  • 1. Data: 2003-02-06 14:03:56
    Temat: Nadpłata raty kredytu a okres spłaty
    Od: "Waldemar Cieciuch" <w...@p...onet.pl>

    Witam,
    Chciałbym zwrócić się do mądrych ludzi z pytaniem dotyczącym wpływu
    nadpłacanych rat na okres spłaty. Otóż od 3 lat spłacam w pewnym banku raty
    kredytu mieszkaniowego, regularnie nadpłacając znacznie należną kwotę
    (kredyt walutowy, raty malejące, nazwa banku kończy się na BP). Tydzień temu
    otrzymałem oficjalne pismo z banku, które potwierdza możliwość
    bezprowizyjnego nadpłacania ustalonych rat , że każda nadpłata księgowana
    jest jako spłata kredytu, zaznacza jednak, że nie wpłynie to na skrócenie
    okresu kredytowania. Owszem, Bank umożliwia nadpłacającym aneks do umowy
    kredytowej (koszt 50 pln), który pozwoli na automatyczne skracanie okresu
    spłat wraz z nadplatą

    I tu prośba, niech ktoś mądry powie mi czy się nie mylę.
    Skoro okres spłat ma pozostać taki sam to tylko przez proporcjonalne
    pomniejszanie żądanej wysokości raty. Ja, upierając się przy ciągłym
    nadpłacaniu do samego końca, spłacę ten kredyt i w końcu rata będzie musiała
    wynosić ZERO. Bank będzie chciał, żebym wpłacał ZERO pln przez następne 10
    lat?

    Czy przy powyższych okolicznościah wydatek 50 pln ma sens? Moim zdanie nie.
    Czy jest coś czego nie biorę pod uwagę?

    Pozdrawiam
    Waldek

  • 2. Data: 2003-02-06 14:20:15
    Temat: Re: Nadpłata raty kredytu a okres spłaty
    Od: "Robert Wicik" <N...@p...onet.pl>

    Z tego co wiem, to nadpłaty spłacają część raty odpowiadającą za kapitał i
    ileśtam takich rat jest zerowanych.
    Część raty odpowiadajacej odsetkom pozostaje.
    Opłata jest za nowy harmonogram, który znów ładnie podzieli na raty i ten
    rzeczywiście kosztuje.
    Ale nowy harmonogram też jest wystawiany po zmianie oprocentowania co
    kwartał.
    Z tym, że żaden z nich nie zmniejsza okresu spłaty kredytu.
    W przypadku, gdybyś chciał spłacić do końca kredyt, musisz udać się do
    banku, gdzie wyliczą ostateczną kwotę na dany dzień i już

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 3. Data: 2003-02-06 14:27:39
    Od: "TS" <(free)tsmaster1@op.spam.pl>

> [...]
    > lat?
    >
    > Czy przy powyższych okolicznościah wydatek 50 pln ma sens? Moim zdanie

    IMHO nie warto, chyba że skrócenie okresu wiązałoby się ze zmniejszeniem
    oprocentowania (krótsze kredyty z reguły są tańsze).
    Dodatkowo, jeśli w którymś momencie nie zapłacisz raty, to jeśli jest
    nadpłata, to bank spłaci sobie odsetki z tej nadpłaty i nie będzie odsetek
    karnych (tak jest w BP, bo w innych bankach to różnie bywa).

    --
    Pozdrawiam,
    TS

  • 4. Data: 2003-02-06 16:15:39
    Od: "Andrzej Jasinski" <a...@p...onet.pl>

    Przeczytaj dobrze umowe:
    "Umowa ulega rozwiazaniu z chwila splaty calosci kapitalu zadluzenia"
    andrew

  • 5. Data: 2003-02-07 08:04:11
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Thu, 6 Feb 2003 15:27:39 +0100, "TS" <(free)tsmaster1@op.spam.pl> wrote:

> [...]
    >nadpłata, to bank spłaci sobie odsetki z tej nadpłaty i nie będzie odsetek
    >karnych (tak jest w BP, bo w innych bankach to różnie bywa).

    To oczywiscie nieprawda. Niezaleznie jak wielka nadplata nie zwalnia od
    obowiazku terminowego oplacania wyznaczonych rat. W PKO BP nadplata idzie "od
    razu" na zmiejszenie kapitalu. Nie ma mowy o jakims "splacaniu odsetek z tej
    nadplaty".

    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 6. Data: 2003-02-07 09:02:04
    Od: "KK" <k...@c...pwr.wroc.pl>

    Użytkownik "Waldemar Cieciuch" <w...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:b1tq0v$49u$1@news.onet.pl...
> [...]
    > lat?
    >
    > Czy przy powyższych okolicznościah wydatek 50 pln ma sens? Moim zdanie

