  • 21. Data: 2019-11-14 12:20:59
    Temat: Re: Pko bp i konto zmarłego
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 08:45:32 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > W sądzie dział spadku to 300 lub 500zł u notariusza maks 3tys.

    W sądzie 300zł jak przychodzisz ze zgodnym planem podziału a 1000zł jak bez planu - i
    coś mi się kołacze, że ten 1000zł to tylko na początek, dojdą jeszcze chociażby
    koszty rzeczoznawcy.

    A u notariusza czemu tak drogo?

    > Trzeba to robić sądownie czy notarialnie tylko wtedy jeśli w skład spadku wchodzi
    nieruchomość
    > Jeśli nieruchomości nie ma to mogę się podzielić jak tam chcą sami

    Jak nie ma nieruchomości ani kasy w banku to rzeczywiście mogą jak chcą sami, o ile
    się oczywiście zgodzą.
    Jak jest kasa w banku, to potrzeba chociaż poświadczenia dziedziczenia (lub wyrok
    stwierdzający nabycie spadku), żeby bank wypłacił.

    nawet notarialny trochę dodatkowo kosztuje.

    > Ale przecież to nie sa jakieś zawrotne kwoty.

    Ale przecież mieć 3k i nie mieć 3k to razem 6k ;>
    Po co płacić za coś, czego nie trzeba robić?
    Oczywiście tylko w sytuacji - jak pisałem przed chwilą - że komuś to akurat
    przypasuje.

  • 22. Data: 2019-11-14 12:25:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 08:50:16 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > Dokładnie tak.
    > W podobnej sytuacji(ojciec miał lokate w banku) poszliśmy z poświadczeniem
    dziedziczenia do banku i wypłacili nam(mama, ja i siostra) po 1/3 kasy z lokaty
    > Jako ze z siostra stwierdziliśmy ze tej kasy nie chcemy to po wyjściu z banku
    daliśmy nasze części mamie i tak zrobiliśmy ten etap działu spadku;)
    > W naszym przypadku były jeszcze nieruchomości ale tam jeszcze nie uregulowaliśmy
    tego- najprościej chyba będzie darowizny notarialnie porobić.

    Hmmm, tutaj tak czy siak musicie zrobić dział spadku - póki co, po poświadczeniu
    dziedziczenia, jesteście właścicielami po 1/3 tej nieruchomości (czy też połowy
    nieruchomości), ze wszystkimi prawami - ale i obowiązkami.
    Na odrzucanie już za późno.
    A darować możecie póki co jedynie udziały w masie spadkowej, a nie nieruchomość.
    Hmmm, pojęcia nie mam, jak się robi darowiznę udziału w spadku, w skład którego
    wchodzi nieruchomość - pewnie trzeba notarialnie, pytanie, jaka będzie wysokość
    taksy.
    Więc najprościej zrobić dział spadku - a możecie podzielić jak chcecie, macie prawo
    do 1/3 spadku, ale nie musicie tego prawa realizować - jeśli jest zgoda, w dziale
    spadku jedno z Was może wziąć całą nieruchomość, a i całą kasę również - i nie trzeba
    będzie już robić żadnych darowizn.

  • 23. Data: 2019-11-14 12:27:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 09:06:46 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > Jeśli bank powziął wiadomość.

    Uważaj, za podżeganie do przestępstwa też jest paragraf.
    I nic nie da, że pod pseudonimem piszesz.
    W akcie zgonu jest data i czas. W banku też jest zapisana data i czas złożenia
    dyspozycji - czy to z loginu zmarłego czy pełnomocnika.

  • 24. Data: 2019-11-14 13:13:58
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 12:25:24 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > Hmmm, pojęcia nie mam, jak się robi darowiznę udziału w spadku, w skład >którego
    wchodzi nieruchomość - pewnie trzeba notarialnie, pytanie, jaka >będzie wysokość
    taksy.
    Wynagrodzenie notariusza jest uzależnione od wartości czynności
    W przypadku bliskiej rodziny taniej wyjdzie darowizna bo nie będzie podatku od
    darowizn
    Jak ze dwa miech temu kupowałem w spadku w skład którego wchodziła nieruchomość rolna
    to taniej było umowę przeniesienia prawa własności. Wcześniej musiała być warunkowa
    umowa(KOWR miał prawo pierwokupu) sprzedażn Bo PCC to 2% i w naszym przypadku
    wychodziło to mniej niż podatek od darowizny.
    Więc zrobiliśmy umowę przeniesienia praw własności. I teraz jestem współwłaścicielem
    tej nieruchomości

> [...]
    dziale spadku jedno z Was może wziąć całą nieruchomość, a i >całą kasę również - i
    nie trzeba będzie już robić żadnych darowizn.

