  • 71. Data: 2019-11-25 14:52:19
    Temat: Re: Pko bp i konto zmarłego
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 25 Nov 2019 13:16:56 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ale powolania czy nabycia ?

    Powołania.
    Masz pół roku na decyzję od dnia, kiedy dowiedziałeś się o śmierci.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Różańca"
    Matka Boża do s. Łucji

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 72. Data: 2019-11-29 15:38:11
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    W dniu 25.11.2019 o 12:49, Olin pisze:

    > Trzeba iść do banku z postanowieniem o nabyciu spadku. Wtedy udzielają
    > informacji o stanie konta i lokatach.

    Jak już jest postanowienie o nabyciu, to trochę za późno na odrzucenie.
    A saldo może być ujemne...

    --
    MiCHA

  • 73. Data: 2019-11-29 15:58:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 29 listopada 2019 15:38:14 UTC+1 użytkownik Przemyslaw Kwiatkowski
    napisał:

    > Jak już jest postanowienie o nabyciu, to trochę za późno na odrzucenie.
    > A saldo może być ujemne...

    Hmm, wychodzi na to, że nie ma na to metody.
    Można przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza - ale wtedy trzeba zrobić ten inwentarz, a
    to trochę kosztuje (przynajmniej tak mówiła notariusz, namawiając żonę na proste
    przyjęcie spadku) - tyle że tu też już jest po przyjęciu, jest się jedynie chronionym
    przed długami przekraczającymi wartość spadku.

    Kto wie, może da się zrobić taki inwentarz przed przyjęciem - ale kto wtedy za to
    zapłaci (może z masy spadkowej to idzie - ale co, jak masa wyjdzie ujemna - albo w
    ogóle zawierająca same pasywa?) i kto daje gwarancję, że czegoś się nie przeoczy?

    No i ostatnia ciekawa sprawa, związana z tym, co pisałem powyżej o tym, co mówiła
    notariusz - jakiś czas temu zmieniono prawo z domyślnego przyjęcia prostego na
    domyślne z dobrodziejstwem inwentarza.
    To kto na tych wszystkich inwentarzach od gapowitych spadkobierców zarobi?

  • 74. Data: 2019-11-29 16:03:13
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 29 Nov 2019 15:38:11 +0100, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

    > Jak już jest postanowienie o nabyciu, to trochę za późno na odrzucenie.
    > A saldo może być ujemne...

    W tym sęk, co zresztą też zauważyłem.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 75. Data: 2019-11-29 16:45:37
    Od: s...@g...com

    On Friday, 29 November 2019 08:58:11 UTC-6, Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    ogóle zawierająca same pasywa?) i kto daje gwarancję, że czegoś się nie przeoczy?

    Pytanie techniczne:
    Jak zrobie inwentarz, tak letko od czapy. Nieprecyzyjny.
    To co wtedy jak wyjdzie ze kasy mniej albo wiecej?

    Bo moje podejscie bylo takie ze o tym co wiadomo mozna zdecydowac a wycena nie bedzie
    drastycznie odbiegajaca od oczekiwan.
    A o tym co nie wiadomo to nie wiadomo.
    Zeby na tym ktos mogl polozyc lape jakas instytucja powinna pilnowac procesu.
    Jak przychodzi pojedynczy gostek przerejestrowac auto czy sprzedac dom z aktem w
    ktorym sa inni to przeciez mu na to nie pozwola...

    Wiec ta inwentaryzacja moze byc nieprecyzyjna bo potem w papierach i tak powinno
    wyjsc ile to bylo warte i kto powinien jaka czesc dostac.

    I dodatkowo. Nawet placac firmie za wycene do "porzadnej" inwentaryzacji mozna
    oszukac wiec nie widze sensu wyolbrzymiania tego procesu.

> [...]
    domyślne z dobrodziejstwem inwentarza.
    > To kto na tych wszystkich inwentarzach od gapowitych spadkobierców zarobi?

    Czy ktos musi? Auto wyceni byle dealer w oparciu o eurotax, dom mozna wycenic ale i
    tak jeden z braci powie ze nie wart tyle a drugi ze wart 2x wiecej...

