  • 11. Data: 2004-06-17 14:02:50
    Temat: Re: Biedny Citek ;)
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik Glenn napisał:

    > Lichwiarz też człowiek ;-))) Jak ma klientów, to po co jakiekolwiek ustawy?
    > W końcu powinna byc wolnośc zawierania umów.

    No wlasnie. Jak ktos gupi i sie laduje w drogie pozyczki/kredyty to jest
    to jego problem. Z drugiej strony wysokooprocentowane kredyty sa dla
    osob z marna zdolnoscia kredytowa (duzo kasujemy, malo wymagamy). I co
    zrobia takie osoby jak je panstwo uszczesliwi na sile? Pewnie zaczna krasc.

    Oj baaardzo wielu osobom komuna ciagle siedzi w glowach.

    Bartol

  • 12. Data: 2004-06-17 14:03:56
    Od: "Tomasz Nowicki" <s...@p...com>

    > Lichwiarz też człowiek ;-))) Jak ma klientów, to po co jakiekolwiek
    ustawy?
    > W końcu powinna byc wolnośc zawierania umów.

    Pod warunkiem że jest taka w istocie. Wtedy nie ma sprawy. Ale zazwyczaj to
    silniejszy narzuca słabszym niekorzystne zapisy, a jak ci się nie podoba, to
    nie musisz mieć konta - w ogóle, bo cosi fan tutte. A jednak ustawodawca
    zmusza cię do posiadania konta i tyle masz z wolności umów.
    Nie mówię, że ustawowe ograniczenie wysokości odsetek jest dobre, ale ma też
    pewne pozytywne aspekty. A może by tak inaczej? Na przykład progresywne
    opodatkowanie odsetek zyskiwanych przez bank? Ale po sprowadzeniu ich do
    rzeczywsitej stopy rocznej minus inflacja minus (jakiś tam zgodnie ustalony)
    współczynnik ryzyka kredytu? Nie wiem.

    T.

  • 13. Data: 2004-06-17 14:10:16
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > Pod warunkiem że jest taka w istocie. Wtedy nie ma sprawy. Ale zazwyczaj
    > silniejszy narzuca słabszym niekorzystne zapisy, a jak ci się nie podoba,
    > nie musisz mieć konta - w ogóle, bo cosi fan tutte.

    Wbrew pozorom wcale nie trzeba posiadac konta. Spokojnie można żyć ;-)))

    >A jednak ustawodawca
    > zmusza cię do posiadania konta i tyle masz z wolności umów.

    Gdzie i kiedy?

> [...]
    > opodatkowanie odsetek zyskiwanych przez bank? Ale po sprowadzeniu ich do
    > rzeczywsitej stopy rocznej minus inflacja minus (jakiś tam zgodnie

    Po co? O wszystkim powienien decydować rynek. Jak są osoby, które chcą
    zapłacić za dostarczenie gotówki 300 % rocznie (vide: Provident) to dlaczego
    nie?

    --
    Jeżeli możesz-pomóż: www.pmm.org.pl

    Pozdrowienia,
    Glenn

  • 14. Data: 2004-06-17 14:11:20
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Glenn wrote:
    [...]
    > Gdzie i kiedy?
    Przy DG ?(przypadki szczególne typu lekarze i prawnicy pomijam)

    KJ

  • 15. Data: 2004-06-17 14:11:53
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > Oj baaardzo wielu osobom komuna ciagle siedzi w glowach.

    Ano niestety. Jak sie ogłoszę, że pożyczam kasę na 500 % rocznie i znajdę
    klientów, to co? Państwo ma mnie ograniczać? A niby dlaczego? Dla dobra
    klientów? A co? Oni rozumu własnego nie mają?

  • 16. Data: 2004-06-17 14:21:01
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > Przy DG ?(przypadki szczególne typu lekarze i prawnicy pomijam)

    To było już dyskutowane. Konkluzja nie była jednoznaczna.

  • 17. Data: 2004-06-17 15:55:43
    Od: "Tomasz Nowicki" <s...@p...com>

    > To było już dyskutowane. Konkluzja nie była jednoznaczna.

    Ciekawe, ciekawe. A jeśli pracodawca żąda posiadania konta, to co, zmień
    pracę, tak? Miłosiernie pomijam to, że spora część rodaków (i ja także)
    prowadzi działalność lub wykonuje wolny zawód. Oczywiście można udowodnić,
    że nie trzeba wcale posiadać konta, ale w tym celu najlepiej wynieść się
    gdzieś za granicę albo umrzeć.
    Przecież właśnie dlatego banki tak konstruują ofertę detaliczną, że
    większość ludzi nie uniknie założenia konta. A to oznacza, że póki nie
    zacznie działać wolny rynek (a jakoś na razie nie ma chęci), to potrzebna i
    uzasadniona byłaby interwencja ustawowa (w końcu to my jesteśmy tu,
    kurnafelek, suwerenem, a nie różne citigroup et consortes - a może mi się
    zdaje?). Tylko zastanawiam się, czy akurat ograniczenie pułapu odsetek
    byłoby najważniejszą rzeczą do zrobienia, bo chyba nie.

    T.

  • 18. Data: 2004-06-17 16:06:20
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    > Ciekawe, ciekawe. A jeśli pracodawca żąda posiadania konta, to co, zmień
    > pracę, tak?

    Nie. Sa banki, które konta prowadzą bezpłatnie.

> [...]
    > że nie trzeba wcale posiadać konta, ale w tym celu najlepiej wynieść się

    Nie przesadzasz aby? Vide : archiwum nt. konieczności posiadania konta.

> [...]
    > zdaje?). Tylko zastanawiam się, czy akurat ograniczenie pułapu odsetek
    > byłoby najważniejszą rzeczą do zrobienia, bo chyba nie.

    Żadne ograniczenia ustawowe nie są IMHO uprawnione. Bo niby dlaczego? ktoś
    oferuje pożyczkę na 500% rocznie. Znajduje klientów. i niby dlaczego ma sie
    w to wtrącać ustawodawca?

  • 19. Data: 2004-06-17 17:25:47
    Od: vpw <v...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Jun 2004 14:42:19 +0200, Piotr Hołda \ wrote:

    > Owszem, ale z tego co jeszcze pamiętam z historii to dziesięciny były trzy:
    > - dla właściciela ziemskiego - podatek lokalny,
    > - dla króla - odpowiednik skarbu państwa,
    > - dla plebana - dzisiejsza "co łaska" :))

    No i co. Zle bylo. A teraz masz 40% dla panstwa, podatki lokalne od
    nieruchomosci i co laska jak kto lubi.
    --
    vpw (2004-06-17 19:25:09)

  • 20. Data: 2004-06-17 17:26:04
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

> [...]
    > osob z marna zdolnoscia kredytowa (duzo kasujemy, malo wymagamy). I co
    > zrobia takie osoby jak je panstwo uszczesliwi na sile? Pewnie zaczna

    A osoby ktorym teraz licytuja majatki, albo w ogole nigdy nie powinny dostac
    kredytu.
    Poitem sa na garnuszku panstwa - czyli nas wszystkich. Zasilaja szara
    strefe, bo nie ma upadlosci konsumenckiej.
    Popatrz na to moze z tej strony