  • 1. Data: 2009-12-07 20:20:53
    Temat: BFG warunki
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Dziś dostałem karteczkę z wyciągiem z ING na której czytam m.in.:

    "Po ogłoszeniu upadłości środki gwarantowane są wypłącane przez zarządcę lub syndyka
    masy upadłości w miejscach i terminach podanych
    do wiadomości. Następnie przez 5 lat należne środki są wypłacane w siedzibie BFG"

    Chodzi mi o sumę gwarantowaną do 50kEuro. Co to oznacza po upadku banku:
    - że po należne mi środki będę musiał jeździć do Warszawy, a nie będzie można zrobić
    przelewu na wskazane konto ?
    - że będę otrzymywał zgromadzone środki w ratach przez 5 lat ???

    Arek

  • 2. Data: 2009-12-07 21:25:50
    Temat: Re: BFG warunki
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    A r t i e wrote:
> [...]
    > będzie można zrobić przelewu na wskazane konto ? - że będę otrzymywał
    > zgromadzone środki w ratach przez 5 lat ???

    Może i tak być. :-(

    --
    Pozdrowienia!
    M.

  • 3. Data: 2009-12-07 21:47:07
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "sTav" <m...@b...o2.pl> napisał w wiadomości

    > Może i tak być. :-(

    Rozumiem że 5 lat np. rata co miesiąc do odebrania w wawie osobiście, kwota
    gwarantowana dzielona na 5*12 kawałków.
    Do tego "rata" nieodebrana nieodwracalnie przepada. Pociąg IC w obie strony to u mnie
    ok. 300zł, czyli 60*300=18.000zł za same
    dojazdy (sic!).

    Coś mi się nie chce w powyższe wierzyć...! Upadł już jakiś bank w Polsce taki że
    korzystano z tego BFG ???

    Arek

  • 4. Data: 2009-12-07 21:56:22
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    W dniu 2009-12-07 21:20, A r t i e pisze:
> [...]
    > można zrobić przelewu na wskazane konto ?
    > - że będę otrzymywał zgromadzone środki w ratach przez 5 lat ???

    Nie. Jeżeli nie stawisz "w miejscu i terminie podanym do wiadomości", to
    będziesz mógł otrzymać pieniądze w okresie do 5 lat w siedzibie BFG.
    Przecież interpretacja jest dość jasna.

  • 5. Data: 2009-12-07 23:25:48
    Od: "A r t i e" <a...@g...pl>

    Użytkownik "XYZ" <j...@m...bin> napisał w wiadomości

    > Nie. Jeżeli nie stawisz "w miejscu i terminie podanym do wiadomości", to będziesz
    mógł otrzymać pieniądze w okresie do 5 lat w
    > siedzibie BFG. Przecież interpretacja jest dość jasna.

    Dokładnie 10 minut temu to zrozumiałem-ciut zabiegany byłem dziś i stąd odczytałem to
    tak dziwnie :) Uspokoiło mnie to :)

  • 6. Data: 2009-12-08 13:28:17
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    A r t i e wrote:
    > Użytkownik "XYZ" <j...@m...bin> napisał w wiadomości
    >
    > Dokładnie 10 minut temu to zrozumiałem-ciut zabiegany byłem dziś i
    > stąd odczytałem to tak dziwnie :) Uspokoiło mnie to :)

