  • 11. Data: 2003-01-26 18:48:42
    Temat: Re: Jak bank pozyskuje pieniadz?
    Od: Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl>

    "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> wrote:
    > Przeciez wiesz, ze mi sie raz juz zdazylo :D

    Gdzie Ci się zdążyło? Na wykład? ;)

    PS. bp, znmsp :)

    --
    FYI: "Ja jestem osłem i Ty jesteś osłem" -- Anthony de Mello
    A tak poza tym to dziś jest mój 10191 dzień życia, sprawność

  • 12. Data: 2003-01-26 20:51:20
    Od: a...@p...onet.pl

    > No zarabiac cos tam musi - skoro sie na to zdecydowal :) I pewnie z
    > rachunku zyskow i strat wyszlo ze wiecej zarobi wlasnie na tym (bo jak
    > ludzie i tak i tak beda rtzymac troche kasy na wydatki).
    >
    > --
    > Michal 'Amra' Macierzynski
    > www.prnews.pl - swiat e-bankow

    Generalnie to wydaje mi się, że mbank za dużo to nie zarobił na razie, dlatego
    min. tak strata BRE Banku i kreatywna księgowanie dopłat do mbanku.
    Dotychczasowa działalność mbanku opierała się głównie na strategii - "sciągaj
    kazdego zywego klienta z rynku, który ma trochę kasy i którego można jeszcze
    przeciągnąć do siebie, a o dochód na nim będziesz się martwił później".
    Bank detaliczny do zdrowego funkcjonowania na rynku (generowanie dochodu)
    potrzebuje jakieś min. 500 tys. klientów - i to na dodatek aktywnych. A to co
    teraz siedzi w mbanku i np. takim inteligo to nie są klienci, na których można
    przeżyć i coś zarobić.
    Dlatego Inteligo się sprzedało, bo pewnie jeszcze z 5 miesięcy takiego
    samotnego funkcjonowania na rynku i stałoby się z nimi to samo co z ich
    pierwotnym właścicielem (BGB). A teraz kolej na mbank - pewnie nie bedzie
    zaskoczeniem - jak BRE do połowy roku zechce sprzedać ten twór, lub połączy go
    z multibankiem i wprowadzi na giełde niezależnie od koniunktury - bo trzeba
    bedzie pokazac jakis dochod w tym roku ;)))

    A.

  • 13. Data: 2003-01-26 21:29:18
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Generalnie to wydaje mi się, że mbank za dużo to nie zarobił na
    > razie, dlatego min. tak strata BRE Banku i kreatywna księgowanie
    > dopłat do mbanku. Dotychczasowa działalność mbanku opierała się

    Kreatywne ksiegowanie - slowo klucz majace wszystko wyjasnic.
    To moze wytlumacz jeszcze na czym stracil KB, BGZ, Millennium

    Poczytaj sobie Rzeczpospolita, albo PB.
    Zeby bylo milo - takie zdanie z Rzepy:

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030121/e
    konomia/ekonomia_a
    _1.html
    "Nie ma jeszcze wstępnych danych dotyczących wyników sektora bankowego
    w całym ubiegłym roku. Według ostatnich informacji Głównego Urzędu
    Statystycznego po trzech kwartałach 2002 r. straty wykazywało 17 z 63
    banków komercyjnych, a łączna wysokość tych strat wynosiła 665 mln
    zł."

    oraz co moze ci rozjasnic "kreatywna ksiegowosc":

    "Ubiegłoroczne straty banków mają dwie podstawowe przyczyny.
    Pierwsza - to zła sytuacja gospodarcza, która powoduje, że klienci
    banków mają kłopoty ze spłacaniem zaciągniętych kredytów. W wielu
    przypadkach nie są to zwykłe kłopoty, ale bankructwa, jak w
    najgłośniejszym chyba w ubiegłym roku przypadku Stoczni Szczecińskiej.
    Na nieobsługiwane kredyty banki muszą tworzyć rezerwy, co obciąża ich
    wynik finansowy. W dodatku według polskich przepisów banki muszą
    tworzyć rezerwy na należności nawet wtedy, kiedy te są terminowo
    spłacane, ale pogorszyła się sytuacja dłużnika i wykazuje on straty.

    Drugim powodem strat są obowiązujące od początku 2002 r. zmiany w
    przepisach o rachunkowości. Banki muszą obecnie wyceniać aktywa nie
    według ceny nabycia, ale według "wartości godziwej", która jest
    zbliżona do rynkowej wartości, a poza tym muszą uwzględniać w swoich
    jednostkowych sprawozdaniach wyniki spółek zależnych, które wcześniej
    ujmowano tylko w sprawozdaniach skonsolidowanych. Zmiana przepisów
    spowodowała, że niektóre banki, które w poprzednich latach
    "transferowały" ponoszone straty do spółek zależnych, w tym roku muszą
    je wykazać we własnych sprawozdaniach."

