  • 221. Data: 2021-01-26 01:00:58
    Temat: Re: 9hpln
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rtpuo4$1m38$...@g...aioe.org

    > Chodzi tylko o poprawne nazewnictwo konkretnych działań,.
    > Np podejście p Ciszewskiego, który twierdzi że EGONS to
    > globalny system wspomagający usługi nawigacyjne wszystkich
    > systemów, podczas gdy ten system nosi nazwę SBAS, czyli
    > "Satelity Systemu Augmentacji".

    Nie twierdzę tak, choć miejscami mogłem miast 'SBAS' napisać
    'EGNOS' tak jak miast 'GNSS' mogłem napisać 'GPS'. Rozmawiamy
    tu, nie zaś wykładamy jedynie słuszne teorie i prawdy.

    Równie dobrze (raczej -- źle) mogłem napisać 'WASS' miast 'WAAS'.
    [i zapewne niejeden raz napisałem, choć być może dostatecznie
    często poprawiłem przed wysłaniem]

    Twierdzę natomiast, że 'EGNOS' pełni w Europie te same funkcje,
    co 'WAAS' w Ameryce itd... I twierdzę, że te systemy (EGNOS,
    WAAS itd.) współpracują ze sobą...

    Ty zaś, Trybunie, twierdzisz raz za razem coś, co przyprawia
    o zawrót głowy... (choćby mylisz/myliłeś 'EGNOS' z 'Galileo'
    i 'GLONASS' z 'SDCM')

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 222. Data: 2021-01-26 09:00:36
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie przenieślibyście się na jakąś grupę lotniczą, zamiast spamować dwie inne??

    -----

  • 223. Data: 2021-01-26 09:01:17
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

  • 224. Data: 2021-01-26 16:59:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > Niemal 350 km. Co Ci jednak z SBAS w ogóle? -- zmniejsza poziomy
    > błąd z 10 metrów do 3?... Ale zadaszenie czy ściana (od której
    > odbije się sygnał) błąd ów zwiększa nawet do 50 metrów...

    Potrafi nawet bardziej.
    Ciekawe efekty obserwowaliśmy z blaszanymi ścianami (duże hale), akurat
    nie z GPSem, z innym radiem, ale objawy powinny być podobne.

    > SBAS jest potrzebny w lotnictwie... Samolot dobrze widzi satelity,
    > bo nie ma dookoła dachów czy ścian; zaś pilot musi wiedzieć na czas
    > (w czasie rzeczywistym tak zwanym) czy oby na pewno GPS podaje poprawnie...

    Owszem.

    > Niby w rolnictwie też, ale rolnik dobrze radził sobie dzięki DGPS i długotrwałej
    > obserwacji.

    Nie, wystarczą krótkotrwałe (w czasie rzeczywistym). Osobiście się
    takimi rzeczami nie zajmuję, ale przypadkowo akurat koledzy w firmie
    sterują takimi ciągnikami, i taki własny DGPS (z własnymi punktami
    referencyjnymi) działa bardzo dobrze.

    > Twierdzę natomiast, że 'EGNOS' pełni w Europie te same funkcje,
    > co 'WAAS' w Ameryce itd...

    To jest prawda, natomiast

    > I twierdzę, że te systemy (EGNOS,
    > WAAS itd.) współpracują ze sobą...

    na to nie przedstawiłeś żadnego poparcia, ani nie napisałeś nawet
    w jakim sensie miałyby ze sobą współpracować, a należy wziąć pod uwagę
    to, że WAAS ani EGNOS nie współpracują nawet (technicznie rzecz biorąc)
    z GPS. One go uzupełniają, albo z niego korzystają, owszem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 225. Data: 2021-01-29 19:27:41
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On Tuesday, January 26, 2021 at 9:00:39 AM UTC+1, ąćęłńóśźż wrote:
    > Nie przenieślibyście się na jakąś grupę lotniczą, zamiast spamować dwie inne??

    A dlaczego? Dużo interesujących rzeczy napisali...

    witrak()

  • 226. Data: 2021-02-01 01:25:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

> [...]
    > w firmie sterują takimi ciągnikami, i taki własny DGPS (z własnymi
    > punktami referencyjnymi) działa bardzo dobrze.

    + dobrze radził sobie dzięki DGPS LUB długotrwałej obserwacji.

    Miałem na myśli, że i DGPS daje dobre efekty, i długotrwała
    obserwacja. Istotnie -- można odczytać mnie, iż wg mnie DGPS
    daje dobre efekty dopiero wówczas, gdy dodamy mu długotrwałe
    obserwacje... ale rzecz jasna po tych wszystkich dyskusjach
    raczej ;) tak nie można było mnie odczytać...

    > na to nie przedstawiłeś żadnego poparcia,

    Żal mi już czasu na te rozmowy.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 227. Data: 2021-02-04 11:49:00
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >
    > Ty zaś, Trybunie, twierdzisz raz za razem coś, co przyprawia
    > o zawrót głowy... (choćby mylisz/myliłeś 'EGNOS' z 'Galileo'

    A więc mylę się utożsamiając EGNOS z Galileo i Glonass z SDCM?

  • 228. Data: 2021-02-04 11:50:18
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 25.01.2021 o 18:51, Eneuel pisze:

> [...]
    >    w starej (ze mną) szkole, czy już w nowej... kolega ów położył
    >    na ławce piórnik i powiedział: ,,długość i szerokość''... wtedy
    >    nie załapał na czas, że sama dwuosobowa ławka tak już stała...
    >
    >    - w Afryce jest coś innego, ale satelity EGNOS **być może**
    >      są bezproblemowo widoczne także w RPA ;)
    >
    >    - Sudan jest ,,niżej'' niż na 25 stopniu szerokości
    >      geograficznej południowej
    >
    >    - niekoniecznie na całej długości (,,wysokości'') Afryki
    >      EGNOS sięgał 25 stopnia szerokości geograficznej południowej
    >
    >    - im dalej od stacji referencyjnych, tym gorzej, ale rzecz

    /2016/NP_010_SBASAfrica.html

    >    GMV UCZESTNICZY W URUCHOMIENIU SYSTEMU GPS-SBAS NA POŁUDNIU AFRYKI
    >
    > Ty (w najlepszym wypadku) mógłbyś skorzystać ze stacji SDCM ulokowanej
    > w Kaliningradzie...
    >
    >    https://geoforum.pl/strona/47390/przeglad-gnss-2019/
    >
    > https://www.gmv.com/export/sites/gmv/images/noticias
    /News_2016/SBASmapa.png

    >    https://geoforum.pl/upload/images/gnss_3.jpg
    > https://gssc.esa.int/navipedia/images/8/8c/SBAS_in_t
    he_world.png

> [...]
    > sekund.... (około pół kilometra) Lecieć tak mogli jedynie NAD pasem
    > lub tuż przed/za tym pasem, nie zaś półtora kilometra przed tym pasem,
    > czyli tuż nad jarem głębokim na 60 metrów, o którego istnieniu doskonale
    > wiedział przynajmniej dowódca tego samolotu...
    >
    > Wniosek prosty -- piloci zabłądzili we mgle... Mgle meteorologicznej
    > i informacyjnej w ogóle -- byli chociażby wprowadzani w błąd
    > (niekoniecznie celowo) przez pracowników lotniska...
    >
    > Nie uratuję tych nieszczęśników -- ani nie dobiję...
    >
    > Ale kłamstwa okołowypadkowe mogą przyczynić się skutecznie do

    Ilością tekstu raczej nie da się nic wykreować.  Fakt pozostanie faktem
    - w północnej Afryce nie powinno być problemów z korzystaniem z sygnałów
    oferowanych przez EGNOS.

    Co do samego zamachu/wypadku smoleńskiego to piloci jak wszyscy normalni
    ludzie we mgle bardziej polegają na informacjach z zewnątrz niż na
    swojej niewiedzy.

