eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Gdzie dotarł polski rynek płatności online?

Gdzie dotarł polski rynek płatności online?

2016-12-26 00:40

Gdzie dotarł polski rynek płatności online?

Jak wygląda polski rynek płatności online? © maicasaa - Fotolia.com

Od powszechnego zastosowania płatności automatycznych, przez popularyzację BLIK i "zapłać teraz", po Android Pay. To tylko niektóre z wydarzeń, które zadecydowały o kształcie, jakiego nabrał w tym roku polski rynek płatności online. Wszystko to pozwala z całą stanowczością stwierdzić, że w dużym stopniu integrujemy się ze światowymi trendami. Co więcej, to nie my gonimy zachodnie mody, lecz nasze rozwiązania zdają się sprzyjać kreowaniu nowych pomysłów z zakresu FinTech.

Przeczytaj także: Płatności cyfrowe w Polsce: BLIK i co jeszcze?

1. Płatności cykliczne


Współczesny rynek płatności online to m.in. płatności cykliczne, dzięki którym możemy zautomatyzować dokonywanie comiesięcznych opłat z tytułu rachunków za prąd, czynsz, czy telefon. W końcu nie ma potrzeby każdorazowego wprowadzania danych karty lub autoryzacji przelewu. Wszystko dzieje się automatycznie. Na tego rodzaju rozwiązania zdecydowali się w ostatnim czasie giganci masowego wystawiania faktur, m.in. Play raz innogy (d. RWE).
- Wydaje się, że po wielu latach prób i błędów udało się znaleźć sposób na bezpieczne, wygodne (bez dokumentów podpisywanych ręcznie) i bezobsługowe realizowanie płatności powtarzalnych – ocenia Krystian Wesołowski z Blue Media, operatora Płatności Online BM.

2. Kliknij i płać


Coraz większą popularność na rynku płatności online zdobywają również automatyczne płatności, do których potrzebne jest zaledwie jedno kliknięcie. Jest to szczególne wygodne w przypadku zakupów dokonywanych z poziomu urządzenia mobilnego. Wystarczy raz zapisać dane karty, aby przy kolejnych zakupach musieć kliknąć zaledwie jeden przycisk np. „zapłać teraz”.
- Nie bez znaczenia dla popularyzacji tego trendu jest udostępnianie płatności one-click przez modne zagraniczne aplikacje, jak Uber czy AirBnB oraz promowanie ich przez polskich operatorów płatności – dodaje Krystian Wesołowski.

fot. maicasaa - Fotolia.com

Jak wygląda polski rynek płatności online?

W listopadzie na polskim rynku zadebiutowały płatności mobilne od Google, czyli Android Pay.


3. Wszędzie BLIK


Celem aplikacji BLIK jest osiągnięcie pozycji najpopularniejszej, wielokanałowej formy płatności, czyli stanie się narzędziem, po który najwygodniej będzie sięgnąć w wielu najbardziej rozmaitych sytuacjach. Podczas wypłaty gotówki z bankomatu, zakupu biletu w środkach komunikacji miejskiej, czy w razie konieczności przelania pieniędzy bliskim. Wiele wskazuje na to, że BLIK ma realne szanse na osiągnięcie sukcesu. Świadczą o tym statystyki udostępnione przez Polski Standard Płatności, operatora BLIK-a, który w całym minionym roku zarejestrował 2 mln transakcji, a już w listopadzie tego roku aż...1,5 mln.

4. Wejście Android Pay do Polski


W listopadzie na polskim rynku zadebiutowały płatności mobilne od Google, czyli Android Pay. Na razie usługa jest dostępna dla klientów trzech polskich banków: Alior Bank, Bank Zachodni WBK oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Do tego grona ma w krótkim czasie dołączyć mBank. Uruchomienie w naszym kraju usługi Android Pay to o tyle istotne wydarzenie, że Polska jest drugim krajem w Europie (po Wielkiej Brytanii) i szóstym na świecie, w którym Google zdecydowało się uruchomić swoją usługę. Poza Europą można z niej skorzystać w USA, Australii, Singapurze oraz Hongkongu.

