  • 1. Data: 2021-09-09 08:56:08
    Temat: Stopy procentowe a kursy walut
    Od: Ewa <E...@c...com>

    Witam

    Mam pytanie do znawców tematu:
    jak podniesienie stóp procentowych w Polsce wpływa na kursy walut
    i jak może wpłynąć przy najbliższym podniesieniu stóp?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2021-09-09 09:57:20
    Temat: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-09-09, Ewa <E...@c...com> wrote:
    > Witam
    >
    > Mam pytanie do znawców tematu:
    > jak podniesienie stóp procentowych w Polsce wpływa na kursy walut

    W idealnej kuli izolacyjnej, gdzie nie ma innych zjawisk, podniesienie
    stóp wpłynie na wzrost zainteresowania polskim długiem (obligacje),
    czyli złotówka się umocni w stosunku do innych walut.

    Ale nie żyjemy w idealnej kuli, więc trudno powiedzieć, bo to też zależy
    od zaufania do naszego rynku, zależy od tego co zrobią inne państwa
    w podobnym czasie, od zjawisk globalnych itd.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 3. Data: 2021-09-09 20:24:52
    Od: Ewa <E...@c...com>

    W dniu 09.09.2021 o 09:57, Wojciech Bancer pisze:

> [...]
    > od zaufania do naszego rynku, zależy od tego co zrobią inne państwa
    > w podobnym czasie, od zjawisk globalnych itd.

    Dziękuję za odpowiedź.
    Czy istnieje jakies opracowanie pokazujące jak to było w przeszłości?
    Jeśli tak, będę wdzięczna za podanie adresu.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 4. Data: 2021-09-10 08:31:00
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2021-09-09 o 08:56, Ewa pisze:
    > Witam
    >
    > Mam pytanie do znawców tematu:
    > jak podniesienie stóp procentowych w Polsce wpływa na kursy walut
    > i jak może wpłynąć przy najbliższym podniesieniu stóp?

    Teoretycznie - podniesienie stóp procentowych powinno umocnić złotego. W
    praktyce kurs walut jest nieprzewidywalny. Zbyt wiele czynników ma na
    niego wpływ.

  • 5. Data: 2021-09-10 08:37:06
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2021-09-09 o 20:24, Ewa pisze:

    > Czy istnieje jakies opracowanie pokazujące jak to było w przeszłości?
    > Jeśli tak, będę wdzięczna za podanie adresu.

    Wystarczy, że prześledzisz sobie kurs danej waluty w odniesieniu do
    stóp. Niestety - nic Ci to w praktyce nie da. To co było w przeszłości
    nie wpływa na to, co będzie w przyszłości. Innymi słowy - nie polecam
    jazdy samochodem ze wzrokiem utkwionym we wstecznym lusterku.

    Podniesienie stóp nie zawsze wpływa na umocnienie waluty. To teoria.
    Zerknij sobie na zachowania w ostatnich latach liry tureckiej. Mimo
    relatywnie wysokich stóp (stale podnoszonych) lira się osłabia.

    Podobnie działania wobec rubla nie przyniosły spodziewanego efektu.

    W drugą stronę - SNB obniżał od lat stopy dochodząc do -0,75%, a mimo to
    nie był w stanie zastopować aprecjacji franka. Kredytobiorcy CHF wiedzą
    w czym rzecz.

  • 6. Data: 2021-09-10 12:09:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 9 września 2021 o 09:57:22 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):

    > W idealnej kuli izolacyjnej, gdzie nie ma innych zjawisk, podniesienie
    > stóp wpłynie na wzrost zainteresowania polskim długiem (obligacje),
    > czyli złotówka się umocni w stosunku do innych walut.

    Obecnie zainteresowanie polskim długiem jest wzbudzane poprzez oprocentowanie
    obligacji wyliczane na bazie inflacji - a jak wiadomo obecnie stopy nijak się do
    inflacji nie mają.

  • 7. Data: 2021-09-10 12:20:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Sep 2021 03:09:17 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Obecnie zainteresowanie polskim długiem jest wzbudzane poprzez oprocentowanie
    obligacji wyliczane na bazie inflacji - a jak wiadomo obecnie stopy nijak się do
    inflacji nie mają.

    Co masz ma mysli - obligacje "indeksowane inflacją"?

    Krajowych, czy zagranicznych spekulantow?

    Bo zagraniczni od dawna maja ten dylemat "u nas w kraju odsetki sa
    zadne, a nawet ujemne, a tam jest taki ciekawy, rozwijajacy sie kraj,
    gdzie daja 5%, i jeszcze waluta im sie umacnia".

    Kupic zlotowki, zainwestowac na tych pare %, wymienic z powrotem na
    euro czy $ ... uda sie zarobic, czy nie uda ?

    J.

  • 8. Data: 2021-09-10 13:47:14
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2021-09-10 o 12:20, J.F pisze:

    > Co masz ma mysli - obligacje "indeksowane inflacją"?

    Oprocentowanie tych obligacji jest "luźno" związane ze stopami i inflacją.

    > Bo zagraniczni od dawna maja ten dylemat "u nas w kraju odsetki sa
    > zadne, a nawet ujemne, a tam jest taki ciekawy, rozwijajacy sie kraj,
    > gdzie daja 5%, i jeszcze waluta im sie umacnia".

    Wątpliwe. Patrz: turecka lira. Stopy coś tam na poziomie 19%. Inflacja
    nadal szaleje, inwestorów brak. Dla Polaków tego typu oprocentowanie to
    jakaś abstrakcja.

    > Kupic zlotowki, zainwestowac na tych pare %, wymienic z powrotem na
    > euro czy $ ... uda sie zarobic, czy nie uda ?

    Kursy walut i obligacje już dawno nie są skorelowane. Podobnie jak np.
    złoto-USD. Owszem - próbowano się swego czasu doszukiwać takich
    korelacji, ale to stare dzieje.

  • 9. Data: 2021-09-12 10:30:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-09-10 o 08:37, Szymon pisze:

    > Wystarczy, że prześledzisz sobie kurs danej waluty w odniesieniu do
    > stóp. Niestety - nic Ci to w praktyce nie da. To co było w przeszłości
    > nie wpływa na to, co będzie w przyszłości.

    Kursy zawsze spadały jak ja miałem wzrost zleceń ze strefy euro.
    W wakacje zleceń było dość (to kurs stał w miejscu),
    teraz na jesieni pewnie będzie lipa ze zleceniami, więc
    kurs wzrośnie :-).

    Nie rozumiem tego, że jest inflacja
    a euro stoi - i nie chodzi o jakies tam 4-5% o których się mówi.
    Rogalik/bułka w sklepie na rogu obok mnie podrożały w ciągu ostatniego
    roku z 90 gr na 1,30zł -a ON na stacji paliw rok temu 4,50zł
    a dziś 5,40zł więc realnie jest to kilkanaście procent
    a waluta stoi. ???

  • 10. Data: 2021-09-12 13:33:34
    Od: Ewa <E...@c...com>

    W dniu 12.09.2021 o 10:30, cef pisze:

    > Nie rozumiem tego, że jest inflacja
    > a euro stoi - i nie chodzi o jakies tam 4-5% o których się mówi.
    > realnie jest to kilkanaście procent
    > a waluta stoi. ???

    No właśnie.
    Pamiętam, że gdy zaczynał się wzrost inflacji radzono żeby kupować
    waluty, bo to jedyny sposób ochrony oszczędności, poza kupnem
    nieruchomości, jeśli kogoś na to stać.
    I to się nie sprawdza? Dlaczego?

    Pozdrawiam
    Ewa