  • 41. Data: 2023-08-09 17:06:21
    Temat: Re: CA wykrywający...
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Za PRL panstwowe zaklady produkowały urzadzenia raczej bezpieczne.

    "Raczej" - z tym się zgadzam.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 42. Data: 2023-08-09 17:23:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Hm, wiesc gminna niesie, ze nie wolno użytkowac nowych maszyn bez CE

    No, tak chyba powinno być?
    Z tym że to skrót myślowy, odpowiedzialność jest po stronie pracodawcy,
    a więc zabronione jest oddawania w użytkowanie, nie samo użytkowanie.

    > Ale na ile to prawda, jesli przedsiębiorstwo sprowadza zagraniczną
    > maszyne na własny użytek?

    Jakby ogólna świadomość jest taka, że tak właśnie jest. Czym specjalnym
    różni się pracownik (nie będący specem od tego) od klienta?

    > Moze ktos zwrocil Chinczykom uwage :-)
    > Nawiasem pytając ... jesli osłona zbyt łatwo odpada ... to chyba CE na
    > to nie pozwala? A pozwala w ogóle, zeby dała sie zdjąc?

    A CE pozwala na np. odkręcenie obudowy? Pomyśl chwilę.

    > Takich reflektorkow juz na allegro nie widze, ale
    > https://allegro.pl/oferta/energooszczdna-arowka-led-
    40w-kukurydza-40-13694184732
    > https://allegro.pl/oferta/zarowka-led-e40-40w-320w-b
    ialy-zimny-3900lm-13213357508
    > https://allegro.pl/oferta/zarowka-led-alucorn-kukury
    dza-20w-e27-uliczna-cw-11819807214

    > są tu jakies oslony?

    Nie wiem, zwłaszcza że zdjęcia mogą być wyretuszowane marketingowo.

    > Niby jeszcze moze byc izolowana przetwornica w srodku.

    Byłbym zdziwiony.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 43. Data: 2023-08-09 18:00:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Aug 2023 17:23:33 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    >
    > Jakby ogólna świadomość jest taka, że tak właśnie jest. Czym specjalnym
    > różni się pracownik (nie będący specem od tego) od klienta?

    No ale sa unikalne maszyny, robione tylko przez zagraniczne firmy,
    ktorym sie np nie chce wchodzic w europejskie przepisy i tykac tematu
    dla jednej sztuki. Chcesz, to kupuj u nich, na ich przepisach.
    I co wtedy? Kupic i sprzedac nie mozna, bo to wprowadzenie do obrotu.
    Kupic i uzywać?
    Upoważnionym importerem nie jestes, zeby deklaracje wystawic.

    Przebadac we wlasnym zakresie? Cos o tym piszą, może można?
    Ale niektore wymogi są proste do sprawdzenia, a inne bez dokumentacji,
    trudne.

    Hm, ciekawe np czy ta chinska TBM w Swinoujsciu miała CE:-)

    > A CE pozwala na np. odkręcenie obudowy? Pomyśl chwilę.

    Ponoc czesto zabrania. Stąd np specjalne śrubki, których nie odkrecisz
    zwyklym srubokretem. Albo obudowa sklejona, czy zgrzana.

    40w-kukurydza-40-13694184732
    ialy-zimny-3900lm-13213357508
    dza-20w-e27-uliczna-cw-11819807214

    > Nie wiem, zwłaszcza że zdjęcia mogą być wyretuszowane marketingowo.

    Niektore tego typu oslon nie maja i kopią.

    > Byłbym zdziwiony.

    Przetwornica w srodku sie jeszcze zdarza. Ale czy izolowana?

    No i ta konstrukcja wrecz zacheca do innego zasilania, bo duzo
    LED=duze napiecie pracy.

    J.

  • 44. Data: 2023-08-09 18:02:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Aug 2023 17:06:21 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > "Raczej" - z tym się zgadzam.

