych).

    OK. Na serio, to najblizej ma do geometrii wykreslnej i optymalizacji
    funkcji. Czy to scisle - ocen sam. Ale daje juz spokoj, bo w sumie NTG.

    pzdr
    wkg

    PS. A zlotowka - jak wiadomo niedowartosciowana - da jeszcze zarobic :))