    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Date: Tue, 23 Mar 2021 15:29:12 +0100

    dyskusyjnych:s3cp82$meu$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    >Na końcu jest ? a nie ! - ja nie pokazuję jakichś fatalnych skutków
    >tylko się po prostu pytam.

    >https://www.money.pl/gospodarka/prezes-nbp-aby-dosz
    lo-do-poprawy-koniunktury-musza-byc-spelnione-dwa-wa
    runki-6621129098169152a.html

    >Nie znam się na ekonomii w ujęciu szerszym niż gospodarstwo domowe.
    >Kiedyś mi się wydawało, że stopy bezwzględnie muszą (z niewielką
    >tolerancją) odzwierciedlać inflację.

    IMO nie - jak widac zreszta :-)

    >Teraz widzę, że wcale nie (choć może jakby bank centralny dbał o
    >pieniądz (taki ma chyba obowiązek) a nie o gospodarkę (to jest chyba
    >obowiązek kogoś innego) to może stopy by odzwierciedlały inflację.

    Gdzies tam NBP ma wpisane dbanie o cel inflacyjny, 2.5%.
    https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/polityka_pieniezna/p
    olityka_pieniezna.html

    Ale czy w tym roku nie wzielo to w leb ...

    IMO - inflacja ma niejako dwa oblicza/powody.
    Jedna - rzad drukuje za duzo pieniedzy, i pieniadz traci na wartosci,
    czyli zasadniczo - zle.
    Druga - ludzie lepiej zarabiaja, nie musza sie z kazdym groszem
    liczyc, co powoduje inflacje ... ale tez dowodzi, ze gospodarka ma sie
    dobrze :-)

    >Zastanawiam się co się po kolei będzie działo jak ktoś będzie na
    >sztywno trzymał stopy na poziomie 0. W sensie co powoduje co i potem
    >to drugie powoduje jakiś następny skutek itd. I być może powstaje
    >jakoś dodatnie sprzężenie zwrotne, które w jakiejś sytuacji
    >'zaskakuje' i wtedy system przeskakuje do drugiego skrajnego stanu
    >stabilnego ograniczonego innymi czynnikami .

    Jeden mechanizm/efekt masz znany z czasow Jaruzelskiego, i sie
    zastanawiam, czy nas PiS na te sciezke nie wprowadza.

    Jesli trzymasz stopy na 0:
    -oszczedzac w banku sie nie oplaca, chyba ze ... inflacji nie ma. Ale
    raczej jest,

    -trzeba szukac lepszych sposobow oszczedzania ... co zazwyczaj oznacza
    inwestowanie w gospodarke. Czyli dobrze.

    -ale - jesli jest inflacja ... trzeba jakos powiekszac ilosc pieniedzy
    na rynku. A jak ?
    -metoda 1: banki udzielą kredytow, ale kredyt przeciez trzeba splacic,
    -metoda 2: rzad wydrukuje i wpusci "puste" pieniadze, a to wymaga
    jakiegos mechanizmu wpuszczania i grozi utrata kontroli nad emisja,
    tak czy inaczej - grozi hiperinflacja.

    -u nas ... obligacji panstwo ma duzo, i potrzebuje coraz wiecej. Na 0%
    rolowanie sie nie uda ... i sie stopy realne oderwą od oficjalnych.
    -chyba ze NBP chetnie kupi każda ilość na 0, czy 0.001%
    -cos, co chyba mamy - NBP pozycza bankom pieniadze, wiec oni nie
    potrzebuja pieniedzy/srodkow od ludzi ?

    -niejako osobno sie bedzie handel zagraniczny rownowazyl - i to raczej
    kursy walut beda wzrastac.

    -gdzies tam mamy inwestorow z zagranicy - oni chca zysk w $ czy euro,
    jak nie zarobia, to sie wycofaja.
    a w obliczu spadajacej zlotowki ...

    >Tak przynajmniej jest w mojej dziedzinie (elektronice), gdzie
    >przeskok zazwyczaj następuje w nanosekundy, a ograniczeniem jest
    >napięcie zasilania.

    Tylko musisz miec sytuacje progową, aby dodatnie sprzezenie sie
    samonapedzalo.
    I niekoniecznie przeskok - i popatrz na generator Wiena, czy w sumie
    dowolny inny - sprzezenie dodatnie i piekna sinusoida ... narastajaca
    ..

    >Czy ktoś tu zna się na tym na tyle, aby tak mniej więcej opisać co
    >się po kolei będzie działo (i mniej więcej kiedy), jak ktoś uzna, że
    >z powodu 'wyższych celów' stopy zawsze będą 0?

    IMO - niewielka inflacja jest dobra dla gospodarki.
    Zacheca do inwestowania, bo pieniadze jednak traca na wartosci.
    Reguluje place pracownikow - jak ktos dobrze zarabial, to z czasem
    realnie jest to coraz mniej, musi sie starac o podwyzke. Dobrzy
    dostana, kiepscy nie.
    Podobnie reguluje ceny.
    Topnieja tez "nawisy".

    Tylko wracamy do powyzszego - ceny rosna, ilosc pieniedzy w obiegu tez
    musi, i trzeba jakos powiekszac ich ilosc.
    Jaruzelski mial prosto - uruchomil drukarnie.
    Teraz teoretycznie sie tak nie mozna.

    I teraz:
    -USA maja ciekawy mechanizm FRS/Fed, gdzie teoretycznie prywatne banki
    pozyczaja rzadowi pieniadze.
    Na wieczne nieoddanie. I na procent. Procent nieistotny, bo przeciez
    rzad nie odda, tylko pozyczy jeszcze wiecej :-)
    Tak czy inaczej - "drukuja" sobie te dolary w miare potrzeb.

    -my ... teoretycznie od wielu lat NBP nie finansowal budzetu. Czasem
    przekazywal mu zysk.
    Jesli jednak ktos chcial zlotowek, to musial do NBP wplacic waluty,
    czy zloto. Nie bylo pustego pieniadza.
    Rzad sobie pieniedzy nie drukowal, tylko musial pozyczyc. I placic
    odsetki.
    Ale przeciez ilosc pieniadza w obiegu rosla ... czy myśmy sporym
    kosztem nie zbierali tych dolarow, co USA sobie "wydrukowaly" ?

    -strefa euro ... a tu sie nie potrafilem doczytac, jak to dziala.
    Obecnie to chyba podobnie jak USA.

    A wez jeszcze Japonie, ktora jest zadluzona na 200% GDP, a inflacja
    ... w okolicach zera:
    https://tradingeconomics.com/japan/inflation-cpi

    J.