  • 1. Data: 2004-02-21 09:54:07
    Temat: Fundusze Inwestycyjne - kilka pytan...
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    Mam kilka pytan odnoscie funduszy inwestycyjnych i jezeli ktos moglby mi na
    nie odpowiedziec bylbym bardz zobowiazany. Oto te pytanka:

    1) Czy wartosc jednostek uczestwnictwa moze sie zmieniac w ciag dnia, czy
    tez jest stala i podaana np wieczorem?

    2) Jak wyglada zakpu/sprzedaz jedn. uczest. w funduszach? Chodzi mi o to ze
    1. dnia zlecam sprzedaz, to czy tego samego dnia nastapi wplata pieniedzy za
    jednostki czy tez pozniej? Jest to moze zalezne od funduszu czy we
    wszystkich jest tak samo? Jezeli wplata pieniedzy za jednostki nastapi
    pozniej to po jakiej cenie jednestki zostana ode mnie odkupione? Po takiej
    jaka obowiazywala w dniu zlecenia czy tez po jakiejs innej?

    3) Warto inwestowac w fundusze na krotki okres czasu (1-6 miesiecy)? Wiem,
    ze na to pytanie kazdy moze miec inne zdanie, wiec prosze o subiektywne
    ocenienie czy wedlug Was warto inwestowac.

    4) Wszedzie sie mowi, pisze by lepiej nie uczestniczyc tylko w jednym
    funduszu. W taki razie czy lepiej:
    - wykupic jednostki w funduszach jednego typu (np tylko FH lub tylko FA),
    - wykupic jednostki roznego typu ale w tym samym funduszu (czyli np SEB 2 i
    SEB4 itp),
    - wykupic jednostki roznego typu w rozunych funduszach (czyli cos z PKO cos
    innego z SKARBIEC itp)?

    5) Czy istnieje realna mozliwosc poniesienia straty w funduszach typu FO i
    FRP? Jak to wyglada w rzeczywistosci? Czy w przeciagu ostatniego roku
    powiedzmy ktorys z tego typu funduszy ponisl jakis glosny i przerazajacy
    spadek?

    6) Oplaty jakie trzeba poniesc. Na stronie mBanku czytamy czy wszelkie
    operacje na funduszach sa za darmo. I chcialbym sie zapytac jak to jest w
    rzeczywistosc. Jak wygladaja WSZYSTKIE oplaty jakie trzeba poniesc kupuja,
    bedac w posiadaniu i sprzedajac jednostki uczestwnictwa.

    Z gory dziekuje wszystkim za pomoc ;-)

    --
    pzdr,
    michal

  • 2. Data: 2004-02-21 10:24:42
    Temat: Re: Fundusze Inwestycyjne - kilka pytan...
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    Michał wrote:

    > Mam kilka pytan odnoscie funduszy inwestycyjnych i jezeli ktos moglby mi
    > na nie odpowiedziec bylbym bardz zobowiazany. Oto te pytanka:

    W większości nie chciało ci się szukać odpowiedzi.

    > 1) Czy wartosc jednostek uczestwnictwa moze sie zmieniac w ciag dnia,
    > czy tez jest stala i podaana np wieczorem?

    To jest w regulaminie interesującego cię funduszu. Nie spotkałem się z
    wyceną częstszą niż dzienna.

    > 2) Jak wyglada zakpu/sprzedaz jedn. uczest. w funduszach? Chodzi mi o to
    > ze 1. dnia zlecam sprzedaz, to czy tego samego dnia nastapi wplata
    > pieniedzy za jednostki czy tez pozniej? [...]

    W mBanku masz tabele _prawdopodobnych_ terminów realizacji dla zleceń z
    Supermarketu FI. W regulaminach funduszy masz maksymalne terminy i inne
    zastrzeżenia. Na ogół dosć szybki jest SEB, na ogół szybsze też są
    fundusze obligacyje i pieniężne od akcyjnych. Było o tym tu, na grupie.

