  • 1. Data: 2003-03-16 12:05:20
    Temat: LG Habitat - czy to jest normalne w kredytach hipotecznych?
    Od: nosty <n...@a...net.pl>

    Planuje podpisanie umowy kredytu hipotecznego (zakup mieszkania na
    rynku wtornym) w powyzszym banku a ze robie to pierwszy raz w zyciu
    niepokoi mnie kilka punktow umowy i chcialem zapytac ludzi z
    doswiadczeniem w temacie czy to normalne praktyki w innych bankach:
    (Aha kredyt biore w CHF z ratami rownymi na 20 lat)

    1) "Kredyt oprocentowany jest wg zmiennej stopy procentowej. _W dniu
    zawarcia_ umowy kredytowej oprocentowanie wynosi 4,5% w stosunku
    rocznym a stopa bazowa 0,80% w stosunku rocznym". Ale dalej stoi ze
    stopa bazowa moze ulec zmianie jesli np zmieni sie stopa podstawowa
    CHF wyznaczana przez Bank Szwajcarski albo stopa oprocentowania lokat
    na rynku miedzybankowym. I o zmianie tej stopy bank decyduje
    jednostronnie Zarzadzeniem Przesa Zarzadu LG.

    2) "Wysokosc stopy oprocentowania zadluzenia przeterminowanego okresla
    Prezes Zarzadu Banku w formie Zarzadzenia." To juz jest moim zdaniem
    zupelnie podpisywanie "w ciemno". W tej chwili wysokosc tych odsetek
    "karnych" to 20% ale jutro moze byc 120%. Czy to norma?

    3) W czasie trwania umowy mam umozliwic na zyczenie pracownikom banku
    ogledziny lokalu ktory nabywam - czyli musze wpuscic pracownika banku
    zeby sobie poogladal moja lazienke np :)

    4) Musze miec zgode LG na pismie na zaciagniecie lub zyrowanie
    dowolnego innego kredytu.

    5) Musze informowac bank co roku o wysokosci osiagnietych dochodow.

    6) "Bank moze wypowiedziec umowe kredytowa w calosci lub w czesci w
    przypadku _zagrozenia_ terminowej splaty kredytu z powodu zlego stanu
    majatkowego Kredytobiorcy".
    Co to znaczy "zagrozenia"??? Przeciez bank moze w dowolnej chwili
    uznac ze istnieje takie zagrozenie i wypowiedziec mi umowe mimo ze
    bede splacal raty terminowo!

    Czy opisane wyzej cytaty z umowy to norma w innych bankach?

    dzieki za pilna pomoc
    --
    nosty

  • 2. Data: 2003-03-16 12:44:41
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > bede splacal raty terminowo!
    >
    > Czy opisane wyzej cytaty z umowy to norma w innych bankach?

    1. Oprocentowanie Twojego kredytu NIE JEST oparte o stawki rynku
    międzybankowego (w tym wypadku np. LIBOR 3M dla CHF.) Ja bym tak
    oprocentowanego kredytu nie brał (patrz wątek "Wystrzegać się jak ognia i
    zarazy"). Są jednak na tym forum ludzie, którzy uważają, że nie mam racji.
    2. Typowy.
    3. Przed nabyciem jest to oczywiste żądanie; później niczym nie uzasadnione.
    4. Nie typowe ale nie dziwię się.
    5. Raczej typowy
    6. Bardzo nieprecyzyjny.

  • 3. Data: 2003-03-16 13:33:35
    Od: "Robert Wicik" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > zarazy"). Są jednak na tym forum ludzie, którzy uważają, że nie mam racji.

    Tyle, że rzadko który bank gwarantuje ścisły związek między Wiborem/Liborem
    a oprocentowaniem kredytu.
    Więc jeśli już przeszedł przez procedurę przyznawania, to pewnie nie będzie
    szukał innego banku. Zapisy w umowie wyglądają na standardowe, więc
    pozostaje liczyć, że zarząd banku będzie litościwy :-))

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 4. Data: 2003-03-16 16:15:35
    Od: nosty <n...@a...net.pl>

    On Sun, 16 Mar 2003 14:33:35 +0100, "Robert Wicik"
    <N...@p...onet.pl> wrote:

