    From: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jak bank pozyskuje pieniadz?
    Date: Sun, 26 Jan 2003 22:29:18 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179018134.chello.pl

    > Generalnie to wydaje mi się, że mbank za dużo to nie zarobił na
    > razie, dlatego min. tak strata BRE Banku i kreatywna księgowanie
    > dopłat do mbanku. Dotychczasowa działalność mbanku opierała się

    Kreatywne ksiegowanie - slowo klucz majace wszystko wyjasnic.
    To moze wytlumacz jeszcze na czym stracil KB, BGZ, Millennium

    Poczytaj sobie Rzeczpospolita, albo PB.
    Zeby bylo milo - takie zdanie z Rzepy:

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_030121/e
    konomia/ekonomia_a
    _1.html
    "Nie ma jeszcze wstępnych danych dotyczących wyników sektora bankowego
    w całym ubiegłym roku. Według ostatnich informacji Głównego Urzędu
    Statystycznego po trzech kwartałach 2002 r. straty wykazywało 17 z 63
    banków komercyjnych, a łączna wysokość tych strat wynosiła 665 mln
    zł."

    oraz co moze ci rozjasnic "kreatywna ksiegowosc":

    "Ubiegłoroczne straty banków mają dwie podstawowe przyczyny.
    Pierwsza - to zła sytuacja gospodarcza, która powoduje, że klienci
    banków mają kłopoty ze spłacaniem zaciągniętych kredytów. W wielu
    przypadkach nie są to zwykłe kłopoty, ale bankructwa, jak w
    najgłośniejszym chyba w ubiegłym roku przypadku Stoczni Szczecińskiej.
    Na nieobsługiwane kredyty banki muszą tworzyć rezerwy, co obciąża ich
    wynik finansowy. W dodatku według polskich przepisów banki muszą
    tworzyć rezerwy na należności nawet wtedy, kiedy te są terminowo
    spłacane, ale pogorszyła się sytuacja dłużnika i wykazuje on straty.

    Drugim powodem strat są obowiązujące od początku 2002 r. zmiany w
    przepisach o rachunkowości. Banki muszą obecnie wyceniać aktywa nie
    według ceny nabycia, ale według "wartości godziwej", która jest
    zbliżona do rynkowej wartości, a poza tym muszą uwzględniać w swoich
    jednostkowych sprawozdaniach wyniki spółek zależnych, które wcześniej
    ujmowano tylko w sprawozdaniach skonsolidowanych. Zmiana przepisów
    spowodowała, że niektóre banki, które w poprzednich latach
    "transferowały" ponoszone straty do spółek zależnych, w tym roku muszą
    je wykazać we własnych sprawozdaniach."

    A jak juz tak bardzo placzesz, to moze dane za poprzednie lata cie
    zadowola:

    zysk BRE Banku: (http://gielda.onet.pl/4,35,spolki.html)
    1997 146 mln zlotych
    1998 205 mln zlotych
    1999 665 mln zlotych
    2000 355 mln zlotych
    2001 336 mln zlotych
    2001 ok 200 mln straty

    Co wiecej nie doszly do skutku kilka transakcji - a wiec efekt bedzie
    odlozony w czasie (kurs optiumusa poszedl w gore po tym jak rozwiazal
    rezerwy ze sprawa eksportu-importu komputerow.

    Poza tym lekko mylisz sie z kosztami jakie przynosi bankowosc
    detaliczna....

    > głównie na strategii - "sciągaj kazdego zywego klienta z rynku,
    > który ma trochę kasy i którego można jeszcze przeciągnąć do siebie,
    > a o dochód na nim będziesz się martwił później".
    > Bank detaliczny do zdrowego funkcjonowania na rynku (generowanie
    > dochodu) potrzebuje jakieś min. 500 tys. klientów - i to na dodatek
    > aktywnych. A to co teraz siedzi w mbanku i np. takim inteligo to
    > nie są klienci, na których można przeżyć i coś zarobić.

    A skad wiesz? Polemizowal bym takze z tymi 500 tysiacami. Bo jesli
    piszesz aktywnymi - to moze wiesz jaki jest wskaznik "martwych" kont w
    bankach tradycyjnych? Ano nie wiesz - bo tak bys nie pisal. ;)
    Podobnie z tym zarobkiem - na podastawie jakich danych to piszesz -
    chetnie sie z nimi zapoznam i wtedy skonfrontuje je z moimi...

    > Dlatego Inteligo się sprzedało, bo pewnie jeszcze z 5 miesięcy
    > takiego samotnego funkcjonowania na rynku i stałoby się z nimi to
    > samo co z ich pierwotnym właścicielem (BGB). A teraz kolej na mbank

    I znowu. A co sie stalo z BGB Polska? Jak mi sie wydaje wcale nie
    upadal.
    Co wiecej - wg. przedstawicieli tego banku projekt Inteligo kosztowal
    ok. 25 mln Euro (pomijam za ile kupilo je PKO BP :)
    Czyli znowu w kontekscie mBanku troche sie myliles (a z pobieznych
    obliczen wynika mi, ze mBank byl tanszym kosztem budowany)

    > - pewnie nie bedzie zaskoczeniem - jak BRE do połowy roku zechce
    > sprzedać ten twór, lub połączy go z multibankiem i wprowadzi na
    > giełde niezależnie od koniunktury - bo trzeba bedzie pokazac jakis
    > dochod w tym roku ;)))

    Pewnie bardzo sie zaskoczysz.
    Bank Czestochowa zostal tak "naprawiony", ze go BRE wchonelo - wiec
    raczej nie ma szans.
    Takze jak to wykazalem - z lekka musze cie zasmucic, ale z tym
    mBankiem nie trafiles :))))

    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankow