  • 1. Data: 2003-01-26 13:34:00
    Temat: Jak bank pozyskuje pieniadz?
    Od: "tore" <t...@N...gazeta.pl>

    Witam
    ktos w innym poscie tutaj napisal ze
    w zwiazku ze spadajacymi stopami % dla
    Ror'ow i lokat a zoc za tym idzie
    wycofywaniem przez klientow pieniedzy z bankow
    wzrosnie kosz pieniadza dla bankow - wiec moga wzrosnac
    koszty kredytow. Moje pytanie jest takie: w jaki sposob
    pozyskujac pieniadze banki, ktore nie prowadza ror'ow
    i lokat oraz co to jest ten koszt pieniadza i od czego on zalezy.
    Dziekuje za wszelkie info
    pzdr
    tore

  • 2. Data: 2003-01-26 14:04:18
    Temat: Re: Jak bank pozyskuje pieniadz?
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Oprocentowanie kredytow raczej nie wzrosnie w zwiazku z wycofywaniem
    wkladow. W Polsce nastepuje koniec monokultury bankow - i powoli
    (zajmie nam to pewnie pare lat) dojdziemy do wskaznikow zachodnich -
    gdzie depozyty bankowe to ok 40-50% wszystkich oszczednosci.
    Okazuje sie, ze wiele rzeczy dotychczas zarezerwowanych dla bankow -
    lepiej wykonuja firmy zewnetrze - i to po mniejszych kosztach.

    A w Polsce?
    Ponad 80% kasy trzymane na lokatach bankowych - banki nie udzielaly
    zbyt chetnie kredytow, albo dawaly wrecz zaporowa cene - a kase
    ladowaly w bony skarbowe.
    No a wlasnie te "piekne" wyniki bankow to wlasnie efekt tego, ze stopy
    poszly w dol, ludzie kasy wcale nie trzymali, a wrecz przeciwnie
    wycofywali i ladowali do funduszy inwestycyjnych, ktore zarabialy na
    tym samym co do tej pory banki, tylko w wiekszynm stopniu dzielily sie
    z depozytariuszami - i mamy to co mamy..
    (i dobrze im tak ;)
    Wejscie na rynek bankow wirtualnych, Lukasa itp - sprawia, ze nie
    mozna robic czego sie tylko zywnie podoba - i ludzie partza na
    oprocentowanie. Bo jak nie zaloza konta w mBanku to pojda z kasa do
    Lukasa, ktory ma juz wszedzie pelno placowek.
    Ludzie jeszcze daja sie nabierac na te wszystkie obligacje bankowe,
    ale to sie konczy (jak sie sparza jak na lokatach antybelkowych...)

    Reasumujac - banki juz nie beda mialy tak latwo - to znaczy nie da sie
    w latwy sposob zebrac kasy z rynku i bez zadnego ryzyka zainwestowac w
    bony. Trzeba bedzie udzielac kredytow. A juz teraz 20% kredytow to tak
    zwane zle kredyty. Ciekawe co bedzie pozniej...
    Nasze banki zarabialy ogromne pieniadze na marzy odsetkowej. W tym
    momencie to sie powoli acz definitywnie konczy. Kredyty wlasnie nie
    wzrosna, ale bedzie trudniej pozysac nowe depozyty, ktore co wiecej
    beda z bankow dalej uciekaly m.in. do funduszy inwestycyjnych.
    Dlatego, zeby je zatrzymac - banki beda musialy dawac jakas rozsadna
    oferte na depozyty (pamietamy o niskiej stopie kredytow), a tym samym
    zrezygnowac z czesci swojej marzy.
    A, ze utrzymanie placowek i ludzi kosztuje - beda dalej zwolnenia w
    bankach... :(

    Symptomatyczny jest przypadek mBanku - na depozytach zarobic juz za
    bardzo nie mogl, to dogadal sie z funduszami (a przeciez zobaczcie, ze
    dla niego w sumie nie jest to jakis zarobek - skoro sam zbiera kase
    dla funduszy.. ;)

    A wracajac do pytania skad maja kase banki, ktore nie zbieraja
    depozytow - po prostu pozyczaja je od innych bankow, ktore takich
    depozytow maja za duzo (PKO BP, Pekao SA). Tradycyjnie najwiekszym
    pozyczkobiorca byl BRE Bank - dlatego tez chcac sie uniezaleznic od
    drogiego kredytu miedzybankowego (WIBOR) - zalozyl mBank ;)

    Co do wartosci pieniadza w czasie:
    http://awert11.republika.pl/wpczas.htm (nawet fajne ;)

