  • 11. Data: 2019-11-14 08:45:30
    Temat: Re: Pko bp i konto zmarłego
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 21:25:27 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > U notariusza i szybciej i taniej - ale to dziala tylko przy zgodzie wszystkich
    spadkobierców.
    > Poczytaj, ile kosztuje sądowy dział spadku.

    W sądzie dział spadku to 300 lub 500zł u notariusza maks 3tys.
    Trzeba to robić sądownie czy notarialnie tylko wtedy jeśli w skład spadku wchodzi
    nieruchomość
    Jeśli nieruchomości nie ma to mogę się podzielić jak tam chcą sami

    > Jak spadkobiercy sobie ufają, to można jeszcze uprościć pozostawiając >jednego
    spadkobiercę - pozostali odrzucają spadek

    I spadek "przechodzi" na na ich dzieci;)

    > (o ile nie minęlo już pół roku od śmierci). Wtedy odchodzi dział spadku - >bo nawet
    notarialny trochę dodatkowo kosztuje.

    Ale przecież to nie sa jakieś zawrotne kwoty.

  • 12. Data: 2019-11-14 08:49:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Zacząłbym od tego, czy mąż składał bankową dyspozycję na wypadek śmierci?

    -----

  • 13. Data: 2019-11-14 08:50:14
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 21:30:12 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > Jak nie ma nieruchomości to jedyny problem z wyciagnięciem kasy z banku.

    Dokładnie tak.
    W podobnej sytuacji(ojciec miał lokate w banku) poszliśmy z poświadczeniem
    dziedziczenia do banku i wypłacili nam(mama, ja i siostra) po 1/3 kasy z lokaty
    Jako ze z siostra stwierdziliśmy ze tej kasy nie chcemy to po wyjściu z banku daliśmy
    nasze części mamie i tak zrobiliśmy ten etap działu spadku;)
    W naszym przypadku były jeszcze nieruchomości ale tam jeszcze nie uregulowaliśmy
    tego- najprościej chyba będzie darowizny notarialnie porobić.

  • 14. Data: 2019-11-14 08:52:43
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Lub przez pełnomocnika.

    -----

  • 15. Data: 2019-11-14 08:53:02
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 21:53:16 UTC+1 użytkownik Michal Jankowski napisał:

    > Nie doradzaj dłuższej i droższej drogi. W razie zgodnych spadkobierców
    > nie jest potrzebny dział spadku (ani sądowy ani notarialny), wystarczy
    > zgodne oświadczenie w banku. Been there done that. Czytaj np. tu:
    > http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.x
    sp?key=61431E5C

    Dokładnie to w banku wszyscy wymienieni w akcie dziedziczenia musza się stawić i bank
    wypłaci stosowne części środków kazdemu z nich
    Niewielki kłopot jest taki że musza się stawić wszyscy razem.

    > Nic nie uprościsz, a możesz sobie narobić kłopotu, jeśli odrzucający ma
    > małoletnie dzieci.

    Dokładnie tak

  • 16. Data: 2019-11-14 08:53:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 08:52:45 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Lub przez pełnomocnika.

    Po śmierci właściciela rachunku pełnomocnictwo wygasa.

  • 17. Data: 2019-11-14 09:06:13
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jeśli bank powziął wiadomość.

    -----

  • 18. Data: 2019-11-14 09:21:28
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 09:06:46 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Jeśli bank powziął wiadomość.

    Albo kłopot dla pełnomocnika jak wypłaci po śmierci właściciela rachunku
    Jeśli jest zgoda wśród spadkobierców to się nie wyda zapewne, jeśli jakiś kwas wśród
    spadkobierców wyjdzie i któryś z nich zacznie temat drążyć to może się wizyta u
    prokuratora zakończyć

  • 19. Data: 2019-11-14 10:16:40
    Od: 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Michal Jankowski w

    > 1. Któreś z nich zanosi do banku akt zgonu.
    > 2. Jeśli mają rachunki za pogrzeb, to bank zwraca.

    Do tego można dołożyć koszty (udokumentowane) pomnika (ca 10kPLN)

    --
    'Tom N'

  • 20. Data: 2019-11-14 12:13:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    jeśli zmarły był ubezpieczony w ZUS) - ale dyspozycja na wypadek śmierci to chyba
    jest tak, jakby zrobić ten przelew za życia.

    > Nie. W pierwszej kolejności idzie wypłata kosztów pogrzebu, w drugiej -
    > dyspozycje na wypadek śmierci.