    A jak juz tak bardzo placzesz, to moze dane za poprzednie lata cie
    zadowola:

    zysk BRE Banku: (http://gielda.onet.pl/4,35,spolki.html)
    1997 146 mln zlotych
    1998 205 mln zlotych
    1999 665 mln zlotych
    2000 355 mln zlotych
    2001 336 mln zlotych
    2001 ok 200 mln straty

    Co wiecej nie doszly do skutku kilka transakcji - a wiec efekt bedzie
    odlozony w czasie (kurs optiumusa poszedl w gore po tym jak rozwiazal
    rezerwy ze sprawa eksportu-importu komputerow.

    Poza tym lekko mylisz sie z kosztami jakie przynosi bankowosc
    detaliczna....

> [...]
    > aktywnych. A to co teraz siedzi w mbanku i np. takim inteligo to
    > nie są klienci, na których można przeżyć i coś zarobić.

    A skad wiesz? Polemizowal bym takze z tymi 500 tysiacami. Bo jesli
    piszesz aktywnymi - to moze wiesz jaki jest wskaznik "martwych" kont w
    bankach tradycyjnych? Ano nie wiesz - bo tak bys nie pisal. ;)
    Podobnie z tym zarobkiem - na podastawie jakich danych to piszesz -
    chetnie sie z nimi zapoznam i wtedy skonfrontuje je z moimi...

    > Dlatego Inteligo się sprzedało, bo pewnie jeszcze z 5 miesięcy
    > takiego samotnego funkcjonowania na rynku i stałoby się z nimi to
    > samo co z ich pierwotnym właścicielem (BGB). A teraz kolej na mbank

    I znowu. A co sie stalo z BGB Polska? Jak mi sie wydaje wcale nie
    upadal.
    Co wiecej - wg. przedstawicieli tego banku projekt Inteligo kosztowal
    ok. 25 mln Euro (pomijam za ile kupilo je PKO BP :)
    Czyli znowu w kontekscie mBanku troche sie myliles (a z pobieznych
    obliczen wynika mi, ze mBank byl tanszym kosztem budowany)

> [...]
    > sprzedać ten twór, lub połączy go z multibankiem i wprowadzi na
    > giełde niezależnie od koniunktury - bo trzeba bedzie pokazac jakis

    Pewnie bardzo sie zaskoczysz.
    Bank Czestochowa zostal tak "naprawiony", ze go BRE wchonelo - wiec
    raczej nie ma szans.
    Takze jak to wykazalem - z lekka musze cie zasmucic, ale z tym
    mBankiem nie trafiles :))))

    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankow

  • 14. Data: 2003-01-26 21:32:27
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

[...]

    mialo byc oczywiscie
    2002 ok 200 mln straty

  • 15. Data: 2003-01-26 21:54:39
    Od: t...@p...onet.pl

    > A co do rezerwy obowiazkowej:
    >
    > http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_020706/e
    konomia/ekonomia_a
    > _12.html

    Uprzejmie donoszę, że polemizowałem z następującym Twoim stwierdzeniem:
    *********************
    > Tradycyjnie największym
    > pozyczkobiorca byl BRE Bank - dlatego tez chcac sie uniezaleznic od
    > drogiego kredytu miedzybankowego (WIBOR) - zalozyl mBank ;)
    > Michal 'Amra' Macierzynski
    *************************
    Dokładniej chciałem Ci pokazać, że aktualnie pozyskiwanie przez BRE Bank kasy z
    depozytów mbanku nie jest takie tanie. Co więcej jej pozyskanie na rynku
    międzybankowym może być nawet tańsze. Tensor1
    PS "emax Lokata" jest prowadzona przez mbank. Jeżeli nie wierzysz to sprawdź.

  • 16. Data: 2003-01-26 22:02:00
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:1cdc.0000045b.3e34591e@newsgate.onet.pl, Użytkownik
    <t...@p...onet.pl>:

> [...]
    > pozyskanie na rynku międzybankowym może być nawet tańsze. Tensor1
    > PS "emax Lokata" jest prowadzona przez mbank. Jeżeli nie wierzysz to

    Ale Tensorze1, Amra wskazywał na przesłanki oddalone o (już) ponad dwa lata
    w czasie, a Ty o stanie teraźniejszym, więc wasze stwierdzenia nie stoją
    przecież sprzeczności.

    --
    Robert

  • 17. Data: 2003-01-26 22:03:43
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Robert wrote:
    > Ale Tensorze1, Amra wskazywał na przesłanki oddalone o (już) ponad
    > dwa lata w czasie, a Ty o stanie teraźniejszym, więc wasze
    > stwierdzenia nie stoją przecież sprzeczności.

    Co wiecej, ja pisze dokladnie to co Tensor (jesli chodzi o
    terazniejszosc). :D

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankow

  • 18. Data: 2003-01-26 22:15:43
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

> [...]
    > pozyskanie na rynku międzybankowym może być nawet tańsze. Tensor1
    > PS "emax Lokata" jest prowadzona przez mbank. Jeżeli nie wierzysz

    eeeeeh
    I znowu piszesz z pozycji "a bo dzisiaj".
    Plan powstania mBanku powstal w maju 2000 roku. (WIBOR1M 18,14%)
    Bank rozpoczal dzialalnosc pod koniec listopada 2000
    (WIBOR1M 19,64%)
    A srednia w roku 2001 byla 16,51.

