  • 61. Data: 2007-11-25 21:38:23
    Temat: Re: No to teraz juz wiecie:))
    Od: Adam Plaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 25 Nov 2007 18:31:15 GMT, "swen" <n...@n...com> wrote:

    >ps. i oczywiscie zapomnialem dodac skad twoi klienci wzieli ta 100?

    Z tego samego miejsca, skąd ja ją wziąłem - z pracy.
    --
    ___________ (R)
    /_ _______ Adam 'Trzypion' Plaszczyca (+48 502) 122 688

  • 62. Data: 2007-11-25 22:41:32
    Od: "swen" <n...@n...com>

    > Ty się wciąż pytasz skąd się bierze papier, który umownie ma jakąś
    > wartość,
    > czy o co się pytasz? Jak na dziedzinę w której próbujesz dyskutować,
    > to zadajesz strasznie mało precyzyjne pytania. Jak sądzę specjalnie
    > unikasz
    > stosowania poprawnego słownictwa i precyzyjnego wyrażania się, żeby w
    > razie
    > czego się wykpić i powiedzieć, że co innego miałeś na myśli.

    Raczej mi zalezy by dyskusja nie zawendrowala za bardzo w pewne obszary z
    ktorych nikt juz nic nie pojmie:)
    Bardziej zalezy mi na uproszczonym schemacie tak by mniej wiecej przedstawic
    ogol i tyle.
    Absolutnie nie mam zamiaru sie wykpiwac, jak do tej pory raczej to moi
    adwersaze sie tak zachowywali. Dzieki, ze podniosles ten temat.

    > On tych 10 zł nie musiał mieć w papierze. Mógł równie dobrze wziąć
    > "na krechę", mógł zapłacić ekwiwalentem towarowym, czy mógł w końcu
    > posłużyć
    > się banknotem, lub monetą wyemitowaną przez NBP.

    I o to mnie chodzilo:)) czyli bank (juz nie wnikajmy ktory... bo zrobimy
    zaraz masakre) dal mu 10 zl! czyli bank stworzyl nowiutkie 10zl przeznaczone
    dla niego, ktore to on musi zwrocic w towarze lub w banknocie razem z pewnym
    odsetkiem. Bank dla niego wyemitowal nowe pieniadze ktore teraz zaczna
    krazyc po rynku. Jesli on teraz zrobi te frytki czy co tam innego, i odda te
    pieniadze do banku, to bank te pieniadze skasuje jako, ze dopelnily swojej
    roli i zostalo saldo wyrownane. Bilans na zero. W tym momencie bank jest
    kreatorem pieniedzy.

    > Przy czym zauważ, że o ile Narodowy Bank Polski jest bankiem, to _nie
    > każdy_
    > bank jest Narodowym Bankiem Polskim. I o ile NBP ma prawne środki by
    > w pewnym stopniu manipulować ilością pieniądza jaki jest na rynku,
    > topozostałe banki takich możliwości prawnych nie mają. Jak mają, to proszę
    > wskaż mi odpowiednią podstawę prawną.

    Nie bardzo chce rozdrabniac sie na tego typu szczegoly, bo mi bardziej
    zalezy by pokazac skad biora sie pieniadze. Przyjalem, dla uproszczenia, ze
    bank to bank i koniec.

  • 63. Data: 2007-11-25 22:45:58
    Od: "swen" <n...@n...com>

    Użytkownik "Adam Plaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał w
    wiadomości news:8pqjk3pcl9ihgcgf81uvid8jmu8ke818dc@4ax.com...

    > Zapracowałem.

    I zleceniodawca wydrukowal ci te 10zl?

  • 64. Data: 2007-11-26 07:44:09
    Od: Piotr Hołda <p...@w...pl>

    swen pisze:
    > Użytkownik "Piotr Hołda" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Caly czas watek dotyczy bankowosci, a ze wszystko powiazane jest z polityka
    > to trudno...

