  • 21. Data: 2006-10-25 13:18:17
    Temat: Re: Inteligo padło.
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "MK" <m...@i...pl> wrote in message
    news:19bb6$453ef787$540ad935$16955@news.chello.pl...
    > "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message

    > Banki maja, a przynajmniej powinny miec, systemy zapasowe. Awaria powinna
    > trwac tyle ile zajmuje przelaczenie na system awaryjny.

    to zależy co padło.
    Jak padł jeden komputer, to na pewno nic wielkiego się nie stało i nikt z
    tego powodu nie wieszałby ogłoszenia, że "dzisiaj nieczynne".

  • 22. Data: 2006-10-25 13:23:23
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "szaweł" <g...@p...fm> wrote in message
    > Nic nie ma prawa paść.

    Wystarczy, żeby padł router.
    Nawet przepiecie na nowy sprzęt o ile leży gdzieś w pobliżu gotowy "w razie
    czego" wymaga po pierwsze fizycznego przepięcia co może trwać 5 minut i
    decyzji góry co może zająć godzinę. I jest to wystarczający czas an to, żeby
    na p.b.banki pojawiły się posty że Inteligo to patałachy.
    Jak pamiętam ostanim razem, chyba też Inteligo, to powodem padu, było
    przecięcie światłowodu przez jakiegoś kopacza gdzieś po drodze.
    Zanim się wyjaśniło co padło, też trochę czasu minęło.

  • 23. Data: 2006-10-25 17:59:48
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

    > A o macierzach chłopcze słyszałeś?

    Słyszałem. Co więcej widziałem takie fajnych skrzyneczki po kilka mln $
    każda w jednej z największych firm w polsce.

    > Rzeczywistość serwerowa jest bardziej skomplikowana i zabezpieczona niż
    > Ci się wydaje.

    Całkowite wyeliminowanie awarii może nastąpić tylko przy zastosowaniu
    nieskończenie wielu nośników.
    Co z tego że macierz składa się z 5 , 55 czy 555 dysków ? Zawsze istnieje
    ryzyko awarii.
    Myślisz, że cała macierz nie może polecieć naraz ?

    Wyobraź sobie co by było gdyby tak serwer TP SA padł i
    > przez 4 godziny nie można się było nigdzie dodzwonić. Oni tam własnie
    > mają macierze. Nic nie ma prawa paść.

    Padnie i powstanie. Nigdy nie zabezpieczysz całkowicie systemu.
    Jak nie padnie macierz to pójdzie zasilanie, awaryjne przy sporym pechu też
    wysiądzie. Jak nie zasilanie to pożar wybuchnie.
    Do tego dochodzi najbardziej zawodny czynnik - ludzki.
    Dolicz do tego hakerów, błędy oprogramowania, konieczne zmiany w systemie i
    wiele innych.

    Tomek

  • 24. Data: 2006-10-25 18:29:40
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Tomek" <b...@o...pl> wrote in message news:eho8n6$bq3$1@news.onet.pl...

> [...]
    > Do tego dochodzi najbardziej zawodny czynnik - ludzki.
    > Dolicz do tego hakerów, błędy oprogramowania, konieczne zmiany w systemie

    I dlatego kazdy bank ma (powinien miec, tak jak wiele innych duzych firm)
    tzw plan CoB (Continuity of Business). Dla banku, dla ktorego glownym
    sposobem dostepu jest Internet, wylaczenie dostepu do systemu transakcyjnego
    za jego posrednictwem jest jedna z najgorszych awarii (tu mielismy dodatkowo
    brak mozliwosci korzystania z kart platniczych). W takim przypadku w ciagu
    kilku minut powinien byc wdrozony w zycie plan awaryjny. W ciagu nastepnych
    kilkudziesieciu minut powinna dzialac zdecydowana wiekszosc systemow.

    MK

  • 25. Data: 2006-10-25 18:34:38
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > Jak pamiętam ostanim razem, chyba też Inteligo, to powodem padu, było
    > przecięcie światłowodu przez jakiegoś kopacza gdzieś po drodze.

    Jesli maja miejsce takie zdarzenie to znaczy, ze systemem nie zajmuja sie
    profesjonalisci. Bank powinien zabezpieczyc inne zrodlo dostepu do energi,
    internetu, awaryjne call center itp. Jesli tego nie ma to strach trzymac w
    nim pienadze, bo co by bylo gdyby spadl jakis samolot. Pewnie wszystkie dane
    poszlyby z dymem ;).

    MK

  • 26. Data: 2006-10-25 18:43:17
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

> [...]
    nastepnych
    > kilkudziesieciu minut powinna dzialac zdecydowana wiekszosc systemow.

    Fajne bajki prawisz. Nie znajdziesz na świecie firmy, która by ci
    zagwarantowała nieustanne działanie jakiegokolwiek system.
    Czymkolwiek nie zabezpieczysz to i tak się w końcu, w najmniej oczekiwanym
    momencie zepsuje.

    Tomek

  • 27. Data: 2006-10-25 19:06:56
    Od: "Pen" <p...@g...pl>

> [...]
    > nim pienadze, bo co by bylo gdyby spadl jakis samolot. Pewnie wszystkie

    czyli wszystko x2 ?
    może też oddziały podwójne ?
    wyobraź sobie rezerwowe pare setek konsultantów przychodzących codziennie do
    pracy 'na wszelki wypadek'
    i jednocześnie narzekania, że wysokie prowizje...

  • 28. Data: 2006-10-25 19:39:46
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Pen" <p...@g...pl> wrote in message

> [...]
    do
    > pracy 'na wszelki wypadek'
    > i jednocześnie narzekania, że wysokie prowizje...

    ROTFL. Pare setek to rzadko pracuje w godzinach szczytu. Wystarczy jak
    zostanie zapewniony odpowiedni transport i utrzymany dobry kontakt z
    osobami, ktore zwykle pracuja na innej zmianie.
    Oddzialow jest wiele, wiec wylaczenie jednego z nich nie uniemozliwia
    dostepu. Nawet jesli drugi oddzial jest 100 km dalej, bo wiekszosc bankow
    daje mozliwosc dokonywania transakcji na odleglosc (Internet, Telefon, SMS,
    bankomat). Gdy pada system transakcyjny wszystkie kanaly (w tym oddzialy) sa
    bezuzyteczne.

    MK

  • 29. Data: 2006-10-25 19:43:53
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Tomek" <b...@o...pl> wrote in message news:ehobeb$li7$1@news.onet.pl...

> [...]
    > zagwarantowała nieustanne działanie jakiegokolwiek system.
    > Czymkolwiek nie zabezpieczysz to i tak się w końcu, w najmniej oczekiwanym

    A jaki kataklizm mial miejsce w tym przypadku?

    MK

  • 30. Data: 2006-10-25 20:02:23
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    I dla uzupelnienia kilka linkow...

    http://www.pckurier.pl/archiwum/art0.asp?ID=5308
    http://www-5.ibm.com/pl/services/portfolio/its/secur
    ity/docs/zapewnienie_ciaglosci_przetwarzania.pdf
    http://www.nbp.pl/Publikacje/nadzor_bankowy/pdf/reko
    mendacja_d.pdf

    MK