  • 1. Data: 2023-07-23 02:13:07
    Temat: NFC
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Smartfonem można coś przeczytać z plastyków -- czy można też coś tam
    wpisać/zapisać?

    Niezbyt ;) mocno jestem zainteresowany tym, co napisze _Master_ bądź
    LBluzg -- na ich posty nie odpowiem.

    Może dałoby się wykorzystać NFC do czegoś innego niż płacenie?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 2. Data: 2023-07-23 17:04:58
    Temat: Re: NFC
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 23 lipca 2023 o 02:13:19 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> [...]
    > LBluzg -- na ich posty nie odpowiem.
    >
    > Może dałoby się wykorzystać NFC do czegoś innego niż płacenie?

    Otwieranie drzwi i bilety KM były chyba wcześniej.
    Najciekawsze to są chyba komhnikaty dla niewidomych - jak przyłożysz telefon w
    miejscu z _piktogramem_ NFC to ci przeczyta - np. opis pomieszczenia "toaleta męska".

    Żeby potem nie było pytań "nie nie nie, co pan robił w DAMSKIEJ ubikacji?", oj tak,
    mnie też raz o to pytano ;>
    W akwaparku w Sopocie szatnia z szafkami i przebieralniami jest koed, ale na baseny
    prowadzą osobne toalety+natryski damskie i męskie.
    Tylko problem taki, że wielkimi literami nad drzwiami "wejście na baseny", a "toaleta
    damska/męska" niżej i mniejszymi - co prowadzie do nieporozumień.

  • 3. Data: 2023-07-24 02:26:19
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 23 lip 2023 o 17:04, Dawid Rutkowski pisze:

    > Otwieranie drzwi

    Drzwi na schodową klatkę są u mnie otwierane breloczkiem -- telefon tego
    breloczka nie dostrzega, choć płatnicze karty bezproblemowo czyta.

    > i bilety KM były chyba wcześniej.

    > Najciekawsze to są chyba komhnikaty dla niewidomych - jak przyłożysz
    > telefon w miejscu z _piktogramem_ NFC to ci przeczyta - np. opis
    > pomieszczenia "toaleta męska".

    https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Pokolenie_(sl_K
    rzysztof_Sieniawski)/tekst

    Spójrz niewidomy co za świat
    Szerokiej drogi chromy
    Wsłuchaj się głuchy w dźwięków grad
    O szczęściu durniu pomyśl

> [...]
    > nad drzwiami "wejście na baseny", a "toaleta damska/męska"
    > niżej i mniejszymi - co prowadzie do nieporozumień.

    Fajnie -- ale:
    - czy można zapisać bankowy plastyk telefonem?
    - dlaczego ww. breloczek nie jest [mile?] widziany telefonem?
    (telefonem może niezręcznie otwierać drzwi,
    ale zegarkiem z NFC -- czemu nie!!!)
    - do czego na co dzień wykorzystać NFC?

    Już sama możliwość płacenia telefonem jest fajna -- można
    nie nosić (i nie liczyć!!!) bankowych plastyków...

    Bezpieczne to jest tak sobie -- skutecznie zapłaciłem bez podania PINu.
    (co 72 godziny pojawia się potrzeba podania PINu bądź wpisania wzorku
    przy odblokowywaniu telefonu -- akurat trafiło się podczas płacenia
    w BiedArnoce... zanim zdołałem narysować zygzak -- transakcja została
    uskuteczniona; raczej -- zanim zacząłem rysowanie...)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 4. Data: 2023-07-24 15:57:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    writes:

    > Smartfonem można coś przeczytać z plastyków -- czy można też coś tam
    > wpisać/zapisać?

    Naturalnie, tam są typowe scalaki 13.56 MHz, potrafiące (typowo?)
    działać jako czytnik/karta/P2P, w trybach A, B, Felica, ze sprzętowym
    crypto-1 itd.

    Jest (zapewne) tryb "raw", w którym (IIRC) można po prostu odbierać
    i nadawać surowe bity, więc można zaimplementować wszystko.

    Oczywiście w ramach wspieranych modulacji i częstotliwości, czyli
    np. z Unique (125 kHz) to to nie zadziała.

    Oczywiście to, co zrobi dana karta z naszymi transmisjami, to inna
    sprawa.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2023-07-24 16:52:53
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    Dzięki za odp...

    W dniu 24 lip 2023 o 15:57, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]

    > Oczywiście w ramach wspieranych modulacji i częstotliwości, czyli
    > np. z Unique (125 kHz) to to nie zadziała.