    20. Jak wygląda procedura wypłaty świadczeń gwarancyjnych przez BFG?

    a.. świadczenia wypłacane są na podstawie zatwierdzonej przez Zarząd
    Bankowego Funduszu Gwarancyjnego listy deponentów banku, co do którego
    sąd orzekł upadłość;
    b.. listę deponentów opracowuje zarządca lub syndyk w ciągu 30 dni od
    daty ogłoszenia upadłości banku i przedstawia ją Zarządowi Bankowego
    Funduszu Gwarancyjnego;
    c.. Zarząd Funduszu sprawdza przedstawioną listę w ciągu 14 dni.
    Jeżeli lista nie odpowiada ustawowym wymogom, to Zarząd zwraca ją
    zarządcy lub syndykowi, który w ciągu 7 dni powinien usunąć stwierdzone
    nieprawidłowości;
    d.. po sprawdzeniu listy deponentów Zarząd Funduszu w ciągu 7 dni
    podejmuje i podaje do publicznej wiadomości, w drodze ogłoszenia w
    piśmie o zasięgu ogólnokrajowym, oraz przekazuje podmiotom objętym
    systemem gwarantowania uchwałę o przekazaniu syndykowi kwot na wypłatę
    środków gwarantowanych;
    e.. wszystkie banki objęte systemem gwarantowania są obowiązane wnieść
    ustalone w uchwale Zarządu Funduszu kwoty przeznaczone na wypłaty dla
    deponentów na rachunek Funduszu w terminie 7 dni roboczych od podania do
    publicznej wiadomości ww. uchwały;
    f.. Fundusz przekazuje zarządcy lub syndykowi otrzymane z banków kwoty
    na wypłaty dla deponentów upadłego banku;
    g.. zarządca lub syndyk dokonuje wypłat środków gwarantowanych zgodnie
    z terminarzem przez niego sporządzonym i zatwierdzonym przez Zarząd
    Funduszu, w ciągu 30 dni od otrzymania kwoty przekazanej przez Fundusz
    na wypłaty środków gwarantowanych, jednak nie później niż w terminie
    trzech miesięcy od dnia niedostępności środków (czyli dnia zawieszenia
    działalności banku).
    Cała procedura wypłat środków gwarantowanych powinna się zakończyć w
    ciągu 3 miesięcy od dnia zawieszenia działalności banku. W przypadku
    wystąpienia okoliczności uniemożliwiających wypłatę środków
    gwarantowanych w powyższym terminie, sąd może przedłużyć termin wypłat,
    niedłużej niż jednak niż o 10 dni roboczych.

    Całość masz tu http://www.bfg.pl/index.php?a_id=756#19

    Jednak doświadczenia klientów upadłych banków nie były tak optymistyczne
    (vide n.p. upadłośc Banku Staropolskiego). Chodzi o to że w zapisie są
    słowa ze syndyk *powinien*, banki *obowiązane* itd., itp.

    - stary problem z szatniarzem: nie mamy Panskiego płaszcza i co nam
    zrobisz... :-(

    W EU gwarantem jest Pańswo, a nie "zrzuta" banków współtworzących
    Fundusz!
    --
    Pozdrowienia!
    M.

  • 7. Data: 2009-12-08 14:02:54
    Od: BK <b...@g...com>

    On Dec 8, 2:28 pm, "sTav" <m...@b...o2.pl> wrote:

> [...]
    > zrobisz... :-(
    >
    > W EU gwarantem jest Pańswo, a nie "zrzuta" banków współtworzących

    Troche bzdury piszesz :) Dla Ciebie moze jest roznica miedzy
    "powinien" a "jest zobowiazany" ale to roznica w jezyku potocznym nie
    zas prawnym. Z punktu widzenia skutkow prawnych IMO nie ma
    najmniejszego znaczenia.

    Co do banku staropolskiego prawda jest taka, ze osoby ktore zglosily
    sie na czas odyskaly 100% swoich srodkow, nawet ponad gwarancje BFG bo
    InvestBank przejol - w wyniku przetargu - prawa i zobowiazania
    Staropolskiego i jakos niedawno zakonczyl akcje zwrotow.

    Co do gwarancji w UE to akurat nasz system i wszystkie systemu w UE sa
    zasadniczo jednakowe - system bowiem nie wynika z wylacznie z naszej
    ustawy tylko jest efektem implementacji dyrektywy UE i faktycznie jest
    tak, ze fundusz gwarancyjny jest finansowany z dwoch zrodel: przez
    Panstwo i przez wszystkie banki. Ale co z tym zlego, ze banki placa
    skladke na BFG? :)

  • 8. Data: 2009-12-08 14:32:49
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    BK wrote:

> [...]
    > "powinien" a "jest zobowiazany" ale to roznica w jezyku potocznym nie
    > zas prawnym. Z punktu widzenia skutkow prawnych IMO nie ma

    To poproszę o jakiś link do przepisów wykonawczych, represywnych w
    stosunku do niedotrzymujących terminow podmiotów BFG.

> [...]
    > InvestBank przejol - w wyniku przetargu - prawa i zobowiazania
    > Staropolskiego i jakos niedawno zakonczyl akcje zwrotow.

