  • 1. Data: 2004-06-17 08:46:50
    Temat: przelewy
    Od: "Rafał " <k...@g...pl>

    Witam,

    Mam pytanie?
    Czy w chwili obecnej, aby bank zrealizował przelew tzn. zaksięgował kwotę na
    koncie beneficjenta konieczna jest zgodność danych beneficjenta z druku
    przelewu (adres, imię i nazwisko) z danymi w systemie bankowym oraz zgodność
    nr kont??? Czy też być może w chwili obecnej wystarczy jedynie zgodność nr
    kont w standardzie IBAN??

    pozdr.
    Rafał

  • 2. Data: 2004-06-17 09:00:23
    Temat: Re: przelewy
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    [ciach]

    Pewnie zależy od banku i od kwoty.
    U mnie w mBanku leży 2 zł od leniwego allegrowicza na nazwisko XXXX XXXX. Adres
    podobny.
    Może liczył, że mu zwrócą tą kosmiczną kasę po wszystkim? :-)

    Jacek

  • 3. Data: 2004-06-17 09:09:52
    Od: "LuK" <f...@N...pl>

> [...]
    zgodność
    > nr kont??? Czy też być może w chwili obecnej wystarczy jedynie zgodność nr

    z mego doswiadczenia wynika ze wystarczy aby IBAN sie zgadzal - czesto
    wysylajac przelew wypelniam je wpisujac xxxxxx lub fsdfsdfs i dochodza :)

  • 4. Data: 2004-06-18 06:41:54
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    I uzupełnienie...

    Wczoraj dostałem wyciąg z BPH wraz z dołączonymi zmianami w regulaminie RORów.

    Par. 40 pkt. 2:

    "Posiadacz rachunku przyjmuje do wiadomośći i wyraża zgodę, aby w rozliczeniach
    realizowanych w systemie Elixir wyłączną podstawą identyfikacji beneficjenta w
    ramach składanych dyspozycji stanowił numer jego rachunku bankowego."

    Jacek

  • 5. Data: 2004-06-18 08:32:22
    Temat: przelewy - refleksja.../długie/
    Od: "Rafał " <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Więc jak widzę - jest tak jak podejrzewałem..wystarczy zgodny nr IBAN, aby
    przelew został zrealizowany. Czy taka sytuacja nie niesie za sobą ryzyka
    dokonania fałszerstwa, które postaram się opisać poniżej - ku przestrodze!!!

    Do tej pory - zgodnie z prawem - aby bank mógł zaksięgować przelew potrzebna
    była zgodność danych beneficjenta i nr konta. Teraz wystarczy jedynie zgodny
    nr konta. Czyli dokonując przelewu i wpisując dane beneficjenta nie mamy
    pewności, że nr konto jest jego nr konta.
    Przelew - - - > Jan Kowalski, ul. Bankowa 69, Łódź, nr konta: XX YY - - >
    będzie oznaczał ni mniej ni więcej że przelewamy pieniądze na konto XX YY ..
    NIEKONIECZNIE należące do Jana Kowalskiego z Łodzi. Niesie to za sobą ryzyko
    podszycia się pod danego beneficjenta z własnym nr konta. I tak np.
    - zmieniając jedynie nr konta przy danych użytkownika Allegro /bez jego
    wiedzy/ - na własne konto - przelewy będą kierowane i księgowane na naszym
    koncie mimo, że dane adresowe + imię i nazwisko będą nie nasze.

    - zmieniając jedynie nr konta na własny możemy dokonywać przelewów np. na
    dowolny kościół jako darowizna - - > bedziemy mieli druk przelewu z pieczątką
    banku i danymi, iż niby przelaliśmy pieniądze na kościół - - -> możliwość
    wyłudzenia zwrotu podatku, bo nikt w US nie zna nr kont wszelkich kościołów
    czy innych inst. pożytku publicznego.

    - a teraz z punkt widzenia księgowego i ustawy o rachunkowości - - > czy bank
    księgując przelew na rachunku a jednocześnie mając odcinek przelewu z innymi
    danymi beneficjenta niż te w systemie bankowym - - > może to zrobić zgodnie z
    prawem???

    - podejrzewam, że tematu nie wyczerpałem - -> a "pomysłów" jest mnóstwo!!!

    pozdrawiam
    R.

  • 6. Data: 2004-06-18 08:49:46
    Temat: Re: przelewy - refleksja.../długie/
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Rafał wrote:
> [...]
    > IBAN, aby przelew został zrealizowany. Czy taka sytuacja nie niesie
    > za sobą ryzyka dokonania fałszerstwa, które postaram się opisać
    (..)
    > - podejrzewam, że tematu nie wyczerpałem - -> a "pomysłów" jest
    > mnóstwo!!!

    oczywiście że jest to pole do przekrętów :-)
    wg mnie taki automat jest przydatny - nie da się sprawdzić na danych
    alfanumerycznych i mieć 100% skuteczność. Padłem ofiarą takiej nadgorliwości
    Fortisa i przez kilka miesięcy kilku PZ mi nie wykonywali.

