  • 31. Data: 2023-03-22 13:08:17
    Temat: Re: Google Pay inny nr karty na potwierdzeniu
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > A może nawet nie losować, jeśli IKA robi tak jak luzak citek, czyli numeruje
    wydawane karty po kolei...

    Niemożliwie jest to głupie, ale wygląda na to, że rzeczywiście numerują karty po
    kolei.
    Moja z lipca 2019 (rzeczywiście prawie koniec ważności) ma trzy zera na początku
    drugiej ósemki cyfr numeru, żony 2 lata późniejsza wciąż dwa zera.
    To debile.
    I jest to chyba ich świecka tradycja - zabytkową eurową też mam z dwoma zerami...

  • 32. Data: 2023-03-22 14:56:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 22 marca 2023 o 13:08:19 UTC+1 Dawid Rutkowski napisał(a):
> [...]
    > To debile.
    > I jest to chyba ich świecka tradycja - zabytkową eurową też mam z dwoma zerami...

    Jak ktoś ma inne karty aliora - tego dużego, albo zabytkowe z różowego-T - zarówno
    kredytowe, jak debetowe - oraz też wirtualne (cały numer wirtualki można odczytać
    drugim telefonem/tabletem z NFC oraz apką "Czytnik kart bankowych") - to sprawdźcie,
    czy tamte też mają zera w środku numeru.

  • 33. Data: 2023-03-23 11:50:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Fraud już załatwiony, kasa wróciła (dobrze, ze nie wygłupiali się ze zwrotem
    10,69USD,
    albo jeszcze przeliczonym od razu na euro, tylko oddali po prostu 10,04EUR) -
    szybciutko.
    Ciekawe, czy jeszcze będę musiał iść na pocztę po polecony z potwierdzeniem odbioru,
    zapomniałem, że alior się upiera przy wysyłaniu odpowiedzi na reklamację również
    pocztą (całe szczęście odsyłają też w ST), nawet jak im się napisze, że się chce
    tylko w ST.

    Jeszcze czeka reklamacja z op*dolem za wydawanie kart numerowanych po kolei (a
    przynajmniej
    rosnąco), ciekawe co na to powiedzą.
    Ale obawiam się, że jedynie naprawdę spora skala fraudów mogłaby ich zmusić do
    ruszenia d4 w tej sprawie.

  • 34. Data: 2023-03-23 12:11:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Mar 2023 07:54:41 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    fraud kartowy - i to podobno jeszcze przez GP.

    > Jakbym korzystał to byłby trop i nie posiałbym, ze to na pewno nie ja.
    > Konta amazon też nie mam, i nigdy tam nie kupowałem, a nie sądzę, by gógiel swojemu
    największemu konkurentowi
    > ułatwiałby działania w taki sposób, że można zapłacić GP "przypadkiem", bez
    odblokowania ekranu.

    > Fraud - sądzę, że lecieli po kolei z numerami kart - bo jeśli w durnym amazonie
    > dalej tak jest, że nie trzeba CVC2, to wystarczy wylosować datę ważności.
    > A może nawet nie losować, jeśli IKA robi tak jak luzak citek, czyli numeruje
    wydawane karty po kolei...

    Niektorzy maja dluzej. Numer zostaje, a data sie zmienia.

    Podejrzewam, ze w miare łatwo da sie ustalic liste prawdopodobnych
    numerow kart.
    Ale tez banki sie moga zabezpieczyc, i np po 5 nieudanej probie
    zablokowac klienta/komputer/adres IP.

    > Albo nawet nie losować, tylko z aliora wyciekła lista kart, alior oczywiście,
    > jako pisiorski bank pod pisiorskim nadzorem, ani słowa o tym.

    Z datami waznosci i cvc2?

    > No coz, wyciekaly i z innych miejsc,
    > Haker nie musi być kulturalny - nawet jak sprzeda za dolara taką subskrypcję, to
    zarobi tego dolara.

    trzeba miec kulturalnych przyjacioł.
    A 1$ mało. I mozna latwo wpasc.

    > Była przecież swego czasu afera z rewolwerowymi kartami wirtualnymi, które za
    każdym
    > razem miały inny numer, i ludzie "wykupywali" (za darmo) na nie miesięczne triale
    netflixa,
    > które potem tanio sprzedawali bezkartowcom (albo takim, co mają tylko jedną kartę
    > i już im się własny trial skończył).

    Sie revolut/netflix nie zabezpieczyli, to maja :-)

    > U żony na razie fraudu nie ma, ale może jak już moja karta przyjdzie, to warto
    będzie zastrzec
    > i zamówić nową. Tym bardziej, że IKA automatycznie nie wznawia.

    J.