    - moze jeszcze przypomnisz w którym roku upadł Staropolski... :-)

    > Co do gwarancji w UE to akurat nasz system i wszystkie systemu w UE sa
    > zasadniczo jednakowe - system bowiem nie wynika z wylacznie z naszej
    > ustawy tylko jest efektem implementacji dyrektywy UE

    taaaaaaaaa.... n.p: okrojonej ze 100 tys euro do 50 tys (!)

    i faktycznie jest
    > tak, ze fundusz gwarancyjny jest finansowany z dwoch zrodel: przez
    > Panstwo i przez wszystkie banki. Ale co z tym zlego, ze banki placa
    > skladke na BFG? :)

    w razie upadłości naprawdę *dużego* banku nie widzę *żadnych* szans na
    "sciepę" z pozostałych a) w rozsądnym terminie, b) bez realnego
    zagrożenia kolejnymi upadłościami...

    --
    Pozdrowienia!
    M.

  • 9. Data: 2009-12-08 14:52:01
    Od: BK <b...@g...com>

    On Dec 8, 3:32 pm, "sTav" <m...@b...o2.pl> wrote:

    > To poproszę o jakiś link do przepisów wykonawczych, represywnych w
    > stosunku do niedotrzymujących terminow podmiotów BFG.

    A po co Ci przepis wykonawczy represywny? Czy zmiana "powinien" na
    "jest zobowiazany" spowoduje, ze ten przepis powstanie z nicosci? :)

    Takie zabawy slowem nie maja mocy sprawczej wiec nie wiem co Ci zalezy
    na zmianie slowa. Jesli widzisz problem to chyba lepiej wprowadzic
    przepis karny niz zamienic cos w tekscie tej konkretnej normy :)

    Swoja droga, ze przeciez mowa jest o zobowiazaniu cywilnoprawnym,
    ktorego jak w kazdym innym przypadku mozna - ba nawet nalezy -
    dochodzic na drodze cywilnej. BFG to tylko ulatwienie proceduralne ale
    nie rozumiem po co tak daleko ingerowac w ten konkretny stosunek
    cywilnoprawny i tworzyc dodatkowe przepisy "represywne". Bank to
    biznes jak kazdy inny i powinno sie dozyc do upraszczania i
    unifikowania przepisow regulujacych prowadzenie dzialnosci
    gsopodarczej, a nie mnozenia kolejnych bytow ponad potrzebe.

    Mozesz twierdzic, ze przeciez bank to biznes wyjatkowy bo obraca
    Twoimi pieniedzmi - ale ja odpowiem, ze przeciez kazdy biznes, z
    ktorym masz doczynienia obraca Twoimi pieniedzmi :)

    > - moze jeszcze przypomnisz w którym roku upadł Staropolski... :-)

    A to przepraszam jest inna bajka ze trwalo to dlugo. Tylko pytanie
    jaka mamy skale porownania?

    Bank to biznes, jak Ci padnie jaki kolwiek inny biznes to nawet przez
    sto lat mozesz sie niczego nie doczekac. Wartoscia dodana w przypadku
    banku jest to, ze masz gwarancje odzyskania czegos, czasami nawet
    calosci [obecnie do 50 000 euro].

    Jako klient instytucji typu bank powinienes sie chyba cieszyc, ze w
    porownaniu do wszystkich innych biznesow funkcjonujacych w kraju masz
    takie fajne gwarancje.

    Jestes uprzywilejowany wiec w czym problem?

    > taaaaaaaaa.... n.p: okrojonej ze 100 tys euro do 50 tys (!)

    I rozumiem, ze osobiscie ucierpiales/ucierpisz na tym zbrodniczym
    okrojeniu zwlaszcza, ze jak masz 100 000 euro zamiast wplacic je do
    jednego mozesz wplacic do dwoch bankow i nie masz problemu.

    Inna sprawa, ze trzeba patrzec na pewne rzeczy takze pod katem kraju,
    w ktorym dana regulacja obowiazuje. Suma gwarancji jest ograniczona
    mozliwosciami naszego panstwa ale i mozliwosciami naszych klientow.
    Obecnie gwarancjami - okrojonymi - w Polsce nie jest objetych ponizej
    2% klientow bankow, co ciekawe nawet jakby gwarancje wzrosly do 100
    000 to ten % nie uleglby znaczacej zmianie, bo sa to po prostu ludzie,
    ktorzy przekraczaja limit i 100 000, i 50 000.

