  • 51. Data: 2013-06-03 11:18:56
    Temat: Re: Ludzie masowo likwidują lokaty
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    news:slrnkqn3s4.6k7.proteus@pl-test.org...
    > On 2013-06-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ja? Nie. Ale osoba która otrzyma pieniądze z kredytu w "idealnym" modelu
    > kreacji pieniądza na który się powołałeś przekaże je do systemu bankowego
    > w formie depozytu. Tak działa mechanizm kreacji na który się powołałeś.

    Ale nawet w modelu "idealnym", to bank decyduje kiedy przestać
    oferować lokaty i będzie dążył do tego, aby jego "lokalny" wskaźnik
    kreacji pieniądza był jak najbardziej zbliżony do maksymalnego,
    dozwolonego przepisami.

    Zatem model "idealny" wyglądałby tak:
    - bank przyjmuje lokatę na 1000 zł i płaci za nią 40 zł
    - bank kreuje X*1000 zł, a następnie czeka, aż udzieli
    na całą tę kwotę kredytów, zarabiając X*39 zł - 40 zł.
    - bank znowu przyjmuje lokatę na 1000 zł (jedną!)
    - i tak dalej

    Nie można tego rozpatrywać w oderwaniu od popytu na kredyty.

  • 52. Data: 2013-06-03 11:41:42
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-03, ikarek <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > oferować lokaty i będzie dążył do tego, aby jego "lokalny" wskaźnik
    > kreacji pieniądza był jak najbardziej zbliżony do maksymalnego,

    Jesteś pewny że rozumiesz zjawisko kreacji?

    > Zatem model "idealny" wyglądałby tak:
    > - bank przyjmuje lokatę na 1000 zł i płaci za nią 40 zł
    > - bank kreuje X*1000 zł, a następnie czeka, aż udzieli
    > na całą tę kwotę kredytów, zarabiając X*39 zł - 40 zł.

    Sprzeciw. Na tym etapie "bank" nie wykreuje nic, ma "depozyt" 1000 zł i
    z tego może udzielić kredytu na 965 (3.5% rezerwy) i ani złotówki więcej.
    I nic sam nie wykreuje! Dopóki ten pieniądz zwrotnie nie trafi
    do systemu bankowego w formie bezgotówkowej to nie mamy do czynienia
    z kreacją!

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 53. Data: 2013-06-03 11:48:25
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

> [...]
    > I nic sam nie wykreuje! Dopóki ten pieniądz zwrotnie nie trafi
    > do systemu bankowego w formie bezgotówkowej to nie mamy do czynienia

    OK. Prawdę mówiąc, miałem podejrzenie, że kreacja może
    działać ciut inaczej, niż mi się wydaje :)

  • 54. Data: 2013-06-03 12:44:26
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-03, ikarek <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl> wrote:

    [...]

    > OK. Prawdę mówiąc, miałem podejrzenie, że kreacja może
    > działać ciut inaczej, niż mi się wydaje :)

    Tu jest to wyjaśnione dość łopatologicznie:
    http://www.nbportal.pl/pl/np/animacje/prezentacje/sy
    stem_bankowy/mechanizm-kreacji
    Nie ma magicznego dodawania sobie zer w systemie komputerowym.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 55. Data: 2013-06-03 16:19:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Liwiusz" kog4ii$92r$...@n...news.atman.pl

    > Owszem, ale nie da ich na lokatę. W praktyce za coś zapłaci, co będzie znajdować
    się na koncie jakiegoś innego przedsiębiorcy,
    > zazwyczaj nieoprocentowanym, ten z kolei zapłaci... itd.

    Czyli wg Ciebie pierwszy tysiąc jest na 4%, ale kolejne są na zero...
    Ciekawe, skąd ten pierwszy tysiąc wie o tym, że jest pierwszym, a nie
    wtórnym, czyli skreowanym, i co to znaczy, że jest pierwszym, bo jednak
    kreacja funkcjonuje tak długo, iż pieniędzy pierwszych (czyli chyba danych
    nam przez Fenicjan?) zostało do dnia dzisiejszego bardzo mało. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 56. Data: 2013-06-03 20:09:12
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    W dniu 2013-06-03 12:44, Wojciech Bancer napisał(a):
    > Tu jest to wyjaśnione dość łopatologicznie:
    > http://www.nbportal.pl/pl/np/animacje/prezentacje/sy
    stem_bankowy/mechanizm-kreacji
    > Nie ma magicznego dodawania sobie zer w systemie komputerowym.

    Nie ma. Oczywiście, że nie ma nic magicznego w kreacji przez banki. Jednak
    kredytobiorcy nie przynoszą już bankom w formie odsetek pieniędzy wykreowanych,
    lecz prawdziwe, rzeczywiście istniejące, które muszą zarobić i oddać bankom
    w zasadzie nie wiadomo za co, no nie, wiadomo. Za to, że przyjmują i wydają
    pieniądze. Że klient może kupić i kupuje ten rower, motor, samochód, mieszkanie,
    na które nie byłoby go stać bez tego kredytu. Ok. To rozumiem.