    Gdzies to BHP mielismy, i normy stosowne - masz przyklad
    niebezpiecznych?

    No - "mikserem" kuchennym mozna sobie rekę uszkodzic, ale dzis tez.

    J.

  • 45. Data: 2023-08-09 20:11:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Przebadac we wlasnym zakresie? Cos o tym piszą, może można?
    > Ale niektore wymogi są proste do sprawdzenia, a inne bez dokumentacji,
    > trudne.

    No ale chciałbyś tego używać. Jeśli nie wiesz (jako firma), czy to jest
    bezpieczne, to jak chcesz to dać nieświadomym pracownikom?
    Tak na logikę, w ogóle w oderwaniu od CE, jak to sobie wyobrażasz?

    > Ponoc czesto zabrania. Stąd np specjalne śrubki, których nie odkrecisz
    > zwyklym srubokretem. Albo obudowa sklejona, czy zgrzana.

    No to jak, raz zabrania, a drugi raz nie?
    Bo takie normalne urządzenia, np. nie przeznaczone do kontaktu
    z dziećmi, to mają jednak zwykłe śrubki.

    > Niektore tego typu oslon nie maja i kopią.

    Nie twierdzę że nie. Nie spotkałem się, poza tym "kopią" to byłby drobny
    problem. 230 V AC może skutecznie kogoś pozbawić życia.

    > Przetwornica w srodku sie jeszcze zdarza.

    Nie spotkałem się, a trochę tego w środku widziałem.
    Ale też nie spotkałem się z brakiem osłony (w tego typu).
    Typowo w środku jest kondensator ograniczający prąd, mostek (raczej nie
    pojedyncza dioda), i może jakiś elektrolit ~ 1000 uF żeby nie mrugało.

    > No i ta konstrukcja wrecz zacheca do innego zasilania, bo duzo
    > LED=duze napiecie pracy.

    Owszem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2023-08-09 20:27:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Gdzies to BHP mielismy, i normy stosowne - masz przyklad
    > niebezpiecznych?

    Np. urządzenia z "fazą" na obudowie. I to wcale nie było tak, że się nie
    dało łatwo tego dotknąć (np. przypadkowo). Uwagi, że jak próbówka
    świeci, to trzeba odwrócić wtyczkę :-)

    Kable sieciowe z pojedynczą izolacją, łatwo się przecierały i powodowały
    "przebicia". Częste to było np. w metalowych żyrandolach. "Przecież nikt
    ich nie dotyka".

    W ogóle cała ta koncepcja 2-przewodowej instalacji w mieszkaniu
    (włączając np. łazienki), w ramach oszczędności wykonana przewodem
    aluminiowym.

    Inną sprawą jest to, że tych urządzeń było znacznie mniej, więc
    o problem też powinno być trudniej, a nie łatwiej.

    > No - "mikserem" kuchennym mozna sobie rekę uszkodzic, ale dzis tez.

    To jest zrozumiałe. Nożem też można sobie krzywdę zrobić. Chodzi o to,
    by tego efektu nie powodowały podstawki pod szklanki - bo nikt się tego
    nie spodziewa.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 47. Data: 2023-08-09 20:29:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Aug 2023 20:11:23 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > No ale chciałbyś tego używać. Jeśli nie wiesz (jako firma), czy to jest
    > bezpieczne, to jak chcesz to dać nieświadomym pracownikom?
    > Tak na logikę, w ogóle w oderwaniu od CE, jak to sobie wyobrażasz?

    Zakladam, ze jest bezpieczne. W koncu USA, Japonia czy Korea swoje
    przepisy maja.
    Instrukcje obslugi sie oczywiscie przetlumaczy ... lub nie, bo nie
    potrzeba.

    Ale nie - u nas musi buc znaczek.

    > No to jak, raz zabrania, a drugi raz nie?

    Widac raz pozwala, a raz nie.

    > Bo takie normalne urządzenia, np. nie przeznaczone do kontaktu
    > z dziećmi, to mają jednak zwykłe śrubki.

