  • 91. Data: 2022-09-21 21:23:09
    Temat: Re: Kursy w kantorach bankowych.
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-21, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    [...]

    > Ciekawe zagadnienie.
    > Robisz SWIFT z konta dolarowego, suma w dolarach, na konto złotówkowe odbiorcy.
    > Pomijając póki co, czy się opłaci (marny kurs docelowego banku, opłata SWIFT)
    > i jak trudno będzie uzyskać doceliwą kwotę w PLN - to kto w tej sytuacji
    > "wymienia walutę" (i ew. podlega opodatkowaniu) - nadawca, bank czy odbiorca?

    Technicznie wymienia odbiorca, ale nie bardzo widzę gdzie tu widzisz dochód na
    kursie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 92. Data: 2022-09-21 21:50:24
    Od: Szymon <...@w...pl>

> [...]
    > dealera czy przyjmie USD zamiast PLN ? Uniknę podatku który musiałbym
    > zapłacić przy wymianie USD na PLN (zyskownej wymianie z kursem S wyższym

    Jeśli od dilera poza PL to OK. Jeśli transakcja ustawiona celowo pod
    kątem unikania opodatkowania - myślę, że się nie wybronisz.

    Płatność za pizzę w BTC podlega opodatkowaniu właśnie po to, aby uniknąć
    celowego mataczenia.

  • 93. Data: 2022-09-21 21:55:25
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-09-21 o 21:50, Szymon pisze:

> [...]
    > kątem unikania opodatkowania - myślę, że się nie wybronisz.
    >
    > Płatność za pizzę w BTC podlega opodatkowaniu właśnie po to, aby uniknąć

    Jak mi Skarbówka da narzędzie do wyliczenia zysków przy płaceniu
    zyskującą walutą, to mogę płacić:) Na piechotę nie chce mi się liczyć
    ani urzędnikowi skarbowemu także na rękę nie będzie.

  • 94. Data: 2022-09-21 22:02:36
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 21 września 2022 o 21:23:13 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
    > On 2022-09-21, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:
    >
    > [...]
    > Technicznie wymienia odbiorca, ale nie bardzo widzę gdzie tu widzisz dochód na
    > kursie.

    No właśnie o to chodzi, że jeśli "wymienia odbiorca" (choć ja raczej bym wskazał bank
    - ale ważne, że nie nadawca) to nikt nie ma "dochodu na kursie" - a w szczególności
    nadawca, który wcześniej kupił te dolary za złotówki.

  • 95. Data: 2022-09-21 22:06:32
    Od: Marek <k...@o...pl>

    > On 2022-09-21, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Technicznie wymienia odbiorca, ale nie bardzo widzę gdzie tu widzisz dochód na
    > kursie.

    No właśnie, czy płacąc dolarami w Polsce dilerowi samochodowemu muszę
    policzyć ile zyskałem na tych dolarach w stosunku do PLN ?Czy diler
    samochodów zagranicznych w Polsce może przyjąć dolara jako zapłatę za
    zakup samochodu w Polsce?

  • 96. Data: 2022-09-21 22:08:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 21 września 2022 o 21:51:26 UTC+2 Szymon napisał(a):

    > Jeśli od dilera poza PL to OK. Jeśli transakcja ustawiona celowo pod
    > kątem unikania opodatkowania - myślę, że się nie wybronisz.

    A jeśli zapłaci za ten samochód kartą "podłączoną" do konta dolarowego (np. debetówka
    citka)?
    Inna kwestia czy u tych dilerów można już płacić kartą (i ew. jaki debetówka citka ma
    limit dzienny, do bankomatu 25k PLN lub równowartość w EUR, USD i chyba nawet CHF)?

  • 97. Data: 2022-09-21 22:11:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 21 września 2022 o 21:51:26 UTC+2 Szymon napisał(a):

    > Płatność za pizzę w BTC podlega opodatkowaniu właśnie po to, aby uniknąć
    > celowego mataczenia.

    Jest to w jakiś sposób realizowane w praktyce czy tylko piękna teoria?
    I w ogóle gdzie tego szukać w prawie?

  • 98. Data: 2022-09-21 22:44:00
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-09-21 o 18:46, Marek pisze:

    > Daj mi chwilkę, muszę przeanalizować PIT-36 bo dotychczas inny
    > wypełniałem mając tylko dochody z pracy etatowej i osobno PIT-8C chyba z
    > dochodów kapitałowych (giełda) . Wg moje wiedzy w PIT-36 bedę musiał
    > zsumować przychody i koszty uzyskania z pracy etatowej wraz z
    > przychodami kosztami ich uzyskania z wymiany walut w kantorze
    > internetowym. Stąd będzie nie 19% tylko chyba 30-32% od nadwyżki ponad
    > próg -zgodnie ze skalą podatkową.

    A więc tak: PIT-36 , część E pkt1. z pracy etatowej, a punkt 11 dochody
    pozostałe -i tu z tytułu wymiany walut . To muszę podsumować i
    opodatkować wg skali podatkowej na 2022 rok.

  • 99. Data: 2022-09-21 22:51:06
    Od: Marek <k...@o...pl>

    > Jest to w jakiś sposób realizowane w praktyce czy tylko piękna teoria?
    > I w ogóle gdzie tego szukać w prawie?

    Mam odpowiedź od prawnika na zadane pytanie:
    A czy mogę w Polsce opłacić zakup samochodu osobowego dolarami w celach
    prywatnych jako osoba fizyczna ? Chodzi o zakup samochodu osobowego na
    użytek własny od dilera samochodów w Polsce. Czy wydatkowane w ten
    sposób dolary również trzeba rozpatrywać pod względem ewentualnych
    dochodów z tytułu różnic kursowych? Kupiłem dolara za 4,30, trzymam go
    rok i opłacam zakup sachochodu za posiadane USD na konto dilera .

    To nie są rożnice kursowe. W takim przypadku nie powstaje przychód
    podatkowy. Przychód powstaje w momencie handlu walutami a nie w momencie
    kupowania towarów za waluty.

  • 100. Data: 2022-09-22 09:33:04
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 21 września 2022 o 22:51:11 UTC+2 Marek napisał(a):

> [...]
    >
    > To nie są rożnice kursowe. W takim przypadku nie powstaje przychód
    > podatkowy. Przychód powstaje w momencie handlu walutami a nie w momencie

    Prawnik 24/7? ;>
    Pytania jeszcze:
    - czy diler zechce - i czy w ogóle mu wolno - podać cenę w $?
    - jak wystawi fakturę?
    - czy ma konto $?
    - a jak nie ma, to czy przelew z konta $ kupującego na konto PLN dilera to będzue
    zapłata w $ czy w PLN?

    To przelew.

    A przy płaceniu kartą podłączoną do konta w $ za towary wyceniane w złotówkach (i
    cena wbijana w terminal w PLN) też jest pytanie, kto sprzedaje te dolary - klient,
    bank, organizacja?