    Po wiecej - zajrzyj do jakiejs ksiazki z finansow i/lub bankowosci -
    albo poszukaj w sieci

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankow

  • 3. Data: 2003-01-26 14:07:14
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    I jeszcze ciekawy art:
    http://oszczedzaj.money.pl/?sub=publikacje&IDA=74

  • 4. Data: 2003-01-26 15:32:05
    Od: "tore" <t...@N...gazeta.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > bardzo nie mogl, to dogadal sie z funduszami (a przeciez zobaczcie, ze
    > dla niego w sumie nie jest to jakis zarobek - skoro sam zbiera kase

    Dzieki za odp. Ja jednak sadze, ze mBank na tym zarabia i to wcale
    nie malo. spodziewajac sie odplywu pieniedzy w kierunku TFI, zaczal
    sam w tym posredniczyc za co dostaje od TFI prowizje.
    pzdr
    tore

  • 5. Data: 2003-01-26 15:41:09
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    tore wrote:
    > Dzieki za odp. Ja jednak sadze, ze mBank na tym zarabia i to wcale
    > nie malo. spodziewajac sie odplywu pieniedzy w kierunku TFI, zaczal
    > sam w tym posredniczyc za co dostaje od TFI prowizje.

    No zarabiac cos tam musi - skoro sie na to zdecydowal :) I pewnie z
    rachunku zyskow i strat wyszlo ze wiecej zarobi wlasnie na tym (bo jak
    ludzie i tak i tak beda rtzymac troche kasy na wydatki).

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankow

  • 6. Data: 2003-01-26 16:06:12
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > pozyczkobiorca byl BRE Bank - dlatego tez chcac sie uniezaleznic od
    > drogiego kredytu miedzybankowego (WIBOR) - zalozyl mBank ;)
    To nie jest do końca tak jak piszesz. Bank przyjmująć depozyt musi jeszcze
    odprowadzić rezerwę obowiązkową 4,5%. Co to oznacza na przykładzie?
    Oprocentowanie lokaty "emax Lokata" wynosi 6,20% (do 100000 PLN). Uzwględniając
    rezerwę daje to 6,2/0,955 = 6,49%. Zaś WIBOR3M=6,48%, WIBOR1Y=6,07%, czyli
    koszty mniejsze. Weż jeszcze pod uwagę koszty przyjmowania lokat (małe ale
    zawsze). Skończyły się czasy, gdy kredyt międzybankowy był drogi. Tensor1

  • 7. Data: 2003-01-26 17:31:12
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

> [...]
    > pod uwagę koszty przyjmowania lokat (małe ale zawsze). Skończyły
    > się czasy, gdy kredyt międzybankowy był drogi. Tensor1

    Hmm - po to odeslalem do podrecznikow, zeby nie robic calego wykladu z
    bankowosci.
    Nie wiem tez, po co ta wstawka "to nie jest do konca tak jak piszesz".
    Co - banki inwestycyjne nie pozyczaja kasy? W ktorym miejscu mojej
    wypowiedzi napisalem cos, co sklonilo cie do akurat takiego zapisu?
    Podajesz przyklad Lukasa - ale ja pisalem o bankach, ktore dostarczaja
    na rynek miedzybankowy najwiecej pieniedzy - PKO BP i Pekao SA - a tam
    oprocentowanie RORow (z ktorych pochodzi wiekszosc depozytow - a nie
    lokat!) jest przeciez marginalne, a lokaty - najczesciej 1,3,6,12
    miesieczne to bodaj 30% wszystkich srodkow
    I jeszcze czegos nie rozumie. Przeciez ja pisalem, w tej czesci, ktora
    wyciales wlasnie o tym, o czym tutaj wspominasz - wiec... dalej nie
    wiem o co chodzi?!?
    Jednym slowem - z czym dokladnie polemizujesz? :)

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankow

  • 8. Data: 2003-01-26 17:36:25
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    A co do rezerwy obowiazkowej:

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_020706/e
    konomia/ekonomia_a
    _12.html

  • 9. Data: 2003-01-26 17:51:58
    Od: Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl>

    "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> wrote:
    > Hmm - po to odeslalem do podrecznikow, zeby nie robic calego wykladu z
    > bankowosci.

    To Ty już jesteś wykładowcą? :> :o

    PS. bp, nmsp :)

    --
    FYI: "Ja jestem osłem i Ty jesteś osłem" -- Anthony de Mello
    A tak poza tym to dziś jest mój 10191 dzień życia, sprawność

  • 10. Data: 2003-01-26 18:37:11
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > To Ty już jesteś wykładowcą? :> :o

    Przeciez wiesz, ze mi sie raz juz zdazylo :D