  • 31. Data: 2019-08-15 00:22:53
    Temat: Re: Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 00:09:05 UTC+2 użytkownik Kamil Jońca napisał:
    > Dawid Rutkowski writes:
    >
    > [...]
    >
    > Nie. Po prostu ma inne wymagania niż Ty. Zapewne takich jak "Stiwi" jest
    > mniej niż takich jak "Dawid Rutkowski", co wcale nie znaczy, że ich
    > problemy są "sztuczne".

    Tyle, że te wymagania totalnie nie przystają do tematu.
    Mowa jest o tym, jaka karta jest najlepsza dla kogoś, kto zarabia w euro, a chce
    płacić kartą w różnych miejscach w Europie.
    I nagle niby _N26_ jest złe, bo _transferwise_ robi problemy, gdy przychodzą tam
    wielkie przelewy.
    Gdzie TW a gdzie N26? Brytyjskie EMI i niemiecki bank?
    I skąd niby te wielkie przelewy? I jakaś wymiana walut?
    Niby IKA nie zainteresuje się dziwnymi dużymi przelewami?
    Chyba że czegoś w tej dyskusji nie widzę - może dlatego, że już późno - chętnie
    powitam wyjaśnienia.
    Póki co widzę tylko "a u was biją murzynów" - stąd teza o zmyślaniu.

  • 32. Data: 2019-08-15 00:46:33
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Tyle, że te wymagania totalnie nie przystają do tematu.
    > Mowa jest o tym, jaka karta jest najlepsza dla kogoś, kto zarabia w euro, a chce
    płacić kartą w różnych miejscach w Europie.

    i słusznie, ale ...
    > Chyba że czegoś w tej dyskusji nie widzę - może dlatego, że już późno - chętnie
    powitam wyjaśnienia.

    nie widzisz dygresji i zboczenia z wątku. Stiwi (o ile pamiętam) nie
    negował przydatności IKA do płacenia. Zwrócił tylko "przy okazji" uwagę
    na inne rzeczy. Tak ja to widzę.

    KJ

    GNU is Not Unix

  • 33. Data: 2019-08-15 08:41:14
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A jeśli rachunki są na podmiot gospodarczy (np. spółkę itp.)?

    -----
    > Pytanie o źródła dochodów pojawia się wszędzie, coraz częściej na świecie.
    > To Ty musisz to udokumentować, nie bank.
    > Otrzymując duży przelew, banki nie tylko pytają co to jest, ale proszą o przesłanie
    dokumentów potwierdzających że tak jest jak

  • 34. Data: 2019-08-15 09:54:51
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-14 o 23:19, Stiwi pisze:

    > Pytanie o źródła dochodów pojawia się wszędzie, coraz częściej na świecie. To Ty
    musisz to udokumentować, nie bank.

    No dobrze, ale jak? Kowalski robi przelew na 100.000 PLN. Pojawia się
    pytanie o źródło dochodu. Ma podać np. dochody roczne 40.000 brutto i
    wystarczy? Czy te algorytmy obliczania są jakoś dostępne, w miarę jasne?

    Jest dla mnie jasne, iż 20-latek zarabiający 50.000 rocznie może zostać
    poproszony o źródło dochodu, gdy przelewa np. 10 mln. Rozumiem, iż
    wykazanie się np. darowizną czy spadkiem załatwia sprawę.

[...]

    OK. Rozumiem procedury, ale w PL nigdy się z czymś takim nie spotkałem.
    Dlatego ciekawy jestem ściślejszych określeń tych procedur. Jakichś...
    hmm... przeliczników? Osoba o dochodach 50.000 rocznie ile jednorazowo
    może przesłać ze swojego konta na swoje?

    > Różnica jest taka, że solidne banki robią szczegółowe KYC przed przyjęciem klienta,
    a te co o nic nie pytają, to w końcu zaczną pytać utrudniając życie np. blokując
    transfery. To właśnie nagminnie dzieje się z popularnymi tzw. EMI, np TransferWise
    itp. Działając wedle brytyjskiego prawa, mogą zamrozić środki na 60 dni roboczych
    celem wyjaśnienia i sobie wiadomej wewnętrznej analizy klienta. Klient ewentualną
    skargę do FCA może złożyć nie wcześniej jak po 60 dniach roboczych. Zwykle po tym
    okresie TW oddaje pieniądze, często zamykając konto jak im się coś nie podoba.

    Rzeczywiście słychać o tym coraz częściej i dlatego trudno mi sobie
    wyobrazić trzymanie środków poza PL. Takie zamrożenie na 60 dni to
    straty, które mogą iść w tysiące.

  • 35. Data: 2019-08-15 10:07:21
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Mowa jest o tym, jaka karta jest najlepsza dla kogoś, kto zarabia w euro, a chce
    płacić kartą w różnych miejscach w Europie.

    Nie bardzo widzę tu powiązanie. Jeśli mam kartę Aliora to co to za
    różnica w czym zarabiam? Mogę PLN zamienić po kursie bankowym na EUR,
    USD czy inną walutę. Potem korzystam z karty i już.

    Jedyne, co by mnie niepokoiło to rozliczenie podatków w takim układzie.
    Przykładowo: jeśli kupię 1000 EUR po 4,30, a sprzedam po 4,40 to zarobię
    100 zł. Mam potwierdzenie z kantoru, wpisuję w PIT i rozliczam podatek w
    odpowiedniej skali.

    Jeśli natomiast kupię 1000 EUR po 4,30 i wybiorę w bankomacie PLN, gdy
    zostanie rozliczone po 4,40 to obowiązek podatkowy jest czy nie?
    Stawiam, że tak i bankomat pełni tu funkcję kantoru. Może być problem z
    udokumentowaniem, no ale powiedzmy, że wyciąg z konta wystarczy.

