  • 21. Data: 2021-10-20 13:35:45
    Temat: Re: Karta wypukła czy płaska?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > a ja powoli sczytać nie mogę (na ostatnim badaniu okresowym pani okulistka
    podsunęła mi tekst pod nos i pierwszy raz w życiu doświadczyłem, jak to jest, gdy nie
    widzi się z bliska - ale musiałem mieć minę...).

    Ten etap przerabiałem jakieś 10 lat temu. Teraz mnie wścieka, że na
    nawigacji na wyświetlaczu w samochodzie nie widzę żadnych napisów - np.
    jaka jest skala mapy bo przy odpowiedniej kreseczce coś jest napisane i
    nawet nie jestem pewien, czy tam jest jedna cyfra (typu 7 km) czy już 2
    (typu 10 km). Ograniczenie prędkości pokazywane jako znak też jest fajne
    - widzę czerwone naokoło i że w środku jakieś ogólnie okrągłe cyfry -
    ale czy 50, czy 60, czy 90. 70 się wyróżnia nieokrągłością.
    Dlatego wyświetlacz head jest fajny, bo obraz jest widoczny jakby
    kawałek przed samochodem - czyli w takiej odległości, że wszystko widzę.
    To był jeden z dwu czynników, który w tym roku zdecydował, że wybraliśmy
    konkretny samochód (z krótkiej listy zawierającej 3).
    Szkoda, że na wyświetlaczu head nie pokazują mapy :(

    > Więc to podobnie skuteczne "zabezpieczenie" jak domofon w bloku.
    > Ma same "zalety":
    > - trzeba nosić breloczek albo pamiętać kod
    > - ponieważ kody są aktywne, znane są na całym świecie

    Od najemców się dowiedziałem, że nie stosują kodu, który im podałem
    tylko podobno standardowy kod dla strażaków - 0000. Faktycznie tam
    działa, gdzie indziej nie sprawdzałem.

    Kilka miesięcy temu zmieniali nam domofony z normalnych analogowych na
    cyfrowe. Nie było mnie przy tym - nadali nam (jak gość twierdził) kod
    losowy - 1234 :))))
    Dopadłem ich w innej klatce i dali się zmusić do zmiany kodu na jakiś
    mniej losowy :)

    W cyfrowym domofonie denerwuje mnie, że nie da się (przynajmniej w tych
    co są u nas) otworzyć drzwi jeśli ktoś nie zadzwoni wcześniej. Czyli jak
    ktoś zadzwoni na telefon, że stoi pod drzwiami to nie można mu
    powiedzieć 'otwieram' tylko trzeba go instruować jakie cyferki ma
    wcisnąć. Dla mnie - cyrk.
    P.G.

  • 22. Data: 2021-10-20 14:04:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No dobra, ale czym w końcu zapłaciłeś - trzecią kartą czy gotówką jednak?

    Masz rację. Brak tej informacji jest kluczowy dla zrozumienia sytuacji.
    3 próby kredytówką - terminal pisał "Transakcja odrzucona", co według
    mnie oznacza, że się połączył gdzie trzeba i coś tam zdecydowało, żeby
    odrzucić.
    1 próba debetówką - to samo.
    żony karta (mBank) - zadziałała od razu.
    Jakby co - gotówki nie mieliśmy :)

    Wziąłem od gościa te kwitki i w poniedziałek, czy wtorek tydzień temu
    napisałem do Citi - czy potrafią stwierdzić w czym był problem. Na
    kwitkach są jakieś identyfikujące numerki podałem im je z pierwszego z
    tych kwitków. Przed chwilą sprawdziłem - na razie nic nie odpowiedzieli.

    > Na klatce bywają kłopoty z GSM - hmmm, chyba z telepizzy akceptacja długawo trwała,
    ale potem się chyba poprawiło - albo operator poprawił zasięg albo zmienili operatora
    ;) Teraz z dominos działa szybko.

    To chyba nie ten przypadek.

    > GSM w ogóle się zmienia - od dłuższego czasu orange wyłączył w DC (i w Gdańsku
    chyba też) UMTS

    To się działo w Poznaniu.
    P.G.

  • 23. Data: 2021-10-20 14:28:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dokładnie - załóż sobie jako backup aion bank oraz kantor aliora.

    Jakiś czas temu przeszło mi przez myśl, żeby wziąć kartę z kantoru póki
    ma dobre warunki, bo może jak się popsuje to dla już posiadających
    zostaną stare warunki.
    Ale poza przejściem przez myśl nic nie zrobiłem.

