  • 1. Data: 2007-03-03 08:10:16
    Temat: BPHahahah, bilet lotniczy, przewalutowanie i podp*rdolenie...
    Od: "Wielebny" <v...@o...pl>

    Witam,

    chciałem poruszyć kwestie, nie raz już tu omawianą, ale tym razem występującą w
    dość ciekawej konfiguracji.

    Nastąpił zakup biletu lotniczego kartą BPH MasterCard Silver, cena biletu i
    pierwotna kwota blokady 597.33 PLN, zaksięgowanie transakcji 613.39 PLN. Cała
    operacja przeprowadzona była w złotych polskich, wartość towaru przedstawiona
    prze sprzedawcę była w złotych polskich (gwiazdek i małych literek nie
    stwierdziłem), wszystkie kwoty na wyciągu karty _tylko_ w złotych polskich.

    Złożona została oczywiście reklamacja, bank oczywiście odrzucił, tłumaczać
    przewalutowaniem przez euro, centrum rozliczeniowym zlokalizowanym gdzieś w
    Bangladeszu i tym podobnymi bzdurami. Wszystkiego nie przytocze, ponieważ
    dopiero oczekuję na psemne uzasadnienie wyroku.

    Zamierzam się nie poddawać, bo nie może być tak, że bank mi podp*erdoli 15.86
    PLN a ja nic z tym nie mogę zrobić ( (C) władcy Móch).

    I pytanie, czy u arbitra mam szansę? Jak to widzicie? Inwestować 50 warto czy
    raczej nie?

    Z poprzednich dyskusji, zauważyłem, że bardzo istotne jest miejsce transakcji.
    Otóż na wyciągu widnieje: "CSA Warsaw" lub "CSA Warszawa"... Czyli chyba jednak
    na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej się rozegrał ten dramat...

    W.

  • 2. Data: 2007-03-03 08:46:31
    Od: Bartosz 'bart' Nowakowski <b...@h...net>

    Wielebny wrote:

> [...]
    > Otóż na wyciągu widnieje: "CSA Warsaw" lub "CSA Warszawa"... Czyli chyba jednak
    > na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej się rozegrał ten dramat...

    Z jakiego lotniska był wylot ?

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 3. Data: 2007-03-03 08:47:40
    Od: "Wielebny" <v...@o...pl>

    > Z jakiego lotniska był wylot ?

    Warszawa Okęcie

    W.

  • 4. Data: 2007-03-03 08:52:00
    Od: Bartosz 'bart' Nowakowski <b...@h...net>

    Wielebny wrote:

    > Warszawa Okęcie

    Acha jakie to linie lotnicze?

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 5. Data: 2007-03-03 08:55:18
    Od: "Wielebny" <v...@o...pl>

    > Acha jakie to linie lotnicze?

    CSA czyli Czech Airlines :) bylo...

    W.

  • 6. Data: 2007-03-03 09:08:06
    Od: Bartosz 'bart' Nowakowski <b...@h...net>

    Wielebny wrote:

    > CSA czyli Czech Airlines :) bylo...

    xbartx@spike:~$ host www.czechairlines.pl
    www.czechairlines.pl is an alias for www.csa.cz

    Czyli strona defacto jest w CZ czyli płatności też pewnie idą przez nich
    i stąd pewnie ten przelicznik przez euro. A to że podali ci kwotę w PLN
    po prostu przeliczenie, żebyś wiedział ile mniej więcej zapłacisz. To
    oczywiście moja hipoteza i mogę się mylić. Jeżeli chcesz się upewnić
    zadzwoń do ich biura:

    CSA
    Hotel Jan III. Sobieski
    Plac Artura Zawiszy 1
    02-025 Warsaw

    (48/22) 659 67 99, 668 74 71

    FAX (48/22) 659 62 58

    E-mail w...@c...com

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski

  • 7. Data: 2007-03-03 09:55:50
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-03-03 10:08, Bartosz 'bart' Nowakowski stwierdził, że:
    > Czyli strona defacto jest w CZ czyli płatności też pewnie idą przez nich
    > i stąd pewnie ten przelicznik przez euro.

    Zgadza się. Podobnie jest np. w PayPalu. Autoryzacja w PLN, blokada w
    PLN, rozliczenie w PLN, ale przez USD.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 8. Data: 2007-03-03 11:02:51
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info>

    Bartosz 'bart' Nowakowski napisał(a):

> [...]
    > po prostu przeliczenie, żebyś wiedział ile mniej więcej zapłacisz. To
    > oczywiście moja hipoteza i mogę się mylić.

    De facto MOŻNA dokonać obciążenia poza granicami Polski, ale w PLN - to
    już zależy od porozumień sprzedawcy z centrum autoryzacyjnym. Tylko co
    się z tym obciążeniem dalej stanie, to już sprzedawca na to wpływu nie
    ma. Tu już istotne jest to, co zrobi centrum autoryzacyjne sprzedawcy,
    organizacja płatnicza i sam bank.

    Konkrety - mBank w regulaminie taki zapis:

    "Kwoty wszystkich transakcji dokonanych przy użyciu karty w walucie
    innej niż złoty polski przeliczane są przez Visa International na walutę
    rozliczeniową po kursie stosowanym przez Visa International. Przeliczone
    na walutę rozliczeniową kwoty transakcji są następnie przeliczane na
    złote polskie po kursie sprzedaży dewiz obowiązującym w mBanku w dniu
    rozliczenia transakcji."

