  • 31. Data: 2020-12-06 11:14:37
    Temat: Re: 9hpln
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.12.2020 o 14:04, Krzysztof Halasa pisze:

    > Jakieś wadliwe, normalnie tak się nie dzieje. Dodatkowo, jeśli _wiemy_,
    > że pozycja jest stała, można o tym powiedzieć niektórym odbiornikom
    > (albo użyć tej informacji później), i dokładność dodatkowo wzrośnie.
    > Podobnie można zrobić, jeśli wiemy, że tylko wysokość jest stała.
    >
    > Natomiast żadnego komercyjnego GPSa nie ma, podejrzewam że chodzi
    > o komercyjną wersję programu w telefonie czy o coś podobnego.

    Proponuję nie brać na logikę a samemu sprawdzić.. U mnie w każdym
    przypadku, czy to w pozycjonerze czy nawigacjach telefonicznych albo
    nawi stacjonarnej w ruchu pozycja jest precyzyjna i stała, wystarczy się
    zatrzymać, postać chwilę a pozycja zaczyna fiksować.

    Nie jestem pewny,  przynajmniej w GPS Test stoi że komercyjna wersja GPS
    poprawia precyzję pomiarów. I jest sporo pozytywnych komentarzy.

  • 32. Data: 2020-12-06 19:43:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rqfhs5$15s0$...@g...aioe.org

    > Czyli poza poprawą samopoczucia figę z makiem ma użytkownik.

    To samo masz dzięki SSD.

    > Ok, tylko daj namiary jak (czym) to sprawdzić.

    Chyba każdy GPS test to pokazuje.

    > No dobra - 125G.

    Być może ulice będą pełne takich samochodów, zanim
    umrzemy -- o ile żółta febra nie zje nas zbyt szybko...

    > Gdzie mam szukać tego raportu i sprawdzać pozostałe wymienione parametry?

    W programach do testowania GNSS -- różne xDOP ('gDOP', 'vDOP',
    'hDOP', 'tDOP', 'DOP') lub po prostu 'dokładność' bądź 'błąd'.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 33. Data: 2020-12-06 19:57:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rqfht0$15s0$...@g...aioe.org

    > To ja się Ciebie powinienem zapytać.. Jest to _coś_ związane z "L1" i "E1".

    IMO rozstrzygnęliśmy -- nie masz Dual Frequency GNSS.

    'CF' może oznaczać 'Civil Frequency', ale niekoniecznie...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 34. Data: 2020-12-06 19:57:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rqiaub$1nh0$...@g...aioe.org

    > Proponuję nie brać na logikę a samemu sprawdzić..

    Statyczne pomiary mogą dać kilka mm na L1 -- ale trzeba stać
    raczej nieco ;) dłużej niż chwilę i mieć różne wspomagacze.

    > U mnie w każdym przypadku, czy to w pozycjonerze czy
    > nawigacjach telefonicznych albo nawi stacjonarnej

    > w ruchu pozycja jest precyzyjna i stała,

    W ruchu jest stała?

> [...]

    > Nie jestem pewny, przynajmniej w GPS Test stoi że komercyjna
    > wersja GPS poprawia precyzję pomiarów. I jest sporo pozytywnych

    Kieska ta Motka pod tym względem.

    -=-

    Wprowadzenie kolejnej częstotliwości nośnej i szybkich CPU do obróbki
    obu sygnałów może zezwolić na jeżdżenie autonomicznych samochodów. Do
    takiego GNSS -- kamery i łączność 5G pomiędzy samochodami...

    -=-

    Może pewnego dnia zaplanuję sobie w domu drogę, po czym wsiądę
    do samochodu (a raczej położę się w samochodzie) i spokojnie
    zasnę, by zbudzić się na chwilę przed dojechaniem do celu...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 35. Data: 2020-12-06 19:57:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rqfhqp$15s0$...@g...aioe.org

    > Tak, ale nie pytaj co to jest - to tylko
    > parametr który pokazuje program GpsTest.

    Pod (pietro niżej) tym CF masz:
    - tylko L1
    czy
    - i L1, i L5?

    > Nie.

    Więc raczej nie masz DF.

    > No, przynajmniej w GPSTest nie pokazuje tego. Gdybyś
    > tak zdradził czym Ty to sprawdzasz to sytuacja byłaby jasna.

    U mnie nie ma DF, więc nie sprawdzę, ale na snapach można znaleźć L5.
    https://play-lh.googleusercontent.com/gGzMgRHyTGHbdY
    s1XQaTTAgbfrlnLRubhwYMm2M6Aoul_Iu801CT4ouBzaynYpwFnl
    o=w1366-h696-rw

    > QZSS.