    Widziałem, że była tu dyskusja o aion, ale nie przeczytałem ani jednego
    posta w jej ramach. Nie wiem co to - jak znajdę czas to zajrzę.
    Ostatnio kompletnie nie mam czasu bo muszę robić masę idiotycznych
    rzeczy tylko dlatego, że elementy półprzewodnikowe zniknęły z rynku.
    Wiele starych projektów, o których już dawno zdążyłem zapomnieć teraz
    nagle wymaga przeprojektowywania aby pasowały do tego co się jeszcze
    daje kupić i nie ma gwarancji, że jak na projekt zejdzie tydzień to
    nadal dadzą się kupić.
    Dziś dostaliśmy informację, że procesor (8-bitowy) który używamy da się
    kupić za ponad 50$ (normalna cena około 20 PLN). Rozważamy, czy nie
    kupić kilku tysięcy (mniej popularnych) procesorów, które teoretycznie
    mają być w styczniu i nie przerobić wszystkich naszych produktów na nie
    - to by mi dowaliło roboty.

    W listopadzie ostatnia rata KH w Santanderze. Mamy tam konto z BZWBK
    "Aktywni 50" czy jakoś tak. Za kartę coś tam się płaci (5 pik obniża,
    ale nie do 0). Nie zmieniałem, bo nie chciało mi się ustalać, czy nie
    naruszę tym warunków promocji co by skutkowało podniesieniem marży z
    0,99% na 1,99%.
    Jakie masz sugestie na temat Santandera - zamknąć konto, zmienić (na
    jakie i dlaczego)?
    P.G.

  • 24. Data: 2021-10-20 14:41:41
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    VC (obciążeniowa) z PKO była wypukła.

  • 25. Data: 2021-10-20 14:57:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 20 października 2021 o 14:04:22 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > odrzucić.
    > 1 próba debetówką - to samo.
    > żony karta (mBank) - zadziałała od razu.

    A, no to teraz jasne.
    A ja właściwie zapomniałem jeszcze o jednej możliwej opcji - mogło nie być pizzy ;>

> [...]
    > kwitkach są jakieś identyfikujące numerki podałem im je z pierwszego z
    > tych kwitków. Przed chwilą sprawdziłem - na razie nic nie odpowiedzieli.

    Ciekawe, czy problem był w citku - ale raczej nie, przynajmniej nic o tym w
    internetach nie było.
    Pewnie raczej akurat problem z citkiem miał ten akurat operator terminali.

    Można w takiej sytuacji spróbować jeszcze jednego - wsunięcia karty do czytnika, może
    pójdzie offline - o, miałem kiedyś kredytówkę (to ta z db), co chodziła offline (i z
    pin offline) - można się było przekonać, bo żona płaciła z chipa - tylko nie
    pamiętam, czy to dlatego, że potrzebowała czasu, żeby się do pikacza przekonać, czy
    też akurat w tym sklepie mieli terminale bez pikacza.

    A nawet dalej taką kartę mam - wyjazd żony do Helsinek pokazał, że karta kantoru
    aliora potrafi tak działać - rozliczenie jednej transakcji przyszło po 2 miesiącach -
    do tej pory o takich cudach tylko czytałem.
    Dobrze, że na koncie zostało 5 euro, a transakcja była na 3,90 ;>
    Choć właściwie może to nie było offline, tylko takie późne rozliczenie - bo z
    jakiegoś powodu te 5 euro jednak na tym koncie zostało, a tak mi się zdaje, że
    najpierw wyczyściła kantoro-aliorową kartę, a dopiero potem zaczęła używać N26 - więc
    blokada mogła być, a po 2 tygodniach zeszła. I weź tu dawaj kobiecie dwie karty "na
    wszelki wypadek"... ;>

    > To się działo w Poznaniu.

    Pewnie wszędzie powyłączali.
    Gorzej, że w te miejsca (częstotliwościowo-przestrzennie) wsadzają teraz stacje 5G -
    a to cholerstwo zakłóca niemożliwie :(

  • 26. Data: 2021-10-20 15:24:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 20 października 2021 o 14:28:28 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > zostaną stare warunki.
    > Ale poza przejściem przez myśl nic nie zrobiłem.

    To jest okazja - do tego możemy dostać po 50zł premii.
    Mogę Ci wysłać link - jak z niego założysz, raz zapłacisz kartą oraz zrobisz wymianę
    walut na 500zł (wystarczy wymienić 260zł na euro - a potem z powrotem na złotówki -
    premia będzie dużo większa niż strata na wymianie ;) - to po 50 wypłacą.
    Jak dobrze pójdzie, to można potwierdzić przelewem, jak gorzej, to przyślą kuriera.
    Testowane w lato z okazji erasmusa w Helsinkach - żonie niestety nie udało się
    przelewem weryfikacyjnym (a próbowaliśmy z 4 banków), więc trzeba było kuriera na
    wakacjach w Gdańsku zamawiać - kurier z poczty polskiej, ale kazałem żonie być
    stanowczym i wymagającym klientem banku i przyszedł tak, jak było umówione - o 9
    rano, żeby można było spokojnie pojechać na plażę ;>
    Po 50zł wypłacili po 2 miesiącach.
    Koleżanka żony też założyła - jej się udało przelewem ze skarbonki, ale dopiero za
    drugim razem (za pierwszym był jakiś ogólny błąd techniczny) - ale tu premii nie
    dostałem - może nie założyła z linku.
    Aha, potem możesz oczywiście polecić kantor żonie ;>

