  • 561. Data: 2015-09-25 15:01:43
    Temat: Re: CHF cd
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > niewatpliwie inaczej to wyglada gdy ktos wzial kredyt frankowy bo byl
    > dwa razy tanszy i teraz kosztuje zaledwie tyle samo co pln, a inaczej
    > gdy zadluzyl sie na maxa, a potem rata skoczyla dwukrotnie.

    No właśnie.

    > A w tych krajach mieszkanie nie jest znacznie drozsze ?

    Kiedyś tak było. Teraz jest może po prostu droższe.
    To kwestia dużych różnic w zarobkach. Np. różnica między zarobkami dwóch
    "zwykłych pracowników" może być w Polsce dziesięciokrotna, albo większa.
    Na Zachodzie te "minimalne" zarobki pozwalają jednak na znacznie większą
    swobodę ekonomiczną.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 562. Data: 2015-09-25 15:10:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

    > Ależ to jest realne, wystarczy aby zakręcić kurek z kredytami i ceny
    > mieszkań siłą rzeczy dostosują się do popytu.

    No ale to już się chyba stało.

    > Bo na razie mamy bańkę
    > wynikającą głównie z tego, że za normę uważamy 30-letnie niewolnictwo na
    > 2 pokoje poza centrum, a wszelkie alternatywy traktowane są jak
    > mrzonki.

    Raczej: za normę uważamy wolontariat, bo jest duże bezrobocie,
    a podejrzewam, że i bez takiego bezrobocia wiele by się nie zmieniło.

    > A przecież jeszcze z 10 lat temu ceny (wg dzisiejszych standardów) były
    > bardzo godziwe.

    Kilka kzł/m^2 (Warszawa, jakieś tam "Centrum" ale nie Śródmieście).
    "Dziura w ziemi".

    "Bardzo godziwe" (nominalnie, według obecnych standardów) to były ceny
    w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych (np. < 2 kzł/m^2). Tyle że
    wtedy kredyt w złotówkach nie wchodził w grę, a zarobki były istotnie
    mniejsze niż obecnie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 563. Data: 2015-09-25 16:33:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-09-25 o 15:10, Krzysztof Halasa pisze:
> [...]
    > w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych (np. < 2 kzł/m^2). Tyle że
    > *wtedy* *kredyt* *w* *złotówkach* *nie* *wchodził* *w* *grę*, a zarobki były

    Zaznaczyłem clou.

    --
    Liwiusz

  • 564. Data: 2015-09-25 16:41:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomości
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Kiedyś tak było. Teraz jest może po prostu droższe.

    No coz, trzypokojowe w Monachium,
    http://www.immowelt.de/liste/muenchen/wohnungen?room
    i=3&rooma=3

    Nie potrafie ocenic na ile te oferty typowe, dzielnicy, ale wygladaja
    mi na "zwykle mieszkanie":
    http://www.immowelt.de/expose/27R8D4B
    445 tys, 75 m2
    http://www.immowelt.de/expose/27EJB4B
    298 tys, 60 m2
    http://www.immowelt.de/expose/27EAR4A
    437 tys, 77m2
    czy
    https://www.terrafinanz.de/neubau

    oczywiscie tysiecy euro. plus ca 250e czynszu (Hausgeld) co miesiac.

    Z drugiej strony -
    http://www.immowelt.de/expose/27VME4B
    wynajem, 1300e/mc.

    ale moze byc i 900 ... a moze 1020 ? Plus ogrzewanie.
    http://www.immowelt.de/expose/27DKA4A

> [...]
    >większa.
    >Na Zachodzie te "minimalne" zarobki pozwalają jednak na znacznie

    No coz, po ostatnich podwyzkach minimalna w Niemczech to 8.50e/h, ok
    1300e/m.

    Ale w Monachium za tyle sie raczej nie pracuje, moze w McDonaldzie ...

    W Monachium akurat mieszkania o ile wiem to zawsze byly drogie.
    I jak widac wynajmowane zwracaja sie po ~30 latach - nie liczac % od
    kredytu, ani kosztow remontow.

    Skoro buduja nowe, to widac zakup sie oplaca ... przynajmniej
    niektorym.
    Moze odsetki bardzo niskie, moze mysla o wnukach i inwestuja na 100
    lat :-)

    J.

