  • 21. Data: 2013-01-13 20:16:12
    Temat: Re: BFG a ewentualna plajta RP
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "V" kcrso2$ug5$...@m...internetia.ply

    : BFG nie jest instytucją zaprojektowaną na wytrzymanie armagedonu. BFG

    Czy po ogłoszeniu niewypłacalności RP nadal będzie istniał BFG?
    Czy może BFG zostanie pogrzebany razem z tą (nie wiem, którą,
    bo nie jestem mocny w arytmetyce a kalkulatora (BTW -- jest cała
    masa fajnych kalkulatorów na Androida) obsługiwać nie potrafię) RP?

    Upadek RP nie oznacza upadku ubezpieczyciela mego samochodu -- to proste, ale co z
    BFG?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 22. Data: 2013-01-14 08:37:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 11.01.2013 23:52, Krzysztof pisze:

    > Oj nie sa to basnie. Prawdopodobnie w 2013 lub 2014 bedziemy 'przerabiac'
    > tragedie grecka w polskim wykonaniu.

    A cukier jest już po 6zł, podobnie jak CHF.

    No i 21 XII 2012 był koniec świata.

  • 23. Data: 2013-01-14 21:45:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "george" <g...@v...pl> writes:

    > BFG nie jest instytucją zaprojektowaną na wytrzymanie armagedonu. BFG
    > ratuje jeden, dwa źle zarządzane przez menedżerów banki, a nie kaskadę
    > upadków, wynikającą z niewydolności całego systemu.

    BFG w ogóle nie ma walczyć z "niewydolnością systemu". Szczerze mówiąc
    nie wiem o jakiej niewydolności mówimy, niewydolna to może być
    gospodarka np. centralnie sterowana, ale raczej nie "sektor bankowy".
    Niewydolność państwa też jest raczej średnio zdefiniowanym pojęciem,
    raczej mamy do czynienia z rozdętymi wydatkami i korupcją. Niewydolność
    aparatu ściągającego podatki? Mogłaby taka być, ale nie jestem pewien
    czy to jest źródłem problemu.

    Bankructwo państwa nie musi teoretycznie oznaczać dewaluacji waluty tego
    państwa. Jeśli bank centralny jest wystarczająco niezależny i nie
    zacznie drukować waluty na potęgę, to po prostu może nastąpić taki
    efekt, że państwo nie będzie mieć pieniędzy na spłatę np. kredytów
    (obligacji, bonów, kredytów komercyjnych itd.), na zapłatę wynagrodzeń
    pracownikom państwowym (np. innym niż gminnym, lub także gminnym), na
    finansowanie np. operacji wojskowych itp. Jak to by mniej-więcej
    wyglądało dość łatwo sobie wyobrazić, domyślam się że w niektórych
    dziedzinach gorzej już by nie było.
    BFG ma się do tego nijak.

    Jeśli państwo zdewaluuje swoją walutę, to przypuszczalnie wypłacalność
    banków nie zostanie w ten sposób zagrożona, i BFG także nie będzie
    musiał bardzo interweniować. Oczywiście aktywa klientów banków realnie
    stracą na wartości (np. kilkukrotnie lub więcej), zależnie od np. treści
    umów (np. indeksowania).

    Przypuszczalnie nie każdy bank wytrzymałby takie przejścia, więc w ogóle
    BFG w takiej sytuacji pewnie musiałby zostać wykorzystany, ale wcale nie
    jest powiedziane, że musiałby to być bankowy Armageddon. Oszczędnościowy
    (w sensie głównie oszczędności ludności) - to inna sprawa.

    Niedawno mieliśmy do czynienia z bankructwem Argentyny, można porównać.
    W skrócie, tam była dewaluacja, nie upadek banków.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 24. Data: 2013-01-14 23:17:57
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2013-01-12 13:18, s...@g...com pisze:

    > Wiesz kiedyś zrobiłem sobie wycieczke bo Bankach w ramamch wolnego popołudnia.
    > I okazało się że za KONTO WALUTOWE musiałbym PŁACIĆ, przynajmniej w tych bankach
    których ja byłem.

    > Druga sprawa jak będzie W wiesz jakie będą kolejki do banków.
    >
    > Założenie konta w Niemczech jest dobrym rozwiązaniem (jest wogóle możliwe na
    zasadzie ma 10 000 EUR ide i zakładam)?