    > Widziałem, że była tu dyskusja o aion, ale nie przeczytałem ani jednego
    > posta w jej ramach. Nie wiem co to - jak znajdę czas to zajrzę.

    Tutaj akurat zapomniałem o tym, że na androidowym telefonie tylko telefonujesz -
    niestety aion absolutnie wymaga apki.
    A żeby nie płacić opłaty za wydanie debetówki trzeba podać kod promocyjny - można
    znaleźć np. na livesmarter.pl

> [...]
    > kupić kilku tysięcy (mniej popularnych) procesorów, które teoretycznie
    > mają być w styczniu i nie przerobić wszystkich naszych produktów na nie

    Znam ten ból - nie ma nic. Albo ceny - zamiast 5zł - 50$...
    Dlatego właśnie pracuję (ta, pracuję, zamiast uruchamiać prototyp to piszę posty na
    p.b.b ;) nad zastąpieniem przemysłowego PC z Advantecha - ATmegą32 z W5500 do obsługi
    ethernetu - w ten sposób jedno z dwóch urządzeń na dwukierunkowym tramwaju będzie
    pracować sobie "w chmurze", a nam się rozwiąże problem totalnego braku tych
    komputerów na części zamienne - np. na komputery zalane zupką chińską (choć to teraz
    już rzadkość, częściej po prostu podczas deszczu leje się z dachu przez dziurę przy
    źle założonej antenie).
    ATmegi32 zostały mi jeszcze z dawnych lat, a modułów z W5500 wykupiłem przedostatnią
    partię (56 sztuk) - u producenta (ale to w Chinach, więc można to traktować jak
    japońskie baśnie, które czytam na dobranoc) podobno zostało 70, a następne będą może
    w przyszłym roku, a może nie - bo nie ma chipów.
    Nie bez znaczenia jest też fakt, że taki PC to 1500+zł, a nowy zestaw - mniej niż
    150. Plus jeszcze oszczędności na zasilaczu...

    > Jakie masz sugestie na temat Santandera - zamknąć konto, zmienić (na
    > jakie i dlaczego)?

    Konta w santanderze trzymam tylko dlatego, że mają numery, które od 10 lat wszystkim
    podaję - przejęte ze śp. deutsche banku.
    Wymóg 1k wpływu toleruję ze względu na to, że konto żony w milku też ma taki wymóg -
    więc i tak robię ping-pong raz na miesiąc.
    No i jeszcze mają taki ST, który w mojej specyficzno-testowej przeglądarce zawiesza
    się bardzo rzadko (ostatnio musiałem dodać do ad-blocka zegarek na intercity.pl -
    jakiś debil napisał to tak, że się aktualizuje chyba co milisekundę - i bez
    zablokowania tego nie dało się kupować biletów - o właśnie, będę 11-13 listopada w
    Gdańsku, to może pójdziemy na browar, tym bardziej, że przedwczoraj znalazłem Twoją
    książkę ;).
    Aktualnie w ofercie nie mają żadnego ROR, który byłby bezpłatny nawet za samo
    prowadzenie bez karty, więc polecać nie ma za bardzo czego.
    Chyba że ktoś chciałby się przyjrzeć ich kontu "vip" - wymaga 10k wpływu miesięcznie
    (może być ping-pong, a możliwe nawet, że ping-pong między rachunkami w santander,
    więc natychmiastowy), ale "wszystko" jest za darmo bez dodatkowych warunków.
    Choć jak miałbym coś polecać, to już raczej milka (z wisienkami ;) - ale jak masz
    citka to nawet tym nie warto sobie zawracać głowy, niewiele doda, a trochę d4
    zawraca.

  • 27. Data: 2021-10-20 15:28:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 20 października 2021 o 14:41:54 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > VC (obciążeniowa) z PKO była wypukła.