    Pojmuję breloczny problem -- połowicznie. ;)

    https://www.pwsk.pl/sklep/produkt/czytnik-usb-rfid-1
    25-khz-unique/

    Dlaczego telefon nie mógłby obsługiwać także Unique?
    Co obsługują zegarki z NFC? -- tylko 13.56 MHz (skoro niektórymi można
    płacić w sklepach) czy także inne?...

    Po co komu 125 kHz? -- skoro (mniemam, że bardzo tanie) bankowe
    plastyki mają 13.56 MHz...

    > Oczywiście to, co zrobi dana karta z naszymi transmisjami, to inna
    > sprawa.

    Tedy -- można coś telefonem zapisać na bankowym plastyku czy nie można?

    -=-

    Oplatają nas przeróżne fotony ludzkiej produkcji: AM, NFC, FM, GSM, BT,
    WiFi, LiFi... Jakże nie cierpię druciarstwa... ;) Nie mam dyle_matu --
    miedź czy być w eterze...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 6. Data: 2023-07-24 20:07:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dlaczego telefon nie mógłby obsługiwać także Unique?

    Kto powiedział, że nie mógłby?
    Jest tylko kwestia czy wciskanie anteny 125kHz do telefonu ma sens.
    Nasze czytniki 125kHz mają antenę 60 zwojów, a czytniki 13.56MHz 3 zwoje.

    > Co obsługują zegarki z NFC? -- tylko 13.56 MHz (skoro niektórymi można
    > płacić w sklepach) czy także inne?...
    >
    > Po co komu 125 kHz? -- skoro (mniemam, że bardzo tanie) bankowe
    > plastyki mają 13.56 MHz...

    1. Siła przyzwyczajenia - 125kHz były popularne, gdy 13.56 MHz jeszcze nie.
    2. W czasach gdy każdy ma w kieszeni dwukierunkowe urządzenie 13.56MHz
    niezaszyfrowany zameczek 125kHz stał się jakby bezpieczniejszy od
    takiego samego 13.56.
    P.G.

  • 7. Data: 2023-07-24 22:36:42
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 24 lip 2023 o 20:07, Piotr Gałka pisze:

    > Kto powiedział, że nie mógłby?
    > Jest tylko kwestia czy wciskanie anteny 125kHz do telefonu ma sens.
    > Nasze czytniki 125kHz mają antenę 60 zwojów, a czytniki 13.56MHz 3 zwoje.

    Pojmuję. Gramy/masa i dolary -- koszty...

> [...]
    > 2. W czasach gdy każdy ma w kieszeni dwukierunkowe urządzenie 13.56MHz
    > niezaszyfrowany zameczek 125kHz stał się jakby bezpieczniejszy od

    Jak z pięciolową dyskietką w amerykańskim wojsku?
    NFC daleko nie sięga -- więc chyba podsłuchy nie są tu groźne.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2023-07-24 22:36:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > niezaszyfrowany zameczek 125kHz stał się jakby bezpieczniejszy od
    > takiego samego 13.56.

    Tego to nie wiem.

    Aczkolwiek faktem jest, że "bezpieczeństwo" wielu takich instalacji
    opiera się głównie na tym, że zwykły Kowalski nie zna się na takich
    zabawkach. A ten, kto się zna, nie potrzebuje wchodzić tam, gdzie są
    zamki z Unique.

    Nie żeby to się różniło jakoś specjalnie od np. tradycyjnych kluczy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2023-07-24 22:41:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    writes:

    > NFC daleko nie sięga -- więc chyba podsłuchy nie są tu groźne.

    Wszystko zależy od sytuacji. To, że typowy czytnik ma zasięg centymetra
    nie znaczy, że się nie da podsłuchać... albo np. odczytać danych
    z karty.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 10. Data: 2023-07-25 02:02:00
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 24 lip 2023 o 22:36, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    > zamki z Unique.

    > Nie żeby to się różniło jakoś specjalnie od np. tradycyjnych kluczy.

    Tradycyjne dobre zamki pokonywane są w kilka minut; słabe -- w ćwierć
    minuty; wyjątkowe (choćby na długie klucze Lob -- dziś nie ma tego
    w sprzedaży, ale jedną taką wkładkę z kluczami mam z dawnych lat)
    można czasami mechanicznie złamać...

    Klatka schodowa raczej nie stanie się celem terrorystycznego ataku... ;)

    --