    A gdzie tam.

    > Nie twierdzę że nie. Nie spotkałem się, poza tym "kopią" to byłby drobny
    > problem. 230 V AC może skutecznie kogoś pozbawić życia.

    Moze, ale zazwyczaj tylko kopnie :-)

> [...]
    > Typowo w środku jest kondensator ograniczający prąd, mostek (raczej nie
    > pojedyncza dioda), i może jakiś elektrolit ~ 1000 uF żeby nie mrugało.

    Pojedyncza dioda nie da rady :-)

    Jest to najprostsze/najtansze.

    Ale przetwornice sie zdarzaja.

    > Owszem.

    J.

  • 48. Data: 2023-08-09 20:31:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Typowo w środku jest kondensator ograniczający prąd, mostek (raczej nie
    > pojedyncza dioda), i może jakiś elektrolit ~ 1000 uF żeby nie mrugało.

    ... chociaż widziałem takie ze specjalnym scalakiem sterującym prądem,
    SOIC-8 z "brakującą" jedną nogą (żeby zachować odległość dla ~300 V).
    Przetwornicą to bym tego nie nazwał, producent też nie nazywał.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 49. Data: 2023-08-09 20:43:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > przepisy maja.
    > Instrukcje obslugi sie oczywiscie przetlumaczy ... lub nie, bo nie

    Ale tak realnie - przecież te urządzenia są sprzedawane wszędzie, i mają
    komplety znaczków.

    > A gdzie tam.

    Tu u mnie - owszem :-)

    > Moze, ale zazwyczaj tylko kopnie :-)

    Pomnóż to przez liczbę userów i będziesz miał prokuratora na głowie.

    > Pojedyncza dioda nie da rady :-)

    Widać te, które widziałem, nie wiedziały o tym.
    Ale rzeczywiście większość ma mostek.

    > Ale przetwornice sie zdarzaja.

    Nie widziałem.
    W świetlówkach kompaktowych, owszem, były przetwornice na dwóch
    tranzystorach (takich z Uce max 400 V).

    W małych lampkach LED były mostki niskonapięciowe (większość napięcia
    była wytracana na kondensatorze wejściowym).

    W takich, w których liczba LEDów pozwala, diody są po prostu połączone
    szeregowo (+ ew. równolegle) wprost na wyjściu mostka (z elektrolitem).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 50. Data: 2023-08-09 21:42:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Aug 2023 20:43:56 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Ale tak realnie - przecież te urządzenia są sprzedawane wszędzie, i mają
    > komplety znaczków.

    Czy tak wszedzie są sprzedawane ... no, EU duzy rynek, moze się
    opłacać.

    Samoloty Boeinga maja CE? :-)

    > Tu u mnie - owszem :-)

    zasilacze wszelakie - juz klejone. No ale moze to narażone na kontakt
    z dziecmi. Patrzyles np w ekspres do kawy, czajnik elektryczny.

    > Pomnóż to przez liczbę userów i będziesz miał prokuratora na głowie.

    Ja mu pokazuje CE na urządzeniu, i może nawet wyciągam deklaracje,
    podpisaną przez Sun Ju Li w imieniu producenta ...

    > Widać te, które widziałem, nie wiedziały o tym.
    > Ale rzeczywiście większość ma mostek.

    Jedną diodą naładujesz kondensator do pelna i wiecej nie pusci.
    Muszą być co najmniej dwie ... ale mozna uzyć LED - tez dioda.

    > Nie widziałem.

    A ja widzialem.

    > W takich, w których liczba LEDów pozwala, diody są po prostu połączone
    > szeregowo (+ ew. równolegle) wprost na wyjściu mostka (z elektrolitem).

    Nie wszystkie maja duzo LED, ale .... sa jeszcze takie wynalazki:
    https://youtu.be/5HTa2jVi_rc?t=431

    Niby jeden LED, a w srodku 12 ...

    J.