    W razie W to możesz liczyć na złote zeby,
    albo świnke z krainy oz ... z kilkoma "krugurusiami" ;)

  • 25. Data: 2013-01-14 23:22:45
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2013-01-14 08:37, Andrzej Lawa pisze:
    > W dniu 11.01.2013 23:52, Krzysztof pisze:
    >

    > No i 21 XII 2012 był koniec świata.

    Ale do nas ponoć nie dotarł, bo przypomniał sobie że był tu juz wcześniej ;)

    Pozdro

  • 26. Data: 2013-01-14 23:54:18
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "Krzysztof" 50f097a5$0$1224$6...@n...neostrada.pl

    > Tylko Polska nie ma EUR w porownaniu do Grecji i u nas najpierw odbedzie
    > sie wieksza czesc tragedii jako kolosalne oslabienie PLN, czyli realnie
    > dlug Polski stopnieje. Tego walutowego nie mamy chyba az tak duzo, czyli w
    > koncu

    PLN w dół i długi RP w dół? Coś Ci plącze się -- dług
    RP to dług w euro, dolarach, frankach [i ostrygach?]
    itp. :) Gdy PLN osłabnie, dług w PLN pójdzie w górę. :)

    1 euro -- 4 złote 1 euro długu -- 4 złotych długu

    osła_bienie

    1 euro -- 5 złote 1 euro długu -- 5 złotych długu

    Tak by bylo, gdyby caly dlug byl w walutach wymienialnych, ale jest go chyba
    tylko ok 30%, reszta to obligacje i bony w PLN.
    Dla uproszczenia - 1 bilion PLN dlugu (w tym 62,5mld EUR, czyli 250mld PLN
    przy kursie EUR=4, czyli walutowo=250 mld EUR- caly dlug
    Zalozmy, ze slabnie 1EUR=6PLN, (czesc walutowa -375 mld w PLN oraz czesc
    zlotowa niezmiennie 750mld PLN)-razem 187,5 mld EUR
    W tym przykladzie dlug calkowity zmaleje o 62,5mld EUR
    Czytaj dokladnie_____napisalem w poprzednim poscie, ze dlug realnie
    zmaleje(zachodnia finansjera nie wywozi PLN), co masz wyjasnione powyzej.

  • 27. Data: 2013-01-15 00:03:10
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > na zasadzie ma 10 000 EUR ide i zakładam)?

    W razie W to możesz liczyć na złote zeby,
    albo świnke z krainy oz ... z kilkoma "krugurusiami" ;)
    W ekstremalnych sytuacja, zloto jest warte, ale nie wiele w stosunku do tego
    ile trzeba na nie wydac teraz.
    Lepszym i tanszym rozwiazaniem sa 'zawekowane' papierosy. Gwarantuje, ze za
    papierosy nabedziesz chleb i inne potrzebne produkty, za zloto
    ....niekoniecznie.

  • 28. Data: 2013-01-15 09:07:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 14.01.2013 23:17, Waldek pisze:

    > W razie W to możesz liczyć na złote zeby,
    > albo świnke z krainy oz ... z kilkoma "krugurusiami" ;)

    Ech, ta naiwna, dziecinna wiara w złoto..

  • 29. Data: 2013-01-15 09:08:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 15.01.2013 00:03, Krzysztof pisze:

    > Lepszym i tanszym rozwiazaniem sa 'zawekowane' papierosy. Gwarantuje, ze

    Tudzież w instalację do pędzenia bimbru ;)

  • 30. Data: 2013-01-15 19:58:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof" 50f48c9b$0$1210$6...@n...neostrada.pl

    > Tak by bylo, gdyby caly dlug byl w walutach wymienialnych, ale jest go chyba tylko
    ok 30%, reszta to obligacje i bony w PLN.

    TV mówi, że niemal cały dług RP to dług w walutach typu frank, euro i dolar.

> [...]
    > Czytaj dokladnie_____napisalem w poprzednim poscie, ze dlug realnie
    zmaleje(zachodnia finansjera nie wywozi PLN), co masz

    Ktoś znający sprawę wie, w jakich walutach ile RP ma długu?

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'