    Dla Ciebie jest powiązane, dla mnie nie ma żadnego związku.
    Dla mnie to kwestia uczciwości. Jeżeli ktoś jest uczciwym człowiekiem,
    oddaje to co pożyczył, choćby miał zęby w ścianę wbić, bo tak został
    wychowany. Każde inne podejście to relatywizm moralny.
    Martwi mnie, że utarła się w naszym pięknym kraju maniera użalania się
    nad krętaczami, którzy narobią długów a potem krzyczą, że nie mają z
    czego oddać. I najlepiej, gdyby banki były wszystkiemu winne. Bo dały
    kredyt, bo nie sprawdziły zdolności, bo dały za dużo, bo marże za
    duże... To wszystko bzdura! Nie słyszałem, żeby komuś bank dał kredyt na
    siłę.
    I jeszcze jedno: Jak pożyczę sąsiadowi stówę a on nie odda w terminie to
    go kilka razy upomnę ale jak i to nie poskutkuje to chcę mieć prawo go
    publicznie napiętnować i opowiedzieć o całym zdarzeniu innym. Żeby mu
    tak po prostu, po ludzku było wstyd. Dla czego tego samego prawa ma nie
    mieć bank?

    > Skad wiesz w jakich okolicznosciach
    > powstaly te dlugi? Wiesz dlaczego czy nie?

    To nie ma absolutnie żadnego znaczenia.

    > Nauczyli cie by nazywac ich (tych z listy) naciagaczami, oszustami

    Tak. Tak mnie wychowano. Jak ktoś nie oddaje długów to jest naciągacz i
    oszust.

    > ale slepy
    > jestes jak ciebie oszukuje ten co najglosniej klrzyczy "lapac zlodzieja".

    Też mam kredyt ale nigdy nie nazwałbym banku oszustem. Sam po kredyt
    polazłem do banku i zabiegałem, żeby mi dali. W końcu podpisałem umowę,
    zgadzając się na warunki, łącznie z przepadkiem zabezpieczenia.
    Prędzej nazwę oszustami tych, którzy nie spłacają. Dla czego? Bo na nich
    muszę się zrzucić. Bank przecież musi uwzględnić tzw. złe kredyty w
    swoich kalkulacjach. Na pewno część mojej marży kredytu jest z góry na
    to przewidziana.

    > Nie twierdze, ze dlugow nie nalezy splacac, ale nawet mordercow wymienia sie
    > tylko z imienia i inicjalu nazwiska...

    Po pierwsze nie prawda. Sąd czasem zezwala na publikację wizerunku,
    nazwiska itd. Znamy nazwiska wielu morderców. I bardzo dobrze.
    Po drugie to jest niekonsekwencja. Jeżeli umówimy się, że długi należy
    sprawdzać, to tych, którzy uchylają się od spłaty należy napiętnować.

    > czy osoba majaca dlug 113 zl (na
    > policji uznane by to bylo za mala szkodliwosc spoleczna)

    Kolejna głupota. Można mi raz w tygodniu kraść kołpaki, antenę,
    lusterka. Policja nie kiwnie palcem bo dresy doskonale wiedzą ile co
    jest warte i ile można jednorazowo ukraść, żeby spać spokojnie.
    Dla mnie kradzież to kradzież. Nie ma znaczenia kwota, okoliczności,
    kolor skóry ani faza księżyca.

    > zasluguje na
    > wywieszenie publiczne jej danych - nazwiska, adresu?

    Oczywiście, że tak. Pożyczył i nie oddał. Powinien się liczyć z
    konsekwencjami.

    Piotr Hołda

  • 65. Data: 2007-11-26 08:28:40
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "swen" <n...@n...com> wrote in message

> [...]
    > np. prezes drukarni czy ktokolwiek inny.
    > Pieniadze drukaria drukuje na zapotrzebowanie banku na te papierki. Kiedy
    > idziesz do banku po kredyt i go dostaniesz np. 1000 zl to wlasnie na rynku
    > pojawilo sie nowe 1000zl! rozumiesz? Kiedy to oddasz z odsetkami (to
    > zarobek banku) te 1000zl znika bezpowrotnie z rynku. Teraz bank by pokryc
    > sobie strate spowodowana tym, ze ktos nie splacic kredytu ciebie obciazy
    > by na tobie zarobic. ehhh.
    > Nie wiem jak to prosciej wyjasnic.
    > Ale wiedz jedno, ze bank nie jest posrednikiem tylko wlasnie kreatorem

    Zgadza sie - na ekonomii nawet ucza o "wspolczynniku kreacji pieniadza".
    Swoja droga male sprostowanie: pojawia sie 900zl bo jakies 100zl musi miec
    pokrycia w lokatach. (tak na oko, nie pamietam jak sie ma relacja stop
    rezerw obowiazkowych, etc).

