  • Data: 2022-06-19 09:28:31
    Temat: Re: Wzory pism przeciwko bankom
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    III CZP 40/22
    Skład 3 sędziów
    Data wpływu: 19 maja 2021 r.
    Data orzeczenia: 28 kwietnia 2022 r.

    Czy w świetle art. 3531 k.c. w zw. z art. 69 ust. 1 i 2 ustawy z 29.08.1997 r. -
    Prawo bankowe - w wersji sprzed nowelizacji ustawą
    z dn. 29.07.2011 r. o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw,
    zgodne z naturą stosunku prawnego kredytu
    indeksowanego do waluty obcej są zapisy umowy i stanowiącego jej część regulaminu, w
    których kredytodawca jest upoważniony do
    jednostronnego określenia kursu waluty (bez odniesienia do obiektywnych i
    weryfikowalnych kryteriów), która została wskazana, jako
    właściwa do wyliczenia wysokości zobowiązania kredytobiorcy oraz ustalenia wysokości
    poszczególnych rat kredytu i ich zaliczenia na
    poczet zobowiązania kredytowego?

    Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 28 kwietnia 2022 r.:

    Sprzeczne z naturą stosunku prawnego kredytu indeksowanego do waluty obcej są
    postanowienia, w których kredytodawca jest upoważniony
    do jednostronnego oznaczenia kursu waluty właściwej do wyliczenia wysokości
    zobowiązania kredytobiorcy oraz ustalenia wysokości rat
    kredytu, jeżeli z treści stosunku prawnego nie wynikają obiektywne i weryfikowalne
    kryteria oznaczenia tego kursu. Postanowienia
    takie, jeśli spełniają kryteria uznania ich za niedozwolone postanowienia umowne, nie
    są nieważne, lecz nie wiążą konsumenta w
    rozumieniu art. 385(1) k.c.

    Zagadnienie prawne III CZP 40/22 było dotychczas zarejestrowane pod sygnaturą III CZP
    33/21.

    www.sn.pl/sprawy/SitePages/Zagadnienia_prawne_SN.asp
    x?ItemSID=1527-301f4741-66aa-4980-b9fa-873e90506a11&
    ListName=Zagadnienia_prawne&Rok=2021
    www.sn.pl/sprawy/SitePages/Zagadnienia_prawne_SN.asp
    x?ItemSID=1697-301f4741-66aa-4980-b9fa-873e90506a11&
    ListName=Zagadnienia_prawne&Rok=2021

    -----
    > Nie zauważyłeś ostatniego orzecznictwa, m.in. SN którego sygnaturę wrzuciłem na
    grupę.