  • 229. Data: 2021-02-04 11:51:21
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 25.01.2021 o 18:02, Eneuel pisze:

    > Nie wyprowadzili -- Ty także nie wyprowadzisz swymi metodami. :)

    Nie bardzo wiem co to za metody, i dlaczego niby miałbym zamiar
    wyprowadzania Cię z równowagi. Sprawa interesuje mnie z tego powodu że
    znajomy z realu też niedawno miał taką sprawę w sądzie.

> [...]
    > co jedna podstawowa... Wniosek prosty -- biegły 'nie ma ,,nadmiaru'' ;)
    > klientów', bo gdyby miał, opiniowanie nie opłaciłoby się mu...
    >
    > Klientów brak, najwyraźniej stosownej wiedzy medycznej brak -- co
    > wykazałem aż zbyt dosadnie, więc bez dofinansowywania ze strony
    > sądu biegły by daleko nie ,,zajechał''...
    >
    > Sędzia ze swą bystrością umysłu (,,nie można mieszać różnych spraw
    > i trzeba mieszać różne sprawy'' itp. kFiaty) też niewiele wskóra
    > w rzeczywistym świecie (niestety) twardych (bo realnych) reguł...
    >
    > Wystarczy tedy brać do rozpatrywania ,,ubezpieczeń'' stosowny ;)

    Zbytnim uproszczeniem jest zwalenie całej winy na Kaczyńskiego, czyli
    złego funkcjonowania złego systemu który to system z założenia stworzono
    aby tzw państwo ciągle walczyło z obywatelem.

> [...]
    > Nie szukasz prawdy... [lub szukasz, lecz udajesz, iż nie szukasz]

    > Satelity SBAS ślą Ci info -- możesz te informacje otrzymać choćby
    > via net... Zrozum wreszcie [lub nie] że satelity SBAS pełnią
    > zupełnie inną funkcje niż satelity GNSS -- choćby ślą poprawki
    > atmosferyczne i info o stanie GNSS. Co Ci po informacjach WASS
    > w Europie? Co Ci z tego, iż wiesz, jak wyglądają atmosferyczne
    > zniekształcenia nad Waszyngtonem wtedy, gdy poznajesz pozycję
    > w Poznaniu?... WASS opiera się o stacje rozlokowane nad USA,
    > nie w Europie... (ogólnie o stacje nad USA -- nie wdając się

    Tymczasem, w razie awarii EGNOS to z całego zasobu SBAS mam pod
    Poznaniem do dyspozycji tylko satelity SDCM.

> [...]
    >
    > Nie zamierzam na razie ;) kupować następnego telefonu.
    >
    > -=-
    >
    > Twój problem długotrwałego fiksowania może mieć wiele przyczyn:
    >  - zły telefon
    >  - zła konstelacja
    >  - złe zadaszenie
    >  - nieaktualne dane aGPS
    >  - lodowaty ;) start
    >
    > U mnie czasami ;) fixowanie trwa kilkanaście minut, ale zwykle
    > mniej niż sekundę, o ile warunki są q temu dobre...
    >
    > [czytając Ciebie, można wiele dowiedzieć się o Twym trybie życia]

    Najprawdopodobniej zły, czyli przestarzały już dzisiaj telefon. I jedna
    uwaga - gdy w nim włączyć sieć to fiksa łapie normalnie, czyli
    kilka/kilkanaście sekund. Ale to nie jest żadne rozwiązanie bo w głębi
    lasu ciężko o sam sygnał GSM a co tu dopiero mowić o 3 czy 4g.

  • 230. Data: 2021-02-04 21:49:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    trybun <M...@j...cb> writes:

    > Fakt pozostanie
    > faktem - w północnej Afryce nie powinno być problemów z korzystaniem z
    > sygnałów oferowanych przez EGNOS.

    Z sygnałów to nie wiem, ale jeśli chodzi o samoloty, to chwilowo
    "w Afryce" jest chyba tylko jedno podejście do lądowania, które korzysta
    z SBAS (GPS + EGNOS), na Wyspach Kanaryjskich.

    Natomiast w samej północnej Afryce są stacje referencyjne EGNOS -
    domyślam się, że nie powstały tylko dla samego swojego istnienia, tylko
    jest w tym jakiś cel.
    --
    Krzysztof Hałasa