    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Frankowicze
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <wqk33bkeo6ff$.1mvqrm592km6s.dlg@40tude.net>
    <s...@p...org> <m...@p...waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@p...org>
    <w...@4...net>
    <s...@p...org>
    <5ovmwxwvrucq.12ib70bn2dr38$.dlg@40tude.net>
    <s...@p...org>
    <m...@4...net>
    <s...@p...org>
    Date: Thu, 6 May 2021 20:56:12 +0200

    On Thu, 6 May 2021 20:24:19 +0200, Wojciech Bancer wrote:
    > [... BTC ]

    > No nie przesadziałbym. Lata 2018-2019 nie były takie łaskawe.

    Kiedy tam w zasadzie kazda wartosc to banka.
    Przeciez za tym nic nie stoi :-(

    > No ale pisałeś o tym 2004, gdzie spadł do 2 zł.

    Tzn do 3zl doszedl przez wczesniejsze lata, a potem kurs chf spadal,
    az do 2 zl w 2008.

    >I tłumaczysz mi to
    > unią i eksportem. No mi się to nie trzyma kupy. :)

    Bo chyba czegos nie rozumiesz.
    Ciagle pisze o 2004-2008.

    Eksport powinien generowac popyt na polska walute, wiec wzrost jej cen
    ... i wygenerowal wzrost.
    Jesli tego nie widzisz w tych kursach, to odwroc - 1zl kosztowal
    0.33chf, a pozniej juz 0.50chf. Wzrosla cena zlotowki?

    Choc tak bardziej szczegolowo - popytu zagranicznego na zlotowke
    prawie nie bylo. Przeciez mysmy sprzedawali za euro, dolary, funty,
    chf. Potem mogl byc wewnetrzny, jak przedsiebiorstwa chcialy kupic
    PLN, aby pensje wyplacic.
    Tym niemniej naplyw walut do kraju spowodowal obnizke ich kursow -
    czyli umocnienie zlotowki.
    Nawiasem mowiac - nie tylko z powodu eksportu, ale tez z powodu
    zagranicznych inwestycji.

    > Najpierw się osłabiła (na wejście w maju 2004),

    No ale to byl szczyt wzrostu sprzed wejscia do UE.
    A potem spadek i spadek.

    > potem umocniła
    > (czyli wróciła do poziomów widzianych wcześniej. Dlaczego
    > więc sądzisz, że nie było szans by wróciła do poziomów
    > 3 zł?

    Nie mowie ze nie bylo szans, tylko, ze sytuacja sie zmienila.
    I do sytuacji z kwietnia 2004 juz nie wrocimy.

    A skoro sytuacja sie zmienila na dobre, to trudno argumentowac
    "kurs moze wrocic". Moze, ale nie musi.

    > I winią wszystkich tylko nie siebie.

    Bo mogli kupic, ale Wojtek z internetu im napisal, ze trzeba czekac na
    okazje :-)

    > No właśnie najem był bardziej atrakcyjny niż kredyt.

    Tak mi sie kojarzy, ze ceny najmu tez rosly, co akurat wcale nie
    dziwi.
    I "atrakcyjny" ... no owszem, najem powinien byc tanszy niz rata
    kredytu, skoro po 30 latach najmu zostajesz z niczym.

    Chyba ze ... zdolnosc kredytowa, takie brzydkie slowo, ktore powoduje,
    ze kredytu nie dostaniesz :-)

    > Ja piszę o tym:
    > https://www.dw.com/pl/szwajcaria-usztywnia-kurs-fran
    ka/a-15368334

    Ale co bylo wczesniej - czy nie bylo czegos podobnego?

    > To że kursy się wahają w niewielkim stopniu, to normalne,
    > to są stabilne gospdarki powiązane ze sobą. :)

    No wlasnie - wahaja sie w niewielkim stopniu, czyli kurs chf/pln
    podskoczy, to i eur/pln podskoczy :-)

    > Wzrośnie. Ale co to ma do "No i co sie powinno stac, jak zlotowka spada
    > na pysk, a waluty coraz drozsze ?" w kontekście zakupu mieszkania w PLN?

    Powinien wzrosnac wibor, wiec powinna wzrosnac rata kredytow PLN.
    I powinno sie zrobic narzekanie, ze nie stac nas na tak wysokie raty.

    A tu d* - wibor spadl, podstawy ekonomii zawiodly :-(

    J.