    Ergo - obciążenia w PLN, nawet te nadchodzące z zagranicy nie powinny
    być przewalutowywane. I chyba nie są przewalutowywane, z tego co
    pamiętam z wątku o transakcjach dokonywanych w Wizzair.

    Inteligo ma taki zapis:

    "1. Transakcje dokonywane przy użyciu Karty poza granicami kraju
    rozliczane są w złotych.
    2. Transakcje zagraniczne zrealizowane w dolarach amerykańskich (USD)
    przeliczane są przez Bank na złote po kursie sprzedaży dewiz dla USD
    obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia transakcji.
    3. Transakcje zagraniczne zrealizowane w innej walucie niż dolary
    amerykańskie (USD) przeliczane są na USD. Kwota w USD wynika z
    przeliczenia stosowanego przez organizację rozliczeniową, której znak
    akceptacji jest uwidoczniony na Karcie, a następnie przeliczane przez
    Bank na złote po kursie sprzedaży dewiz dla USD obowiązującym w Banku w
    dniu rozliczenia transakcji. "

    Nie wiem, czy było to celem banku, ale przy takim zapisie, to transakcja
    wykonana gdzieś za granicą ale w PLN też podpada pod transakcję
    zagraniczną i winna być przeliczona przez USD. I chyba tak faktycznie
    jest, bo przy zakupie biletów Wizzair w PLNach mamy - kwota "bazowa" - X
    PLN, kwota zaksięgowana - Y PLN, gdzie X jest różne od Y w wyniku
    przewalutowania.
    Tylko ciekawostka - bank uznaje reklamację, a winnym wskazuje linie
    lotnicze. Dlaczego, tego nie rozumiem, skoro to przecież wygląda na
    działanie zgodne z regulaminem... I jeszcze coś - nie trzeba od razu
    zarzucać bankowi, że różnica między X i Y trafi do jego kasy, bo nie
    wiemy, czy czasami nie dostaje obciążenia od VISY już po przewalutowaniu
    z PLN na USD...

    W BPH jest tak:
    http://www.bph.pl/res/docs/det/karty/reg_kartykredyt
    owe.pdf

    "1. Walutą rozliczeniową Banku dla operacji krajowych jest polski złoty.
    2. Operacje zagraniczne dokonywane przy użyciu kart kredytowych ze
    znakiem VISA/MasterCard,
    z zastrzeżeniem ust. 3. przeliczane są na euro według kursu
    VISA/MasterCard i zasad stosowanych
    przez te organizacje a następnie przeliczane są przez Bank na polskie
    złote po kursie sprzedaży dewiz
    obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia operacji przez Bank.
    3. Operacje zagraniczne dokonywane przy użyciu kart kredytowych VISA
    Credit Gold przeliczane są na USD
    według kursu VISA i zasad stosowanych przez tę organizację a następnie
    przeliczane są przez Bank na polskie
    złote po kursie sprzedaży dewiz obowiązującym w Banku w dniu rozliczenia
    operacji przez Bank."

    Wygląda więc na to, że jest podobnie jak w przypadku inteligo.

  • 9. Data: 2007-03-03 11:49:24
    Od: Sierp <s...@n...net>

> [...]
    > i stąd pewnie ten przelicznik przez euro. A to że podali ci kwotę w PLN
    > po prostu przeliczenie, żebyś wiedział ile mniej więcej zapłacisz.

    ale to chyba powinno wyraznie byc napisane, ze to _mniej_wiecej_,
    prawda? Albo, ze moze sie zmienic z powodu zmiany kursu.. bo jak
    nie, to imho mozna atakowac sklep, ze zle sciagnal

    Sierp

  • 10. Data: 2007-03-03 12:48:27
    Od: Wojciech Nawara <wytnij_usenet_wytnij@wytnij_nawara.wytnij_info>

    Wojciech Nawara napisał(a):

    > Wygląda więc na to, że jest podobnie jak w przypadku inteligo.

    Za szybko wysłałem. :-)

    Ważna jest też kwestia tego, jak FAKTYCZNIE obciążył sprzedawca. Jeżeli
    obciążył w PLN, dokładnie tyle ile pokazane na stronie - to jest OK i
    nic mu zarzucić nie można.

    Jednak istnieje niezerowe prawdopodobieństwo, iż kwota w PLN była
    jedynie przeliczeniem kwoty obciążenia w innej walucie na PLN - ale
    wtedy sprzedawca winien to wykazać przy sprzedaży.

    Bank powinien umożliwić dla transakcji kartowej sprawdzenie przynajmniej
    dwóch wartości - 1. oryginalnej kwoty TRANSAKCJI i 2. kwoty
    ZAKSIĘGOWANEJ na rachunku. Przy transakcjach w PL obie kwoty są sobie
    równe, przy transakcjach zagranicznych pierwsza kwota wykazuje na jaką
    wysokość i w jakiej walucie sprzedawca dokonał OBCIĄŻENIA. I teraz tak -
    jeżeli jest to kwota wyrażona w PLN i w dodatku w wysokości 597.33
    (czyli tyle ile wynosiła cena biletu zaprezentowana na stronie przy
    zakupie), to znaczy, że ze strony sprzedawcy jest OK i "wina" (o ile
    można tu w ogóle mówić o "winie") leży po stronie centrum
    autoryzacyjnego/organizacji płatniczej/banku.

    Jednak jeżeli tak nie jest, to znaczy, że sprzedawca poleciał w kulki i
    obciążył inaczej, niż pokazał, że obciąża.