    Jeśli kupię 1000 EUR po 4,30 i płacę za zakupy, a EUR rozliczane jest po
    4,40 to mam obowiązek podatkowy, czy nie? I tu już jest - moim zdaniem -
    kwestia bardzo sporna. Być może nie - bo wydaję na rzeczy i moją
    intencją nie jest dochód wynikający z różnicy kursów. Z drugiej strony -
    może US będzie się czepiał, iż zarobiłem na PLN-->EUR-->PLN.

    > Niby IKA nie zainteresuje się dziwnymi dużymi przelewami?

    Interesuje się. Obniża spread. ;-) Nie spotkałem się z blokadą konta,
    jakimiś wstrzymaniami przelewów na 60 dni celem wyjaśniania itd.

    > Chyba że czegoś w tej dyskusji nie widzę - może dlatego, że już późno - chętnie
    powitam wyjaśnienia.
    > Póki co widzę tylko "a u was biją murzynów" - stąd teza o zmyślaniu.

    Wszystko zależy od ilości wymienianej waluty. Jeśli wrzucasz sobie kilka
    EUR na piwo - nikt nie będzie robił problemów. Ew. jak zrobi - machniesz
    ręką i uznasz, że to cena edukacji ekonomicznej. ;-) Jeśli jednak
    wrzucasz większe kwoty, bo np. interesuje Cię wymiana walut albo masz
    fantazję trzymać w "banku" w UK czy DE swoje oszczędności - rodzi się
    dużo różnych problemów.

  • 36. Data: 2019-08-15 10:24:18
    Od: xbartx <x...@b...net>

    Napisałem do nich i takie info: od 30k PLN można negocjować kurs.

    Xenocide

  • 37. Data: 2019-08-15 11:20:16
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Wednesday, August 14, 2019 at 11:59:33 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:

    > I co, wysłał Ci kartę za granicę? Normalnie inny świat.

    Jaki inny świat? Nie słyszałeś, żeby polskie banki otwierały konta nierezydentom i
    wysyłały kartę normalnie pocztą za granicę, nawet poza UE?

  • 38. Data: 2019-08-15 11:33:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Nie tyle negocjować, co jeśli napiszesz, że chcesz zrobić wymianę na ponad 30k, to
    przyznają preferencyjny spread - mniejszy o 20% - na miesiąc (a faktycznie na co
    najmniej trzy, albo i dłużej).
    Starczy na czteropak do oblania udanej transakcji ;)
    I chyba nie sprawdzają, czy naprawdę te 30k obrotu było.
    Żeby negocjować, to musi być ze dwa rzędy wielkości więcej niż 30k.

  • 39. Data: 2019-08-15 11:40:11
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 11:20:17 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

    > Jaki inny świat? Nie słyszałeś, żeby polskie banki otwierały konta nierezydentom i
    wysyłały kartę normalnie pocztą za granicę, nawet poza UE?

    Po pierwsze rozróżnij nierezydenta-obywatela od nierezydenta-nieobywatela (a także
    rezydenta-nieobywatela).
    To są osobne historie.

    Po drugie słyszałem - ale że polskie banki kart za granicę NIE wysyłają, chyba że się
    coś od początku roku zmieniło (nie wchodzi w to sytuacja "awaryjnej wysyłki karty za
    granicę" - ale ona i tak dostępna jest teraz w większości banków jedynie dla kart "z
    górnej półki" - no i kosztuje 150$).

    Więc w końcu jak jest, bo wg mnie zmyślasz.
    Chyba że podałeś aliorowi adres zamieszkania na Bermudach, a korespondencyjny w PL.
    W N26 OIDP to nie przejdzie, tam można podać tylko jeden adres.

  • 40. Data: 2019-08-15 11:47:56
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Thursday, August 15, 2019 at 12:22:56 AM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    powitam wyjaśnienia.
    > Póki co widzę tylko "a u was biją murzynów" - stąd teza o zmyślaniu.

    Chodzi nie tylko w Europie, ale i do płacenia na świecie. Tak jak napisałem na
    początku, do tej pory trzeba było bardzo uważać z IKA i jego kartami walutowymi.
    Teraz mając EUR można szaleć w każdej walucie, nawet w PLN, bo i tak dostaniemy
    średni kurs MC. Chyba żaden inny polski bank nie ma takiego rozwiązania jak IKA
    obecnie z kartą wielowalutową i średnim kursem MC dla KAŻDEJ waluty, jeśli podstawą
    jest EUR. Zwykle dla GBP, USD, PLN trzeba uważać nawet jak podstawą jest EUR (np.
    Citi, mBank - podejrzewam że inne banki podobnie).

    Z IKA nie miałem nigdy problemów, ale nigdy też nie otrzymywałem tam przelewu od osób
    lub firm trzecich, tj. wpłaty i wypłaty zawsze z/na moje imie i nazwisko. Pytania
    mogą się jednak pojawić od wysokich wpływów od osób lub firm trzecich, podobnie jak w
    każdej instytucji finansowej.

    Co do N26, pamiętaj że jeśli zbyt łatwo jest gdzieś założyć konto, to znaczy że KYC
    nie zostało poprawnie zweryfikowane i prędzej czy później bank się o to upomni, jeśli
    coś im się nie spodoba, albo wysokość transakcji wzbudzi podejrzenia. Co do zasady,
    obywatel Polski, operujący dużą gotówką w niemieckim banku, zwraca na siebie większą
    uwagę takiego banku, niż obywatel Niemiec, którego zasadność posiadania takiego konta
    jest bardziej oczywista. Analogicznie mogłoby być w odwrotnym przypadku, czyli np.
    obywatel Niemiec (ale nierezydent Polski), operujący dużymi depozytami/transferami w
    IKA.