  • 1. Data: 2007-03-29 20:27:16
    Temat: Karty płatnicze - sposób potwierdzenia wg karty czy wg terminala?
    Od: Rafał J. Czekała <r...@g...com>

    Intryguje mnie następujące zagadnienie. Czy sposób potwierdzenia transakcji
    (tzn. kod PIN albo podpis) zależy od informacji zaszytej na karcie, czy od
    ustawień terminala? Spodziewam się, że jest ustawiany gdzieś na karcie...
    Ktoś wie dokładnie?

    RJCz

  • 2. Data: 2007-03-29 21:05:07
    Od: "Karol Żwiruk" <p...@k...pl>

> [...]
    > ustawień terminala? Spodziewam się, że jest ustawiany gdzieś na karcie...

    Rafale, informacja dotycząca sposobu autoryzacji (PIN czy podpis) jest
    zawarta na karcie, (domyślasz sie zapewne że na pasku lub chipie z którym
    terminal POS ma styczność). Natomiast faktem jest że terminal POS ma w tym
    przypadku także wiele do powiedzenia. Jeżeli karta wymaga autoryzacji PINem
    zać terminal nie posiada pin-pada to posiadacz karty zostanie poproszony o
    złożenie podpisu na tzw. slipie. Podobnie może być w drugą stronę. Zdarzyło
    mi się, będąc w Rosji, płacić kartą Citibanku (to cud że kiedyś nadałem i
    znałem PIN) gdzie zostałem poproszony o podanie właśnie kodu PIN. Był to
    jedyny raz gdy płacąc kartą Citka wpisywałem PIN. Tak więc generalnie karta
    ale...

    natomiast jeżeli Twoje pytanie dotyczyło w którym miejscu na pasku jest to
    zapisane, to pewnie nie uzyskasz odpowiedzi :)

    --
    Karol Żwiruk
    Świat Kart: http://KartyOnLine.pl

  • 3. Data: 2007-03-30 05:17:57
    Od: Rafał J. Czekała <r...@g...com>

    Karol Żwiruk wrote:
> [...]
    > kiedyś nadałem i znałem PIN) gdzie zostałem poproszony o podanie właśnie
    > kodu PIN. Był to jedyny raz gdy płacąc kartą Citka wpisywałem PIN. Tak

    Heh - po prostu jestem w posiadaniu "ciekawej" karty, której bank twierdzi,
    że kod PIN jest niepotrzebny (SygmaBank->Mastercard) i się zastanawiam, co
    by było jak by mnie terminal poprosił o podanie PIN ;-) Co prawda nigdy się
    to jeszcze nie przytrafiło, ale co wtedy? Mam co prawda drugą (a nawet
    trzecią ;-)) kartę w zanadrzu - ale moja żona już ma tylko to dziadostwo z
    SygmaBanku...

    > natomiast jeżeli Twoje pytanie dotyczyło w którym miejscu na pasku jest to
    > zapisane, to pewnie nie uzyskasz odpowiedzi :)

    No ładnie... Aluzju paniał ;-)

    RJCz

  • 4. Data: 2007-03-30 07:14:43
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info>

    Rafał J. Czekała napisał(a):

> [...]
    > to jeszcze nie przytrafiło, ale co wtedy? Mam co prawda drugą (a nawet
    > trzecią ;-)) kartę w zanadrzu - ale moja żona już ma tylko to dziadostwo z

    W Polsce to może i nie będzie potrzebny, ale co kraj, to obyczaj - w
    Portugalii kilka lat temu kazali mi kilkakrotnie i podpisywać i PINować
    jednocześnie, a karta w PL wymaga jedynie podpisu...

