  • Data: 2021-03-25 14:59:05
    Temat: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:s3hn29$t7$1$P...@n...chmurka.net
    W dniu 2021-03-24 o 23:21, Krzysztof Halasa pisze:

    >Nie mam pojęcia jak to się liczy, ale nie raz słyszałem, że
    >oprocentowanie długów się zmieniło bo coś tam.
    >Z tego mi wychodzi, że te umowy jak rząd się zadłuża to nie mają
    >jakoś ustalonego oprocentowania tylko dynamicznie zmienne, zależne od
    >(czego?).

    Jesli chodzi o obligacje dla holoty, to jest roznie
    https://www.obligacjeskarbowe.pl/

    Sa takie, o stalym oprocentowaniu, ktore sie zmienia z serii na
    serie.
    sa o zmiennym, np
    "EDO0131

    Obligacje dziesięcioletnie są obligacjami, których oprocentowanie
    oparte jest o inflację.
    Oprocentowanie w pierwszym roku oszczędzania wynosi 1,70%.
    W kolejnych latach oprocentowanie jest równe inflacji i stałej marży
    wynoszącej 1,00% (gwarantującej zysk powyżej inflacji).
    W pierwszym roku oprocentowanie jest naliczane od wartości 100 zł, a w
    kolejnych latach od wartości powiększonej o odsetki naliczone za
    poprzedni rok (tzw. kapitalizacja odsetek). Odsetki są wypłacane po
    zakończeniu oszczędzania."

    Prawdziwi inwestorzy o ile wiem kupuja obligacje na przetargach.
    Czy tam jest jakies oprocentowanie to nie wiem, ale taka obligacja o
    wartosci nominalnej np 1000zl, moze byc sprzedana np za 983 zl.
    Albo za 1005.

    >Nie sądzę, aby zadłużenie zewnętrzne było tak organizowane, że kraj
    >może sobie zrobić inflację swojej waluty i w ten sposób pozbyć się
    >długów.

    Oprocz obligacji zlotowkowych sa tez obligacje w walutach.
    Tylko tam procenty sa adekwatne do waluty ... i stopnia ryzyka :-)

    Zagraniczny inwestor kupuje takie, albo ryzykuje zakup złotowkowych i
    ryzyko kursowe.

    >Chyba, że to co napisałeś dotyczy tylko długów wewnętrznych. Zdaje
    >się, że zwykły Jan Kowalski może jakoś kupić obligacje rządowe.
    >Ciekawe, czy one mają z góry ustalone oprocentowanie, czy
    >WIBOR+marża. Jak mają z góry ustalone oprocentowanie to wystarczy
    >tylko wywołać inflację większą od tego oprocentowania i długi
    >kosztują zero, lub nawet poniżej zera.
    >Jak mają WIBOR+marża to oprócz inflacji trzeba też zadbać o niski
    >WIBOR.

    O WIBOR w miare prosto - jak NBP bedzie udzielal bankom tanich
    pozyczek, to po co maja miedzy soba pozyczac drogo ?

    Albo pare "panstwowych" bankow pozyczy innym tanio, bo taka jest wola
    dominujacego akcjonariusza :-)
    A straty ... jakos sie wyrowna, albo i nie - co to rzad obchodzi, ze
    PKO BP bedzie mial jakies niewielkie straty :-)

    J.