    Hmmm, to kiedy bank realizuje dyspozycję na wypadek śmierci?
    Bo żeby odebrać koszty pogrzebu, trzeba najpierw pogrzeb urządzić i mieć faktury.
    Oczywiście nie trwa to miesiącami, ale z tydzień jednak bywa.
    Z drugiej strony bank, aby zrealizować dyspozycję na wypadek śmierci, musi powziąć
    pewną informację o śmierci - czyli zapewne trzeba mu dostarczyć akt zgonu i jeszcze
    gdzieś w odpowiednie miejsce w banku ten akt musi trafić.
    Mimo wszystko jest to jednak pewien wyścig - bo przecież też nie jest powiedziane, że
    z fakturami ktoś poleci do banku zaraz po stypie.

    Oczywiście jak pieniędzy starczy i na to i na to, to problemu nie ma (zresztą
    dyspozycje na wypadek śmierci zbyt popularne nie są - ale z drugiej strony latania do
    banku z fakturami też nie jest aż tak opłacalne, bo ZTCP to potem do ZUS trzeba
    składać kopie notarialnie poświadczone) - ale co, jak nie starczy?

    > Ani jedno, ani drugie NIE WCHODZI DO SPADKU (Prawo bankowe art. 55 i 56).
    > Do spadku wchodzi tylko to, co zostanie.

    To też pisałem, że pogrzeb organizuje się z masy spadkowej, z czego wynika, że koszty
    pogrzebu zmniejszają tą masę.
    Zaś dyspozycja na wypadek śmierci jest traktowana jak zrobiona za życia, więc również
    masę spadkową uszczupla - i nikt nie może powiedzieć, że jak ktoś dostał z tej
    dyspozycji N zł, to jego udział w podziale spadku będzie o te N zł mniejszy.

> [...]
    > nie jest potrzebny dział spadku (ani sądowy ani notarialny), wystarczy
    > zgodne oświadczenie w banku. Been there done that. Czytaj np. tu:

    A, to to jest fajna rzecz o której nie wiedziałem - ale załatwia tylko jedną sprawę,
    czyli przyśpiesza wyciągnięcie kasy z banku.
    Ew. też eliminuje konieczność przeprowadzenia działu spadku (i zapłacenia za ten
    dział - czy to notariuszowi, czy sądowi) - oczywiście tylko wtedy, gdy w spadku nie
    ma żadnych nieruchomości.

    Bo po dziale tak samo można kasę z banku wyciągać - a łatwiej jest o tyle, że każdy
    spadkobierca może iść do banku samemu - nie ma potrzeby zebrania wszystkich razem w
    celu złożenia tego "zgodnego oświadczenia".

    A nawet z tym "oświadczeniem" to też nie jest tak, że ta kasa z banku ze spadku znika
    - jeśli potem następuje dział spadku, to ta kasa jest również dzielona, a
    spadkobiercy później ew. muszą się z tej kasy rozliczyć - np. jak w banku dostali po
    połowie, a potem podzielili spadek tak, że jeden wziął chałupę a drugi kasę.

    spadkobiercę - pozostali odrzucają spadek (o ile nie minęlo już pół roku od śmierci).
    Wtedy odchodzi dział spadku - bo nawet notarialny trochę dodatkowo kosztuje.

    > Nic nie uprościsz, a możesz sobie narobić kłopotu, jeśli odrzucający ma
    > małoletnie dzieci.

    Echh, czy trzeba każdą opcję osobno rozpisywać?
    Czy zapis "pozostawiając jednego spadkobiercę" nie zawiera w sobie informacji, że
    zadziała to tylko wtedy, gdy rzeczywiście da się w taki sposób odrzucić?
    I że należy przyjąć założenie, że sądy raczej nie godzą się na odrzucanie spadku
    przez małoletnie dzieci?

    Wbrew pozorom taka sytuacja wcale nie musi być aż tak rzadka - a będzie jeszcze
    częstsza, teraz ludzie mają dzieci coraz później - i mają ich też mniej - i całkiem
    często może być tak, że pozostały małżonek już raczej małoletnich dzieci mieć nie
    będzie - a jedno z dwojga dzieci jeszcze małoletnich dzieci mieć nie będzie - więc
    odrzucają i małżonek i bezdzietne dziecko i mamy już jednego spadkobiercę.
    Hmmm, choć może o jednej rzeczy zapomniałem, czyli o ew. taksie notarialnej, jeśli
    przy takiej kombinacji będzie potrzebna darowizna nieruchomości - w sumie to nie
    wiem, czy od darowizn nieruchomości są takie same taksy jak od sprzedaży?

    Ale dogadać można się i bez przekazywania nieruchomości - nie jest to sposób dla
    każdego, ale komuś może pomóc.