  • 35. Data: 2023-03-23 12:14:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 Mar 2023 03:50:12 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    > rosnąco), ciekawe co na to powiedzą.
    > Ale obawiam się, że jedynie naprawdę spora skala fraudów mogłaby ich zmusić do

    a) zrezygnuja z poleconych,
    b) zablokuja niektore serwisy.
    Choc tu by trzeba GP zablokowac ... odwazny ruch.\
    c) GP sztuczna inteligencje postawi do załatwiania reklamacji i bedzie
    "bezkosztowo" :-)

    J.

  • 36. Data: 2023-03-23 14:22:00
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 23 marca 2023 o 12:11:10 UTC+1 J.F napisał(a):

    > Niektorzy maja dluzej. Numer zostaje, a data sie zmienia.

    Takiś uczony?
    To sprawdź najpierw, czy IKA wznawia karty, a potem się mądrzyj.
    Do tego seria tzw. "wielowalutowych" jest dopiero pierwsza - ja miałem jedną z
    pierwszych,
    a była jeszcze ważna do lipca.

    > Podejrzewam, ze w miare łatwo da sie ustalic liste prawdopodobnych
    > numerow kart.
    > Ale tez banki sie moga zabezpieczyc, i np po 5 nieudanej probie
    > zablokowac klienta/komputer/adres IP.

    Próba wystarczy jedna. A hacker ma do dyspozycji ze 100 IP.

    > Z datami waznosci i cvc2?

    CVC2 wylicza się tajnym algorytmem z daty ważności i numeru karty.
    Numery można dawać po kolei, daty ważności takoż.
    Ale amazon chyba wciąż nie wymaga cvc2 (a na pewno był czas, że nie wymagał),
    nie mówiąc o 3D-Secure.

    Tylko mi IKA kartę wydał?

  • 37. Data: 2023-03-23 15:04:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 23 marca 2023 o 12:15:00 UTC+1 J.F napisał(a):

> [...]
    > Choc tu by trzeba GP zablokowac ... odwazny ruch.\
    > c) GP sztuczna inteligencje postawi do załatwiania reklamacji i bedzie

    Alior nie odpowiedział, ale obstawiam, że to wcale nie było przez GP, tylko coś
    aliorowa infolinka
    nabredziła, zapewne po mojej sugestii (swoją drogą nie pamiętam już totalnie,
    dlaczego mi w ogóle
    do łba przyszło, że to mogło być GP - może to przez tę gwiazdkę, widać trzeba zrobić
    testowe
    płatności GP "netową" oraz "zbliżeniową", żeby zobaczyć, czy to jest jakoś
    wyróżnione).
    Najzwyklejszy IO - no, może taki amazonowy - z podaniem jedynie numeru karty i daty
    ważności.
    Widocznie amazona stać na te zwroty.

    Kradzenie takich "niematerialnych" rzeczy to małe ryzyko wpadki - najwyżej
    konto/maila zablokują,
    to się następne założy na kolejny darmowy gmail ;P
    I jest duża szansa, że na takie 10$ znikające co miesiąc (bo to pewnie odnawialna
    subskrypcja)
    posiadacz karty nie zwróci uwagi - ja zauważyłem, bo na kontach, które nie są na co
    dzień używane,
    trzymam okrągłe sumy (np. 0 ;)
    Swoją drogą trzeba zachować czujność, czy za miesiąc nie przyjdzie kolejne takie
    obciążenie.

  • 38. Data: 2023-03-23 18:51:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 Mar 2023 07:04:29 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    zrobić testowe
    > płatności GP "netową" oraz "zbliżeniową", żeby zobaczyć, czy to jest jakoś

    Nie uzywam ... ale to GP nie jest jakos w banku oznaczone?

    Chyba musieli sie jakos z google specjalnie dogadac, szczegolnie, ze
    te zmienione nr kart w GP ...

    Tylko tak - karta z polskiego banku, na serwis, którego w Polsce nie
    ma ... zawsze to IMO mniejsze pr-stwo, ze tak sie trafi.
    Co prawda jakis zagraniczny hacker moze nie patrzyc na kraj karty,
    a i polscy/rosyjscy/bułgarscy/itp hackerzy mogą lubić Kindle.

    Losowo z GP ... może łatwiej?

    Zaraz ... a jak GP przydziela te nowe numery ... nie musieliby sie
    wstrzelic w czas Twojego korzystania z karty przez GP?

    > Najzwyklejszy IO - no, może taki amazonowy - z podaniem jedynie numeru karty i daty
    ważności.
    > Widocznie amazona stać na te zwroty.

    W Kindle Unlimited?
    Nie widzę problemu - zamkną podejrzane konto, moze nawet podejrzany
    czytnik, i straty sie skonczą.
    Moze nawet prawie wcale nie będzie, bo autor tantiemy ma ryczałtem,
    albo za tę subskrypcje nie dostanie, bo nie zapłacono.

