  • 1. Data: 2019-11-13 19:29:33
    Temat: Pko bp i konto zmarłego
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Taki dostałem temat:

    Mąż miał konto w PKO BP. Zmarło mu się.
    Żyje żona (nieco schorowana, wiek już podeszły) i zyje dwójka ich dzieci.

    Na koncie była jakaś lokata - nie wiem, czy to ma znaczenie.
    W jaki sposób i przez kogo uzyskać (odzyskać?) te pieniądze?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2019-11-13 20:03:38
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Z tym tak samo jak z resztą spadku.
    Sprawdzić, czy był testament - jeśli nie, to żona i dzieci dziedziczą po 1/3 -
    majątku osobistego męża oraz połowy majątku wspólnego, jeśli nie mieli rozdzielności.
    Można jeszcze odrzucić spadek.
    Jeśli spadkobiercy się zgodzą, to poświadczenie dziedziczenia i dział spadku można
    zrobić szybko u notariusza.
    Potem z tym aktem każdy spadkobierca idzie do banku i podaje numer konta.

    Oczywiscie pytanie jeszcze, czy to konto był wyłączną własnością męża - czy też było
    wspólne?
    A nawet jak osobną - to czy była tam jego osobista kasa czy wspólna...

    Trochę wcześniej można trochę odzyskać jako zwrot kosztów pogrzebu - trzeba iść z
    fakturami (uwaga - musi być na nich adnotacja, że to na pogrzeb konkretnego
    człowieka) do banku.

  • 3. Data: 2019-11-13 20:17:38
    Temat: Re: Pko bp i konto zmarłego
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 13.11.2019 o 19:29, Adam pisze:
> [...]
    >
    > Na koncie była jakaś lokata - nie wiem, czy to ma znaczenie.
    > W jaki sposób i przez kogo uzyskać (odzyskać?) te pieniądze?

    1. Któreś z nich zanosi do banku akt zgonu.
    2. Jeśli mają rachunki za pogrzeb, to bank zwraca.
    3. Jeśli zostały jakieś pieniądze, a zmarły pozostawił dyspozycję na
    wypadek śmierci, to bank zawiadamia wskazane w dyspozycji osoby i
    wypłaca pieniądze w odpowiedniej kwocie.
    4. Jeśli zostały jakieś pieniądze, to należy przeprowadzić postępowanie
    spadkowe. U notariusza szybciej, w sądzie taniej.

    MJ

  • 4. Data: 2019-11-13 20:29:31
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.11.2019 o 19:29, Adam pisze:
    > Witajcie.

    > Taki dostałem temat:
    >
    > Mąż miał konto w PKO BP. Zmarło mu się.
    dawniej niż 6 miesięcy?
    > Żyje żona (nieco schorowana, wiek już podeszły) i zyje dwójka ich dzieci.
    > Na koncie była jakaś lokata - nie wiem, czy to ma znaczenie.
    > W jaki sposób i przez kogo uzyskać (odzyskać?) te pieniądze?
    jak nie było testamentu to oficjalnie trzeba przeprowadzić postępowanie
    spadkowe. to co miał facet, dostanie w 50% żona i po 25% każde z dzieci.
    Z odpowiednimi dokumentami do banku we trójkę i bank wypłaci (przeleje).
    radzę jak najszybciej robić postępowania spadkowe i wyjaśniać, bo jak
    się nawarstwi - to będzie dupa blada.
    nieoficjalnie, można się zastanowić nad dostępem do tych pieniędzy przez
    internet... i przelać, twierdząc zgodnie ze taka była wola zmarłego. ale
    to śliskie i ewentualny brak zgodności spadkobierców jest dużym
    przeciwwskazaniem.

    ToMasz

  • 5. Data: 2019-11-13 21:25:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 20:17:41 UTC+1 użytkownik Michal Jankowski napisał:

> [...]
    > wypadek śmierci, to bank zawiadamia wskazane w dyspozycji osoby i
    > wypłaca pieniądze w odpowiedniej kwocie.

    Hmm, a dyspozycja na wypadek śmierci nie jest przed kosztami pogrzebu?
    Pogrzeb urzadza się z masy spadkowej (do której wchodzi też zasiłek pogrzebowy, jeśli
    zmarły był ubezpieczony w ZUS) - ale dyspozycja na wypadek śmierci to chyba jest tak,
    jakby zrobić ten przelew za życia.

    > 4. Jeśli zostały jakieś pieniądze, to należy przeprowadzić postępowanie
    > spadkowe. U notariusza szybciej, w sądzie taniej.

    U notariusza i szybciej i taniej - ale to dziala tylko przy zgodzie wszystkich
    spadkobierców.
    Poczytaj, ile kosztuje sądowy dział spadku.