    Inna sprawa, ze akurat 50 000 wynika z dyrektywy, nie zas 100 000. :)

    >  i faktycznie jest

    > w razie upadłości naprawdę *dużego* banku nie widzę *żadnych* szans na
    > "sciepę" z pozostałych a) w rozsądnym terminie, b) bez realnego
    > zagrożenia kolejnymi upadłościami...

    A szanse, ze budzet da rade?

    Z ktorej choinki sie urwales?

    Deficyt budzetowy jest w Polsce ogromny, myslisz, ze bylby w stanie
    poradzic sobie sprawniej niz banki z upadloscia banku np. z TOP3?
    Przeciez budzet jest finansowany glownie przez te banki, jelsi banki
    nie dadza rady podolac takiej upadlosci to tymbardziej budzet, ktory
    pozycza pieniadze od bankow na procent :)

  • 10. Data: 2009-12-08 16:15:39
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    BK wrote:

    > Takie zabawy slowem nie maja mocy sprawczej wiec nie wiem co Ci zalezy
    > na zmianie slowa. Jesli widzisz problem to chyba lepiej wprowadzic
    > przepis karny niz zamienic cos w tekscie tej konkretnej normy :)

    Tak skonstruowana "norma" w zasadzie niczego nie gwarantuje (w sensie
    czasowym).
    Użycie n.p.: "w nieprzekraczalnym terminie ...." - już w jakimś stopniu
    precyzowałoby zobowiązania.

> [...]
    > unifikowania przepisow regulujacych prowadzenie dzialnosci
    > gsopodarczej, a nie mnozenia kolejnych bytow ponad potrzebe.

    Przecież temat nie dotyczy "podmiotów gospodarczych" tylko *gwarancji*
    udzielanych z mocą ustawy przez Państwo! A to że w wykpiono się
    powołaniem BFG w obecnej formie to inna bajka!

    > A to przepraszam jest inna bajka ze trwalo to dlugo. Tylko pytanie
    > jaka mamy skale porownania?

    O ile dobrze pamietam łącznie upadło ponad 120 banków w Polsce. Nie
    interesowałem się tym tematem, sprawa Staropolskiego była wyjątkowo
    nagłośniona w prasie, stąd znam też delikatnie rzecz nazywając skandal z
    funkcjonowaniem BFG w tym przypadku.

    > I rozumiem, ze osobiscie ucierpiales/ucierpisz na tym zbrodniczym
    > okrojeniu zwlaszcza, ze jak masz 100 000 euro zamiast wplacic je do
    > jednego mozesz wplacic do dwoch bankow i nie masz problemu.

    Po co ten zwrot ad personam?

> [...]
    > 000 to ten % nie uleglby znaczacej zmianie, bo sa to po prostu ludzie,
    > ktorzy przekraczaja limit i 100 000, i 50 000.

    Rozumiem że takie kraje jak Malta itp. mają znacznie wieksze możliwości
    w tym zakresie niż Polska... :-)

    > A szanse, ze budzet da rade?

    > Z ktorej choinki sie urwales?
    (kolejne ad personam - proponuję odświeżyć netykiete)

    Budżet, Bank Centralny czy inne istytucje "Skarbu Państwa" (w szerokim
    rozumieniu) mają nieporównywalnie wieksze możliwości wypłaty i sprawnego
    wyekzekwowania należności *gwarancyjnych*(!).

> [...]
    > nie dadza rady podolac takiej upadlosci to tymbardziej budzet, ktory
    > pozycza pieniadze od bankow na procent :)

    Co ma piernik do wiatraka?
    Brak gotówki (obrotu) na rynku zamrozonej w wyniku opieszałych procedur
    uderza w budżet choćby poprzez brak wpływów z VAT i innych podatków,
    nieterminowych opłat itp.
    Szybka i sprawna procedura gwarancyjna leży w interesie wręcz narodowym,
    (bo dotyczy wszystkich od drobnego przedsiebiordy począwszy...)

    Państwo jest bogate bogactwem swych obywateli.

    --
    Pozdrowienia!
    M.