    Gorzej, jakbys po dłuższym czasie sie zorientował, to suma rośnie..

    > Kradzenie takich "niematerialnych" rzeczy to małe ryzyko wpadki - najwyżej
    konto/maila zablokują,
    > to się następne założy na kolejny darmowy gmail ;P

    I małe koszta dla Amazona.

> [...]
    subskrypcja)
    > posiadacz karty nie zwróci uwagi - ja zauważyłem, bo na kontach, które nie są na co

    IMO - w Polsce zwróci czesciej uwage, ale gdzies w USA, jak drobnych
    pozycji na karcie sporo, a moze jeszcze sam ma subskrypcje, czy dzieci
    miały ...

    > Swoją drogą trzeba zachować czujność, czy za miesiąc nie przyjdzie kolejne takie
    obciążenie.

    Trzeba.
    Amazon jak dostał konkretne zgłoszenie, to powinien, wyłączyc, ale
    moze nie dostał.

    J.

  • 39. Data: 2023-03-23 19:02:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > CVC2 wylicza się tajnym algorytmem z daty ważności i numeru karty.

    Oczywiście każdy bank może to robić inaczej, ale generalnie CVC2,
    podobnie jak wszelkie inne tego typu kody, powinny być po prostu
    losowane.

    Teoretycznie można np. tajnym kluczem zaszyfrować numer karty i datę
    ważności, i część wyniku potraktować jako CVC2 - nie powinno się tego
    jednak robić, ponieważ istnienie takiego klucza jest bardziej
    niebezpieczne niż wersji z losowanymi kodami:
    - np. pracownik banku z odpowiednimi uprawnieniami może go ukraść (całą
    bazę kart wraz z kodami nieco trudniej jednak ukraść, nie wystarczy do
    tego kartka i długopis)
    - po "kompromitacji" klucza musimy unieważnić wszystkie karty, które
    z niego korzystały - oznacza to konieczność częstej zmiany klucza
    (np. codziennej), pamiętania wszystkich kluczy "dziennych", itd.
    - zaletą takiego klucza mogłaby być możliwość trzymania go w bezpiecznej
    czarnej skrzynce (a la Trusted Platform Module). Aczkolwiek
    szyfrowanie całej bazy danych (wszystkich dostępów) przez taką czarną
    skrzynkę rozwiązuje więcej problemów (jest jednak trudniejsze
    sprzętowo).

    Oczywiście "tajny algorytm" w literalnym rozumieniu nie wchodzi
    w rachubę - nie istnieją algorytmy wystarczająco tajne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2023-03-23 19:09:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 Mar 2023 06:22:00 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > To sprawdź najpierw, czy IKA wznawia karty, a potem się mądrzyj.
    > Do tego seria tzw. "wielowalutowych" jest dopiero pierwsza - ja miałem jedną z

    Jedna to troche mało. ludzie się mylą.
    Co prawda mozna próbowac rozpoznac czy to wygląda na pomyłke, czy ktos
    np kolejne daty sprawdza. I informatycy mają zajęcie :-)

    >A hacker ma do dyspozycji ze 100 IP.

    To mu zablokują 100 i kariera sie skonczy.

    Tylko teraz internet komórkowy modny - z jedngo IP wielu ludzi
    korzysta, nie mozna zablokowac.

    > CVC2 wylicza się tajnym algorytmem z daty ważności i numeru karty.

    Wow, a to sobie zabezpieczenie wymyslili

    > Numery można dawać po kolei, daty ważności takoż.

    Mozna, ale przy pewnej losowosci danych nie tak łatwo trafic.
    Gorzej, jak piszesz, ze bank nie wznawia kart, i numeruje kolejno.
    Patrzysz na jedną kartę, i mozesz wygenerować tysiace kolejnych.

    > Ale amazon chyba wciąż nie wymaga cvc2 (a na pewno był czas, że nie wymagał),
    > nie mówiąc o 3D-Secure.

    No, jesli to taki tajny algorytm, to po co ma wymagac :-)

    Algorytm jak widzę całkiem jawny nie jest, bo są dwa tajne klucze do
    DES ... ciekawe, czy hackerzy je znają ...

    > Tylko mi IKA kartę wydał?

    Nie tylko tobie, ale zeby zarobic 100$, to trzeba sie troche narobic
    i miec setke zaufanych odbiorców.
    Narkotyki lepsze.
    No chyba, ze gdzies w Chinach, Rosji, Indiach, Afryce - to nie ma
    problemu ze zbyciem nawet tysiąca subskrypcji bez ryzyka ...

    J.