  • 565. Data: 2015-09-25 17:27:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 września 2015 18:03:36 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Bardzo tanie.
    Oj tam
    https://www.eurocent.pl/
    Popatrz tu
    Pożyczasz 10 000zł na 75tyg, pakiet standard RRSO to 4,04% oddajesz niecałe 10300zl;)
    Gdzie jest haczyk?
    A jest jeszcze pakiet komfort- kliknij z ciekawości;)

  • 566. Data: 2015-09-25 17:42:23
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Liwiusz wrote:

    > teraz boli frankowiczów, za parę
    > lat będzie boleć złotówkowców z uwagi na stopy procentowe, całkiem

    Złotówkowców boli cały czas od początku, poprzez środek do dziś i będzie
    bolało dalej. Boli, ponieważ płacenie boli. Branie pieniędzy nie boli, a
    oddawanie boli - tak już jest. Złotówkowców dziś boli trochę mniej, bo:
    a. od początku są przyzwyczajeni do wysokiego natężenia bólu, b.
    wcześniej bolało bardziej.
    Frankowiczów boli bardziej, bo: a. nie są przyzwyczajeni do takiego
    natężenie bólu, jak złotówkowicze, b. kiedyś bolało ich mniej.

    > niedługo zacznie boleć "rodzinonaswoimcowców", bo się już kończą
    > pierwsze 8-letnie okresy dopłat (skokowy wzrost wysokości raty) - w
    > perspektywie czasu trendy na kredyty są dołujące z kilku niezależnych
    > przyczyn

    Jak spojrzeć na to z boku, to obojętne, czy frankowicz, czy
    złotówkowicz, to wartość pieniądza w czasie jednak maleje, raty się
    wahają raz trochę do góry, raz trochę w dół. W sumie na przestrzeni lat
    nominalnie na zbliżonym poziomie. Czyli po 8 latach spłacania ta rata
    już tak nie ciąży, a po 23 latach spłacania będzie ciążyła jeszcze
    znacznie mniej.

  • 567. Data: 2015-09-25 17:46:04
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Liwiusz wrote:

    > Ale my tu nie chcemy wynurzeń "eromotmana-gawędziarza" obcykanego w
    > teorii, tylko przykłady praktyczne z życia. A z nich wynika, że z taką
    > zamianą są problemy.

    Jakie problemy są?
    Takie, że Kowalskiemu się wydawało, że ma na zabezpieczenie nieruchomość
    wartą 500 tys., to bank się zgodzi zabezpieczyć tą nieruchomością kredyt
    500 tys., a bank wycenił nieruchomość na 350 tys. i w związku z tym
    zgadza się zabezpieczyć kredyt w wysokości 200 tys.? :-)

  • 568. Data: 2015-09-25 18:39:11
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Budzik wrote:

    > Czyli według banku biorąc kredyt na 30lat nalezy sie przejmowac tylko
    > najblizszym rokiem - taka postawe i swiadomosc buduja wsród klientów?
    > Innymi słowy - uwazasz ich nie tyle za oszustów co za debili?

    Cały czas zapominasz o tych, którzy kredytów nie wzięli. Stawiam tezę,
    że dużo ludzi nie wzięło kredytu, bo uznali, że obraz malowany kolorową
    kredką przez banki, gazetę dom i mieszkanie itd. to nie jest obraz
    prawdziwej przyszłości. Łatwo o nich zapomnieć, bo - w przeciwieństwie
    do tych, co kredyt wzięli - nie wiadomo ilu ich jest.

  • 569. Data: 2015-09-25 18:43:02
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    Budzik wrote:

    > Ciekawe.
    > Ale czy to w jakikolwiek sposób wpływa na ewentualne oszustwo badz nie ze
    > strony banku udzielającego kredyt?

    Ciekawe, co by było, gdyby frank spadł do 1 zł i wtedy banki by zaczęły
    "weryfikować", czyli domagać się od klientów spłacania jednak po kursie
    z dnia zaciągnięcia.

  • 570. Data: 2015-09-25 18:50:35
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 25 września 2015 18:42:52 UTC+2 użytkownik Poldek napisał:

    > Ciekawe, co by było, gdyby frank spadł do 1 zł i wtedy banki by zaczęły
    > "weryfikować", czyli domagać się od klientów spłacania jednak po kursie
    > z dnia zaciągnięcia.

    I mogłoby się też okazać że umowy są nieważne a roszczenia przedawnione...