  • 1. Data: 2009-04-19 09:54:20
    Temat: Czy bank kupi odemnie weksel na 1000zl?
    Od: jacek <k...@g...com>

    Witam,
    przy okazji chcialem sie przywitac, ponieważ jestem tu pierwszy raz
    wiec Czesc ;]
    Mam problem, poniewaz porzyczylem dalszemu znajomemu 1000zl i teraz on
    ciągle miga sie z oddaniem, nie odbiera telefonów, w domu rozniez go
    zadko zastaje, a jak juz jest, to mowi ze bedzie mial kase za kilka
    dni i pozniej znowu go nie widac. Mam 20 lat i jeszcze nie pracuje,
    wiec dla mnie to duza kasa. Co innego on, zarabia, jezdzi na wakacje,
    ale z kasa, o ktora upominam sie juz ok roku mu sie nie spiszy, zawsze
    slysze tekst w stylu wszystko wporzadku, za kilka dni Ci oddam i
    ciagle to samo. Pomyslalem, jesli go teraz spotkam, to kaze mu napisac
    weksel, zeby miec chociaz jakis dowód, ze on te pieniadze jest mi
    winny. Zaczalem szukac po internecie o prawie wekslowym i znalazlem
    troche informacji o dyskoncie weksla. Nie bardzo mi sie widzi
    zakladac mu sprawe, (mimo ze napisze weksel, to i tak z pewnoscia
    bedzie sie migal od zaplaty, a pieniadze sa mi w tym momencie bardzo
    potrzebne), wiec moze oddalbym do dyskonta ów weksel. Jestem w tym
    zielony,dlatego mam kilka pytan do osob byc moze bardziej obeznanych w
    temacie:
    czy bank wogole bedzie chcial kupic weksel na tak mala kwote?
    czy bedzie chcial najpierw jakies zabezpieczenie w stylu zaswiadczenie
    o zarobkach, albo poswiadczenie, ze jak on nie bedzie chcial oddac, to
    ja bede musial?
    czy moge oddac weksel do dyskonta w kazdym banku, czy wiaze sie to z
    jakimis dodatkowymi oplatami?
    bardzo prosze o szybka odpowiedz

  • 2. Data: 2009-04-19 10:57:42
    Temat: Re: Czy bank kupi odemnie weksel na 1000zl?
    Od: Darek <n...@p...maila.pl>

    > czy moge oddac weksel do dyskonta w kazdym banku, czy wiaze sie to z
    > jakimis dodatkowymi oplatami?
    > bardzo prosze o szybka odpowiedz

    Żaden bank nie przyjmie takiego weksla. I na 99% żadna firma
    windykacyjna go nie dotknie. Pozostaje złożyć weksel do wykupu a potem
    (gdy nie wykupiony) pozew do sądu o zapłatę.

    Darek

  • 3. Data: 2009-04-19 21:56:46
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    tony pisze:

    > aha, wielkie dzieki

    Chyba, że "zrobicie" ten weksel na te 1000 PLN + odsetki. Ty go
    w oparciu o9 ten pozew pozwiesz, a "życzliwa" firma
    windykjacyjna IGOR&WASYL INC. odkupi od ciebie wierztytelność
    wynikającą z nakazu zapłaty za , powiedzmy 400 PLN ... ty
    odzyskasz 350 ;), a "kolega" będzie miał wesoło ;)
    6008

  • 4. Data: 2009-04-19 22:24:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Rafał "SP" Gil pisze:

> [...]
    > IGOR&WASYL INC. odkupi od ciebie wierztytelność wynikającą z nakazu
    > zapłaty za , powiedzmy 400 PLN ... ty odzyskasz 350 ;), a "kolega"

    To już lepiej niech IGOR&WASYL INC. kupi sam weksel przed wydaniem
    nakazu zapłaty - kupno po wydaniu nakazu to koszt podpisów
    poświadczonych notarialnie (20zł za podpis), oraz opłata za nadanie
    klauzuli wykonalności na rzecz nowego wierzyciela (50zł plus
    kilka-kilkanaście tygodni czekania).

