  • 1. Data: 2007-05-14 18:18:27
    Temat: zabezpieczenie kredytu
    Od: " mwi30ex" <m...@g...pl>

    Witam,
    zdecydowałem się na kredyt w CHF'ach. Sytuacja była bardzo paląca i teraz nie
    za bardzo mam odwrót poza przewalutowaniem, które będzie mnie kosztowało
    spread. Kwota duża. Pytanie: na której platoformie transakcynej mogę sobie
    sensownie zabezpieczyć ten kredyt na jakiś najbliższy czas bo spodziewam się,
    ze PLN się za niedługo opsnie. Generalnie mam zamiar przyjąć taką taktykę, że
    jeśli na skutek zmiany kursu w danym roku/miesiącu płacę tyle samo ile bym
    płacił w PLN'ach to kowertuje kredyt (za pomocą zabezpieczenia) na PLN'y.
    Zastanawiam się czy z technicznego punktu widzenia jest to wykonalne bo z tego
    co wyczytałem większość ludzi po prostu leci do banku i przewalutowuje.
    pozdr.
    MWi

  • 2. Data: 2007-05-14 18:43:31
    Temat: Re: zabezpieczenie kredytu
    Od: zielak <0...@g...com>

    On 14 Maj, 20:18, " mwi30ex" <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    > co wyczytałem większość ludzi po prostu leci do banku i przewalutowuje.

    np.: oanda.com
    Musisz zagrac z lewarem x30 (bo PLN nie jest major currency), czyli
    wez pary EUR/PLN (Long) EUR/CHF (Short),
    poniewaz nie ma pary CHF/PLN.
    Na kazde 120K PLN kredytu na zabezpieczenie potrzebujesz ok 4K.

    zielak

  • 3. Data: 2007-05-14 21:04:47
    Od: "joan" <g...@o...eu>

    Użytkownik "zielak" <0...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    wez pary EUR/PLN (Long) EUR/CHF (Short),
    poniewaz nie ma pary CHF/PLN.
    Na kazde 120K PLN kredytu na zabezpieczenie potrzebujesz ok 4K.

    ________________________

    Sorki za lamerskie pytanie, ale czy rozmawiacie tutaj o zabezpieczeniu sobie
    zarobku na splate wyzszego kosztu kredytu przy zalozeniu ze wartosc zlotowki
    do franka spadnie?

    Czy mozesz "lopatologicznie" opisac jak to dziala??

    Pozycja "long" na parze EUR/PLN oznacza ze wartosc zlotowki rosnie w czasie,
    a wiec po roku mozna sprzedac takie pary za wiecej zlotowek niz sie
    zaplacilo dzisiaj??
    A "short" na CHF/PLN znaczy ze po przykladowym roku wartosc zlotego do
    franka maleje wiec tez sie zarobi na tym jak powyzej???
    Jak maja sie do siebie kursy euro do franka? Czy one sa sztywno zwiazane, a
    jesli nie, to czy zakup takich par jak powyzej moze w jakims scenariuszu dac
    strate?
    Normalnie ten mechanizm dziala chyba tak: np za rok zlotowka wzgledem euro
    spadnie z 3,75 do np 4,25 wiec "long" zamknie sie ze strata, ale zlotowka
    wzgledem franka tez spada, powiedzmy z 2,75, do 3,0, wiec sie okaze, ze
    "short" przyniesie zysk, ale czy nie jest tak ze sie obie te inwestycje
    wyrownaja i w efekcie dalej tracimy na kredycie???

  • 4. Data: 2007-05-14 21:15:03
    Od: zielak <0...@g...com>

    On 14 Maj, 23:04, "joan" <g...@o...eu> wrote:
> [...]
    > "short" przyniesie zysk, ale czy nie jest tak ze sie obie te inwestycje
    > wyrownaja i w efekcie dalej tracimy na kredycie???

    EUR/PLN (Long) znaczy ze grasz na wzrost EUR wzgledem PLN, czyli
    zarabiasz jak zlotowka sie oslabia.
    EUR/CHF (Short) grasz na spadek EUR wzgledem CHF,
    EUR/CHF short = CHF/EUR long
    masz zatem CHF/EUR L i EUR/PLN L = CHF/PLN Long, zarabiasz jak frank
    sie wzmacnia wzgledem zlotowki, albo innymi slowy jak zlotowka traci
    wzgledem franka.
    CND.

  • 5. Data: 2007-05-14 21:21:42
    Od: "joan" <g...@o...eu>

> [...]

    masz zatem CHF/EUR L i EUR/PLN L = CHF/PLN Long, zarabiasz jak frank
    sie wzmacnia wzgledem zlotowki, albo innymi slowy jak zlotowka traci

    _______

    Dziekuje, teraz jasne. A dlaczego lewar jest x30?

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2007-05-15 06:20:39
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl>

    joan napisał(a):

> [...]
    > CND.
    >
    > _______
    >
    > Dziekuje, teraz jasne. A dlaczego lewar jest x30?

    Zebys nie musial kupic CHF za 120 tys zlotych :) by z tego splacac
    kredyt co tez uniezaleznia cie od wahan kursowych skoro juz masz
    frankow czyli kwote kredytu.

    Lewar sluzy do tego by "kupic" teraz franki po obecnych kursie na splate
    calego kredytu. Ale kupic tak by za to nie zaplacic :)

  • 7. Data: 2007-05-15 16:24:37
    Od: a...@m...pl

> [...]
    > co wyczytałem większość ludzi po prostu leci do banku i przewalutowuje.

    Z moich znajomych większosc ma kredyty w CHF (ja od 3 lat) i było
    kilka wzrostów CHF w tym okresie, ale nikt nie pędził do banku, by
    przewalutowac kredyt, więc nie wiem skąd te dane.

    Możesz lepiej wyjaśnic na czym ma polegac ta taktyka z
    przewalutowaniem zabezpieczenia na PLN?
    Sam gram na Oandzie od ponad roku, ale według mojej wiedzy takie
    zabezpieczenie kredytu długotermionowo nie ma sensu. Jednak nie bardzo
    rozumiem twoja taktykę, rozwiń ją proszę.

  • 8. Data: 2007-05-15 17:47:53
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia 14 May 2007 11:43:31 -0700, zielak <0...@g...com> wklepał(-a):

> [...]
    >wez pary EUR/PLN (Long) EUR/CHF (Short),
    >poniewaz nie ma pary CHF/PLN.
    >Na kazde 120K PLN kredytu na zabezpieczenie potrzebujesz ok 4K.

    Jedno pytanie - na jaki maksymalny okres można mieć taki kontrakt otwarty? Można
    się zabezpieczyć np. na 10 lat w przód?