    > 3) Warto inwestowac w fundusze na krotki okres czasu (1-6 miesiecy)?
    > Wiem, ze na to pytanie kazdy moze miec inne zdanie, wiec prosze o
    > subiektywne ocenienie czy wedlug Was warto inwestowac.

    Archiwum grupy da ci dość opinii.

    > 4) Wszedzie sie mowi, pisze by lepiej nie uczestniczyc tylko w jednym
    > funduszu. W taki razie czy lepiej: [...]

    Jeśli wykupisz jednostki w jednym TFI to masz znaczną łatwość konwersji
    między różnymi ich funduszami i możesz strategię dososować do tego co
    myślisz, że się stanie z rynkiem. Różne TFI w funduszach tego samego typu
    osiągają różne wyniki, ale nie ma żadnych gwarancji, że się relacje nie
    odwrócą w innej sytuacji rynkowej. Pooglądaj sobie historyczne wykresy
    wycen. Na stronach mBanku jest to dość wygodne.

> [...]
    > i FRP? Jak to wyglada w rzeczywistosci? Czy w przeciagu ostatniego roku
    > powiedzmy ktorys z tego typu funduszy ponisl jakis glosny i przerazajacy

    Zobacz np. SEB5 i inne obligacyjne za ostatni rok. Zobacz CAIB Skarbowy.
    Znów polecam wykresy mBanku.

    > 6) Oplaty jakie trzeba poniesc. Na stronie mBanku czytamy czy wszelkie
    > operacje na funduszach sa za darmo.

    Tak piszą i tak jest. Było o tym tu, na grupie.

    --
    Pozdrówka,
    Artur

  • 3. Data: 2004-02-21 14:41:07
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    > W większości nie chciało ci się szukać odpowiedzi.

    Nie ukrywam - zgadza się, mogłem stracić kupe czasu (pieniędzy - modem) na
    poszukiwanie odpowiedzi na te pytania, ale mogłem też zapytać się osób
    doświadczonych (jak Ty?) i ich poprosić o radę. Wyznaję taką zasade, że
    jeżeli robie coś pierwszy raz, wolę by ktoś pomógł mi w tym niż mam się
    samemu zabierać do tego i coś spaprać ;-)
    W każdym bądź razie dziękuja za odpowiedź ;-)

    > Tak piszą i tak jest. Było o tym tu, na grupie.

    Ok. Zakup/sprzedaz sa za darmo. Ale w regulaminie koregos z funduszy
    przeczytalem ze fundusz zabiera jakas tam prowizje za cos tam (szczegolow
    juz nie pamietam o co to chodzilo). Wystepowanie takiej prowizji, wedlug
    mnie, eliminowaloby inwestowanie w fundusze nie przynoszace wielkich zyskow
    w krotkim okresie czasu... Zgadza sie to ze korzystajac nawet z Supermarketu
    TFI mBanku i tak poniesiemy jakies tam oplaty?

    pzdr,
    michal

  • 4. Data: 2004-02-21 16:50:58
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Michał" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > w krotkim okresie czasu... Zgadza sie to ze korzystajac nawet z
    Supermarketu
    > TFI mBanku i tak poniesiemy jakies tam oplaty?

    Nie.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 5. Data: 2004-02-21 19:28:05
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    Supermarketu
    > TFI mBanku i tak poniesiemy jakies tam oplaty?

    Zapewne była to opłata za zarządzanie.
    Jest ona uwzględniona w wycenie jednostek, nie jest więc pobierana
    dodatkowo.

    TomekD

  • 6. Data: 2004-02-21 21:08:56
    Od: "Franz " <f...@g...pl>

    Michał <m...@g...pl> napisał(a):

    > Ok. Zakup/sprzedaz sa za darmo. Ale w regulaminie koregos z funduszy
    > przeczytalem ze fundusz zabiera jakas tam prowizje za cos tam (szczegolow
    > juz nie pamietam o co to chodzilo).

