    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Date: Thu, 25 Mar 2021 11:01:49 +0100

    > Źle dla jednego = dobrze dla drugiego. Długi tracą na wartości = dla
    > rządu dobrze.

    Nie mam pojęcia jak to się liczy, ale nie raz słyszałem, że
    oprocentowanie długów się zmieniło bo coś tam.
    Z tego mi wychodzi, że te umowy jak rząd się zadłuża to nie mają jakoś
    ustalonego oprocentowania tylko dynamicznie zmienne, zależne od (czego?).

    Nie sądzę, aby zadłużenie zewnętrzne było tak organizowane, że kraj może
    sobie zrobić inflację swojej waluty i w ten sposób pozbyć się długów.
    Zapewne właśnie wtedy odpowiednio zmieni się (jakoś ustalane)
    oprocentowanie długów aby wierzyciel na tym nie stracił.

    Chyba, że to co napisałeś dotyczy tylko długów wewnętrznych. Zdaje się,
    że zwykły Jan Kowalski może jakoś kupić obligacje rządowe. Ciekawe, czy
    one mają z góry ustalone oprocentowanie, czy WIBOR+marża. Jak mają z
    góry ustalone oprocentowanie to wystarczy tylko wywołać inflację większą
    od tego oprocentowania i długi kosztują zero, lub nawet poniżej zera.
    Jak mają WIBOR+marża to oprócz inflacji trzeba też zadbać o niski WIBOR.
    A może to utrzymywanie niskich stóp o które pytam to właśnie wynika z
    konieczności zadbania o niski WIBOR. No ale ja nie wiem jak takie
    obligacje są oprocentowane.
    P.G.