5. Ofensywa karciarzy


Wojna o rynek płatności i klienta trwa. Visa i MasterCard włożyły w tym roku sporo wysiłku, aby zorganizować kilka głośnych promocji. Podczas kampanii „Spraw sobie cały dzień dobry z Visa!", osoby płacące kartą otrzymywały rabaty oraz usługi w niższych cenach u partnerów akcji. Visa zorganizowała także akcję darmowej dostawy z Pocztą Polską przy dokonywaniu płatności kartą, promocję usługi „rachunki płaca się same” w serwisie bm.pl, a MasterCard uruchomił program Priceless Specials.

6. Niewypał PayPala


W kwietniu PayPal zaskoczył swoich użytkowników zmianą sposobu doładowywania konta. Nowy mechanizm zakładał podawanie danych dostępowych do swojego konta bankowego, a następnie kodu SMS. Po protestach użytkowników, głośnych publikacjach krytykujących nowy sposób doładowania oraz blokadach tej metody przez same banki, PayPal wycofał się ze swojej decyzji.
- Zamieszanie wokół PayPala to przedsmak tego, czego możemy się spodziewać po wejściu w życie unijnej dyrektywy PSD2, która dopuszcza istnienie instytucji typu TPP (Third Party Provider) mogących świadczyć nowe usługi: inicjację płatności oraz dostęp do informacji na rachunku bankowym przez podmioty trzecie. Polacy albo nie są jeszcze gotowi na tego typu usługi albo powinny one być wprowadzane w zdecydowanie mniej nagły sposób, z benefitem dla płatnika – komentuje ekspert Blue Media.

7. W przeddzień PSD2


Niedługo poznamy finalną wersję standardów technicznych, tzw. RTS-ów, które nakreślą przyszłość płatności po sierpniu 2018 roku, czyli po wejściu w życie dyrektywy PSD2.
- Obecnie znamy jedynie ogólny kierunek i cel zmian. Z jednej strony ma nastąpić zaostrzanie przepisów w celu zwiększenia bezpieczeństwa transakcji, co może odbyć się kosztem ich szybkości i wygody z punktu widzenia użytkowników. A z drugiej ma wzrosnąć konkurencyjność sektora bankowego poprzez dopuszczenie do niego zupełnie nowych podmiotów i usług opartych o dostęp do rachunku bankowego – wyjaśnia Krystian Wesołowski.

8. Płatności white label


Czołowi polscy dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych - tacy jak IAI, Shoper czy Shoplo - zaczęli rozwijać własne płatności, bezpośrednio zintegrowane z platformą. Dokładnie ta forma płatności święci sukces w Shopify. Sklepy funkcjonujące na danej platformie mogą samodzielnie wdrożyć płatności, bez konieczności podpisywania dodatkowych umów i bez dodatkowych prac programistycznych, korzystając z jednego panelu.
- Uruchomienie własnych płatności to ukłon w stronę przedsiębiorców, aby im maksymalnie ułatwić prowadzenie e-biznesu. Usługa została bardzo dobrze przyjęta w sektorze mikro i małych przedsiębiorców, którzy docenili prostotę i szybkość uruchomienia usługi. Po uruchomieniu zwrotów i płatności kartą on-site na stronie sklepu usługa ma szansę spopularyzować się również w średniej wielkości sklepach – zauważa ekspert Blue Media.

9. Zmiany rynkowe


2016 rok obfitował w głośne przejęcia. Najpierw fundusz MCI.EuroVentures przejął polskich agentów rozliczeniowych DotPay i eCard, by następnie rozpocząć proces integracji obu podmiotów. Z kolei Visa zdecydowała się zamknąć swój cyfrowy portfel V.me, działający w czterech polskich bankach, uznając, że nie jest to rozwiązanie, które mogłoby na dobre przyjąć się w polskim ecommerce. Zdecydowaniem najgłośniejszym wydarzeniem w polskim internecie A.D. 2016, choć wprost niezwiązanym z rynkiem płatności online, była sprzedaż Allegro i Ceneo przez Naspers za 3,25 mld dolarów. Przyszłość pokaże, czy ta decyzja będzie miała wpływ na współpracę Allegro z PayU i kierunek rozwoju tego operatora płatności.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: FinTech, metody płatności, BLIK, Android Pay, PayPal

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: