  • Data: 2022-06-19 11:23:30
    Temat: Re: Wzory pism przeciwko bankom
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    sobota, 18 czerwca 2022 o 13:52:00 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Ty się schylasz po wszystko: uzasadnij, czy a jeśli tak to dlaczego zestawienie
    spłat (kredytu denominowanego) ma być podzielone na
    > część odsetkową i kapitałową (w zł).

    Teraz już jaśniej.
    Tylko że takie zestawienie z podziałem otrzymane od banku nie zda się na wiele, może
    jedynie po to, by mieć dowód, jakim kursem bank indeksował (i że w ogóle indeksował).

    Zestawienie - a dokładniej podział zapłaconych rat na część kapitałiwą i odsetową-
    bez indeksacji trzeba sobie samemu policzyć.
    Zapewne zakładając, że spłacasz kredyt złotówkowy oprocentowany podwójnie
    preferencyjnie libor + marża (tutaj druga preferencja, bo marże frankowe były niższe
    - ale wtedy było to tylko "preferencyjnie", bo wyrównywał spread).
    I dopiero wtedy wyjdzie, czy:

    > Przykładowo gościu otrzymał 300 tys. zł jako ponoć równowartość 150 tys. franków (w
    zaokrągleniu 2 zł/franka).
    > Spłacił już fizycznie 350 tys. zł (czyli zostało mu jeszcze jakieś marne 250 tys.
    zł ;))
    > Z tych 350 tys. zł to 280 tys. można określić jako spłata kapitału, a 70 tys. jako
    spłata odsetek (no nie każdy bank daje Ci taki
    > jasny podział rat).
    > To spłacił te otrzymane 300 tys. zł z nawiązką (350 tys. zł), czy jeszcze nie
    spłacił (280 tys.).

    Czyli sam policzysz, ile w spłatach było kapitału (i ile odsetek).
    Raczej nie z nawiązką, a na pewno nie tak dużą, bo jednak jakieś tam oprocentowanie
    było, nie sądzę, by załapał się na ujemne.

    > Oczywiście powyższe zakładając unieważnienie umowy z uwagi na klauzule
    niedozwolone.

    Do tego daleko - bo nawet te "niedozwolone postanowienia umowne" nie są nieważne, a
    tylko niewiążące.
    Chyba że sąd dojdzie do wniosku - ale w osobnej sprawie, z osobnym pytaniem do SN -
    że umowa kredytu indeksowanego z niewiążącą klauzulą indeksowania jest nieważna.
    Ale że na tym bank straci jeszcze bardziej, to pewnie nie - choć jeszcze zależy,
    czego w pozwie będzie chciał klient.