    Ale: system bankowy dostał 1000 prawdziwych złotych. I płaci deponentowi 4% za tę
    lokatę. Ale odsetki przyjmuje już od tych prawie 28 tysięcy wykreowanych (czyli
    automagicznie jednak dopisano odpowiednią "liczbę zer"). Och, zaledwie 3,9%,
    ale to tej całej kwoty wykreowanej.

    Pytam więc: dlaczego bank ma do tego prawo? Dlaczego nie ja? System bankowy
    jest "masowo" obowiązkowy. Grupowicze p.b.b może umieliby sobie poradzić
    bez systemu bankowego i często sobie radzą, ale ta szara masa używa go i już.
    Masowo.

    Zapewne czegoś nie rozumiem. Czego nie rozumiem? Czy ktoś może równie
    łopatologicznie mi to wyjaśnić, pls.
    --
    TrzyLinie

  • 57. Data: 2013-06-03 20:39:10
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On Mon, 03 Jun 2013 20:09:12 +0200
    TrzyLinie <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    > szara masa używa go i już. Masowo.
    >
    > Zapewne czegoś nie rozumiem. Czego nie rozumiem? Czy ktoś może równie

    Kreacja pieniadza nie jest niczym nadzwyczajnym.
    Wyrzuc slowo pieniadze, i zastap je "workami piasku" - mechanizm
    dzialania jest w zasadzie identyczny. Dla uproszczenia - bez rezerwy
    czesciowej.

    Wyobraz sobie, ze chcesz otworzyc komis workow z piaskiem - pada
    ostatnio, wiec jest to jakis sposob na biznes.

    Zaczynasz z 1000 workow z piaskiem - pozyczasz je swojemu sasiadowi A,
    pod warunkiem, ze *za rok* odda tobie 1004 worki.

    Zauwaz, ze w tym momencie w "systemie" jest 1000 workow z piaskiem.

    Sasiad jednak dochodzi do wniosku, ze powodzi nie bedzie, i zamienia
    sie z rolnikiem - worki z piaskiem na worki z ziemniakami. Rolnik, ten
    od ziemniakow, przynosi 1000 workow z piaskiem do twojego komisu - w
    zamian, za rok, obiecujesz mu oddac 1002 worki.

    Nastepnego dnia prognoza pogody mowi, ze powodz sie jednak zbliza.
    Przychodzi do twojego komisu sasiad B, i pozycza od ciebie 1000 workow
    z piaskiem.

    Zauwaz, ze w tym momencie pozyczyles 2000 workow z piaskiem, majac
    poczatkowo do dyspozycji jedynie 1000. Czary?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 58. Data: 2013-06-04 00:37:09
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> napisał(a):
    > Zauwaz, ze w tym momencie pozyczyles 2000 workow z piaskiem, majac
    > poczatkowo do dyspozycji jedynie 1000. Czary?

    W sumie to początkowo nawet można mieć zero i tylko pożyczać pożyczone.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 59. Data: 2013-06-04 05:02:50
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    W dniu 2013-06-04 00:37, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

    > W sumie to początkowo nawet można mieć zero i tylko pożyczać pożyczone.

    Wszystko jasne. Pożyczone. Worki z piaskiem. Kartofle itd. OK.

    Pieniądze jednak to nie żadna z tych rzeczy, którymi próbujecie
    mi zamydlić oczy. Pieniądz fiducjarny, więc o wartości istniejącej
    tylko w głowie ludzi, którzy godzą się uznawać go za wartość,
    może być kreowany tym sposobem wyłącznie w wąskim kręgu znajomych
    królika. A jeszcze dobudowuje się ideologię instytucji zaufania
    publicznego. Tak, wiem, ja jestem bardzo naiwny. Ale jak naiwni
    musieli być ci, którzy wymyślili ten system i liczyli, że będzie
    on trwał?

    OK, nie pomylili się oni, bo system ciągle trwa, w zasadzie ci
    "wymyśliciele" tego systemu mogli być dumni z siebie, bo system trwa
    dłużej nich ich życie - u jego kresu musieli być cholernie dumni
    z siebie widząc, że wymyślony system trwa i ma szansę trwać dalej,
    dłużej niż ich życie.

    Jednak nadchodzi kres instytucji zaufania publicznego. To jest
    niewydolny system. Oni nie nadążają więc padną i znikną.
    -> wymiennik.org
    --
    TrzyLinie

  • 60. Data: 2013-06-04 05:33:39
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    TrzyLinie <t...@o...pl> writes:

> [...]
    > tylko w głowie ludzi, którzy godzą się uznawać go za wartość,
    > może być kreowany tym sposobem wyłącznie w wąskim kręgu znajomych

    A ja mam wrażenie, że tym sposobem może być kreowane wszystko co może
    być oddane "później." Innymi słowy istnieje coś takiego jak należności.
    KJ

    --
    http://blogdebart.pl/2012/06/24/hiena/
    Uwolnić słonia !!!