    Jeśli daruje mamie swój udział w nieruchomości a siostra swój to mama zostanie
    jedynym właścicielem tej nieruchomości i nic więcej nie trzeba robić

  • 25. Data: 2019-11-14 13:48:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 13:14:00 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    przypadku wychodziło to mniej niż podatek od darowizny.
    > Więc zrobiliśmy umowę przeniesienia praw własności. I teraz jestem

    Hmm, czyli było do wyboru:
    1) PCCP 2% + wynagrodzenie notariusza w wysokości N
    2) podatek od darowizny 12% albo 20% + takie samo wynagrodzenie notariusza w
    wysokości N?

> [...]
    jedynym właścicielem tej nieruchomości i nic więcej nie trzeba robić

    Póki co możesz darować udział w spadku, nie możesz rozporządzać prawami do osobnych
    rzeczy w masie spadkowej.
    Więc mimo że jesteś współwłaścicielem tej nieruchomości, nie możesz jej _osobno_
    darować - najpierw musi być dział spadku.

    Hmm, ciekawym przypadkiem by było, gdybyście oboje darowali mamie swoje udziały w tym
    spadku - w sumie stałaby się jedynym spadkobiercą, ale na etapie już po notarialnym
    poświadczeniu dziedziczenia - które mówi o trzech spadkobiercach.
    Pytanie, czy wtedy też byłby konieczny dział spadku, żeby można było nowego
    właściciela np. do KW wpisać?
    Czy też sąd wpisałby jedynie (i aż, bo nagle robią się 3 dokumenty) na podstawie
    poświadczenia dziedziczenia oraz tych dwóch darowizn?

    Ostatnio żona załatwiała ze swoim bratem spadek (z gospodarstwem rolnym z domem) po
    teściowej - akurat szwagier nie ma dzieci, więc odrzucił, i żona została jedynym
    spadkobiercą - w ten sposób do wpisu do KW wystarczyło tylko notarialne poświadczenie
    dziedziczenia.

  • 26. Data: 2019-11-14 14:06:04
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 13:48:46 UTC+1 użytkownik Dawid Rutkowski napisał:

    > Póki co możesz darować udział w spadku, nie możesz rozporządzać prawami do osobnych
    rzeczy w masie spadkowej.

    Mogę sprzedać swój udział w nieruchomości przed działem spadku jednak trzeba to
    zrobić tak aby nie naruszyć uprawnień pozostałych spadkobierców

    > Więc mimo że jesteś współwłaścicielem tej nieruchomości, nie możesz jej _osobno_
    darować - najpierw musi być dział spadku.

    Można "darować udział w spadku, można tez darować udział w nieruchomości należącej do
    spadku. Osoba która dziedziczyła np 25% udziału w spadku jest niejako z automatu
    współwłaścicielem(25%) nieruchomości należącej do spadku
    Różniej robiąc dział spadku można te współwłasności podzielić inaczej.

> [...]
    notarialnym poświadczeniu dziedziczenia - które mówi o trzech >spadkobiercach.

    Tak to zapewne zrobimy

    > Pytanie, czy wtedy też byłby konieczny dział spadku, żeby można było nowego
    właściciela np. do KW wpisać?

    Nie byłby już konieczny moim zdaniem

  • 27. Data: 2019-11-14 15:40:36
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 01:53:04 UTC-6 użytkownik Kris napisał:

    > Dokładnie to w banku wszyscy wymienieni w akcie dziedziczenia musza się stawić i
    bank wypłaci stosowne części środków kazdemu z nich
    > Niewielki kłopot jest taki że musza się stawić wszyscy razem.

    Nie musza.
    Nie szerz nieprawdy.

  • 28. Data: 2019-11-14 15:56:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 listopada 2019 15:40:38 UTC+1 użytkownik s...@g...com
    napisał:

    > Nie musza.

    Znam dwa takie przypadki w kręgu znajomych(w jednym przypadku 7 osób razem do banku
    się stawic musiało) a trzeci przerabiałem po śmierci ojca. Musieliśmy się wszyscy
    razem stawić i bank kwotę lokaty wypłacił zgodnie z tym co było w akcie
    dziedziczenia. W naszym wypadku po 1/3.
    Nie było opcji ze ja przyjdę w poniedziałek, siostra we wtorek a mama w środę.

    > Nie szerz nieprawdy.

    Napisz więc jaka jest prawda.

  • 29. Data: 2019-11-14 15:56:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    napisał:

    bank wypłaci stosowne części środków kazdemu z nich

    > Nie musza.
    > Nie szerz nieprawdy.

    Nie muszą po dziale spadku.
    A przed działem?
    Jak inaczej złożą "zgodne oświadczenie"?

  • 30. Data: 2019-11-14 16:21:11
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Bank oddaje oryginały po zrobieniu sobie kopii

    -----