    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Frankowicze
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <c...@g...com>
    <s...@p...org>
    <a...@g...com>
    <s...@p...org> <m...@p...waw.pl>
    <1...@4...net> <m...@p...waw.pl>
    <s6c1wkkkrw5b$.1804z4ejn2u83.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <j...@4...net> <m...@p...waw.pl>
    Date: Fri, 7 May 2021 20:57:12 +0200

    On Fri, 07 May 2021 17:42:49 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > A to jasne. Dlatego napisałem, że kredyty indeksowane były dla mnie dość
    > dziwne.

    Dziwnosc to jest swoja droga, a legalnosc w swietle powyzszego - to
    drugi problem.

    > To kwestia stwierdzenia stanu faktycznego vs pozornego.
    > Nie powoduje to żadnych praktycznych różnic.
    >
    > A jeśli strony nie mogą dojść do porozumienia, to kredyt indeksowany
    > wyklucza spread, niech bank odda prowizję związaną z wymianą.

    Ale zabawa w tym, ze skoro byl do indeksacji wpisany w umowie kurs
    sprzedazy banku, to nie ma go jak indeksowac po wykresleniu.
    A TSUE przeciez orzekl - nie ma zadnego dopisywania zastepczych
    postanowien umownych - wykresla sie klauzule zabronione i koniec.

    > Raczej nie. Klient chciał zarobić na przewidywanych spadkach, i to z
    > dużą dźwignią - tyle że one zamieniły się we wzrosty. Jakby po prostu
    > chciał się zabezpieczyć przed spadkiem, to albo sam by kupił opcję, i po
    > prostu by z niej nie skorzystał, albo zawarłby po prosty zwykły kontrakt
    > terminowy (bezwarunkowy).

    tak powinien, ale moze sie jeszcze nie znal, albo banki nie oferowaly
    takich opcji.
    Banki za to przysylaly sprzedawczykow, ktorzy oferowali to co
    oferowali, i mowili, ze to zabezpieczy.

    I tak mi jeszcze chodzi po glowie ... skoro te kredyty pseudowalutowe
    byly zbilansowane swapami walutowymi ... czy banki wlasnie nie
    probowaly uzyskac wiecej takich swapow.

    > Podejrzane. W przypadku braku ugody uznałbym to za zwykły kredyt
    > walutowy.

    No to fajnie byloby, aby to bylo zapisane w umowie, ze od razu
    przeliczamy na walute.

    > Myślę, że należałoby dążyć do ugody.

    A banki nie chcialy, bo i po co - klient placi, lub sie go licytuje
    :-)

    > Alternatywnie, ustalić nowe
    > postanowienia umowy.

    Ale sad mialby ustalic? Bo dobrowolnej ugody brak.
    A to patrz wyzej.

    > Unieważnienie jest (może być) skrajnie
    > niesprawiedliwe, i to dla obu stron.

    No, klient ktoremu sie udalo, ma inne zdanie :-)

    > Poza tym, jest bardzo ryzykowne,
    > nie wiadomo co dalej. W szczególności dla klienta może się to skończyć
    > doskonale, albo tragicznie.

    I wlasnie jak widac TSUE powiedzial A, ale nie chcial powiedziec B :-)

    J.