    O, to bardzo "debetowa" była ;P

    Jak już chcesz błysnąć, to podaj przykład obciążeniowej lub kredytówki, która
    była/jest płaska.
    Z dawnych czasów pamiętam kredytową (tak, kredytową) visę electron z mBąka (tak,
    kredytową electron, to była kombinacja, i to jeszcze w czasach, gdzie wcale nie było
    tak łatwo o terminal).
    Oprócz tego "mc instant" z bnpp (miałem) oraz obecne citkowe wynalazki - mc moto bp
    płaska od wprowadzenia, pozostałe "brandowe" systematycznie wymieniają na płaszczaki
    - nie wiem, jak z silver, gold i platinum (choć tych nie ma w sprzedaży netowej, ale
    podobno jeszcze w oddziale można sobie załatwić) - hmm, ciekawe, co zrobią z mc world
    elite...

  • 28. Data: 2021-10-20 16:38:52
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Pewnie już niedługo.
    > A ma napis "electronic use only"?
    > Czy tylko z rendera zapomnieli usunąć?

    Nie wiem. Widziałem taką u ojca
    i się zdziwiłem, że debetówka tłoczona,
    ale teraz to bez znaczenia, chyba, że ktoś chce
    dotykać :-)

  • 29. Data: 2021-10-20 16:52:51
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > To jest okazja - do tego możemy dostać po 50zł premii.
    > Mogę Ci wysłać link - jak z niego założysz,

    Na początku nie rozumiałem co piszesz o jakimś potwierdzeniu przelewem,
    czy o kurierze.
    Dotarło do mnie, że piszesz o założeniu konta, a ja konto mam (co
    najmniej 7 lat). Myślałem tylko o wzięciu karty do niego. Jakoś ze 2
    lata temu chyba wprowadzili jakąś rozsądną, której wcześniej nie mieli.

    > Tutaj akurat zapomniałem o tym, że na androidowym telefonie tylko telefonujesz -
    niestety aion absolutnie wymaga apki.

    Dziś nabrałem podejrzeń, że nawet Citi się przymierza do zmuszenia mnie.
    Zrobiłem dziś przelew na konto w mBanku i w reakcji dostałem mail -
    zauważyliśmy, że skorzystałeś, z nie tej jedynie słusznej metody
    potwierdzenia przelewu, a zgodnie z czymś tam Unii operacje w internecie
    powinny być potwierdzane w apce.
    Myślałem, że to dotyczy płatności w internecie, a nie przelewu (choć to
    niewielka różnica).

    Co oni zrobią z ludźmi, którzy w ogóle nie mają telefonu na którym da
    się jakąś apkę zainstalować.

    > A żeby nie płacić opłaty za wydanie debetówki trzeba podać kod promocyjny - można
    znaleźć np. na livesmarter.pl

    A to się zdziwiłem, bo mi się wydawało, że kiedyś karta do kantoru była
    za 10PLN a ta właśnie fajniejsza już za 0. Ale nic nie sprawdzałem.

    > ATmegą32 z W5500 do obsługi ethernetu

    Przenieśliśmy się z Atmega na ATXmega chyba z 10 lat temu.
    Znacznie łatwiej się płytki projektuje - np. w obudowie 64 pin UARTy
    masz w 7 miejscach a SPI w 3 i w każdym z nich MOSI i SCK można zamienić
    miejscami co czasem ułatwia rozplątanie płytki.
    Jest też sprzętowy AES128.
    W5500 używamy scalaki nie moduły.

    - w ten sposób jedno z dwóch urządzeń na dwukierunkowym tramwaju

    ostatnio robiłem coś do dwukierunkowego metra.

    > - o właśnie, będę 11-13 listopada w Gdańsku, to może pójdziemy na browar, tym
    bardziej, że przedwczoraj znalazłem Twoją książkę ;).

    Nie cierpię browara. Próbowałem z cukrem, z sokiem - nie da się - zawsze
    jest nieznoście gorzki :)
    Nie bywam też w żadnych lokalach a w dobie pandemii już szczególnie
    (zaszczepieni też mają szansę na szpital, a mi się okno do 3-ej dawki
    otworzy dopiero 14 listopada).

    Proponuję herbatkę lub kawkę u mnie w firmie (mam nadzieję, że twórczy
    bałagan Cię nie wystraszy) - powinna być szansa na podpisy obu autorów :)
    Alternatywnie możemy się też spotkać gdzieś w terenie, na plaży itp.
    Odezwij się na priv.
    P.G.

  • 30. Data: 2021-10-20 18:30:00
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 20 października 2021 o 16:38:53 UTC+2 cef napisał(a):

    > Nie wiem. Widziałem taką u ojca
    > i się zdziwiłem, że debetówka tłoczona,
    > ale teraz to bez znaczenia, chyba, że ktoś chce
    > dotykać :-)

    A, myślałem, że masz pod ręką - bo wypukła karta z napisem "electronic use only" to
    jest coś, co może zaskoczyć.
    Bo sama wypukła debetówka - uuu, to już długą historię ma.
    Poszukam w domu wśród historycznych kart, który to bank pierwszy i kiedy mnie taką
    niespodzianką uraczył.