    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jak bank pozyskuje pieniadz?
    Date: 27 Jan 2003 10:46:34 +0100

    > I znowu piszesz z pozycji "a bo dzisiaj".
    > Plan powstania mBanku powstal w maju 2000 roku. (WIBOR1M 18,14%)
    > Bank rozpoczal dzialalnosc pod koniec listopada 2000
    > (WIBOR1M 19,64%)
    > A srednia w roku 2001 byla 16,51.

    Całkowita zgoda, wtedy pozyskiwanie kasy na rynku miedzybankowym było znacznie
    droższe niż przez przyjmowanie lokat.

    > Zauwaz - tez, ze pisalem, ze BRE Bank byl glownym "biorca" tych
    > pozyczek miedzybankowych (i dalej nim jest). Co wiecej - zauwaz - ze
    > depozyty mBanku nie tylko sa zrodlem taniego pieniadza, ale takze
    > wplywaja na aktywa wlasne - a to w prostej drodze m.in. do mozliwosci
    > pozyczania wiekszych sum na rynku miedzybankowym.

    Raczej BYŁY żródłem taniego pieniądza. Aktualnie przy tak stosunkowo wysokim
    oprocentowaniu depozytów jakie daje mBank (dla klientów to dobrze) i rezerwie
    obowiązkowej (4,5%) nie są one już takie tanie w stosunku do pożyczek
    międzybankowych.

    > A wtedy takze nie
    > zmieniaja sie limity zaangazowania sie w jedna spolke, mozliwosc
    > udzielania wiekszych kredytow - bez koniecznosci kombinowania
    > konsorcjow bankow i tak dalej.
    >
    > Pamietaj, ze banki na rynku miedzybankowym moga sie zadluzac do
    > pewnego poziomu. Poza tym jednak taniej dla banku i bezpieczniej jest
    > prowadzic wlasna akcje zbierania depozytow (chociaz jest to drozsze).

    Tutaj pełna zgoda.

    > Mowisz o eMax lokacie, ale i tak wiekszosc pieniedzy utrzymywana jest
    > na eKontach lub eMaxach.

    Oprocentowanie 5% i więcej (z uwzględnieniem rezerwy obowiążkowej) to też dużo.

    > Oprocz tego - to, ze mBank wrecz doplaca do depozytow ja wiem od
    > baaardzo dawna (troche nieaktualzowana - wybaczcie):
    >
    > http://prnews.home.pl/html.php/display?article=918

    Co rozumiesz pod pojęciem dopłaca. Chyba to, że ten sposób pozyskiwania kasy
    jest kosztowniejszy niż inne dostępne sposoby.

    > BRE zawsze pozyczal pieniadze (nie chce mi sie grzebac w papierach -
    > ale byl swego czasu ciekawy art. w Gazecie Bankowej pokazujacych te
    > zaleznosci). z tej prostej przyczyny, ze jest bankiem inwestycyjnym.
    > Co prawda zlota regula bankowosci juz dawno nie obowiazuje, ale swego
    > czasu pozyczanie na rynku miedzybankowym bylo duzo mniej oplacalne niz
    > teraz.
    > I pamietaj. Oddziel prosze 3 byty BRE Bank, mBank i Multibank.

    Oddzielam. Cały czas mówiłem tylko o mBanku jako części BRE Banku.

    > Pozdrowka
    >
    > --
    > Michal 'Amra' Macierzynski
    > www.prnews.pl - swiat e-bankow

    Reasumując mam czarne wizje, co do mBanku. Strata 200 ml wymaga zdecydowanych
    działań. Wkrótce zabaczymy jakich. Tensor1.