  • 1. Data: 2002-09-18 18:52:29
    Temat: Klient strzegl karty, bank nie upilnowal konta
    Od: z...@...pl (Zaba)

    http://www.rzeczpospolita.pl/Pl-iso/dodatki/popo_020
    918/popo_a_2.html

    milej lektury

    pozdro
    Zaba

  • 2. Data: 2002-09-19 08:41:33
    Temat: Re: Klient strzegl karty, bank nie upilnowal konta
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Zaba napisał(a):

    > http://www.rzeczpospolita.pl/Pl-iso/dodatki/popo_020
    918/popo_a_2.html

    pytanie do grupowiczow: jak rozpoznac ze dany bankomat posiada kamere?
    --
    roberts
    c:\Program Files\Netscape\sygnatura.txt

  • 3. Data: 2002-09-19 08:49:39
    Od: "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl>

    przyczyni się do przyśpieszenia
    roszczeniami klientów - mówi >> Paweł Granowski. - Będziemy musieli ponieść
    koszty, ale liczymy na to, że się one zwrócą. Okazuje się, że >> lepsze
    zabezpieczenie jest konieczne.

    Taka wypowiedź potwierdza tylko stosunek banków do coraz powszechniejszego
    okradania klientów przy pomocy ogólnie mówiąc kart płatniczych. Stanowisko
    ich jest takie: Dopóty, dopóki za te straty płacą klienci sami - nie należy
    nic robić. Wystarczy tak konstruować regulaminy, żeby to klienci płacili i
    koniec. Nie nasze zmartwienie.

    Jeśli jednak to bank ma płacić zgodnie z precedensowym wyrokiem - to już
    trzeba przyśpieszyć, zabezpieczyć itd, bo "lepsze zabezpieczenie jest
    konieczne", a jak klienci płacili ( i niestety w większości jeszcze płacą),
    to nie było konieczne.

    Wadysław Jagiełło

  • 4. Data: 2002-09-19 08:58:43
    Od: "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl>

    Poza tym osobiście nie mogę do końca zrozumieć, dlaczego np. dla kart
    wypukłych mam strzec numeru, nie ujawniać niepowołanym osobom itd.
    Bank natomiast generalnie tego nie robi, zostawiając ten numer w każdym
    sklepie, miejscu w którym skorzystam z karty. I jest tam wszystko: numer
    karty, termin ważności i mój podpis.
    Zważywszy, że w większości punktów są już terminale elektroniczne, nie
    możnaby zostawiać np. tylko kodu autoryzacji lub innego markera, który
    pozwoli jednoznacznie skojarzyć transakcję, jednoczesnie chociaż minimalnie
    zabezpieczając także moje interesy?
    Dziwne jest dla mnie to, że na potwierdzeniu z bankomatu już numeru karty
    nie ma, chociaż właściwie dostaje je tylko uzytkownik karty i nikt inny.

    Odpowiedź znajduje się w wypowiedzi banku: dopóki klienci płacą sami za
    szkod, co nas to obchodzi.

    Władysław Jagiełło

  • 5. Data: 2002-09-19 09:46:30
    Od: "Amehat" <a...@k...pl>

    Użytkownik "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:amc317$650$1@front.macrosoft.waw.pl...
    > Dopóty, dopóki za te straty płacą klienci sami - nie należy
    > nic robić.

    Św. słowa

    LeszekR.

  • 6. Data: 2002-09-19 11:55:25
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    RobertS wrote:

    > pytanie do grupowiczow: jak rozpoznac ze dany bankomat posiada kamere?

    ta legalna bankowa czy te do pogladania pinu ? ;)
    --
    Sława, pieniądze i kobiety - Medżik DiscoPolo Mejker
    Odwiedź już dziś: http://www.mdpm.bzi.pl !!!

  • 7. Data: 2002-09-19 14:25:50
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl> wrote:
    > Poza tym osobiście nie mogę do końca zrozumieć, dlaczego np. dla kart
    > wypukłych mam strzec numeru, nie ujawniać niepowołanym osobom itd.

    Nie masz.

> [...]
    > nie ma, chociaż właściwie dostaje je tylko uzytkownik karty i nikt inny.

    Akurat KK, o ile masz ją przy tyłku, jest bezpieczna - to znaczy, że
    jeżeli ktoś nawet ja zeskimuje, to po okazaniu oryginału i podpisu Ty
    nie płacisz.

    --
    ___________ (R)

  • 8. Data: 2002-09-19 15:26:42
    Od: "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl>

    Adam Płaszczyca <_...@i...pl> napisał(a) w wiadomości: ...

    "Władysław Jagiełło" <w...@p...gazeta.pl> wrote:
    > Poza tym osobiście nie mogę do końca zrozumieć, dlaczego np. dla kart
    > wypukłych mam strzec numeru, nie ujawniać niepowołanym osobom itd.

    Tak? To rzuć numer swojej karty na listę...

    Z regulaminu RB:

    1. Karta powinna być starannie przechowywana i zabezpieczona przed utratą,
    zniszczeniem bądź uszkodzeniem.
    2. Numer karty może być udostępniany tylko w celu dokonania transakcji lub
    zgłoszenia utraty karty.

> [...]
    > nie ma, chociaż właściwie dostaje je tylko uzytkownik karty i nikt inny.

    Przeczytaj sobie punkt 3 z regulaminu RB:

    Akceptacja transakcji dokonanej przy użyciu karty następuje poprzez:

    1) okazanie karty i złożenie przez użytkownika karty podpisu na rachunku
    obciążeniowym wystawionym przez punkt akceptujący karty;
    2) wprowadzenie numeru PIN w przypadku realizacji wypłaty gotówki w
    bankomacie oraz w przypadku realizacji transakcji w punktach wyposażonych w
    urządzenia do weryfikacji numeru PIN,
    3) podanie numeru karty oraz daty ważności karty przy transakcjach
    realizowanych telefonicznie, listownie lub poprzez Internet.

    I co tak bezpiecznie?

    Pozdrowienia
    Wadysław Jagiełło

  • 9. Data: 2002-09-19 15:36:32
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Władysław Jagiełło wrote:

    > 3) podanie numeru karty oraz daty ważności karty przy transakcjach
    > realizowanych telefonicznie, listownie lub poprzez Internet.

    Przy czym na banku spoczywa ciężar dowodu, że to klient podał ten numer.
    Dowód taki jest praktycznie niewykonalny.

    pzdr

    Tomek

  • 10. Data: 2002-09-20 07:49:41
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Marcin F napisał(a):

    > ta legalna bankowa czy te do pogladania pinu ? ;)
    ta bankowa