    Chyba jedynym wyjatkiem sa konwersje w funduszach GTFI - jedna na kwartal
    jest za friko a reszta platna.
    Ale generalna zasada w SFI mBanku jest taka ze cyferki w serwisie
    transakcyjnym oznaczaja pieniadze jakie masz realnie zainwestowane.
    Wplacajac 1000 pln na jakis rejestr inwestowane jest 1000 a nie 960 jak to
    sie dzieje np. w Inteligo.

    --
    Franz

  • 7. Data: 2004-02-22 14:27:53
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

> [...]
    > transakcyjnym oznaczaja pieniadze jakie masz realnie zainwestowane.
    > Wplacajac 1000 pln na jakis rejestr inwestowane jest 1000 a nie 960 jak to

    No dobra - czytamy regulamin SKARBIEC Kasa:

    Art. 37
    Op.aty zwiazane z nabywaniem Jednostek Uczestnictwa
    1. Towarzystwo, pobiera op.at´ za zbywanie Jednostek Uczestnictwa, na która
    sk.adaja
    si´ op.ata za otwarcie Rejestru i op.ata manipulacyjna.
    2. Op.ata za otwarcie Rejestru ustalana jest przez Towarzystwo i nie mo˝e
    byç wy˝sza
    ni˝ 20 z.otych. Op.ata za otwarcie Rejestru pobierana jest przez Towarzystwo
    tylko
    przy nabyciu Jednostek Uczestnictwa, w wyniku, którego nast´puje otwarcie
    Rejestru.
    Op.ata za otwarcie Rejestru stanowi op.at´, o której mowa w art. 26 ust. 6
    zd. 1
    Ustawy.
    3. Stawka op.aty manipulacyjnej ustalana jest przez Towarzystwo i nie mo˝e
    przekroczyç
    5,5% Erodków wp.acanych przez Uczestnika Funduszu na nabycie Jednostek
    Uczestnictwa.
    Stawka op.aty manipulacyjnej mo˝e byç zale˝na od iloEci Erodków wp.acanych
    przez Uczestnika Funduszu w celu nabycia Jednostek Uczestnictwa.
    [...]

    Z tego (wg mnie) juz widac ze jednak jakies oplaty bedzie trzeba pozniesc...
    Tak jest czy tez sie myle?

    pzdr,
    michal

  • 8. Data: 2004-02-22 14:43:15
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

    Użytkownik "Michał" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    <ciach />

    > Z tego (wg mnie) juz widac ze jednak jakies oplaty bedzie trzeba
    pozniesc...
    > Tak jest czy tez sie myle?

    Mylisz sie.
    Np. takie zdanie:
    "3. Stawka opłaty manipulacyjnej ustalana jest przez Towarzystwo i nie może
    przekroczyć 5,5% środków wpłacanych przez Uczestnika Funduszu na nabycie
    Jednostek
    Uczestnictwa."

    To nie zanczy, ze placisz 5,5 %, ale ze maksymalnie na tyle towarzystwo
    moze taka oplate ustalic. Obecnie dla nabywajacych w mB/Multi jest ona
    ustalona na 0%.

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 9. Data: 2004-02-23 08:43:16
    Od: "Ryszard" <r...@p...com.pl_USUN_TO>

    Mam pytanka:

    1) czy przy konwersji z ca-ib europa na ca-ib ameryka placi sie 19% podatku
    czy dopiero po wyplacie kasy ?

    2) taka konwersja miedzy funduszem bedzie duza szybsza niz do innego
    funduszu?

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 10. Data: 2004-02-23 09:48:28
    Od: "michał" <S...@g...pl>

    > Mam pytanka:
    >
    > 1) czy przy konwersji z ca-ib europa na ca-ib ameryka placi sie 19%
    podatku
    > czy dopiero po wyplacie kasy ?

    I jeszcze cos ode mnie - podatek od zyskow w przypadku funduszy obowiazuje
    normalnie tak?

    pzdr,
    michal