  • 5. Data: 2007-03-30 07:36:11
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > się
    > to jeszcze nie przytrafiło, ale co wtedy? Mam co prawda drugą (a nawet

    no to spróbuj zapłacić taką kartą na stacji NESTE, bez PINu nie da rady...

    zapytaj bank w jaki sposób możesz zapłacić na ww. stacji nie znając PINu
    ;-))
    dziwne, aby kartą można było płacić w jednych punktach handlowych, a w
    innych nie...

    pozdr.
    RobertS

  • 6. Data: 2007-03-30 08:16:56
    Od: LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Karol Żwiruk napisał(a):

> [...]
    > zać terminal nie posiada pin-pada to posiadacz karty zostanie poproszony o

    Nawet jak terminal posiada pinpad, to jeszcze o niczym nie świadczy -
    np. karta VE z mBanku nigdy mnie nie zapytała o PIN (co wynika z zapisu
    na pasku karty), natomiast karta VE z Fortisa działa z pinem, ale np. w
    terminalach Pekao jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby zawołało o pin,
    chociaż karty Maestro w tych samych terminalach autoryzują się z pinem.
    Tak że zależy to od 3 czynników:

    1. Zapis na karcie.
    2. Możliwości techniczne pinpada.
    3. Fantazja (czy też polityka) centrum rozliczeniowego, do którego
    należą terminale, a które sobie je konfiguruje po swojemu.

    > natomiast jeżeli Twoje pytanie dotyczyło w którym miejscu na pasku jest to
    > zapisane, to pewnie nie uzyskasz odpowiedzi :)

    Czemu nie - na pasku jest to zapisane w 3 kolejnych cyfrach (tzw.
    Service Code), zaraz za datą ważności.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_stripe_card#Fi
    nancial_cards

    Natomiast nie udało mi się wygooglać, która cyfra za co odpowiada
    (a skoro nie jest to informacja publiczna, to na wszelki wypadek nie
    będę dzielił się swoją wiedzą ;P).
    No ale to już łatwo ustalić chociażby porównując paski dwóch kart, z
    których jedna obsługuje pin, a druga nie. ;)

    ch.

  • 7. Data: 2007-03-30 08:21:18
    Od: LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    LPoD napisał(a):

    > Natomiast nie udało mi się wygooglać, która cyfra za co odpowiada
    > (a skoro nie jest to informacja publiczna, to na wszelki wypadek nie
    > będę dzielił się swoją wiedzą ;P).

    O proszę, ktoś się już podzielił:

    http://www.gae.ucm.es/~padilla/extrawork/tracks.html

    ;)

    ch.

  • 8. Data: 2007-03-30 19:34:25
    Od: jooseff <j...@w...pl>

    Dnia 30-03-2007 o 10:16:56 LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff> napisał:

    > Nawet jak terminal posiada pinpad, to jeszcze o niczym nie świadczy -
    > np. karta VE z mBanku nigdy mnie nie zapytała o PIN (co wynika z zapisu
    > na pasku karty), natomiast karta VE z Fortisa działa z pinem,

    Płacę z rzadka visą electron mBanku i na BP wbijam pin za każdym razem.
    W Piotrach I Pawłach również.

    --
    Jooseff

    Używam Opery: http://pl.opera.com/

  • 9. Data: 2007-04-01 20:14:29
    Od: LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    jooseff wrote:

    > Płacę z rzadka visą electron mBanku i na BP wbijam pin za każdym razem.
    > W Piotrach I Pawłach również.

    W tych miejscach akurat nie płaciłem, może tam akurat mają tak dziwnie
    skonfigurowane terminale, choć bardziej prawdopodobne, że masz po prostu
    niedawno wydaną (odnowioną) tę kartę - ostatnio jest taki trend, żeby
    wszystko potwierdzać pinem. Moja była wydana chyba ze 2 lata temu (w
    sumie to nie pamiętam, ale ważna jest do lipca bieżącego roku).

    ch.

  • 10. Data: 2007-04-01 21:37:24
    Od: jooseff <j...@w...pl>

    Dnia 01-04-2007 o 22:14:29 LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff> napisał:

> [...]
    > wszystko potwierdzać pinem. Moja była wydana chyba ze 2 lata temu (w
    > sumie to nie pamiętam, ale ważna jest do lipca bieżącego roku).

    Dowiedziałem się, że wszystkie POSy Cardpointu mają włączoną autoryzację
    przy pomocy pinu dla wszystkich elektronów.