    A co do calosci watku to sprawa jest taka, ze dopoki bank bedzie mial
    swobode w przerzucaniu kosztow nietrafionych kredytow na klientow to nie
    bedzie mial motywacji zeby uszczelnic procedury przyznawania tychze. Bo
    wiecej kredytow = wieksze premie dla pracownikow, a ze w efekcie "pan placi,
    pani placi" to nie ich problem..

    pozdr

    PS: Moze jakas akcja spoleczna rozdawania podrecznikow do makroekonomii
    ciemnocie? Najlepiej w formie komiksow...

  • 66. Data: 2007-11-26 08:52:56
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "Adam Plaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> wrote in message

    > Z towaru i usługi jakie się na rynku znajdują. Pieniądz to wymiar
    > wartości rynku.

    Nieprawda. Jakby pieniadz sie bral z towarow, to wysyp jakiegos towaru na
    rynek zwiekszal by ten wymiar - tymczasem wysyp towarow na rynku powoduje
    spadek jego ceny. Mozesz miec ogromna produkcje, malo pieniadza na rynku - i
    masz deflacje. Z drugiej strony stala ilosc produkcji, wysyp pieniadza - i
    inflacja gotowa. Pieniadz jest tylko i wylacznie wyznacznikiem wartosci w
    danym momencie. Idealem jest, zeby kreacja - czym zajmuja sie banki, a
    kontroluje to Bank Centralny poprzez stope rezerw obowiazkowych oraz stopy
    procentowe i operacje otwartego rynku - odpowiadala wartosci rynku.

    > Nic podobnego.

    > Nigdy nie jest. Mylisz znak z pieniądzem.

    Tutaj nie rozumiem o co sprzeczka. Przeciez pieniadz jest znakiem -
    jednostka wirtualna sluzaca do wymianie dobr za dobra.

    > Banalnie - iorą się z pracy ludzi. Ludzie kreuja towary i usługi, a
    > pieniadz jest miarą wartości tych usług i towarów.

    No wlasnie nie, w czasach hiperinflacji ludzie sie moga zaharowac i g.. z
    tego beda mieli. Pieniadz jest miara wartosci - tak, ale nie jest kreowany
    wraz z pojawianiem sie dobr.
    Jak masz chetnych na zakup 10 bochenkow chleba, to czy wyprodukujesz 10 czy
    20, i tak wartosc bedzie 20zl (2zl/bochenek), najwyzej 10 bochenkow pojdzie
    do smieci (na dokarmienie ptaszkow).

    > Z tego, że ktos wyprodukował towar lub usługe o tej wartości.

    Nie. Jak masz w obiegu 1000zl, to jesli wyprodukujesz 1 pare butow, a Twoj
    sasiad 1 spodnie, to kupisz buty za 1000zl, a potem sprzedasz spodnie za
    tyle samo. Jesli wyprodukujesz buty + kurtke, a sasiad spodnie + sweter, to
    sprzedasz buty za 500zl i kurtke tez za 500zl. I tyle. A jesli w pierwszym
    przypadku na rynku pojawi sie nagle drugi tysiac zl, to masz inflacje i
    sprzedajsz pare butow za 2000zl.

    > Nic nie wytłumaczyłeś. Przedstawiłes swoje wizje, które zostały
    > obalone.

    Oj wez sobie pierwszy lepszy podrecznik do ekonomii. Zarabiaja na siebie tak
    jak kazdy inny towar. Ty masz, ktos potrzebuje i jest gotow Tobie zaplacic
    za "uzyczenie mu", dzieki czemu kupic cos, zarobi na tym czyms, etc... i
    oboje bedziecie zadowoleni.

