  • 21. Data: 2023-03-20 15:01:35
    Temat: Re: Google Pay inny nr karty na potwierdzeniu
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Okazało się, niejako w temacie, że chyba właśnie trafił mi się pierwszy w życiu fraud
    kartowy - i to podobno jeszcze przez GP.
    Przypadkiem zajrzałem do IKA i widzę w historii transakcję kartą na 10,04 EUR
    (przeliczoną z 10,69 USD,
    od niejakiego "Kindle Unltd" z gwiazdką + literki i cyferki) z soboty, rozliczona w
    niedzielę.
    Infolinka z aliora (ale ta żywa, a nie bot, który ma chyba na imię "Infolina", też
    pomysł) potwierdziła,
    że to przez GP poszło.
    Raczej bez szans że to ja.
    Cóż, reklamacja z formularzem poszła, karta zastrzeżona (w sumie i tak się chyba
    kończyła, bo są w historii
    transakcje z sierpnia 2019 - więc raczej nie była na 3 lata, najpewniej na 4 - chyba
    że na 5, no to wtedy
    odpada podejrzenie, że atak poszedł na karty kończące ważność), zobaczymy jak się
    skończy.

    Ale ciekawie by się maskowali, bo coś takiego jak "Kindle unlimited" rzeczywiście w
    amazonie jest,
    tyle że kosztuje 9,99$ na miesiąc, a nie 10,69$ - przez złotówki przeliczali, że tak
    wyszło,
    czy przez coś nigeryjskiego?

    Do zapamiętania rada na takie przypadki na przyszłość - zacząć od sprawdzenia
    "aktywności"
    w google pay, zanim się kartę zastrzeże - bo ten też jest nadaktywny i zastrzeżona
    karta znika jak sen złoty, tak jakby jej nigdy nie było, nie sprawdzisz już, czy coś
    się "samo zapłaciło"...
    Ale żeby w gp mi się akurat "samo zapłaciło" kartą z IKA to mikra szansa,
    niby dodana, ale na dość dalekiej pozycji.
    A póki co płacenie wymagało odblokowania tabletu PINem - i to na ekranie mocno
    się różniącym od "normalnego" ekranu blokady.

  • 22. Data: 2023-03-20 15:47:11
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    > Hmm, to jak Ygrekowski zamówił Iksińskiemu kartę, skoro nie ma dostępu do konta?
    > Chyba że dostęp stracił już po zamówieniu...
    > No cóż, wszystko jest możliwe nie tylko w Akademii Pana Kleksa...

    Na odwrót napisał, ale u mnie na wsi znam takie przypadki, ze jedna
    osoba ma konto, a karte do swojego konta zrobiła sąsiadowi, czy dalszej
    rodzinie co mieszka 5 chałup dalej, czy nwet w sąsiedniej wsi.
    Ta dodatkowa osoba nie ma dostępu do konta.

    W lokalnym sklepie oczywiście tylko gotówka, gdzie tam jaki terminal.
    Chociaż niektórzy skorzystali z promocji "Polska cyfrowa" bo przejechali
    się na tym że jadą mieszczuchy przejazdem i nie mają gotówki, a kartą to
    kupią nie jedne wode a 3 wody w butelce a dodatkowo i sok w kartonie,
    czy jakieś ciastko.

  • 23. Data: 2023-03-20 15:59:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Mar 2023 07:01:35 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    (przeliczoną z 10,69 USD,
    > od niejakiego "Kindle Unltd" z gwiazdką + literki i cyferki) z soboty, rozliczona w

    Ciekawe - maja na mysli usługę, czy to firma ... brytyjska może?

    > Infolinka z aliora (ale ta żywa, a nie bot, który ma chyba na imię "Infolina", też
    pomysł) potwierdziła,
    > że to przez GP poszło.
    > Raczej bez szans że to ja.

    Z Kindle nigdy nie korzyrzystałeś?

> [...]
    amazonie jest,
    > tyle że kosztuje 9,99$ na miesiąc, a nie 10,69$ - przez złotówki przeliczali, że

    Jeszcze widzę, ze 9.99 eur. A moze i 9.99 GBP?

    Oraz ... jak to w USA, to jeszcze Tax. Akurat 7% wychodzi.

    Ale teraz najwazniejszy problem - ktos rzeczywiscie wpisał dane twojej
    karty, czy googlowi sie cos pop* przy zmianie numerów.

> [...]
    > Ale żeby w gp mi się akurat "samo zapłaciło" kartą z IKA to mikra szansa,
    > niby dodana, ale na dość dalekiej pozycji.

    a masz tylko jedno konto google?

    > A póki co płacenie wymagało odblokowania tabletu PINem - i to na ekranie mocno
    > się różniącym od "normalnego" ekranu blokady.

    J.

  • 24. Data: 2023-03-21 08:55:25
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    upierał, że te z google pay też widać, może tylko "własnobankowe" HCE.

    > Hmm, to co mam odpowiedzieć, że jednak zamawiałeś, tylko nie zauważyłeś?
    > Jak masz inną jeszcze niedodaną to sobie dokładnie prześledź proces i to, na co
    wyrażasz zgody.
    > gógiel jest tu tylko pośrednikiem, na pewno to nie gógiel "wydaje ci kartę".

    Poklikałem na próbę. Napisane jest, że na potrzeby transakcji przez
    portfel "będzie wygenerowany" specjalny numer "Token". I tyle. Ani słowa
    o tym, kto ten numer wygeneruje.

    MJ

  • 25. Data: 2023-03-21 11:27:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 21 marca 2023 o 08:55:29 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):

> [...]
    > Poklikałem na próbę. Napisane jest, że na potrzeby transakcji przez
    > portfel "będzie wygenerowany" specjalny numer "Token". I tyle. Ani słowa

    Nie ma "warunków banku - wystawcy karty"?

