  • Data: 2019-08-14 18:35:16
    Temat: Re: Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 14 sierpnia 2019 18:00:41 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

    > No właśnie, dla kogoś kto zarabia w EUR chyba nie ma lepszej karty obecnie od tej
    Alior Kantor wielowalutowej?

    Hmm, ja przynajmniej do kompletu proponowałbym jeszcze N26 - wg mnie trzymanie euro w
    polskim banku mija się z celem.
    Do niedawna założenie konta w niemieckim banku było kłopotem - ale odkąd jest N26,
    jest to łatwiutkie i wg mnie warto.
    Więc płacić i w PL można kartą N26 - koszt to kurs MC, który jest porównywalny z
    kursem IKA.
    IKA oczywiście do wymiany eur->pln - przelew z N26 wysłany w piątek zaksięgowany
    został w IKA w poniedziałek, w drugą stronę też dochodzi w D+1.
    Zaś ilość potrzebnych złotówek na przelewy czy wypłaty z bankomatów dość łatwo można
    oszacować z wyprzedzeniem.
    Więc z IKA można zrobić potrzebne przelewy złotówkowe - np. rachunki - oraz kartą IKA
    wypłacić z bankomatu złotówki, np. raz na miesiąc (oczywiście jak ktoś chce, to może
    częściej).

    > Co do DCC to nie wiem, wczoraj płaciłem tą kartą w Paypal i zapytał mnie o PLN,
    pytanie tylko czy Paypal po prostu domyślnie dla "polskich kont" albo polskiego
    adresu "billingowego" proponuje to wszystkim z automatu?

    Spróbuj zapłacić za ten sam produkt u tego samego sprzedawcy, z ceną w TEJ SAMEJ
    WALUCIE, jakąś kartą "złotówkową" - oczywiście kupować nie musisz, dojdź jedynie do
    etapu po propozycji DCC - wtedy się przekonasz, czy winna jest karta IKA czy paypal.

    > O co chodzi z tym "surcharge 16,95" w Euronet?

    No tak mają. Podobno euronet znalazł jakiś kruczek w umowie z MC (bo przy visach to
    nie występuje - np. jest przy revolut MC a nie ma przy revolut visa), który pozwala
    mu żądać surcharge w przypadku kart "zagranicznych".
    curve jest taką kartą, więc nie dość, że bankomat najpierw proponuje DCC na funty (i
    to chyba z jakimś mega tragicznym kursem, za 50zł chciał chyba 16 funtów), to po
    odrzuceniu DCC daje już ostateczny wybór tragiczny:
    - albo obciążenie w PLN, ale z dodatkowym surcharge 16,95zł (i jeszcze wypisuje, że
    "nie wiadomo, jaki będzie osteteczny kurs rozliczenia" ;)
    - albo obciążenie w GBP po ich złodziejskim kursie - ale "za to" bez surcharge (to
    dopiero łaskawcy) - i jeszcze się chwalą, że kurs rozliczenia się nie zmieni ;>

    Dziś sprawdziłem, że wyskakuje to przy próbie wypłaty MC curve.
    Nie sprawdzałem IKA, bo się bałem, że mi wypłaci, a nie chciałem, bo by mi nie
    starczyło na testowe zakupy w biedronku - teraz mam puste konto złotówkowe więc jak
    znajdę euronet to zrobię test, czy taka "niemoralna propozycja" wyskakuje też dla
    karty IKA.

    Bo jak widać i bankomaty BSowe i santandera DCC proponują - mi santander zaproponował
    DCC tylko na euro, ale kolega pisał, że gdy próbował u siebie w bankomacie santandera
    (chyba Poznań, może to dlatego ;), to była propozycja DCC nie tylko na euro, ale i na
    dolary i jeszcze inne waluty!

    > Co do tych kombinowanych krajów-walut w podróży, mi by się chyba nie chciało każdą
    walutę osobno wymieniać i pilnować bilans. Zobacz to:
    https://transfers.skrill.com/pl/ , możesz wymienić PLN na EUR (w drugą stronę też) po
    kursach międzybankowych, depozyt kartą (0%). Można wymienić PLN na EUR, wrzucić to
    Alior Kantor i niespecjalnie martwić się docelową walutą płatności.

    Hmm, przy bezkosztowej wymianie na euro to rzeczywiście nie ma się co przejmować
    różnymi walutami, nawet jeśli nie tylko się przejeżdża, ale wręcz do jakiegoś kraju
    "własnowalutowego" jedzie.
    Chociaż jeszcze taniej by było, gdyby w skrill można było bezkosztowo (czyli nie
    tylko kurs, ale i darmowy przelew do IKA) wymieniać i inne waluty (oczywiście te,
    które IKA obsługuje - ale obsługuje już wszystkie europejskie i jeszcze kilka
    światowych), np. jak jedziesz do Bułgarii.
    No i do sprawdzenia jeszcze, jakie są kursy MC dla walut, dla których i w IKA jest
    drożej niż dla pozostałych - np. chorwackich kun czy rubli.