    > Banalnie - pieniądz to miara wartości towaru lub usługi. Pieniądz to
    > wymiar tej wartości. Jak ładnie widać pieniądz nie może istnieć bez
    > usługi lub towaru, gdyż jesli nie ma ich, to nie ma też czego
    > wymierzać. Tak samo jak długość deski istnieje tylko wtedy, kiedy
    > istnieje deska.
    > Kiedy tworzy się nowy towar lub nową usługe, to wartość rynku rośnie,
    > czyli zwięksa sie ilośc pieniędzy.
    > Kazdy przepływ pieniądza jest powiązany z przepływem usługi lub
    > towaru.

    Wlasnie, ze nie jest. Gospodarka nie jest juz towarowa jak to dawniej
    bywalo. Pieniadz sie mocno zwirtualizowal. Jakbys wzial podsumowal kwote
    pieniedzy "w obiegu" na swiecie to moglbys kilka naszych planet za to kupic
    (ceterus paribus, bo tak naprawde inflacja by to skompensowala).

    pozdr

  • 67. Data: 2007-11-26 08:58:32
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    > Znów mylisz pieniądz ze znakiem pieniężnym.

    > Banalnie - kupuję ziemniaki, olej i energię za 10zł i za pomocą tegoż
    > produkuję frytki które sprzedaję za 110zł. Własnie na rynku przybyło
    > 100zł.

    Alez zrozum: w ten sposob nie stworzyles pieniadza. Nic nie przybylo tylko
    przeszlo z reki do reki. Na rynku nadal jest to samo 110zl.

    Bardziej obrazowo: ktos inny w tym czasie wykopal ziemniaki, wycisnal olej,
    "wypedalowal" dynamem energie, dostal za to 10zl, ale ze byl bardzo glodny
    to kupil od Ciebie frytki za 110zl.

    pozdr

  • 68. Data: 2007-11-26 10:36:41
    Od: "swen" <n...@n...com>

    Użytkownik "Z" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >

    > PS: Moze jakas akcja spoleczna rozdawania podrecznikow do makroekonomii
    > ciemnocie? Najlepiej w formie komiksow...

    Jestem jak najbardziej za tym. Improstrzy podrecznik/ulotka tym lepiej. TV
    powinna o tym trabic robiac np. kilkuminitowe spoty jako przyklady.
    Niestety, ja za dlugo zyje i wiem, ze w obecnym systemie nikomu (z
    decydentow) sie to nie oplaci, lepiej by ludzie dalej zyli w przekonaniu, ze
    dlatego jest drogo (w banku) bo ktos inny nie splaca kredytu.... Przecie to
    duzo prostrze i efektywniejsze.

  • 69. Data: 2007-11-26 10:46:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    swen napisał(a):

    [...]

> [...]
    > dla niego, ktore to on musi zwrocic w towarze lub w banknocie razem z pewnym

    A jak to załatwią poprzez wymianę towarów, albo złotem, czy, bezgotówkowo?

    > Nie bardzo chce rozdrabniac sie na tego typu szczegoly, bo mi bardziej
    > zalezy by pokazac skad biora sie pieniadze. Przyjalem, dla uproszczenia, ze
    > bank to bank i koniec.

    Nie. Bank centralny ma znacznie większy zakres uprawnień niz bank komercyjny.
    I bank centralny nie jest bankiem dla ludności, jest bardziej bankiem
    banków (i państwa).

    --
    Wojciech Bancer

  • 70. Data: 2007-11-26 10:54:09
    Od: "swen" <n...@n...com>

> [...]
    > oddaje to co pożyczył, choćby miał zęby w ścianę wbić, bo tak został
    > wychowany. Każde inne podejście to relatywizm moralny.

    Nie, ty uprawiasz realitiwizm moralny - o czym nizej!

> [...]
    > nie sprawdziły zdolności, bo dały za dużo, bo marże za duże... To wszystko
    > bzdura! Nie słyszałem, żeby komuś bank dał kredyt na siłę.

