    From: Szymon <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Date: Thu, 16 Sep 2021 12:42:47 +0200
    <613a5174$0$508$65785112@news.neostrada.pl> <sheufm$jsf$1@gioia.aioe.org>
    <613dba8d$0$505$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <613e3209$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <shld3c$1hd0$2@gioia.aioe.org> <m...@p...waw.pl>
    <shnu0o$79e$1@gioia.aioe.org>
    <144pouliebqu8.1blh7dbswe0da$.dlg@40tude.net>
    <shprp9$13ft$1@gioia.aioe.org>
    <1b6juvr1fdq20.gac9blvdpeer$.dlg@40tude.net>
    <shq2ol$l6n$1@gioia.aioe.org>
    <d7ei5qsjxrhk$.1ozjfe2f148x1$.dlg@40tude.net>
    <shqkmm$1tl$1@gioia.aioe.org> <1...@4...net>
    <shuv2l$15u$1@gioia.aioe.org> <shv5lj$145$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>

    W dniu 2021-09-16 o 12:18, Piotr Gałka pisze:
    > Chyba nie zrozumiałeś sensu wypowiedzi J.F (albo ja Twojej wypowiedzi).

    Nie zrozumiałem.

    > J.F napisał, że wtedy myślał (ja też dokładnie tak myślałem i też na
    > podstawie wcześniejszego doświadczenia), że nawet jak złotówka by dużo
    > spadła to pensje wyrażone w CHF czy euro zostaną.

    Kursy stale się ruszają... Nawet na wykresie M1. Zatem cokolwiek nie
    będziesz przeliczał przez kurs walut - ruch jest wpisany w cenę.

    > W sensie, że jak złotówka spadnie i w związku z tym raty (w złotówkach)
    > wzrosną to nie będzie wielkiego problemu bo pensje też odpowiednio
    > wzrosną zachowując swoją realną wartość (rozumianą wtedy jako wyrażoną w
    > CHF czy euro).

    Nie ma takiej korelacji: jak złoty spadnie to raty w złotych wzrosną.
    Teraz akurat PLN spada od tygodnia. Czy nastąpił jakiś ruch w ratach?

    Pensje - średnia/mediana także nie jest constans. Wyznacza je rynek.
    Można je zamrozić np. w budżetówce. Ew. minimalną, ale to też
    ograniczone ruchy.

    > Zarzucasz brak rozsądku takiego rozumowania i jako argument podajesz że
    > pensje wyrażone w EUR rosną - czyli potwierdzasz to co napisał J.F - nie
    > ma się co martwić jakby złotówka spadła bo i tak pensja (wyrażona w EUR)
    > nie spadnie.

    Na kredyt składa się mnóstwo czynników. To, że w latach 80. zarabiało
    się równowartość 100$, w latach 90. 200$, w początkach XXI w. 300$, a
    obecnie 1200$ to nie znaczy, że potwierdzam, iż kredyt w walucie, w
    której się nie zarabia jest OK.
    Za bardzo upraszczasz dość skomplikowane procesy.

    > A problemem było, że w 2008 złotówka spadła a pensje w złotówkach nie
    > wzrosły - czyli wyrażone w EUR spadły nawet o około 40% (4.5/3.2).

    Problemem było to, iż ktoś analizując zmienną... mnożąc ze zmienną...
    dodając zmienną i odejmując zmienną, a potem dzieląc wynik przez
    zmienną... wykombinował sobie, że to co na początku i na końcu to... stała.

    > To wcześniejsze doświadczenie o którym pisał J.F i które było też moim
    > doświadczeniem to było stwierdzenie tego typu jak Ty używasz:
    > "od lat stale rośnie średnia/minimalna pensja w przeliczeniu na EUR czy
    > USD."

    Ona rośnie nadal.
    Sprawdziłem. Kurs eur w 2010 3,99. Średnia pensja 3316, czyli 831 euro.
    Dziś kurs po 4,54. Średnia 5681, czyli 1251 euro.

    > Tylko nasza obserwacja była raczej taka: "od lat średnia/minimalna
    > pensja w przeliczeniu na EUR nie spada" i stąd użycie słowa "zostaną".

    W materii walut wszystko się rusza, nic nie stoi, nic nie zostaje.

    > Nie wiem ile zajęło średniej krajowej nadrobienie tych straconych 40%,
    > ale taka skokowa strata jest zaprzeczeniem "Rośnie od zawsze."

    Korekta. Podobnie jak kryzys wywołał korektę np. na rynku nieruchomości.

    > Z Twoich wypowiedzi wynika, że uważasz, że rośnie od zawsze i będzie
    > zawsze rosła, ale jak J.F napisał, że tak właśnie rozumował to zarzucasz
    > mu brak rozsądku.
    > Ja tu widzę jakiś problem z logiką.
    > P.G.

    Pensja? Tak, rośnie od zawsze, ale nie liniowo.
    Waluta? Porusza się w widełkach z określonym trendem.
    Kredyt? Pomijasz istotne kwestie - dekoniunktura może powodować utratę
    pracy i zero dochodów. Wzrost kredytu konieczność dodatkowego
    ubezpieczenia czy zabezpieczenia. W skrajnym przypadku - czeka Cię
    komornik zanim mieszkanie odzyska wartość sprzed korekty.
    Ja też widzę problem z logiką... No to może oddam głos p. Kolanemu,
    głównemu analitykowi Bankiera.pl:

    "Nikt nie zna przyszłości i nie potrafi trafnie wskazywać, w którą
    stronę pójdzie rynek. To, co może zrobić inwestor, to dostosować swój
    portfel do zmiennych warunków rynkowych."