  • Data: 2021-03-25 15:40:06
    Temat: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > IMO - inflacja ma niejako dwa oblicza/powody.
    > Jedna - rzad drukuje za duzo pieniedzy, i pieniadz traci na
    > wartosci,
    > czyli zasadniczo - zle.

    Źle dla jednego = dobrze dla drugiego. Długi tracą na wartości = dla
    rządu dobrze.

    >Bez większego znaczenia, ponieważ pieniądz w banku = (normalnie
    >przynajmniej) jest i tak zainwestowany. Banki nie gromadzą pieniędzy.

    Sadzac po odsetkach ... maja nadmiar pieniedzy i depozytow.
    Kiedys dawno byly jeszcze "bony pieniezne NBP"
    Chyba sa do tej pory:
    https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/dzienne/przetargi_na
    _bony.html

    To byly/sa bardzo krotkoterminowe obligacje, ktorymi NBP sciagal
    "nadmiar pieniadza z rynku".
    Czyli dla banku komercyjnego - mozliwosc udzielenia kredytu, bardzo
    krotkiego, ale oprocentowanego.
    I tego byly kiedys bardzo duze ilosci, a teraz ... nie wiem.

    >No chyba że chodzi o "kupmy cokolwiek bo jutro będzie droższe".

    To jest takie sobie "inwestowanie w gospodarke", chyba ze ...
    cokolwiek, ale mieszkanie :-)

    >Owszem. Ale trzeba pamiętać, że za granicami też nie próżnują.

    Ale nasza pozycja gorsza :-)
    Tyle tylko, ze my stracimy w stosunku do euro, ale jak USA uruchomi
    drukarnie i $ straci do euro ... to moze USD/PLN byc w miare stabilne.

    > IMO - niewielka inflacja jest dobra dla gospodarki.

    Raczej neutralna. Jest dobra dla pracodawców i zła dla pracowników.

    >Oj tam oj tam. Nie można finansować w taki sposób deficytu.
    >No ale to dobre banki finansują. A NBP tylko refinansuje.
    >I po zakazie konstytucyjnym.

    nie ma zakazu konstytucyjnego. Jest tylko
    "2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu
    budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa."

    Ale obligacje publiczne moze NBP z wlasnej nieprzymuszonej woli kupic,
    czy niepubliczne, czy wprost kredytu udzielic - byleby tylko tego od
    poczatku nie zapisac, ze kredyt z NBP.

    Ale przyzwoiciej bedzie refinansowac ... o ile w ogole bedzie taka
    potrzeba :-)

    J.