  • 26. Data: 2023-03-21 11:30:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 20 marca 2023 o 15:59:56 UTC+1 J.F napisał(a):
    fraud kartowy - i to podobno jeszcze przez GP.
    > Ciekawe - maja na mysli usługę, czy to firma ... brytyjska może?

    Brytyjska spólka z nieograniczoną nieodpowiedzialnością.
    Takie rzeczy tylko we Wrocławiu.

    > Oraz ... jak to w USA, to jeszcze Tax. Akurat 7% wychodzi.

    No może, - amazon jest w Washington i w Virginii, w Virginii akurat 7% - ale w
    tabelce, że "intangible"
    (a to wydają się być usługi) jest zwolnione.

  • 27. Data: 2023-03-21 12:41:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Mar 2023 03:30:23 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
    fraud kartowy - i to podobno jeszcze przez GP.

    > Brytyjska spólka z nieograniczoną nieodpowiedzialnością.
    > Takie rzeczy tylko we Wrocławiu.

    Tak ogolnie, to chyba powinien byc "sprzedawca" wymieniony.
    No ale w googlu moze nie musi.

    Dla sprzedazy w Europie, a teraz i UK, nie mają jakis lokalnych
    spółek?

    Cos sie chyba zmienia
    https://taxfoundation.org/2022-sales-taxes/

    https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html
    ?nodeId=202211260

    J.

  • 28. Data: 2023-03-21 12:48:18
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    ;>

    > Może warto kolejny raz spróbować posłuchać - pewne rzeczy przychodzą z wiekiem.

    Moja percepcja muzyki przez lata się sporo zmieniła, ale Zappa ani
    trochę się nie znudził
    Polecam spróbować. Niestety można się przypadkowo naciąć na coś bardzo
    niestrawnego i się zrazić. Ale generalnie albo się złapie bakcyla albo
    nie. Więcej nie ma co pisać, bo - cytując tegoż pana - pisanie na temat
    muzyki jest jak tańczenie na temat architektury.

    Szwejka

    > ,,Jak tam było, tak tam było, zawsze jakoś było. Jeszcze nigdy tak nie było, żeby
    jakoś nie było."
    > Ale z ową sankcją pragmatyczną należy uważać, można trafić i na szubienicę, nawet
    jak się nie jest węglarzem...

    Ten cytat ze Szwejka jest od pewnego czasu moim motto he he
    Jak muzyka nie przypadnie do gustu, to polecam przeczytać autobiografię
    Zappy. Jest to raczej zbiór przemyśleń na różne sprawy - a to był łebski
    facet.
    Każdy znajdzie tam coś ciekawego w kwestii obyczajowo-społecznej, epoki
    hipisów(z filmów można mieć mocno skrzywione wyobrażenie tego czasu),
    polityki, showbiznesu i muzyki w różnych aspektach. Ciekawa lektura.

  • 29. Data: 2023-03-21 13:23:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    fraud kartowy - i to podobno jeszcze przez GP.

    > Brytyjska spólka z nieograniczoną nieodpowiedzialnością.
    > Takie rzeczy tylko we Wrocławiu.

    Ale korzystałes wczesniej kiedys z Kindla, czy nie?

    Bo jak na fraud, to troche dziwny mi sie wydaje. Jest tam cos, co by
    mogło zainteresować hackera? Kulturalny jakis?

    Natomiast prawdopodobne mi sie wydaje:
    -jakies wznowienie wczesniejszej subskrypcji, sprzed lat,
    -"przypadowe" uruchomienie Kindle na
    smartfonie/tablecie/komputerze/telewizorze.
    Ale żeby tak przypadkowo zakupić usługę ... chyba, ze jak masz konto
    amazon, to łatwo idzie ?

    -Amazon wcisnął przy okazji jakis zakupów. Ale patrzac po tym podatku
    ... z amerykanskiego korzystałeś ?

    J.

  • 30. Data: 2023-03-21 15:54:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 21 marca 2023 o 13:23:36 UTC+1 J.F napisał(a):
> [...]
    > amazon, to łatwo idzie ?
    >
    > -Amazon wcisnął przy okazji jakis zakupów. Ale patrzac po tym podatku

    Jakbym korzystał to byłby trop i nie posiałbym, ze to na pewno nie ja.
    Konta amazon też nie mam, i nigdy tam nie kupowałem, a nie sądzę, by gógiel swojemu
    największemu konkurentowi
    ułatwiałby działania w taki sposób, że można zapłacić GP "przypadkiem", bez
    odblokowania ekranu.

    Fraud - sądzę, że lecieli po kolei z numerami kart - bo jeśli w durnym amazonie
    dalej tak jest, że nie trzeba CVC2, to wystarczy wylosować datę ważności.
    A może nawet nie losować, jeśli IKA robi tak jak luzak citek, czyli numeruje wydawane
    karty po kolei...
    Albo nawet nie losować, tylko z aliora wyciekła lista kart, alior oczywiście,
    jako pisiorski bank pod pisiorskim nadzorem, ani słowa o tym.

    Haker nie musi być kulturalny - nawet jak sprzeda za dolara taką subskrypcję, to
    zarobi tego dolara.
    Była przecież swego czasu afera z rewolwerowymi kartami wirtualnymi, które za każdym
    razem miały inny numer, i ludzie "wykupywali" (za darmo) na nie miesięczne triale
    netflixa,
    które potem tanio sprzedawali bezkartowcom (albo takim, co mają tylko jedną kartę
    i już im się własny trial skończył).

    U żony na razie fraudu nie ma, ale może jak już moja karta przyjdzie, to warto będzie
    zastrzec
    i zamówić nową. Tym bardziej, że IKA automatycznie nie wznawia.