    Zauwaz - tez, ze pisalem, ze BRE Bank byl glownym "biorca" tych
    pozyczek miedzybankowych (i dalej nim jest). Co wiecej - zauwaz - ze
    depozyty mBanku nie tylko sa zrodlem taniego pieniadza, ale takze
    wplywaja na aktywa wlasne - a to w prostej drodze m.in. do mozliwosci
    pozyczania wiekszych sum na rynku miedzybankowym. A wtedy takze nie
    zmieniaja sie limity zaangazowania sie w jedna spolke, mozliwosc
    udzielania wiekszych kredytow - bez koniecznosci kombinowania
    konsorcjow bankow i tak dalej.

    Pamietaj, ze banki na rynku miedzybankowym moga sie zadluzac do
    pewnego poziomu. Poza tym jednak taniej dla banku i bezpieczniej jest
    prowadzic wlasna akcje zbierania depozytow (chociaz jest to drozsze).

    Mowisz o eMax lokacie, ale i tak wiekszosc pieniedzy utrzymywana jest
    na eKontach lub eMaxach.

    Oprocz tego - to, ze mBank wrecz doplaca do depozytow ja wiem od
    baaardzo dawna (troche nieaktualzowana - wybaczcie):

    http://prnews.home.pl/html.php/display?article=918

    BRE zawsze pozyczal pieniadze (nie chce mi sie grzebac w papierach -
    ale byl swego czasu ciekawy art. w Gazecie Bankowej pokazujacych te
    zaleznosci). z tej prostej przyczyny, ze jest bankiem inwestycyjnym.
    Co prawda zlota regula bankowosci juz dawno nie obowiazuje, ale swego
    czasu pozyczanie na rynku miedzybankowym bylo duzo mniej oplacalne niz
    teraz.

    I pamietaj. Oddziel prosze 3 byty BRE Bank, mBank i Multibank.

    Pozdrowka

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankow

  • 19. Data: 2003-01-27 07:55:03
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@n...gazeta.pl>

    W wiadomości news:1cdc.0000045b.3e34591e@newsgate.onet.pl,
    Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Dokładniej chciałem Ci pokazać, że aktualnie pozyskiwanie przez BRE Bank
    > kasy z depozytów mbanku nie jest takie tanie. Co więcej jej pozyskanie na
    > rynku międzybankowym może być nawet tańsze. Tensor1

    A limity kredytowe to sie rozciagaja w czasie i przestrzeni ;-)

    Przemek

  • 20. Data: 2003-01-27 09:46:34
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > Plan powstania mBanku powstal w maju 2000 roku. (WIBOR1M 18,14%)
    > Bank rozpoczal dzialalnosc pod koniec listopada 2000

    Całkowita zgoda, wtedy pozyskiwanie kasy na rynku miedzybankowym było znacznie
    droższe niż przez przyjmowanie lokat.

> [...]
    > wplywaja na aktywa wlasne - a to w prostej drodze m.in. do mozliwosci
    > pozyczania wiekszych sum na rynku miedzybankowym.

    Raczej BYŁY żródłem taniego pieniądza. Aktualnie przy tak stosunkowo wysokim
    oprocentowaniu depozytów jakie daje mBank (dla klientów to dobrze) i rezerwie
    obowiązkowej (4,5%) nie są one już takie tanie w stosunku do pożyczek
    międzybankowych.

> [...]
    > pewnego poziomu. Poza tym jednak taniej dla banku i bezpieczniej jest
    > prowadzic wlasna akcje zbierania depozytow (chociaz jest to drozsze).

    Tutaj pełna zgoda.

    > Mowisz o eMax lokacie, ale i tak wiekszosc pieniedzy utrzymywana jest
    > na eKontach lub eMaxach.

    Oprocentowanie 5% i więcej (z uwzględnieniem rezerwy obowiążkowej) to też dużo.

    > Oprocz tego - to, ze mBank wrecz doplaca do depozytow ja wiem od
    > baaardzo dawna (troche nieaktualzowana - wybaczcie):
    >
    > http://prnews.home.pl/html.php/display?article=918

    Co rozumiesz pod pojęciem dopłaca. Chyba to, że ten sposób pozyskiwania kasy
    jest kosztowniejszy niż inne dostępne sposoby.

> [...]
    > teraz.
    > I pamietaj. Oddziel prosze 3 byty BRE Bank, mBank i Multibank.

    Oddzielam. Cały czas mówiłem tylko o mBanku jako części BRE Banku.

    > Pozdrowka
    >
    > --
    > Michal 'Amra' Macierzynski
    > www.prnews.pl - swiat e-bankow

    Reasumując mam czarne wizje, co do mBanku. Strata 200 ml wymaga zdecydowanych
    działań. Wkrótce zabaczymy jakich. Tensor1.