    Oni po prostu w kolejnym terminie płatności biorą tą nadpłatę, a ty w tym
    terminie musisz dopłacić tylko tyle, żeby było zgodne z harmonogramem.
    Oczywiście jeśli znowu zapłacisz za dużo, to znowmu masz nadpłatę, która
    czeka na następny miesiąc. Jak ci się nadpłaci więcej niż 1 rata to możesz
    nie wpłacić nic, oni pobiorą sobie z nadpłaty i będzie ok.
    50 pln opłaca się zapłacić wtedy, kiedy zaoszczędzone odsetki będą wyższe
    niż 50 pln.
    Albo jeśli masz możliwość spłaty większej kwoty, to poproś o przesłanie
    nowego harmonogramu z większymi wpłatami na krótszy okres. I płać tyle ile
    chcą, ani mniej , ani więcej, bo po co?
    Każdy bank ma tu swoje zasady, ale z opisu mam wrażenie, że działa to tak
    jak napisałem.
    kk

  • 7. Data: 2003-02-07 11:30:48
    Od: "TS" <(freespam)tstanski@testsa.com>

> [...]
    "od
    > razu" na zmiejszenie kapitalu. Nie ma mowy o jakims "splacaniu odsetek z

    Moja wiedza pochodzi z doświadczenia ze współpracy z PKO BP (od 3 lat), a
    Twoja?
    Z pełną odpowiedzialnością podtrzymuję moje stwierdzenia odnośnie zasad
    księgowania spłat w PKO.
    Nadpłata rzeczywiście idzie na zmniejszenie kapitału, ale w przypadku braku
    kolejnej spłaty, kapitał jest ponownie zwiększany, a różnica pokrywa spłatę
    odsetek. Jeśli nadpłaty wystarczy, to wszystko jest ok, jeśli nie, to
    pojawia się kapitał przeterminowany i odsetki karne.

    --
    Pozdrawiam,
    TS

  • 8. Data: 2003-02-07 13:09:58
    Od: "Waldemar Cieciuch" <w...@p...onet.pl>

    "Waldemar Cieciuch" <w...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam,
    > Chciałbym zwrócić się do mądrych ludzi z pytaniem dotyczącym wpływu
    > nadpłacanych rat na okres spłaty.
    ... ciach ..
    > Czy przy powyższych okolicznościah wydatek 50 pln ma sens? Moim zdanie
    nie.
    > Czy jest coś czego nie biorę pod uwagę?

    Jednym słowem nie warto wydawać 50 pln na taki papier.
    Bardzo dziękuje wszystkim za pomoc
    Waldek

  • 9. Data: 2003-02-07 14:02:50
    Od: m...@p...pl (McMac)

    >"od
    >tej
    >
    >Moja wiedza pochodzi z doświadczenia ze współpracy z PKO BP (od 3 lat), a
    >Twoja?

    Z ulotki jaka dostalem w zeszlym miesiacu. Gruba czcionka:
    "Dokonanie nadplaty nie zwalnia jednak Panstwa z obowiazku wplaty kolejnej raty,
    w wysokosci wynikajacej z zawiadomienia lub planu splaty. Brak wplaty tej raty w
    terminie spowoduje, ze stanie sie ona przeterminowana. W zadnym wypadku bowiem,
    nadplata dokonana przez Panstwa w miesiacu poprzednim nie zostanie naliczona na
    splate raty kolejnej".

> [...]
    >odsetek. Jeśli nadpłaty wystarczy, to wszystko jest ok, jeśli nie, to
    >pojawia się kapitał przeterminowany i odsetki karne.

    Nie bede sie sprzeczal. Jesli faktycznie tak jest to fajnie. W kazdym razie
    oficjalnie jest tak jak napisalem wyzej.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 10. Data: 2003-02-07 14:33:22
    Od: t...@p...onet.pl

    > Jednym słowem nie warto wydawać 50 pln na taki papier.
    > Bardzo dziękuje wszystkim za pomoc
    > Waldek

    Sprawa jest dość poważna. Banki stosują różne wariany. Wytłumaczę to na
    przykładzie. 28 lutego masz wpłacić ratę kapitałową 1000 zł oraz ratę odsetkową
    200 zł. Pozostało ci jeszcze 50 rat kapitałowych, łącznie z ratą lutową.

    10 lutego wpłacasz 2000zł.

    Możliwość 1
    Pozostało Ci jeszcze 48 rat kapitałowych. 28 lutego musisz płacić ratę
    kapitałowa w wysokości 1000 zł lecz rata odsetkowa (200zł) jest pomniejszona o
    odsetki z 2000żł przez 18 dni.
    Możliwość 2.
    Pozostało ci również 48 rat kapitałowych. 28 lutego musisz płacić ratę
    kapitałowa w wysokości 1000 zł oraz ratę odsetkową w wysokości 200zł.
    Nadpłacone odsetki zmniejszą ratę odsetkową w następnym miesiącu (mozliwość 2a)
    lub nie (mozliwość2b)
    Możliwość 3.
    Pozostało ci jeszcze 49 rat kapitałowych; ostatnia rata wynosi 1000-200=800. 28
    lutego nie musisz nic płacić. Nadpłacone odsetki zmniejszą ratę odserkową w
    następnym miesiącu (mozliwość 3a) lub nie (możliwośc 3b).

    Jest oczywiście jeszcze mnóstwo innych mozliwości. Dlatego też najpierw
    dowiedziałbym się jak bank traktuje nadpłatę a dopiero potem spał spokojnie.
    Tensor1.
    PS Przykładowo w KB przy kredytach mieszkaniowych zachodzi możliwość 1 chyba,
    że klient wyrażnie sobie życzy inaczej.

    !