    >Uzytkownik <t...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    >
    >Tyle, ze rzadko ktory bank gwarantuje scisly zwiazek miedzy Wiborem/Liborem
    >a oprocentowaniem kredytu.
    >Wiec jesli juz przeszedl przez procedure przyznawania, to pewnie nie bedzie
    >szukal innego banku. Zapisy w umowie wygladaja na standardowe, wiec
    >pozostaje liczyc, ze zarzad banku bedzie litosciwy :-))

    "Trafiliscie w sedno tarczy" :)
    To jest caly bol. Bank odrobine zwlekal z rozpatrzeniem wniosku i
    chociaz bez szemrania w koncu przygotowal umowe do podpisu to nie
    zostalo mi juz dosc czasu aby walczyc z jkimkolwiek innym bankiem -
    ryzykowalbym strate wplaconego przy umowie przedwstepnej zadatku :(
    Mysle ze kazdy bank w duzej mierze zdaje sobie z tego sprawe
    niestety... Podejrzewam ze jakakolwiek zmiana w umowie na moje zadanie
    spowodowalaby ze wniosek wrocilby "do gory" na nastepne kilka tygodni
    a ja stracilbym w miedzyczasie zadatek i mieszkanie. Czyli sytuacja
    podbramkowa :(

    Omawiany punkt stwierdza ze wysokosc stopy bazowej moze byc zmieniana
    raz na kwartal i zalezy (ale nie podano JAK KONKRETNIE) od (pisze z
    pamieci):
    1) stopy podstawowej CHF wyznaczana przez Centralny Bank Szwajcarski
    2) stopy oprocentowania lokat na rynku miedzybankowym
    3) wymaganego przez NBP poziomu rezerw bankowych
    4) skladki na miedzybankowy fundusz gwarancyjny (chyba tak to sie
    nazywa)

    Tyle ze o wysokosci stopy bazowej decuduje Prezes Banku LG.
    Jasne ze moge polegac na tym ze bank dbajac o swoj imege i nowych
    klientow bedzie dla mnie litosciwy, ale ta wiara na nic mi sie nie zda
    w sadzie jak np bank popadnie w klopoty i zechce wydoic przed
    bankructwem ile sie tylko da swoich klientow podnoszac znacznie stope
    bazowa (odpukac <puk> <puk>) .

    A co do samego kredytu i banku to poza lekka i denerwujaca obsuwa w
    terminie rozpatrzenia kredytu zarowno oferta jak i obsluga (w Lodzi)
    jest bez zarzutu. Zadnego czepiania sie dokumentow, zadnych
    dodatkowych zadan... Naprawde bylem zachwycony - po prostu Europa :)
    czulem ze facetowi w banku naprawde zalezy zeby mi pomoc (i zalezalo
    bo ma prowizje od kredytu hahaha). Zobaczymy co bedzie pozniej.

    Dzieki za pomoc! Chociaz wiem o co pytac na spotkaniu w banku.
    --
    nosty

  • 5. Data: 2003-03-16 16:47:20
    Od: nosty <n...@a...net.pl>

    Przeczytalem watek o ktorym piszesz i sie zasepilem....
    Ale jest chyba wyjscie rezerwowe. LG praktycznie umzliwia mi
    wczesniejsza splate kredytu bez dodatkowych oplat i warunkow (tzn jest
    jeden warunek: w ciagu 2 lat nie moge splacic wiecej niz polowy
    kredytu - jesli to zrobie to musze zaplacic 0,5 albo 1% marzy od
    nadplaty o ile pamietam...) Pozniej moge splacic caly kredyt po prostu
    przynoszac pieniadze do kasy.
    Wiec jesli w pewnym momencie bank podniesie znacznie "stope bazowa" to
    moge wziac kredyt w innym banku na natychmiastowa splate tego kredytu
    (sa takie oferty) i juz.

    To chyba najlepsze rozwiazane poza szukaniem innego banku i wozeniem
    sie z tym kredytem nastepne pare tygodni..., co?

    --
    nosty

  • 6. Data: 2003-03-17 14:22:07
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > szukał innego banku. Zapisy w umowie wyglądają na standardowe, więc
    > pozostaje liczyć, że zarząd banku będzie litościwy :-))

    Niestety nie masz racji. Do wyjątku należą banki, które udzielając kredytów
    mieszkaniowych nie gwarantują ścisłego związku między Wiborem/Liborem
    a oprocentowaniem kredytu. (To nie jest korzystne dla banków ale konkurencja
    wymusza takie warunki). Zupełnie inna sytuacja występuje dla kredytów
    konsumpcyjnych, ale to nie dotyczy autora wątku. Pozdrowienia Tensor1.