    Tylko jeden? Czy czasami widać więcej niż jeden?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 36. Data: 2020-12-06 21:32:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    trybun <M...@j...cb> writes:

> [...]
    > nawi stacjonarnej w ruchu pozycja jest precyzyjna i stała, wystarczy
    > się zatrzymać, postać chwilę a pozycja zaczyna fiksować.

    Nie wiem co to znaczy, że pozycja w ruchu jest stała. Obejrzałem sobie
    właśnie tracki z wielu przejazdów dokładnie tę samą trasą (różnice
    centymetrowe) i w przypadku użycia samego GPS + EGNOS znakomita
    większość przejazdów mieści się w "szerokości" ok. 8 metrów (różnica od
    środka ok. 4 m). Ale istnieje bardzo niewielka liczba śladów odległych
    od "środka" trasy o max. prawie 10 m. Niestety w tych śladach nie mam
    informacji o sygnale konkretnych satelitów, ani o liczbie satelitów.

    W bardzo podobnych warunkach, w przypadku "śladu stacjonarnego",
    odchylenia od środka "śladu" są praktycznie takie same jak w ruchu.

    Być może złudzenie polega na tym, że nie widzimy błędów w kierunku
    zgodnym z kierunkiem ruchu. Faktycznie, na pierwszy rzut oka, "ślad
    stacjonarny" jest "jeżem" w porównaniu go gładkiego śladu w ruchu.

    Dodatkowym powodem różnej wielkości błędów mogą być różne warunki -
    np. lepsza widoczność satelitów na drodze w porównaniu do gorszej
    w (okolicach) budynku itp. Tak czy owak, zablokowanie pozycji (lub
    nawet tylko wysokości) w odbiorniku - jeśli ten ma taką możliwość -
    lub w postprocessingu - daje znaczne zwiększenie dokładności.

    > Nie jestem pewny,  przynajmniej w GPS Test stoi że komercyjna wersja
    > GPS poprawia precyzję pomiarów. I jest sporo pozytywnych komentarzy.

    A może "komercyjna wersja GPS Test"?
    Który dokładnie sygnał GPS miałby być wykorzystywany komercyjnie?

    Może chodzi o Galileo - w założeniach Galileo miał być kiedyś
    przedsięwzięciem przynoszącym (bezpośrednio) zyski (High Accuracy
    Service), być może w przeciwnym przypadku trudniej byłoby przekonać
    decydentów do wydania nań zupełnie sporej ilości kasy.

    Jeśli nie Galileo, może masz na myśli komercyjne poprawki różnicowe?
    Takie serwisy istnieją, a przynajmniej istniały w czasach, gdy dostępne
    były tylko sygnały z 24 satelitów GPS (NAVSTARa - plus ew. dwa WAAS,
    które obejmowały tylko obszar Ameryki Północnej). Te poprawki różnicowe
    nie są częścią systemu GPS, można je odebrać przez Internet lub w innych
    przypadkach (raczej bezpłatnie) z nadajników naziemnych (wybrzeża).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 37. Data: 2020-12-07 18:19:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > Natomiast żadnego komercyjnego GPSa nie ma, podejrzewam że chodzi
    > o komercyjną wersję programu w telefonie czy o coś podobnego.

    GPS jest -- cywilny i wojskowy.

    Galileo jest: komercyjny CS; powszechnie dostępny OS;
    ratujący życie SAR; publiczny, niezupełnie dostępny PRS...

    Albo przynajmniej tak miało być przed laty...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``. Felix Lee

  • 38. Data: 2020-12-07 18:20:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ydziO" 5fcbbdef$0$528$6...@n...neostrada.pl

    > Jest.
    > I działa na innej zasadzie niż ten niekomercyjny.

    Może napisz coś jeszcze?... Jakiś link?...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``. Felix Lee

  • 39. Data: 2020-12-07 18:32:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > w (okolicach) budynku itp. Tak czy owak, zablokowanie pozycji (lub
    > nawet tylko wysokości) w odbiorniku - jeśli ten ma taką możliwość -
    > lub w postprocessingu - daje znaczne zwiększenie dokładności.

    http://www.asgeupos.pl/webpg/graph/img/_news/00153/2
    _3.pdf

    Znacznie -- z kilku metrów masz kilka milimetrów.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``. Felix Lee

  • 40. Data: 2020-12-07 18:38:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5fce6566$1$520$6...@n...neostrada.pl

    > "ydziO" 5fcbbdef$0$528$6...@n...neostrada.pl

    Krzysztof Halasa>>> Natomiast żadnego komercyjnego GPSa nie ma,

    ydziO>> Jest.
    ydziO>> I działa na innej zasadzie niż ten niekomercyjny.

    E> Może napisz coś jeszcze?... Jakiś link?...

    Może masz na myśli częstotliwość L2C?

    --