    Jak spadkobiercy sobie ufają, to można jeszcze uprościć pozostawiając jednego
    spadkobiercę - pozostali odrzucają spadek (o ile nie minęlo już pół roku od śmierci).
    Wtedy odchodzi dział spadku - bo nawet notarialny trochę dodatkowo kosztuje.
    A podzielić się mogą darowiznami - jak będzie to "zerowa" grupa to bezkosztowo,
    wystarczy złożyć SD-Z2 w US.

  • 6. Data: 2019-11-13 21:30:10
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 20:29:33 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

    > jak nie było testamentu to oficjalnie trzeba przeprowadzić postępowanie
    > spadkowe. to co miał facet, dostanie w 50% żona i po 25% każde z dzieci.

    Nie - dostaną po 1/3. Małżonek musi dostać min. 1/4 - więc ma to zastosowanie dopiero
    przy min. czwórce dzieci.

    Ale trzeba pamiętać, że w "tym, co miał facet" jest też połowa majątku wspólnego.

    > Z odpowiednimi dokumentami do banku we trójkę i bank wypłaci (przeleje).
    > radzę jak najszybciej robić postępowania spadkowe i wyjaśniać, bo jak
    > się nawarstwi - to będzie dupa blada.

    Co się nawarstwi?
    Jak nie ma nieruchomości to jedyny problem z wyciagnięciem kasy z banku.
    A jak są - cóż, u żony na wsi podatki rolne "płacą" czasem i pradziadkowie urkdzeni w
    XIX w. - PESEL np. 798415abcde ;>

  • 7. Data: 2019-11-13 21:52:39
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-11-13 o 19:29, Adam pisze:
> [...]
    >
    > Na koncie była jakaś lokata - nie wiem, czy to ma znaczenie.
    > W jaki sposób i przez kogo uzyskać (odzyskać?) te pieniądze?

    a może był zapis na wypadek śmierci?

    generalnie jak w banku się dowiedzą o śmierci to zablokują konto do
    czasu postępowania spadkowego

    --
    pozdrawiam
    RobertS

    https://finansowewariacje.wordpress.com/

  • 8. Data: 2019-11-13 21:53:13
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    jeśli zmarły był ubezpieczony w ZUS) - ale dyspozycja na wypadek śmierci to chyba
    jest tak, jakby zrobić ten przelew za życia.

    Nie. W pierwszej kolejności idzie wypłata kosztów pogrzebu, w drugiej -
    dyspozycje na wypadek śmierci. Ani jedno, ani drugie NIE WCHODZI DO
    SPADKU (Prawo bankowe art. 55 i 56). Do spadku wchodzi tylko to, co
    zostanie.

    > U notariusza i szybciej i taniej - ale to dziala tylko przy zgodzie wszystkich
    spadkobierców.
    > Poczytaj, ile kosztuje sądowy dział spadku.

    Nie doradzaj dłuższej i droższej drogi. W razie zgodnych spadkobierców
    nie jest potrzebny dział spadku (ani sądowy ani notarialny), wystarczy
    zgodne oświadczenie w banku. Been there done that. Czytaj np. tu:
    http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.x
    sp?key=61431E5C

> [...]
    Wtedy odchodzi dział spadku - bo nawet notarialny trochę dodatkowo kosztuje.

    Nic nie uprościsz, a możesz sobie narobić kłopotu, jeśli odrzucający ma
    małoletnie dzieci.

    MJ

  • 9. Data: 2019-11-14 08:28:10
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 19:29:34 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    >
    > Na koncie była jakaś lokata - nie wiem, czy to ma znaczenie.
    > W jaki sposób i przez kogo uzyskać (odzyskać?) te pieniądze?

    Po pierwsze niech podejdzie do banku ta osoba która pogrzeb robiła i niech weźmie ze
    sobą faktury za pogrzeb, stypę, pomnik
    Zależy ile tej kasy na lokacie jest, jeśli kilka/kilkanaście tysięcy to bank zwróci
    do wysokości kwot z faktur
    Jeśli coś zostanie to zapytać czy nie było dyspozycji na wypadek śmierci.
    Jeśli była, bank wypłaci tej osobie. Limit to ok 90tys
    Jeśli na lokacie było więcej to bank wypłaci resztę spadkobiercom
    Sprawy spadkowe i tak warto załatwić wiec jeśli jest zgoda pomiędzy żoną zmarłego i
    jego dziećmi to niech pójdą do notariusza i notariusz poprzesadza stosowny akt
    poświadczenia dziedziczenia. Zapłacą za to ok 200zł i będzie zrobione od reki
    Można przez sad- opłata wtedy 50zł ale trzeba kilka miesięcy czekać.

  • 10. Data: 2019-11-14 08:30:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 20:29:33 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

    > jak nie było testamentu to oficjalnie trzeba przeprowadzić postępowanie
    > spadkowe. to co miał facet, dostanie w 50% żona i po 25% każde z dzieci.

    Nie
    Żona i dzieci dostana po 1/3 każde