  • 76. Data: 2019-11-29 18:55:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 29 listopada 2019 16:45:39 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    > >

    > Pytanie techniczne:
    > Jak zrobie inwentarz, tak letko od czapy. Nieprecyzyjny.
    > To co wtedy jak wyjdzie ze kasy mniej albo wiecej?

    Hmm, jak o 10% to nie problem - i tak za długi odpowiadasz tylko do wysokości aktywów
    spadku - i to nie wycenianych tak czy siak, a w naturze - lub ew. wycenianych przez
    biegłego sądowego jak jest problem - sle dalej oddajesz np. dom, a nie kasę, na jaką
    był wyceniony - jego sprzedaż za tą sumę to ew. problem wierzyciela.

    Gorzej, jak myślisz że nie ma długów, władujesz w dom kasę jnwestycyjną - a potem
    zonk.

    > Zeby na tym ktos mogl polozyc lape jakas instytucja powinna pilnowac procesu.

    O to pytałem.

    > Jak przychodzi pojedynczy gostek przerejestrowac auto czy sprzedac dom z aktem w
    ktorym sa inni to przeciez mu na to nie pozwola...

    Jak nie - udziałem można rozporzadzać bez zgody innych współwłaścicieli, w tym
    zbywać. Jeśli tylko znajdziesz kupca, który zechce taki udział kupić.

    > I dodatkowo. Nawet placac firmie za wycene do "porzadnej" inwentaryzacji mozna
    oszukac wiec nie widze sensu wyolbrzymiania tego procesu.

    I o to też pytałem, czy taka firma kdpowiada za błędy w wycenie?
    OC pewnie ma.

> [...]
    tak jeden z braci powie ze nie wart tyle a drugi ze wart 2x wiecej...

    Nie chodzi o wycenę - tylko o _odnalezienie_ _wszystkich_ aktywów i pasywów spadku.

    A jak bracia się co do wyceny nie zgodzą to pogodzi ich sąd - również co do podziału.
    Wystarczy, że jeden złoży wniosek (i zapłaci).

  • 77. Data: 2019-11-29 21:17:51
    Od: s...@g...com

    Kwiatkowski napisał:

> [...]
    zbywać. Jeśli tylko znajdziesz kupca, który zechce taki udział kupić.

    No niby tak, ale wtedy to ten gostek z umowa idzie do WK czy notariusza i niejako
    zastepuje zbywajacego. Nadal nie przerejestruje auta ze zmarlego na siebie. No,
    przynajmniej nie powinien bez papiera od reszty ze sie zgadzaja...

    oszukac wiec nie widze sensu wyolbrzymiania tego procesu.

    > I o to też pytałem, czy taka firma kdpowiada za błędy w wycenie?
    > OC pewnie ma.

    No i nawet niech odpowiada, ale jak to w praktyce zadziala?
    Firma ma napisane ze uczynila takie i owakie sprawdzenia, a ktos sprzedal za wiecej
    to znaczy sie ze dobry sprzedawca jest...

    No chyba ze wycena kompletnie z sufitu ale to chyba raczej sprawa i tak na batalie
    sadowa. I wtedy co sad uradzi to bedzie.

    Ubezpieczyciel moze i tu by gdzies potencjal marketingowy znalazl. Ale znajac zycie
    zastapil by tego rzeczoznawce na stolku w sadzie bo by nic nie wyplacil :)

> [...]
    >
    > A jak bracia się co do wyceny nie zgodzą to pogodzi ich sąd - również co do
    podziału. Wystarczy, że jeden złoży wniosek (i zapłaci).

    Z tym moze byc problem.
    Bo o ile znajdziesz dom, auto czy konta to juz dlugu mozesz nie znalezc.
    No i nie wiesz czy sie nie pojawi sasiad mowiac ze przyczepa i rower to jego...

    Tak czy siak jak sprawa prowadzona z papierami to jest jak potem manewrowac i sie
    ewentualnie pozniej rozliczyc.

    Ja bym nawet powiedzial ze to domyslnie powinno byc oczywiste ze taki spadek to temat
    otwarty az do przedawnienia (3-5 lat czy jak tam leca okresy)...