    Taki automat jest wg mnie do przyjęcia o ile bank będzie miał prawo do
    wyksięgowania z rachunku klienta kwoty mu nienależnej ponieważ już po
    księgowaniu okaże się że dane adresowe odbiorcy przelewu zupełnie nie pasują do
    danych właściciela rachunku.
    Bank może to sam zauważyć albo nadawca przelewu może go reklamować - właściwy
    odbiorca nie doczekał sie przelewu lub w inny sposób odkryto oszustwo z podmianą
    numeru rachunku.
    Tak więc wprowadzając taki automat nie wyobrażam sobie żeby bank nie miał prawa
    do wycofania księgowań wynikających z ewidentnych błędów lub oszustwa.

    Teraz jest różnie - raz bank uważa że może wyksięgować sam, raz prosi klienta o
    oddanie - nie pamiętam żebym gdzieś widział jednoznaczną interpretację (może raz
    czy dwa w jakimś regulaminie rachunku)
    *** blad ***

  • 7. Data: 2004-06-18 09:13:26
    Od: "K. K." <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > bank księgując przelew na rachunku a jednocześnie mając odcinek przelewu
    > z innymi danymi beneficjenta niż te w systemie bankowym - - > może to

    Pozwolę sobie na cytat z wyroku Sądu Najwyższego ;
    "Jeśli bank stosuje system rozliczeń nieidentyfikujący nazw klientów,
    powinien poinformować ich o tym i jednocześnie w celu uwolnienia się od
    odpowiedzialności - wykazać, że klient wyraził zgodę na jego stosowanie.
    Jeśli te warunki nie zostały spełnione, ponosi odpowiedzialność za
    przypadkowe konsekwencje błędów w numerach rachunków"
    (sygn. IV CK 158/03).

  • 8. Data: 2004-06-18 09:22:50
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    K. K. wrote:
    [...]
> [...]
    > Jeśli te warunki nie zostały spełnione, ponosi odpowiedzialność za
    > przypadkowe konsekwencje błędów w numerach rachunków"

    Ooo, tego mi było trzeba. Z kiedy to jest ?
    KJ
    PS Tak wiem jestem leniwy.

  • 9. Data: 2004-06-18 09:28:50
    Temat: Re: przelewy - refleksja.../d??ugie/
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    blad <blad201@_w_y_t_n_i_j_o2.pl> wrote:

> [...]
    > do wycofania księgowań wynikających z ewidentnych błędów lub oszustwa.

    Oj nie, absolutnie fatalne by było umożliwienie wycofyfania przelewów.
    Nigdy nie byłbyś pewien czy pieniądze które masz zaksięgowane i za
    które już wydałeś kupującemu przedmiot nie znikną Ci zaraz bo nadawca
    zgłosił do banku że przelał nie na ten numer a nazwa odbiorcy była
    inna.

    Zwykle odbiorca nie widzi w systemie jaką nazwę odbiorcy wpisał
    nadawca. Możnaby robić przekręty typu że kupuję samochód, specjalnie
    trochę złą nazwę odbiorcy wpisuje, przelew dochodzi, odbiorca widzi go
    na swoim koncie więc wydaje samochód, nadawca zgłasza w banku że nazwa
    się nie zgadzała, bank cofa przelew, i sprzedawca zostaje bez
    samochodu i pieniędzy.

    Pozbawiłoby to system bankowy jakiejkolwiek pewności i bezpieczeństwa
    i byłby najbardziej fatalną rzeczą jaka mogłaby się polskiemu
    systemowi bankowemy przytrafić.

    Nie mam nic przeciwko nieweryfikowaniu przez bank nazwy odbiorcy, a
    nawet jestem za. Mam zawsze pewność że przelew dojdzie, i że dojdzie
    bez opóźnień, a nie że go ktoś nie zaksięguje bo napiszę Kowalski Jan
    zamiast Jan Maciej Kowalski. Nie muszę przy robioeniu przelewu ani
    znać ani pamiętać jak to ma być.

    Co do przekrętów typo podmiana komuś numeru konta w systemie Allegro
    to po prostu Allegro powinno być lepiej zabezpieczone, przy każdej
    zmianie właściciel konta by dostawał maila i po sprawie bo by się od
    razu zorientował.

    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl
    http://www.miernik.ctnet.pl/
    www.miernik.ctnet.pl/

  • 10. Data: 2004-06-18 09:32:49
    Od: "K. K." <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > K. K. wrote:
    > [...]
    > >
    > Ooo, tego mi było trzeba. Z kiedy to jest ?

    Z 19 marca 2004 r.

    > KJ
    > PS Tak wiem jestem leniwy.

    Raz można darować ;-)