    Na sile oczywiscie nie w rozumieniu jak ty to przedstawiasz. Ale na pewno na
    zasadzie dobrze przygotowanej akcji marketnigowej to tak, to jest wciskanie
    na sile!

> [...]
    > po prostu, po ludzku było wstyd. Dla czego tego samego prawa ma nie mieć

    Czy jak sasiad to pijak i lachmyta, tez mu pozyczysz?
    Czy jak sasiad jest ok, i np. straci prace, wydarzy mu sie tragedia
    rodzinna, lub inne okolicznosci trzecie tez bedziesz go publicznie
    napietnowal?

    > To nie ma absolutnie żadnego znaczenia.

    To jest podstawowe znaczenie. Bo jesli np. pozyczkobiorca umrze to co? Albo
    wyladuje w szpitalu w ciezkim stanie na pol roku, to mimo jego najwiekszych
    checie nie bedzie splacac dlugu - prawda?
    Problem w tym, ze swiat nie jest czarno-bialy swiat ma miliardy odcieni
    szarosci - to trzeba zrozumiec.

    > Tak. Tak mnie wychowano. Jak ktoś nie oddaje długów to jest naciągacz i
    > oszust.

    Jak wyzej. Poza tym mozna bardzo latwo kogos w ten sposob zniszczyc, od z
    powodopw wspomnianej tu juz polityki czy czysto przyziemnej checi
    zagarniecia czegos "za darmo" - chcesz przyklady?

> [...]
    > muszę się zrzucić. Bank przecież musi uwzględnić tzw. złe kredyty w swoich
    > kalkulacjach. Na pewno część mojej marży kredytu jest z góry na to

    Wiec dlaczego zgadzasz sie na to by bank CIEBIE karal za kogos innego?
    Jesli ja tobie pozycze 100 i sasiadowi 100. Sasiad przestajie placic ja go
    napietnuje publicznie, ale cibie za to skrobne po kieszeni (z sasiada wiem
    ze nie wyciagne) by mi sie wyrownalo - to wg. ciebie jest uczciwe...
    Czy to nie przypadkiem relatiwizm moralny? Inny zawinil ty zostaniesz
    ukarany.

> [...]
    > Po drugie to jest niekonsekwencja. Jeżeli umówimy się, że długi należy
    > sprawdzać, to tych, którzy uchylają się od spłaty należy napiętnować.

    Przede wszystkim nalezy dokladnie sprawdzac komu daje sie pozyczke, jak
    wyzej wspomnialem, jesli ja bym dal pijakowi 100 potem drugiemu pijakowi 100
    i tobie 200 to po pierwsze tamtych napietnuje - moimo, iz w przypadku
    wczesniejszego sprawdzenia prawdopodobnie nie dal bym im nawet 1zl bo to
    pijaki to jeszcze TY zaplacisz za ich pijanstwo - jestem uczciwy?

> [...]
    > ile można jednorazowo ukraść, żeby spać spokojnie.
    > Dla mnie kradzież to kradzież. Nie ma znaczenia kwota, okoliczności, kolor

    Polityka, polityka, polityka.....
    Wiesz, to wynika z barku pieniedzy... tak,tak... Drobne przestepstwa,
    najbardziej uciazliwe, bo jak piszesz, moga ci samochod rozebrac w dwa
    miesiace bezkarnie biora sie z barku pieniedzy. Pamietaj, ze te dresy tez
    chca miec mp3palyera, tv, filmy na dvd konsole ect. I teraz powiedz, czy
    lepiej by lamali ci lusterka, anteny itp. czy lepiej im dac po 1000zasilku i
    niech siedzia przy winsku w domu i graja w glupie gierki? Oczywiscie to nie
    zalatwi w 100% sprawy ale z pewnoscia w 80% tak a juz bylo by bardzo
    odczowane.

    > Oczywiście, że tak. Pożyczył i nie oddał. Powinien się liczyć z
    > konsekwencjami.

    Kto jest w takim razie winny:
    (1) On bo nie oddal
    (2) Bank bo mu dal a nie sprawdzil czy bedzie mogl oddac
    (3) Czy ty, bo ty ponosisz kare poprzez wieksze oplaty?