    A wracając do pytania autora wątku: bank nie kupi takiego weksla,
    ponieważ bank nie zajmuje się kupowaniem wierzytelności od przypadkowych
    osób. Natomiast mając weksel można łatwo uzyskać tytuł wykonawczy
    uprawniający do egzekucji. Ewentualnych kupców weksla warto poszukać
    wśród znajomych dłużnika - może ktoś z nim robi interesy i jest mu coś
    winien, będzie mógł wtedy dokonać kompensaty.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-04-19 22:27:38
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > poświadczonych notarialnie (20zł za podpis), oraz opłata za nadanie
    > klauzuli wykonalności na rzecz nowego wierzyciela (50zł plus

    Pamoiętaj o "jakości" weksla. lepiej nakaz + KW. I&W poczekają -
    odsetki może jakieś fajne sąd zasądzi ;)

    > uprawniający do egzekucji. Ewentualnych kupców weksla warto poszukać
    > wśród znajomych dłużnika - może ktoś z nim robi interesy i jest mu coś
    > winien, będzie mógł wtedy dokonać kompensaty.

    Generalnie szukać wśród np wierzycieli hipotecznych, którzy sami
    z siebie z bliżej nie określonych przyczyn nie mogą wszcząć
    egzekucji (brakt tytułu) - każdy taki kupi nakaz z pocałowaniem
    w pupę za niezłą cenę - właśnie po to by odzyskać swoją
    hipoteczną wierzytelność :)

    6008

  • 6. Data: 2009-04-19 22:32:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Rafał "SP" Gil pisze:

    > Pamoiętaj o "jakości" weksla. lepiej nakaz + KW. I&W poczekają - odsetki
    > może jakieś fajne sąd zasądzi ;)

    Jakość weksla gwarantuje sam jego sprzedawca - odpowiada wszak za
    zapłatę na równi z wystawcą.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-04-19 23:03:43
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Jakość weksla gwarantuje sam jego sprzedawca - odpowiada wszak za
    > zapłatę na równi z wystawcą.

    Może być, że wiele gwarantuje - a Ty pozwać nie możesz ...
    classic ;)

    6008

  • 8. Data: 2009-04-20 03:37:39
    Od: Miernik <p...@p...miernik.name>

    "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl> wrote:
> [...]
    > (brakt tytułu) - każdy taki kupi nakaz z pocałowaniem w pupę za niezłą
    > cenę - właśnie po to by odzyskać swoją hipoteczną wierzytelność :)

    Tzn jeśli na przykład ów "kolega" autora wątku ma kredyt hipoteczny w
    banku (bo jaki inny może być wierzyciel hipoteczny?) to bank w którym ma
    kredyt chętnie kupi taki weksel? Czy dobrze rozumiem?

  • 9. Data: 2009-04-20 07:01:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Rafał "SP" Gil pisze:

    > Może być, że wiele gwarantuje - a Ty pozwać nie możesz ... classic ;)

    Kto nie może pozwać i dlaczego?

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-04-20 08:26:48
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Apr 19, 11:54 am, jacek <k...@g...com> wrote:

> [...]
    > weksel, zeby miec chociaz jakis dowód, ze on te pieniadze jest mi
    > winny. Zaczalem szukac po internecie o prawie wekslowym i znalazlem

    A dlaczego sądzisz, że dostaniesz weksel od niego, skoro nawet po
    trochu nie chce spłacać?

    Moja rada: zbierz dowody, że udzieliłeś pożyczki (choćby i nagrania
    rozmów, korespondencję), potem wezwij go do niezwłocznego zwrotu
    pożyczki (z informacją, że następnym krokiem będzie pozew). Jak oleje
    - wytocz mu proces cywilny (dość prosto się to robi, w zasadzie nie
    potrzebujesz prawnika nawet). Jeśli i to go nie przekona - to z
    nakazem zapłaty idziesz do komornika (dobrze, żebyś wiedział, gdzie
    dłużnik pracuje, jakie ma źródła dochodów, ew. numery rachunków
    bankowych).

    Ja też mam takiego jednego "migacza", ale na razie utknąłem na etapie
    ustalania jego źródeł zarobkowania (a komornik chyba nie miał
    motywacji, żeby szukać zbyt energicznie, bo kwota ok. 3000 zł za
    niska).

    BTW: jakby ktoś z Was robił interesy z Marcinem Nowakiem z Łodzi
    (oczywiście służę szczegółami na priv), to chętnie sprzedam
    wierzytelność, którą będzie mógł potrącić ze swoich zobowiązań.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski