  • 41. Data: 2019-08-15 12:18:15
    Temat: Re: Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-15 o 11:47, Stiwi pisze:
    > Z IKA nie miałem nigdy problemów, ale nigdy też nie otrzymywałem tam przelewu od
    osób lub firm trzecich, tj. wpłaty i wypłaty zawsze z/na moje imie i nazwisko.
    Pytania mogą się jednak pojawić od wysokich wpływów od osób lub firm trzecich,
    podobnie jak w każdej instytucji finansowej.

    Sęk w tym, iż transfery z kantorów zawsze są "od osób trzecich". Po
    wymianie kantor wysyła pieniądze ze swojego konta przelewem wewnętrznym.
    Innymi słowy: klient posiada milion PLN w mBanku i wysyła np. do
    Rkantoru. Wymienia na EUR i zleca przelew do Aliora. Alior otrzymuje i z
    jego punktu widzenia to przelew z Rkantoru (nadawca) sp. z o.o. na konto
    Iksińskiego. Alior nie jest w stanie stwierdzić, iż to wymiana tego
    samego klienta.

    > Co do N26, pamiętaj że jeśli zbyt łatwo jest gdzieś założyć konto, to znaczy że KYC
    nie zostało poprawnie zweryfikowane i prędzej czy później bank się o to upomni, jeśli
    coś im się nie spodoba, albo wysokość transakcji wzbudzi podejrzenia. Co do zasady,
    obywatel Polski, operujący dużą gotówką w niemieckim banku, zwraca na siebie większą
    uwagę takiego banku, niż obywatel Niemiec, którego zasadność posiadania takiego konta
    jest bardziej oczywista. Analogicznie mogłoby być w odwrotnym przypadku, czyli np.
    obywatel Niemiec (ale nierezydent Polski), operujący dużymi depozytami/transferami w
    IKA.

    Podzielam to zdanie - swego czasu media rozpisywały się o rosyjskich
    oligarchach i ich kontach za granicą. Tego typu układy są oczywiście
    bardzo medialne, a tym samym narażone na nietypowe "procedury". Z tym,
    że mówimy o naprawdę duuuużych pieniądzach.

    W 2011 obiegła media informacja: Przez dwa lata wietnamska mafia
    przepuściła przez Alior Bank prawie 1,5 mld zł. Sprawę badają
    prokuratura i służby skarbowe - informuje "Rzeczpospolita".

    Jak widać trochę to trwało... Zwróć uwagę, że wszelkiej maści przekręty
    od mafii vatowskich po oszustwa na allegro też przechodzą przez konta na
    słupy. Mimo mniejszych/większy przekrętów na większe (vat) lub mniejsze
    (allegro) kwoty... i też różne ilości przelewów - ta blokada kont nie
    jest taka oczywista. Gdyby była - pieniądze byłoby łatwo odzyskać.
    Tymczasem jedynie ułamek kwoty udaje się - nawet przy wieloletnim
    "biznesie" w stylu Amber Gold - niewątpliwie opartym o banki.

  • 42. Data: 2019-08-15 13:04:53
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Thursday, August 15, 2019 at 8:50:46 AM UTC+2, ąćęłńóśźż wrote:
    > A jeśli rachunki są na podmiot gospodarczy (np. spółkę itp.)?

    To zależy od banku i od kraju pochodzenia firmy oraz tego jak przejrzysty prowadzi
    interes. Zwykle firmowe konta mają bardziej rozluźnione limity transferów. Jest też
    większa ilość dokumentów wymagana przy otwarciu konta za granicą, więc to KYC
    szczegółowe robione jest przed otwarciem takiego konta (nie wiem jak to wygląda w
    przypadku EMI, np. Revolut, TW itp). Generalnie coraz ciężej jest założyć konta
    firmowe za granicą (nie tylko dotyczy polskich firm), jeśli: nie ma związku
    gospodarczego z krajem gdzie takie konto otwieramy; lub nie mamy dużej ilości
    gotówki, którą zgadzamy się trzymać na koncie w banku.

    W tym miesiącu miałem przez ponad tydzień zablokowane konto firmowe w jednym z krajów
    UE (największy bank w tym kraju), a w innym kraju UE (też największy bank)
    zablokowany transfer przychodzący do wyjaśnienia i udokumentowania na koncie
    osobistym. Z tymi bankami współpracuję prawie 10 lat. Poza tym w przypadku
    regularnych przychodów np. na koncie firmowym (bank UE), banki pytają czasem co to są
    za wpływy i żeby przesłać im umowę potwierdzająca albo inny dowód na jakiej podstawie
    firma X płaci firmie Y.

    Taki stan rzecz powodują coraz większe regulacje i naciski ze strony USA oraz UE.
    Banki ponoszą olbrzymie kary finansowe za nieprawidłowy "compliance". Wszystko przez
    AML itp.

  • 43. Data: 2019-08-15 13:22:13
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dwa rzędy to ponad 3 mln, tak?

    -----

  • 44. Data: 2019-08-15 13:27:10
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Thursday, August 15, 2019 at 9:55:31 AM UTC+2, Szymon wrote:
> [...]
    musisz to udokumentować, nie bank.

    > No dobrze, ale jak? Kowalski robi przelew na 100.000 PLN. Pojawia się
    > pytanie o źródło dochodu. Ma podać np. dochody roczne 40.000 brutto i
    > wystarczy? Czy te algorytmy obliczania są jakoś dostępne, w miarę jasne?
    >
    > Jest dla mnie jasne, iż 20-latek zarabiający 50.000 rocznie może zostać
    > poproszony o źródło dochodu, gdy przelewa np. 10 mln. Rozumiem, iż
    > wykazanie się np. darowizną czy spadkiem załatwia sprawę.

    Tak, generalnie nie chodzi o to żeby udowodnić zarobki czy majątek co do złotówki
    trzymanej na koncie czy też przelewanej kwoty. Chodzi ogólnie o to żeby pokazać np
    rozliczenie przychodów, albo potwierdzenie uzyskiwanej pensji, albo np wyciąg bankowy
    z innego banku potwierdzający że mamy jakieś tam oszczędności i przychody.

    > OK. Rozumiem procedury, ale w PL nigdy się z czymś takim nie spotkałem.
    > Dlatego ciekawy jestem ściślejszych określeń tych procedur. Jakichś...
    > hmm... przeliczników? Osoba o dochodach 50.000 rocznie ile jednorazowo
    > może przesłać ze swojego konta na swoje?

    Po pierwsze: obywatel i rezydent Polski posiadający konto w polskim banku co do
    zasady włącza mniej trybów alarmowych w banku, niż np. obywatel Włoch, mieszkający w
    Chorwacji, posiadający konto w polskim banku, nie mający żadnych powiązań z naszym
    krajem. Dla Polaków przykład ten trzeba by odwrócić. Po drugie: przelewy tzw. własne
    między bankami też generalnie nie wzbudzają podejrzeń, aczkolwiek przy dużych kwotach
    czasem mogą.

    Tu natomiast chodzi raczej o temat: obywatel Polski w instytucjach zagranicznych.
    Każdy bank w końcu spyta się o zasadność dokonywanych czy otrzymywanych transferów,
    jeśli te są duże i wzbudzają jakieś podejrzenia.

  • 45. Data: 2019-08-15 13:38:14
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-15 o 13:27, Stiwi pisze:
> [...]
    z innego banku potwierdzający że mamy jakieś tam oszczędności i przychody.

    Mglista dla mnie jest ta uznaniowość. Chyba nie tylko dla mnie. Za
    Bankierem.pl: Zasady wyznaczania limitu opisane są przez firmę (Revolut)
    dość enigmatycznie - pod uwagę brany jest ,,szacowany roczny dochód i/lub
    posiadane zasoby". Jeśli chcemy podwyższyć limit, należy zweryfikować
    źródła uzyskiwanych wpływów. Dla typowego podróżnika, doraźnie
    korzystającego z pakietu, wyjściowe limity (60 tys. zł) powinny być
    jednak wystarczające.

    Ciekawe na jakiej podstawie szacują ten roczny dochód. Przesłanego
    selfie i zdjęcia dowodu? Mają jakąś wróżkę na etacie? ;-)

    60.000 być może starczy do płacenia kartą, ale przy wymianie walut to
    jednak strasznie mało. Z drugiej strony nie wiadomo jakich dokumentów
    zażądają, aby mieć jakieś sensowne limity. A takie blokowanie środków
    "bo tak" nie wchodzi w grę dla większości poważnych klientów.

  • 46. Data: 2019-08-18 18:05:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Potestowałem bankomaty i wyniki ciekawe:
    - euronet - IKA bez DCC, curve - DCC albo surcharge,
    - mbank (a tak naprawdę planet cash) i bnpp (też planet cash) - IKA bez DCC, curve z
    DCC,
    - pko - IKA bez DCC, curve bez DCC (!),
    - bps (bank spółdzielczy w piasecznie) - IKA bez DCC, curve z DCC,
    - santander - IKA z DCC, curve z DCC,
    - ing - IKA z DCC, curve z DCC.

    Więc widać, że są bankomaty w ogóle bez DCC (pko), są takie, co dla IKA proponują DCC
    (santander i ing - ale nie spółdzielnia, może OP testował spółdzielnię z SGB, a może
    skok?) - ale w większości dla karty IKA nie ma DCC.

    Do przetestowania jeszcze pekao, "czysty" planet cash, sgb, mille i citi - bo
    krakowskiej spółdzielni ani cashline nie mam w zasięgu.

    Ciekawe, że z karty.pl zniknęły bankomaty skok - ktoś je kupił?

  • 47. Data: 2019-08-18 21:30:30
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Sunday, August 18, 2019 at 6:05:38 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    DCC (santander i ing - ale nie spółdzielnia, może OP testował spółdzielnię z SGB, a
    może skok?) - ale w większości dla karty IKA nie ma DCC.

    Tak, SGB, nie wiedziałem że to ma jakąś różnicę, albo że są różne "odłamy" Bankach
    Spółdzielczych. Najlepszy test byłby w strefie EUR, jeśli dostaniemy zapytanie o PLN,
    to pozamiatane co chodzi o widzialność karty jako EUR. Nie jest to jasne po Twoich
    testach, czasem DCC jest, czasem nie.

  • 48. Data: 2019-08-19 10:44:43
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Thursday, August 15, 2019 at 11:40:12 AM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
    > Po pierwsze rozróżnij nierezydenta-obywatela od nierezydenta-nieobywatela (a także
    rezydenta-nieobywatela).
    > To są osobne historie.
    >
    > Po drugie słyszałem - ale że polskie banki kart za granicę NIE wysyłają, chyba że
    się coś od początku roku zmieniło (nie wchodzi w to sytuacja "awaryjnej wysyłki karty
    za granicę" - ale ona i tak dostępna jest teraz w większości banków jedynie dla kart
    "z górnej półki" - no i kosztuje 150$).

    > Więc w końcu jak jest, bo wg mnie zmyślasz.
    > Chyba że podałeś aliorowi adres zamieszkania na Bermudach, a korespondencyjny w PL.
    > W N26 OIDP to nie przejdzie, tam można podać tylko jeden adres.

    Przegapiłem Twój post. Rozróżniam wszystkie te przypadki i nie wiem czy IKA otwiera
    konta nierezydentom cudzoziemcom, wiem że otwieram nierezydentom Polakom. I tak, IKA
    wysyła karty na adresy zagraniczne Pocztą Polską.

  • 49. Data: 2019-08-19 12:44:43
    Od: j...@j...org

    On Sunday, August 11, 2019 at 9:46:17 PM UTC+2, Stiwi wrote:
    > Postanowiłem założyć nowy wątek po tym jak "bardziej ynteligentni" nie potrafili
    empirycznie określić zmian o które pytałem w zakresie zmian dotyczącej karty
    wielowalutowej Alior Kantor, odsyłając mnie do regulaminu. Ponieważ w korespondencji
    do której dołączona jest karta napisane jest, że trzeba ją aktywować transakcją z
    PINem, próbowałem kilkukrotnie zbliżeniowo, jednak nie poszło. Poszedłem zatem do
    bankomatu (Bank Spółdzielczy)

    Nie trzeba lecieć do bankomatu - można "aktywować" w sklepie, tylko przy zakupie
    trzeba włożyć kartę do czytnika z chipem, a nie zbliżeniowo.